Corneliu LEU - SECOLUL SI DEMOCRATIA
Mariana Cristescu, Damen Passo Doble, Editura Nico, Târgu Mures, 2012

Alegerile din Rusia si România 2004

Cine conduce popoarele, lumea? Simplu: Vox populi, vox Dei. Ce vrea multimea, se realiza prin vointa zeilor in trecut si a Celui de Sus, pentru noi, contemporanii.

Vointa multimii se exprima democratic si capata, in functie de cultura, religie, coloraturi diverse. Democratia „Westminster“ a protestantilor botezati dar fara ierarhie apostolica, e in afara Bisericii. Catolicii cultiva, pe langa autoritatea Papei si a Bisericii bimilenare, „democratia crestina". In perioada coloniala, africanii si asiaticii au adaptat institutii occidentale la specificul lor etnic si religios. Exista astfel democratie hindusa, musulmana, confucianista, budista etc. si un curcubeu de forme „etnice“. Toate sunt legitimitate, daca respecta drepurile omului, vointa si creatia lui Dumnezeu, nu vointa si ordinea unui Dictator, care se vrea Zeu.

Acest imperativ e valabil si la ortodocsi, care au renuntat recent la Razboiul Rece, la Cortina de Fier, la dictatura comunisto-ortodoxa si preiau acum legile, limbajul si institutiile democratice ale crestinilor din apus, ca tarile coloniale in trecut.

Totusi alternanta la putere in lumea crestinilor orientali se deosebeste fundamental de cea din apus. La Moscova si Bucuresti, in „a treia“ si a „patra Roma“, pravoslavnicii sustin stilul cezaro-papal al Imparatului ca monarh absolut si Viceregent al lui Dumnezeu. In apus, Roma il vede pe Papa ca Vicarul lui Isus si pe Imparat in Biserica. Lumi complet diferite!

Pentru greco-ortodocsi Sfantul Duh / Spirit purcede de la Tata, pe cand la latini de la Tatal si Fiul. O reprezentare grafica a sistemului ortodox este cercul, in centrul caruia Imparatul si Vicarul lui Dumnezeu sunt una, pe cand in apus este elipsa cu doua focare, Papa si Imparatul.

Duhul oriental genereaza la Moscova, Belgrad, Bucuresti „despotia orientala“ si „democratia originala“. Numai in vest exista o „societatea civila“, un echilibru al institutiilor create in ultimul mileniu. Ridicolul „societatii civile“ la ortodocsi, la Bucuresti e trecut cu vederea pentru ca toata lumea stie ca-i o farsa de „tranzitie“.

Eforturile drept credinciosilor de a se transforma in „occidentali“, reaminteste de „formele fara fond“ din trecut. Iar noul entuziasm capitalist al celor mai mari neamuri ortodoxe, rusii si romanii, este neverosimil la pragmaticii occidentali.

Filozoful rus Nicoi Berdiaev vede chiar in inclinatia provestica ortodoxa o componenta mistica orientala. De aceea cand apusenii se confrunta cu efuziunea democratica, procapitalista si prooccidentala „de tranzitie“, a comunisto-ortodocsilor, sunt consternati de lipsa flagranta de realism a acestor „declaratii de dragoste“.

De fapt si unii si altii sunt sinceri si vor refacerea unitatea crestina. Totusi orientalii sunt utopici si occidentalii pragmatici, iar vechea ardoarea comunista, ca si cea noua din perioada de tranzitie actuala, e de sorginta mistico-pravoslavnica, ritual cultural-religios strain apusenilor.

In afara de acest filon milenar de gandire si comportament cultural-religios, care nu mai necesita o explicatie, mai avem de a face si cu o multitudine de influente ideologice recente. Sub influenta Revolutiei Franceze 1789 s-a raspandit in apus o imagine a crestinilor orientali de la Moscova si Bucuresti, plin de lux si mizerie, senzualitate si cruzime. Pe de alta parte, sub influenta romantismului german, atat rusii cat si romanii au descoperit ca sunt ceva cu totul deosebit si pot comunica cu vestul pe canale culturale, neutre.

Asa zisa „democratie originala“ are asadar o traditie mai indelungata si este mai rezistenta decat se crede in ge-neral. Ortodoxia democratiei rusesti si romanesti e evidenta, ca si vointa crestinilor din Europa de a face o Casa si o Piata comuna. In schimb ierarhiile religioase si laice, rupte de Schisma 1054 au nevoie de timp. Mai ales cele ortodoxe. Ce-i un deceniu fata de o mie de ani de evolutie divergenta? In acest context sa urmarim perspectivele alegerilor din Rusia si Romania.

In Duma n-a mai fost aleasa „societatea civica“ sau ceea ce credeau rusii ca-i va apropia de vest si le va facilita legatura cu fratii lor din USA si UE. „Unitatea Rusiei“ - electoratul Presedintelui Vladimir Putin - are deja majoritatea absoluta. Iar dupa realegera lui Putin, atat rusii cat si occidentalii se vor debarasa in fine de tot soiul de impostori si pot lua in calcul in mod serios mari proiecte de interes comun.

„Democratia originala“ romaneasca alege 2004 un nou Presedinte si dupa obiceiului duhovnicesc si sobornicesc, Domnitorul, Regele, Conducatorul, Presedintele e autoritatea autentica, celelalte sunt derivate. Apoi e posibil ca dupa Moscova si la Bucuresti, executivul sa ia la remorca legislativul, sistemul juridic si sa revina la un regim autoritar cu un Presedinte a tot puternic si responsabil, ca la Moscova.

Pentru ca rusii si romanii nu pot comunica cu apusul, din cauza barajului ortodox, au reactivat si aportul evreiesc. Putin i-a marginalizat insa (Gusinski in Israel, Berezovschi la Londra, Hodorovschi in puscarie) pentru implicarea lor in politica Kremlinului. Dupa Brucan si Petre Roman si la romani, evreii sunt asistenti. Adrian Nastase si Corneliu Vadim Tudor - puterea si opozitia - au sfetnici evreii pentru credibilitate in electoratul drept credincios si mai ales in occident. Evreii sunt din nou interpretii neutri, intre est si vest. Dupa aceasta perioada de asa zisa tranzitie, ori incepere dialogul si unirea religioasa cu Roma, ori stagneaza totul, sau si mai rau, revine sistemul autocrat, a „treia Roma“, cu Stalin ca model, sau a „patra Roma“, cu un nou clan Ceausescu.

In cel mai bun caz va avea loc la rusi si romani adaptarea la normele, valorile occientale, forme secularizate ale codului canonic romano-catolic si apoi crearea Uniunii Europene de la Atlantic la Ural – model de civilizatie pentru intreaga lume.

Prof. dr. Viorel Roman, consilier academic la Universitatea din Bremen, Germania

 

Bookmark and Share
Tipareste acest articol
O noua aparitie editoriala - Elena Chirita
STEFAN CUCU - „EMBLEMATIC FILOLOG CLASIC ROMÂN DE AZI”
Coperta Carte - Elena Chirita
Elena Chirita - Cum vorbim in public
Madalina Corina Diaconu
Madalina Corina Diaconu
Lazar Ladariu –„Secunda de pamânt”
HOLOCAUST. Destine la rascruce
Elena Chirita - POLITICA SI DIPLOMATIE - interviuri
Mariana Cristescu - Trandafirii desertului
Pentru Credinta, Neam si Tara de Lazar Ladariu si Mariana Cristescu
Locations of visitors to this page