PETRU BIRAU SAU POLICROMIA CA MOD AL EXPRESIVITATII IDEILOR

Al Florin TENE


Abordarea personalitatii artistice a pictorului Petru Birau, pictor si scriitor, de catre Dumitru Velea, un excelent eseist, a facut ca albumul „PETRU BIRaU arta ca reinceput si adapost”, aparut la Editura Fundatiei Culturale „Ion D. Sirbu“, Petrosani, 2012, sa fie o imbinare intre cercetarea fenomenului cultural, din unghiul original al pictorului, cu speculatia filosofica a fondului spiritual pe care aceasta il presupune.

Albumul avand urmatoarele capitole:
I - Cumpana muntenului
II – „Firul vietii“
III - Locuri privilegiate istoric
IV - Cimitirul Vesel de la Sapanta si „Tapul isasitor“
V - Peisajul ca reinceput al lumii
VI - Portretul auroral
VII - Natura statica
VIII - Cartea ca inceput si oglinda
1 - Linie si cuvant
2 - Culoare si poveste
3 – „Eclaboussures de soleil” si oglinda
IX - Mama si matricea arhaica
X - Fisa biografica Petru Birau, cuprinde un intreg evantai despre viata si opera artistului.

In acest frumos Album, cuprinzand toate datele biobibliografice necesare pentru a evidentia portretul unui artist ajuns la maturitate, Dumitru Velea gliseaza intre critica de arta si hermeneutica filologica, fiindca ambitiile eseistului tintesc catre o viziune coerenta si globala asupra dinamicii spirituale prefigurate in opera pictorului abordat.

Autorul abordeaza pictura lui Petru Birau din punctual de vedere al radacinii sale, exprimata, ”prin intreaga sa familie, in aceasta matrice stilistica, restransa genetic la omul de munte, geographic la Cimpa, asezare pe partea de nord a Jiului Estic, din Muntii Dacilor.“ (p. 8).

Dumitru Velea stie sa se ridice usor deasupra operei lui Petru Birau, investigand-o si analizand-o in siruri de conexiuni care ilumineaza o personalitate in conexiunile ei; avand inzestrarea analogiei rapide si a scenariului de idei, plonjeaza usor in mitologie si religie, iubind coerenta si armonia teoretica. Toate acestea datorita picturilor studiate.

Opera plastica a lui Petru Birau ii da posibilitatea autorului sa se exprime in concepte, astfel ca precizia formularii, plasticitatea stilului, proprietatea expresiei il ajuta sa contureze cu precizie lucrarile de pictura ale celui care semneaza expresivul tablou Nunta momarleasca (executat in 1992, ulei pe carton, 70/100 cm). Eruditia intra in discursul sau numai in masura in care serveste precis si eficient argumentatia si, atunci cand o face, Dumitru Velea are grija sa mearga cu argumente la radacinile operei lui Petru Birau, la semnificatia originara a acesteia.

Avand zece expozitii personale, 15 de grup, si alte cateva in strainatate, precum si sapte carti publicate, prezent in mai multe Dictionare, Petru Birau este o personalitate ce sta sub semnul plastic al arhaitatii si al zodiei intelectului.

Albumul sugereaza efortul sintetic si totalitar al artistului plastic, criticul facand o lucrare de ordonare si consolidare rationala pe o opera inefabila, subtila prin chiar esenta ei misterioasa. Preocuparea pictorului este de a nu lasa „actele” artistice intr-un tipar incremenit, intrucat simtul sau artistic se exprima cu claritate in limbajul culorilor rupte din mediul in care creeaza. Iar dictiunea ideilor din eseul lui Dumitru Velea e un mod de expresivitate a intelectului. Inteligenta sa critica se consuma in nenumarate ceremonii ale investigatiei si interpretarii, in formulari eseistice care prind memorabil esenta evolutiei artistului. Cercetand picturile lui Petru Birau, Dumitru Velea face, in acelasi timp, si un efort spiritual de a sesiza subtextul filosofic al practicii artistice. Distinctiile au subtilitate, disocierile dau la iveala un simt foarte fin al nuantei, iar siguranta tonului contureaza cu precizie portretul artistului abordat. Studiul despre Petru Birau lumineaza o „traditie” prinsa in actul metamorfozei spirituale. Efortul cristalizarii de la origini pana la artist, prin trecerea de la psihologia inaintasilor la pictorul Petru Birau, coagularea sacral-filosofica prin consolidarea ecclesiocratica, forma de explorare a totalitatii prin pictura si text, ne conduc spre un portret al artistului plastic cat mai valid si coerent in fundamente.

Prin acest Album, ne comunica despre temeiurile noastre romanesti doi artisti, ai condeiului si penelului, deosebiti, personalitati ce ne-au dat prilejul de incantare si de iluminare culturala, comunica despre temeiurile noastre romanesti.

Al. Florin TENE
Cluj-Napoca
10 martie 2014

Articol disponibil la adresa: http://www.clipa.com//a6545-PETRU-BIRAU-SAU-POLICROMIA-CA-MOD-AL-EXPRESIVITATII-IDEILOR.aspx