INTERVIU Mihai Chirilov: Making Waves - un eveniment care aduce României beneficii de imagine imense


Criticul de film Mihai Chirilov, care este directorul artistic al Festivalului Filmului Romanesc la New York - Making Waves, a declarat, intr-un interviu acordat AGERPRES, ca acest eveniment "aduce Romaniei beneficii de imagine imense".

Festivalul, care in ultimii ani a fost finantat exclusiv prin contributii private, debuteaza joi la New York. Chirilov explica, in interviu, de ce a ales cel mai nou film al lui Nae Caranfil - descris de catre critic drept "un 'Argo' romanesc" - pentru deschiderea festivalului.
De asemenea, directorul artistic al evenimentului vorbeste despre eforturile de finantare facute de catre echipa si de invitatii festivalului de anul acesta, printre care se numara actrita Luminita Gheorghiu.

Intre 29 noiembrie si 3 decembrie, Making Waves se desfasoara la Film Society of Lincoln Center, iar intre 5 si 10 decembrie, Jacob Burns Film Center va deveni gazda festivalului.

AGERPRES: Festivalul Making Waves a avut de-a face cu un an in care a trebuit sa obtina finantare doar din fonduri private. Cu toate acestea, anul acesta, festivalul se extinde la Jacob Burns Film Center. De ce?
Mihai Chirilov: Este, de fapt, al doilea an in care festivalul Making Waves este finantat exclusiv din fonduri private, iar faptul ca el continua, dupa proiectiile de la Lincoln Center, intr-o noua locatie, Jacob Burns Film Center, e doar in mod aparent un paradox. Succesul editiilor anterioare de la Lincoln Center i-a determinat pe cei de la Jacob Burns, cu care echipa Romanian Film Initiative a colaborat foarte bine si in repetate randuri in trecut pe programe de film romanesc, sa-si doreasca o extensie a festivalului Making Waves si in cinematografele lor.


AGERPRES: Cum ati stabilit relatia cu cei de la Jacob Burns Film Center?
Mihai Chirilov: Jacob Burns Film Center e un prestigios institut de film patronat de Steven Spielberg, situat la 45 de minute de New York, in localitatea Pleasantville. Comunitatea de cinefili pe care si-a creat-o in cei peste zece ani de existenta e fantastica. Pe langa o foarte inspirata programare anuala, care privilegiaza filmele non-americane, Jacon Burns asigura, prin propriul laborator, excelente facilitati de postproductie - de pilda, aici si-au finalizat Jonathan Demme sau Apichatpong Weerasethakul ultimele filme. Colaborarea cu ei a inceput in 2011, cand am programat acolo un sezon de doua saptamani dedicat filmului romanesc (incluzand o retrospectiva integrala Cristi Puiu), foarte bine primit. In 2012, directorul artistic al Jacob Burns, Brian Ackerman, a vizitat Festivalul International de Film Transilvania. Drept urmare, colaborarea a continuat la inceputul lui 2013 cu o retrospectiva a filmelor romanesti premiate la ultima editie a TIFF-ului. Parteneriatul dintre noi s-a cimentat, iar invitatia generoasa pe care ne-au adresat-o, de a include Making Waves in programarea lor anuala, a venit ca o consecinta fireasca. In brosura-program din acest an, Brian Ackerman spune: "Ramanem fideli politicii noastre de a ne extinde aria de cunoastere dincolo de granitele propriei noastre lumi si sprijinim o cinematografie efervescenta careia i se pun piedici acasa intr-un moment in care virtutile ei au fost recunoscute si celebrate peste hotare". Angajamentul lor ar trebui sa dea de gandit institutiilor publice din Romania care gestioneaza defectuos conjunctura actuala in care se afla filmul romanesc.

AGERPRES: Pe site-ul de finantare Kickstarter ati strans peste 26.000 de dolari. Cum a evoluat aceasta finantare?
Mihai Chirilov: Am fost incurajati de succesul campaniei de crowdfunding organizate anul trecut pe platforma Kickstarter pentru salvarea festivalului. Campaniile Kickstarter sunt foarte populare in America pentru acest gen de initiative independente, dar trebuie sa stii sa le contextualizezi riguros si sa le faci cu cap. Anul trecut, raspunsul celor care au donat, in timp record, a fost unul emotional, ca urmare a crizei politice din vara lui 2012 si a restructurarii ICR-ului. Pur si simplu, publicul si sustinatorii festivalului (care avea deja o vechime de sase ani, o recunoastere si credibilitate pe masura in peisajul cultural newyorkez) si-au dorit ca evenimentul sa continue. Remarcabil e ca au existat foarte multi sustinatori din Romania, unde nu exista, inca, mentalitatea asta americana a donatorului privat pentru evenimente culturale care, in mintea oricarui european, ar trebui sa beneficieze de finantare publica. Anul acesta, campania de strangere de fonduri pe Kickstarter a fost lansata la TIFF si s-a intins pe doua luni - asta in conditiile in care, din nou, nicio institutie publica din Romania nu a dorit sa sustina financiar proiectul nostru. De regula crizele se uita, dar performantele nu - drept care campania Kickstarter a reiterat succesul celei din 2012, reusind sa stranga chiar mai mult ca atunci.

AGERPRES: Ce alte fonduri au mai fost atrase?
Mihai Chirilov: Exista, pe langa contributia partenerilor nostri americani, The Film Society of Lincoln Center si Jacob Burns Film Center, dar si a Trust for Mutual Understanding (care co-prezinta programul special din cadrul Making Waves dedicat libertatii creative prin film), donatii generoase din partea unor institutii private, fani si prieteni ai festivalului fara de care editia din 2013 nu ar fi avut loc: Alexandre Almajeanu si Gentica Foundation, Adrian Porumboiu, HBO Romania, Adrian Giurgea si Colgate University & Christian A. Johnson Foundation, Blue Heron Foundation, Mica Ertegun, Marie France Ionesco si Lucian Pintilie, Dr. Daiana Vociulescu si Renzo Cianfanelli si artistii vizuali serban Savu, Dan Perjovschi, Adrian Ghenie si Mircea Cantor.



AGERPRES: Daca ati putea cuantifica... cati prieteni buni are Making Waves?
Mihai Chirilov: Cateva sute bune, dintre cei care au contribuit financiar in mod direct (numele tuturor apar pe site-ul asociatiei noastre, www.filmetc.org), si cateva mii bune, dintre cei care frecventeaza festivalul si evenimentele lui.

AGERPRES: Ati si pierdut prieteni in aceasta perioada?
Mihai Chirilov: Nu. Arhitectura acestui gen de eveniment implica un angajament si o investitie de lunga durata din partea celor care cred in potentialul si relevanta lui, dar si in profesionalismul si competenta celor care il organizeaza.

AGERPRES: Anul acesta tema festivalului este propaganda. Cum ati ajuns la aceasta tema?
Mihai Chirilov: Incepand cu acest an, festivalul si-a propus sa urmareasca o tema si sa ofere o selectie tributara ei, intr-o anume masura. Din experienta editiilor anterioare, ne-am dat seama ca e mult mai "americanesc" sa vinzi foarte tintit un produs cum e un festival de film romanesc intr-un hipermarket cultural gigantic si cosmopolit cum e New York-ul. Ideea ne-a venit din mai multe directii: o data pentru ca filmul lui Nae Caranfil, "Closer to the Moon", contine geneza unuia dintre cele mai stranii filme de propaganda realizate in Romania comunista, "Reconstituirea" lui Virgil Calotescu (din 1960); apoi, din dorinta de a proiecta, pentru prima oara in America, faimoasa trilogie a Ardelenilor (care, dincolo de divertismentul implicit, contine un fin strat propagandistic - sa nu uitam in ce context au fost facute, ca replica la ce gen de filme, si ce spun ele, de fapt si de drept); si, nu in ultimul rand, pentru ca filmul, in general, e una dintre cele mai eficiente unelte de propaganda (la urma urmei, filmul hollywoodian nu este cel mai redutabil vehicul de propaganda americana?). Desigur ca, vorba aceluiasi Nae Caranfil, problema propagandei in film si a filmului ca mijloc de propaganda "e complexa si are multe aspecte. Despre toate astea se va vorbi la masa rotunda din cadrul programului paralel al festivalului, dedicat libertatii de expresie prin film.

AGERPRES: Dumneavoastra ca organizatori v-ati confruntat cu propaganda ?
Mihai Chirilov: Ideea de propaganda exista in toate straturile unei societati, inevitabil ne confruntam cu ea. Concret vorbind: exista o categorie de oameni care crede ca majoritatea filmelor romanesti recunoscute international prezinta o imagine proasta a Romaniei. Inclusiv "Pozitia copilului", daca e sa-l ascultam pe acel politician care s-a trezit vorbind, profund vexat de limbajul neortodox din film. Daca Romania e o tara minunata, iar toate aceste filme o fac de rahat, atunci, probabil ca in fata unora ne facem vinovati de propaganda, promovand aceste filme in cadrul festivalului. Ca sa-l citez pe Lucian Pintilie, la asemenea acuzatii aberante "protestez cu indiferenta".

AGERPRES: In cadrul festivalului exista un medalion Corneliu Porumboiu. De ce Porumboiu?
Mihai Chirilov: In fiecare an, festivalul de film romanesc dedica o retrospectiva unui cineast roman important, parte a Noului Val sau a vechii garzi. Anul trecut a fost Alexandru Tatos, acum doi ani - Liviu Ciulei si Radu Muntean. Filmele lui Corneliu Porumboiu sunt cunoscute in America (ele au fost distribuite aici), ultimul lui film, "Metabolism", a facut valuri la Festivalul de la New York din octombrie si are deja un distribuitor american (Cinema Guild) care il va scoate pe ecrane in 2014, iar cronicarul A.O. Scott de la The New York Times tocmai ce l-a inclus pe lista celor mai importanti cineasti sub 40 de ani. In acest context, alegerea lui Corneliu, care va fi prezent la festival, e mai mult decat justificata si s-a impus de la sine.

AGERPRES: Luminita Gheorghiu va fi unul dintre oaspetii festivalului. Intentionati prin prezenta actritei sa creati un "buzz" inaintea nominalizarilor la Oscar, Globul de Aur?
Mihai Chirilov: Evident. Luminita Gheorghiu este cunoscuta si apreciata de publicul specializat din America. In 2006, "Moartea domnului Lazarescu" i-a adus un premiu de interpretare din partea criticilor de film din Los Angeles. Proiectia cu "Pozitia copilului" din cadrul Making Waves este prima prezentare a filmului in New York (ea vine la doua saptamani dupa prezentarea de la Los Angeles), ca atare e un moment foarte important si strategic in campania pentru Oscar si Globul de Aur, la care colaboram strans cu publicistul si distribuitorul american al filmului, Zeitgeist, cu publicistul nostru american, Julia Pacetti, dar si cu Ada Solomon si echipa ei de la Parada. Contam pe interesul presei americane pentru prezenta Luminitei in New York. Deja gratie publicistului festivalului nostru am reusit sa obtinem participarea Luminitei la emisiunea TV a legendarului Charlie Rose.

AGERPRES: O prezenta exotica in festival este seria Ardelenilor. De ce ati ales aceste filme?
Mihai Chirilov: Pentru ca ele nu au mai fost niciodata aratate in America - chestie de-a dreptul ironica, intrucat seria e nu doar replica romaneasca la cel mai iconic gen de film american, westernul, dar actiunea din cele trei filme se intampla in America, filmele fiind vorbite, majoritar, in engleza. Mi se par destul de tentante pentru publicul american, dar si pentru cel romanesc-nostalgic din diaspora. In plus, am reusit, gratie CNC-ului, sa le reaccesibilizam in copii noi pe 35 de milimetri.


AGERPRES: Tot din acest cadru este si seria realizata de Cristi Puiu pentru promovarea TIFF. De ce este proiectata la Making Waves?
Mihai Chirilov: Din nou, e consecinta logica a unui sir de lucruri: faptul ca Luminita vine la festival si ca regizorul Cristi Puiu este si el foarte apreciat aici. Seria de 20 de trailere regizate de Puiu pentru TIFF (care este partener traditional al Making Waves) a fost una atipica, fara nimic din carligele si automatismele unei campanii de advertising. Odata puse cap la cap (cum vor fi proiectate aici, spre deosebire de TIFF, unde au fost aratate cate doua pe zi), cele 20 de clipuri legate functioneaza ca un film in sine.

AGERPRES: Cel mai nou film al lui Nae Caranfil, "Closer to the Moon", deschide festivalul. Cum ati descrie filmul, in cateva cuvinte, pentru cei care il asteapta acasa?
Mihai Chirilov: In primul rand, e un film de Nae Caranfil - fanii lui Nae stiu ce inseamna asta. Din punctul meu de vedere, e un soi de "Argo" romanesc, care reuseste un pariu mereu dificil in cinema: acela de a turna o poveste grava, chiar tragica (inspirata din realitate) intr-o forma lejera, entertaining, aproape feerica. E extraordinar faptul ca premiera mondiala a filmului va avea loc la Lincoln Center, in cadrul Making Waves, dupa care va deschide si editia de la Jacob Burns Film Center.

AGERPRES: Din echipa acestui film cine va veni la festival?
Mihai Chirilov: Evident, Nae Caranfil, actritele Monica Barladeanu si Smaranda Luna si producatorii straini ai filmului: Michael Fitzgerald si Renata Ranieri. Mark Strong filmeaza in acea perioada, a fost foarte dragut ca ne-a raspuns la invitatie. Asteptam un raspuns si de la protagonista filmului, actrita Vera Farmiga.

AGERPRES: Cum vedeti viitorul Making Waves? Credeti ca festivalul va reveni la finantarea partiala din partea fondurilor publice sau isi va crea un grup de sustinatori?
Mihai Chirilov: Festivalul va continua, asta e cert. El si-a consolidat, in timp, statutul, a cucerit un teren in peisajul cultural newyorkez si si-a castigat o reputatie si un grup de sustinatori care il asteapta an de an. Ar fi fost pacat sa-l intrerupem, din cauza piedicilor care i s-au pus anul trecut acasa. Solutii exista intotdeauna, dar, intr-adevar, ar fi de dorit ca el sa redevina parte integranta a unei strategii culturale de stat bine puse la punct si sa fie co-finantat din fonduri publice, pentru ca, la urma urmei, e un eveniment care aduce beneficii de imagine imense Romaniei. AGERPRES/(AS - autor: Oana Ghita, editor: Georgiana Tanasescu)

Articol disponibil la adresa: http://www.clipa.com//a6031-INTERVIU-Mihai-Chirilov-Making-Waves-un-eveniment-care-aduce-Rom226-niei-beneficii-de-imagine-imense.aspx