Corneliu LEU - SECOLUL SI DEMOCRATIA
Mariana Cristescu, Damen Passo Doble, Editura Nico, Târgu Mures, 2012

Din Viata si Invataturile lui IISUS - In ultimele zile din saptamana Sf. Patimi

de Preot Paroh Aurel Sas, Las Vegas

„Caci invata pe ucenicii Sai, si zicea: „Fiul Omului va fi dat in mainile oamenilor; ei Il vor omori, si a treia zi dupa ce-L vor omori, va invia." (Marcu 9,31)

(Continuare din numarul precedent)

Aceasta sansa pe care a luat-o Pilat de a-L elibera pe Iisus, in locul unui vinovat din inchisoare, dupa cum aveau iudei obiceiul la Pasti il consemneaza toti Evanghelisti (cf. Matei 27,15-21; Marcu 15,6-15)

"Si trebuia, la Praznic, sa le elibereze un vinovat. Dar ei cu toti, au strigat, zicand: Ia-L pe Acesta si elibereaza-ne pe Baraba, Care era aruncat in temnita pentru o rascoala facuta in cetate si pentru omor. Si iarasi le-a vorbit Pilat, voind sa le elibereze pe Iisus. Dar ei strigau zicand: Rastigneste-L! Rastigneste-L! Iar el a zis a treia oara catre ei: Ce rau a savarsit Acesta? Nici o vina de moarte nu am aflat intru El. Deci pedepsindu-L Il voi elibera” (Luca 23,17-22).

Sansa luata de Pilat de a-L elibera pe Iisus in locul lui Baraba a esuat, pentru ca: "Arhiereii si batranii au induplecat multimea ca sa ceara pe Baraba, iar pe Iisus sa-L piarda. Iar diregatorul (Pilat), raspunzand le-a zis: Pe cine din cei doi, voiti sa va eliberez? Iar ei au raspuns: Pe Baraba!" (Matei 27,20-21). “…Iar Baraba era talhar!”(Ioan 18,40), si pentru ca Pilat s-a pierdut la strigatele multimii, a uitat de puterea si datoria de respectarea Justitiei si s-a gandit sa nu-si piarda pozitia, pentru ca i-au strigat: "Daca Il eliberezi pe Acesta, nu esti prieten Cezarului" (cf. Ioan 19,12). Asa se intampla cu multi judecatori in istorie.

Iata, cum multimea de oameni poate fi manevrata in istorie, prin instigarea si seducerea din partea liderilor, cum a fost multimea din vremea lui Iisus, care a cerut pe Baraba sa-l elibereze, desi Baraba era un talhar! Iar pe Iisus, Fiul lui Dumnezeu, sa-L rastigneasca!!!

Ce voi face cu Iisus?

"Si Pilat le-a zis: Dar ce voi face cu Iisus, ce se cheama Hristos? Toti au rapuns: Sa fie rastingnit!” (Matei 27,22). Pilat i-a intrebat de trei ori: Ce rau a savarsit Iisus, ca el nu gaseste nici o vina de moarte in El?, ca sa-L rastigneasca cum strigau ei (cf. Luca 23,22-23). Dar arhiereii, batranii si multimea instigata de ei mai tare strigau: Rastigneste-L (cf. Marcu 15,14). In continuarea sa vedem relatarea Evanghelistul Matei, care a consemnat urmatoarele: "Si vazand Pilat ca nimic nu foloseste, ci mai mare tulburare se face, luand apa si-a spalat mainile inaintea multimii, zicand: Nevinovat sunt de sangele Dreptului acestuia. Voi veti vedea. Iar tot poporul a raspuns si a zis: Sangele Lui asupra noastra si asupra copiilor nostri!” (Matei 27,24-25).

Procuratorul roman Pilat, a marturisit de multe ori, in fata multimii, nevinovatia lui Iisus si si-a spalat mainile cu apa in fata poporului, marturisind: ca este nevinovat de Sangele Dreptului Iisus, dar tot vinovat a ramas in istorie, pentru ca a dat sa fie Rastignit si omorat o Persoana nevinovata, ceea ce era contra legilor romane! In cazul de fata Persoana era: Fiul lui Dumnezeu si Fiul Omului Iisus Hristos, care prin aprobarea lui Pilat a fost dat sa fie rastignit!!!

Le-a eliberat pe Baraba, iar Baraba era un talhar!

"…Voiti, deci, sa va eliberez pe regele iudeilor? Deci au strigat iarasi, zicand: Nu pe Acesta, ci pe Baraba. Iar Baraba era talhar!(Ioan 18,39-40). La fel relateaza si ceielalti Evanghelisti, zicand: “Atunci le-a eliberat pe Baraba, iar pe Iisus L-a biciuit si L-a dat sa fie rastignit” (Matei 27,26; Marcu 15,15; Luca 23,26). Evanghelistul Marcu precizeaza ca Pilat l-a eliberat pe Baraba ca sa faca pe voia multimii (cf. Marcu 15,15). Iar Evanghelistul Luca mentioneaza ca Baraba a fost aruncat in inchisoare pentru rascoala si ucidere, iar pe Iisus L-a dat in voia lor (cf. Luca 23,25).

Deci, procuratorul roman Pilat din Pont, a eliberat pe Baraba care a ucis, si a dat sa fie rastignit un Drept, cu numele de Iisus Hristos! Iata, Justitia, din vremea aceea, cum a fost calcata in picioare atat de Sinedriul Iudaic din Ierusalim, cat si de Pontiu Pilat, procuratorul Romei, in Provincia Iudeea. In concluzie, Justitia a suferit in toate vremurile, mai mult sau mai putin, si va suferi, depinzand de oamenii care judeca. Dureros, pentru ca din cauza aceasta sufera oameni nevinovati, cum a suferit si a fost Rastignit spre moarte, Dreptul si Nevinovatul – Iisus Hristos -!

Spiritual, privind, putem observa ca odata cu eliberarea lui Baraba, cel vinovat, in locul lui Iisus, cel nevinovat, a inceput eliberarea omului si a omenirii vinovate, pentru ca Iisus a primit sa patimeasca si sa moara pentru pacatele omenirii intregi si a fiecarui om in parte (cf. 1Ioan 2,2).

Ce au facut cu Iisus?

"Atunci ostasii diregatorului, ducand pe Iisus in pretoriu, au adunat in jurul lui toata cohorta. Si L-au desbracat de hainele Lui si I-au pus o hlamida rosie. Si impletind o cununa de spini, I-au pus-o pe cap si in mana Lui cea dreapta o trestie; si ingenunchind inaintea Lui, isi bateau joc de El, zicand: Bucura-Te, regele Iudeilor! si scuipand asupra Lui, au luat trestia si-L bateau peste cap.” (Matei 27,27-30). Aceasta batjocura si lovire, a Domnului, a avut loc imediat dupa ce a pronuntat Pilat, la strigatul sinedristilor si a multimii in gura mare, eliberarea lui Baraba si darea lui Iisus sa fie biciuit si rastignit (cf. Matei 27, 26).

Iata, ce lipsa de demnitate a avut procuratorul roman, Pontiu Pilat, la judecarea lui Iisus de-a fi dat sa fie batut, biciuit; batjocorit; sa-L desbrace de hainele Lui si sa-I arunce o hlamida rosie pe trupul Sfant al Domnului, sa-I impleteasca o cununa de spini si sa o puna pe capul lui Iisus si o trestie in mana dreapta si sa-I zica: "Bucura-Te, regele Iudeilor!", si sa-L scuipe si sa i-a trestia din mana Lui si sa-L loveasca cu ea!!! Toate acestea s-au petrecut in pretoriul de judecata a procuratorului roman Pontiu Pilat! A fost posibil? Da, a fost posibil! Precum au fost posibile si toate celelalte in arenele Imperiului Roman. Aceasta biciuire si batjocura a lui Iisus este prezentata si de ceilalti Evanghelisti la fel Marcu 15,16-20; Luca 23,24-25 si Ioan 19,1-5. Deci, in marturisirea a doi sau trei martori, sta tot adevarul, la toate judecatile din lume. Prin urmare, si la judecata lui Iisus, trebuie sa credem si declaratiile Evanghelistilor asa precum sunt consemnate in Evanghelii cu privire la Procesul de Judecata a lui Iisus.

Iata Omul!

"Deci L-au scos pe Iisus afara, purtand cununa de spini si mantia purpurie. si le-a zis: Iata Omul!” (Ioan 19,5). Asadar, dupa ce L-au biciuit pe Domnul, dupa cum am vazut in prezentarea Scripturilor de mai sus, L-au scos afara din pretoriu la multime, purtand cununa de spini pe cap, crezand poate ca ii va induiosa pe iudei. Iar Pilat a zis: "Iata Omul!". "Cand L-au vazut, deci, arhiereii si slujitorii au strigat, zicand: Rastigneste-L! Rastigneste-L! Zis-a lor Pilat: Luati-L voi si rastigniti-L, caci eu nu-I gasesc nici o vina. Iudeii i-au raspuns: Noi avem lege si dupa legea noastra El trebuie sa moara, ca S-a facut pe Sine Fiu al lui Dumnezeu. Deci, cand a auzit Pilat acest cuvant, mai mult s-a temut.

Si a intrat iarasi in pretoriu si I-a zis lui Iisus: De unde esti Tu? Iar Iisus nu i-a dat nici un raspuns. Deci Pilat i-a zis: Mie nu-Mi vorbesti? Nu stii ca am putere sa Te eliberez si putere am sa Te rastignesc? Iisus a raspuns: N-ai avea nici o putere asupra Mea, daca nu ti-ar fi fost data tie de sus. De aceea cel ce M-a predat tie mai mare pacat are. De atunci Pilat cauta sa-L elibereze; iar Iudeii strigau zicand: Daca Il eliberezi pe Acesta, nu esti prieten al Cezarului. Oricine se face pe sine imparat este impotriva Cezarului” (Ioan 19,6-12).

Cand Pilat a auzit speculatia in strigat a arhiereilor si slujitorilor, ca: “Daca Il eliberezi pe Acesta, nu esti prieten al Cezarului”, a fost terminat si i-a fost frica sa nu-si piarda pozitia de procurator al Iudeii. Astfel, Evanghelistul Ioan prezinta in continuare finalul sentintei lui Iisus de rastignire, dupa Scripturile care vorbesc, zicand: “Deci Pilat, auzind cuvintele acestea, L-a dus (iarasi) afara pe Iisus si a sezut pe scaunul de judecata, in locul numit pardosit cu pietre, iar in evreieste Gabbata. Si era Vinerea Pastilor (iudaice), cam la al saselea ceas, si a zis Pilat Iudeilor: Iata Imparatul vostru. Iar aceea au strigat: Ia-L! Ia-L! Rastigneste-L! Pilat le-a zis: Sa rastignesc pe imparatul vostru? Arhiereii au raspuns: Nu avem imparat, decat pe Cezarul. Atunci L-a predat lor ca sa fie rastignit. si ei au luat pe Iisus si L-au dus sa-L rastigneasca!” (Ioan 19,13-16)

Va urma

Bookmark and Share
Tipareste acest articol
O noua aparitie editoriala - Elena Chirita
STEFAN CUCU - „EMBLEMATIC FILOLOG CLASIC ROMÂN DE AZI”
Coperta Carte - Elena Chirita
Elena Chirita - Cum vorbim in public
Madalina Corina Diaconu
Madalina Corina Diaconu
Lazar Ladariu –„Secunda de pamânt”
HOLOCAUST. Destine la rascruce
Elena Chirita - POLITICA SI DIPLOMATIE - interviuri
Mariana Cristescu - Trandafirii desertului
Pentru Credinta, Neam si Tara de Lazar Ladariu si Mariana Cristescu
Locations of visitors to this page