Corneliu LEU - SECOLUL SI DEMOCRATIA
Mariana Cristescu, Damen Passo Doble, Editura Nico, Târgu Mures, 2012

"Sola SCRIPTURA" - "Sola EVIDENTIA" sau LEGILE DEMOCRATIEI


Nu peste mult se va implini o jumatate de mileniu de cand reformatorul german Martin Luther si-a fundat teologia sa pe ceea ce el a numit "Sola Scriptura" si a lasat-o lumii mostenire sa se descurce cu ea. Fireste, cine a vrut a acceptat-o, cine nu a vrut-o s-a tinut departe de ea. In general aceasta inseamna ca nimic din afara Scripturii nu poate fi socotita teologie adevarata. Numai Scriptura! Toata traditia acumulata de Biserica Romano-Catolica si desigur Biserica Ortodoxa desprinsa din ea, care era considerata la fel de sacra precum Scriptura, a fost socotita de reformator ca o adaugare fara insemnatate spirituala la Sfanta Carte, si din punct de vedere teologic chiar periculoasa. Cultul icoanelor, cultul Fecioarei, cultul mortilor si tot ce tine de acestea in nenumarate practici neavandu-si temeiul in Scriptura, l-au facut pe reformator sa-si numeasca discursul sau teologic "SOLA SCRIPTURA". Tot de atunci vine si zicerea "Aici stau, eu nu pot altfel, asa sa-mi ajute Dumnezeu". Marea afacere financiara numita "INDULGENTELE", prin care cine platea catre Biserica niste bani isi cumpara mantuirea lui sau a altora, chiar morti, mutandu-le sufletul din iad in rai, a atins varful suportabilitatii. Lumea seculara prin printii Germaniei s-a alaturat reformatorului, a protestat si in mare masura a castigat.
Nu este treaba mea sa spun aici si acum ce este scripturistic si ce nu este, ce este traditie si ce nu este traditie.  Sunt destui specialisti in domeniu care au si posibilitatea si responsabilitatea s-o faca. De fapt, Biblia este la indemana oricui si oricine poate sti ce este si ce nu este in ea, dupa cum traditia este si ea cunoscuta si rascunoscuta ca traditie si nu poate fi dubiu nici asupra uneia, nici asupra celeilalte. Cat priveste acceptarea Bibliei doar sau a traditiei sau amandorura sau niciuneia, este de asemenea la libera alegere a oricui, fara vreo discriminare.
In afara de "INDULGENTE" care era o treaba financiara si nu putea rezista prea mult, desi "SOLA SCRIPTURA" era vehiculata peste toata Europa, teologia catolica si cea ortodoxa si-au pastrat intacta traditia lor pana in zilele noastre in timp ce "SOLA SCRIPTURA" se aude din ce in ce mai rar si mai slab. "SOLA", de orice natura ar fi ea, pare in contradictie cu democratia, prin exclusivitatea pe care ar promova-o, desi in ultima instanta este legea de baza a democratiei. Nimeni nu-si poate inchipui o existenta fara o lege a ei. Nu exista o democratie de felul lui Adam care ar fi putut zice: "Doamne, mie sa nu-mi pui restrictii din care pom sa mananc sau sa nu mananc, eu mananc din toti si gata". Sau mai incoace, o democratie de felul "nimeni sa nu-mi spuna sa nu fur, eu fur si gata".  Este vreo deosebire intre "scripturistic" si "nescripturistic"? Ar fi cea dintre sa furi si sa nu furi. Democratia zilelor noastre, oricat de democratica ar fi ea nu-si poate permite sa faca legea "sa furi", caci ar nenoroci societatea care si asa nu este in prea mare prosperitate tot din astfel de motive.
 
Interesant de vazut si multe traditii care cel putin la prima vedere nu ar avea nimic rau, dar nici bine cine stie ce, pretinzandu-se ca fac pitorescul unui neam si la care reformatorul cu "SOLA" lui, era - acum nu prea mai este pentru ca nu se are de ce -, alergic la ele. Vazui ceea ce se cheama "pastele blajinilor",  nescripturistic desigur, si "SOLA" zice ca e un singur paste pentru toate felurile de oameni. Deja avem de a face aici cu o discriminare, mai ales ca el are loc in urma pastelui celorlalti. Notional, mie imi place acest al "blajinilor" considerandu-ma - cel putin comparativ - ca fac parte dintre ei. Cand am vazut insa cum e practicat, m-am dat putin inapoi de la el.  Cimitirele nu fumegau de tamaie, ci de mititeii de pe gratare. Cantitatea de bere consumata printre cruci nu mai mi-o aduc aminte caci era data in masurari cu care nu mai sunt obisnuit, dar oricum, imensa. Sa zicem ca e frumos sa-i lasam pe stapani dandu-le intaietate sa-si faca mai intai ei pastele, iar noi servitorii, sa-l facem dupa aceea,  dar nu am putea sa-l facem mai frumos?
Sa spunem doua vorbe despre SOLA EVIDENTIA care cumva se opune SOLEI SCRIPTURII, considerandu-se STIINTIFIC?, desi cam pe nedrept. Pana in amanunt, tot ce se numeste STIINTA si deci EVIDENTA, este si in Scriptura. Trebuie doar gasita si recunsocuta. Altfel intrebarile se intorc bumerang. Unde este EVIDENTA aparitiei unei asa existente minunate - din nimic? Nu este EVIDENT? trecerea de la materia anorganica la cea organica. SOLA EVIDENTIA nu poate combate SOLA SCRIPTURA cu cateva oase de dinozaur cand Scriptura zice "uriasii erau pe pamant in vrema aceea" si nici nu se poate atasa Bisericii care a gresit uneori trambitand si lucruri nescripturistice si nestiintifice. Cine a scornit asa dar SOLA EVIDENTIA dupa SOLA SCRIPTURA - nu are importanta daca prin asemanare sau prin contrast - pastrand factorul comun SOLA, s-a cam facut de ras. Analiza trecutului cel mare al legaturii cosmice divine fundamentale cu bietul carbon pentru o altfel de EVIDENTIERE se arata anemica pana la ridicul.
Asa dar, ar zice cineva in locul meu caci eu nu-mi permit, "doamnelor si domnilor, mai intai sa stabilim LEGILE DEMOCRATIEI - ceea ce desigur pare un paradox - si apoi sa ne apucam de implementarea ei". "SOLA SCRIPTURA" nu inseamna exclusivism, ci cuprindere, dar cuprindere a tot ceea ce este bun. In nici un caz DEMOCRATIE nu poate insemna SA FURI.  Etc.

Benone Burtescu

Bookmark and Share
Tipareste acest articol
O noua aparitie editoriala - Elena Chirita
STEFAN CUCU - „EMBLEMATIC FILOLOG CLASIC ROMÂN DE AZI”
Coperta Carte - Elena Chirita
Elena Chirita - Cum vorbim in public
Madalina Corina Diaconu
Madalina Corina Diaconu
Lazar Ladariu –„Secunda de pamânt”
HOLOCAUST. Destine la rascruce
Elena Chirita - POLITICA SI DIPLOMATIE - interviuri
Mariana Cristescu - Trandafirii desertului
Pentru Credinta, Neam si Tara de Lazar Ladariu si Mariana Cristescu
Locations of visitors to this page