Cu Brancusi prin intelesuri scripturistice

 

COCOSUL

De ce cocosul? Frumoasa pasare din ograda valaha a copilariei, ramasa pe retina memoriei ca un print al vietatilor cele mai apropiate casei taranesti? Transformarea lui in cocos galic cu semnificatii de apartenenta la o anume ginta umana limitata la un patriotism ieftin? Un dadaism replica absurda ideologiei razboiului si mai absurd strigand orice si oricum, doar pentru echilibru? Daca in PASAREA artistul nu face pasarea ci ZBORUL, in COCOSUL nu face nici pasarea, nici zborul, ci CANTATUL. Ramane de inteles - daca poate fi inteles - cum este acest cantat. De bucurie pur si simplu incoronand decorul trairilor - cum spun unii -, un strigat de avertizare, trambitare - cum spun altii, un tipat de surprindere, sau ce altceva?

O scotocire in lumea cocosului ne trece prin primul cantat, - nu dormiti caci nu se stie ce aduce intunericul - sau - puteti sa dormiti ca s-a facut noapte -, prin al doilea cantat - treziti-va caci s-a facut ziua, etc. Cunoscand acest domeniu, dar depasindu-l, fara discutie ca o motivatie foarte puternica l-a determinat pe Brancusi la acesta opera si ca nu este o simpla casunare a artistului pe cocos in sine. Prin eliminare - stil brancusian -, ne-am apropia putin mai de miez. De exemplu, oricat l-ai scolariza, cocosul nu va canta niciodata ziua in amiaza mare decat daca este bolnav. Relatia LUMINA - INTUNERIC, poate fi luata insa in consideratie pentru ca in cazul eclipselor de soare au fost dovezi de cantat al cocosilor.

La propriu si la figurat, artistul, profet prin vocatie si prin definitie are menirea de a anunta timpi de tristete si de bucurie, de desteptare si redesteptare. Cocosul galic nu inseamna redesteptarea gintei? Desteapta-te romane nu e cam acelasi lucru? Nu ne invata aceasta ca pana la trezirea natiei sau mai bine zis pentru trezirea ei, trebuie sa aiba loc trezirea individului? Cum? Cum altcumva decat din adormirea constiintei sau si mai bine zis, constientizarea asupra a ceva foarte important. Undeva in interiorul insului, la momentul maxim de dormire, dar si de urgenta de trezire, canta cocosul, si cel mai probabil un strigat disperat ca zimtii unui fierastrau. In acest punct, asertiunea comentatorului Hans Arp, fierastraul bucuriei pare un paradox.

De asemenea, in pofida discutiei pe care Cella Delavrancea a avut-o cu Brancusi, despre aceasta opera si care s-a oprit dupa primul mare pas - recunoasterea cocosului, deslusirea lui in Cucurigugagu (pentru fiecare zimt cate doua silabe), motivatia operei este mai ascunsa si mai esentiala, si pare sa depaseasca povestea cocosului ranit adus din piata in atelier si vindecat cu multa ingrijire. La capatul celalalt al pipairii semnificatiilor, Georg Sherg vorbind despre lucrarea SARUTUL ca sarut al tradarii, cei treizeci de arginti, tarina sangelui, zornaitul banilor, ne-ar duce la tradarea lui Isus de catre Petru, de trei ori inainte de a canta cocosul, trezirea constiintei.

Ca de obicei cu orice opera a maestrului, nici Cocosul nu are nevoie de descifrari sofisticate. El nu are ghiare caci nu se vrea scormonitul, nu are pene pentru ca nu se vrea zborul (cum am mai spus), ci se vrea cantatul. El are deci nevoie de gatlej si de creasta in alerta concomitent, ca o subliniere. Cei trei zimti in alerta, nu sunt intamplatori ca numar. El nu canta o data - ceva obisnuit -, nici de doua ori - ceva aranjat, nici de patru ori - adica ori de cate ori vrea, ceea ce ar insemna cantatul in sine, - ci exact de TREI ORI pentru a duce nu spre un scenariu ci spre un fapt. Se poate crede ca vreun comentator s-ar fi gandit la tradarea lui Isus de catre Petru daca aceasta opera ar fi avut alt numar de zimti? Mai este intalnita altundeva relatia dintre cantatul cocosului si tradarea de trei ori?

Fara indoiala, fierastraul pentru taiere alaturi de dalta pentru cioplit, - consubstantiale muncii de creare a lui Brancusi - isi aveau cantatul lor zilnic in mintea si inima sa si au prefigurat fiecare opera intr-un act de constiinta si constienta.

Cine si-ar permite sa spuna ca splendida opera brancusiana, Cocosul, genial descifrata de Cella Delavrancea la primul impact, s-ar rezuma totusi la cucurigugagu? Brancusi ne-a lasat aceasta lucrare, noi trebuie sa-i dibuim sensurile cu decenta.

Benone Burtescu

Articol disponibil la adresa: http://www.clipa.com//a462-Cu-Brancusi-prin-intelesuri-scripturistice.aspx