Corneliu LEU - SECOLUL SI DEMOCRATIA
Mariana Cristescu, Damen Passo Doble, Editura Nico, Târgu Mures, 2012

Din Lumea... lui Stanley Kramer (1124)

“Sine ira et studio - Fara ura si partinire”, Tacitus

   Pentru cei familiarizati cu modestele mele eseuri, numele lui Aristip din Cirene, filosof grec (435-360 B.Cr.), discipol al lui Socrate si intemeietorul Scolii Cirenaice, care preconiza, drept scop al vietii, cultivarea rationala a placerilor, nu mai constituie o necunoscuta. Din multitudinea cunostintelor mele, nu stiu daca cineva de la inceputurile existentei acestui terifiant mapamond s-a ocupat de cultivarea rationala a durerilor, desi ziua de 15 Aprilie, data la care trebuie sa ne achitam obligatiile fata de Uncle Sam, cade intamplator, anul acesta, in Saptamana Patimilor; deci, cu alte cuvinte, trebuie sa patimim!
 De-a lungul existentei acestei unice foste democratii a Universului, niciunul dintre cei 43 de presedinti ai celor 44 de administratii existente (Grover Cleveland a fost presedintele administratiei numarul 22 si 24), nu a folosit mai mult termenul de redistribuire a veniturilor, crearea unei societati egalitare si alte masinatiuni extrase din culisele si arsenalul ideologic al  regimurilor de extrema stanga, ca actualul ocupant al cladirii situate pe 1600 Pennsylvania Avenue, din Washington, DC.. Cu toate acestea, ca un paradox pentru cei nefamiliarizati cu acest infestat de incorectitudine domeniu de activitate, care este politica, acelasi personaj a incercat sa ne mareasca de 424 de ori taxele!?! Va las dumneavoastra placerea de a trage concluziile care se desprind dintr-o asemenea ambigua atitudine si declaratii contradictorii.
Problema unei societati egalitare, presupun ca s-a pus odata cu Facerea Lumii si o  regasim in Capitolul 1, versetul 1, din Geneza: "La inceput, Dumnezeu a facut cerurile si pamantul". Stadiul degradant in care a ajuns Creatia Divinitatii este datorat in exclusivitate noua, celor care n-am stiut sa pastram opera Creatorului. Genii, cerebralitati de prima marime, incepand cu Plato, Socrate, Solon, Salvian, Thomas Morus, Thomasso Campanella, Moses Mordecai Karl Levi etc. au trasat preceptele unei societati perfecte, in care toti oamenii sa fie egali; mai mult, societatea comunista prefigurata de Karl Marx, presupunea ca populatia in totalitatea ei sa fie egala si guvernata dupa principiul, "de la fiecare dupa capacitate, fiecaruia dupa nevoi - From each according to his ability, to each according to his need".
 Inca din anul 594 B.Cr. Solon din Atena, considerat alaturi de Thales din Milet, Bias din Priene, Chilon din Lacedemona (Sparta), Cleobul din Lindos, Periandru din Corint si Pittacus din Mitilene, unul din cei 7 Intelepti ai Greciei Antice, a cerut redistribuirea pamanturilor la cei saraci si a preconizat multe masuri legislative care sa duca la o egalitate sociala. Tot legiuitorul Solon este autorul acestui cerebral aforism, "in toate sa ai in vedere sfarsitul", iar sfarsitul il vedeti si dumneavoastra. Thomas Morus si Thomasso Campanella in "Utopia" si "Cetatea Soarelui" au dorit acelasi lucru. Nu s-a putut si nici nu se va putea realiza, omenirea, indivizii fiind la ani lumina de preceptele pe care unii dintre noi le-ar dori aplicate majoritatii populatiei globului. Pana sa ne dumirim ce departe suntem de cruda realitate, un american trebuie sa lucreze 111 zile pe an, pentru a-si plati taxele unui guvern incapabil sa gestioneze ceea ce nu-i apartine si care  provine in exclusivitate din munca platitorilor de taxe, in schimb capabil sa foloseasca Sine Die, Air Force 1, la un cost de 180.00 dolari pe ora!!! Astazi, Vineri, Aprilie 18, 2014, cand va astern aceste - zic eu, utile - randuri, la orele 9:05 PM Greenwich Mean Time, deficitul bugetar al fostelor State Unite ale Americii se cifreaza la 17.514.889.037.747,52 (a se citi 17 trilioane, 514 miliarde...) revenind fiecaruia dintre noi, un debit de 55.069,58. Acest incompetent guvern, ne aduce noua, platitorilor de taxe, un deficit zilnic, cifrat la 2.56 miliarde de dolari. Ce fiinta umana, care dispune de o totala functionalitate "a materialului" avut in cutia craniana, poate crede ca o asemenea societate, un asemenea sistem poate functiona la nesfarsit. Cu toate acestea, va asigur ca daca maine vor avea loc alegeri, masa amorfa de "bovi" vor alege... ceea ce avem si, totodata, mentinerea acestui sistem de taxe, care pana si pentru Einstein a fost greu - imposibil de inteles - "The hardest thing in the world to understand is the income tax". Singurul rezultat palpabil al sistemului american de taxe, il regasim in cele ramase de la intelectualul Will Rogers, care ne-a spus ca, "Income taxul a creat mai multi mincinosi decat golful - Income Tax have made more liars out of American people than golf". Oricum, indiferent ceea ce s-a creat prin income tax sau de curenta administratie, trebuie sa realizam ca nu traim in Pollyana world unde toti traiesc fericiti; viata reprezinta o serie de alegeri dificile, si parafrazand pe Zorba Grecul, "Viata este necaz; numai moartea nu este - "...this is not a Pollyanna world,where they all live happily after. Life is a series of tough choices, and, as Zorba The Greek said, "life is trouble; only death is not".
Indiferent daca viata constituie un necaz sau nu, amatorilor de o societate perfecta le recomand nuvela satirico-dystopiana a filosofului Kurt Vonnegut, intitulata Harrison Bergeron, scrisa in anul 1961 cu referire la o societate a anului... 2081. In acest tip de lume idealistica fiecaruia i se asigura acelasi venit. Cei care realizeaza in plus peste limita medie stabilita se aplica o cota de taxare de 100%; cei care realizeaza sub venitul stabilit li se compenseaza din ceea ce se obtine de la cei care inregistreaza venituri peste media stabilita. Nu trebuie sa fii Einstein sa realizezi ca un asemenea sistem utopic, dar totusi potential aplicabil, va genera o neimplicare in crearea valorilor materiale, iar, in final, societatea va deveni nefunctionala-parazitara.
Un profesor de la Stanford University a gasit aceasta magistrala caracterizare: "Fiecare revolutie de pe Planeta Pamant a urmarit schimbarea distribuirii venitului si nu a volumului venitului. Si inca nicio revolutie nu a schimbat distributia venitului, in timp ce fiecare revolutie a avut succes in reducerea volumului venitului - Every revolution on Planet Earth has been focused on changing the distribution of income and not the volume of income. And yet, no revolution has ever changed the distribution of income, while each revolution has succeeded in reducing the volume of income".
Asta pentru cine are urechi de auzit sa auda si dotare cerebrala suficienta sa realizeze ce-ar insemna o redistribuire egala a valorilor create in sfera productiei materiale.
In final, un sfat - zic eu, pertinent - pentru toti care nemanifestand valente sau virtuti deosebite, au ajuns factori decizionali, aducand planeta la faza de nefunctionalitate: Hesiod, in poemul epic Theogany, versiunea Greaca a Genezei, scris in jurul anului 800 B.Cr. ne spune urmatoarele: "Cel mai important factor in toate lucrurile este respectarea masurilor care se impun perioadei respective - Observe due measure, for right timing is in all thing the most important factor".
Dar pentru asta, se cere intelepciune si intelect pentru a intelege intelepciunea si intelectul: Bach, Bartok, Beethoven, Berlioz, Brahms etc. nu reprezinta nimic daca auditoriul este format din persoane fara auz.   
A.C.Ton

Bookmark and Share
Tipareste acest articol
O noua aparitie editoriala - Elena Chirita
STEFAN CUCU - „EMBLEMATIC FILOLOG CLASIC ROMÂN DE AZI”
Coperta Carte - Elena Chirita
Elena Chirita - Cum vorbim in public
Madalina Corina Diaconu
Madalina Corina Diaconu
Lazar Ladariu –„Secunda de pamânt”
HOLOCAUST. Destine la rascruce
Elena Chirita - POLITICA SI DIPLOMATIE - interviuri
Mariana Cristescu - Trandafirii desertului
Pentru Credinta, Neam si Tara de Lazar Ladariu si Mariana Cristescu
Locations of visitors to this page