Corneliu LEU - SECOLUL SI DEMOCRATIA
Mariana Cristescu, Damen Passo Doble, Editura Nico, Târgu Mures, 2012

"NIMENI nu este MAI PRESUS de LEGE"



Din cand in cand si in ultimul timp din ce in ce mai des, citim pe burtierea mediei de stiri ale planetei, aceasta declaratie ce pare sa nu lase loc la comentarii.  Asa se face ca aceasta zicere are putere de lege si exprima tot ce se poate spune despre relatia dintre OM si LEGE. Cand se vrea o ordonare perfecta se face referire la NIMENI sau la TOTI. Dupa unii lingvisti ar fi chiar mai corect spus "TOTI nu sunt MAI PRESUS de LEGE". In inteles unanim acceptat. Pe scara "inaltimii", LEGEA este in varf de tot si mai sus de ea nu este nimeni si nimic. Orice incercare de ajuns mai sus de ea, este sortita esecului. De buna voie ori silit, ORDINUL, - si LEGEA este supremul ORDIN dat pentru existenta existentei -, se zice ca "nu se discuta, ci se executa", adica se traieste conform, altfel se moare.
Juridic, nu exista situatia ca UNII sunt DEASUPRA LEGII, iar altii SUB LEGE. Nici macar UNUL. Va inchipuiti ce competitie ar fi pe singurul loc pentru care UNUL s-ar califica a fi DEASUPRA LEGII. Nici un certificat, nici o diploma si mai ales nici o functie nu acrediteaza pe NIMENI la aceasta pozitie.
Din LEGEA SUPREMA pe care Domnul Dumnezeu a scris-o cu "degetul Sau", cunoscuta sub numele de "LEGEA CELOR ZECE PORUNCI", pentru continuarea cat de cat a existentei umane, popoarele si-au facut norme de ordonare, caci altfel societatea omeneasca ar fi pierit de mult. Legea "sa nu ucizi" a fost experimentata prin nerespectare timp de sase mii de ani de istorie cunoscuta cu dovezi. Privind inapoi, tot ce a tinut de razboaie de toate felurile este o lectie care a inceput sa repugne oricarei minti echilibrate in judecata. Fortate cumva si de "democratia" globalizarii, popoarele nu se mai bat prea mult INTRE ELE, dar cumva, surplusul rau de energie de razboi s-a mutat IN ELE. Denumirea de RAZBOI CIVIL s-a transformat in REVOLUTIE pe fractiuni si triburi si ce mai poate fi numit la acest capitol. Nu este treaba mea de a face analize politice caci ar fi pline de greseli, dar stiu ca atunci cand vorbesc de respectarea LEGII MORALE pe care Insusi Domnul Dumnezeu a dat-o, n-am cum sa gresesc. Social, "Nimeni nu este mai presus de Lege" face bine prin tinerea in frau a faradelegilor, ocrotind societatea umana, dar intelesul filozofic este mult mai profund si mai important. Asa dar, "nimeni nu este mai presus de lege" asa incat sa ucida si totusi sa nu cada sub incidenta ei.  Lucrul acesta este exprimat in personaje sinistre care au incercat sa se ridice DEASUPRA LEGII. TRIBUNALELE INTERNATIONALE vorbesc despre acelasi lucru.
Desi nu a renuntat de tot la "sa nu ucizi", nu stiu din ce cauza, poate din pricina unui rau prea vizibil si a unei pedepse pe masura, poate, omul si-a mutat ponderea in zilele noastre pe "furare", socotind probabil ca "sa nu furi" nu e chiar ca "sa nu ucizi". Se fura in nestire. Nu chiar direct de la vecinul caci rusinea ar fi prea prezenta, dar de acolo de unde paza e mai vulnerabila se da buzna. Ati auzit, desigur, de Federatia Romana de Fotbal, ca sa ramanem intre marile furturi internationale - aproape oficiale -, si furturile de buzunar sau poseta. Pai cum asa, nu zice Legea "sa nu furi" si avertizarea "nimeni nu este mai presus de lege"?  Ce-ar fi sa dam o MOTIUNE pin care daca nu toti, UNII macar sa poata fura LEGAL? Astfel de motiuni, desigur, nu se refera la "furt" moral, filozofic, de existenta, ci la a nu fi pedepsiti infractorii, ca si cum Domnul Dumnezeu care a spus "sa nu furi" ar semna aceasta MOTIUNE prin care omul ar fi cu mult mai bun decat El. Dar despre asa zisa IMUNITATE juridica ce parere aveti? Las imaginatia dumneavoastra analitica sa duca mai departe principii de legitate sub incidenta carora vietuim si mai ales ce este de facut.
"Nimeni nu este mai presus de Lege",are corespondenta inevitabila ca "toti sunt mai prejos de Lege". Mai usor de asimilat este poate sa folosim pe romaneste "deasupra Legii" si "sub Lege". Absolut autentica zicere si asa, poate mai pe inteles asa.
 
Ma gandesc acum, in context, la ceea ce se cheama GRATIEREA. In ce pozitie fata de "Lege" se afla presedintele unei tari care are dreptul sa GRATIEZE?  Este DEASUPRA LEGII - ceva exceptional, sau face GRATIEREA din pozitia de SUBLEGE pe care o are si el. FUNCTIA schimba pozitia cuiva fata de Lege?  In acest caz - cel putin printre oameni -, functia ar fi tare de dorit.
Cum se acorda sau ce vrea sa insemne declaratia apostolului Pavel, "nu mai suntem SUB LEGE"?  Vrea el sa spuna ca suntem "DEASUPRA LEGII", mai "PRESUS de LEGE"? Adica sa se calce LEGEA in virtutea GRATIERII? Nici macar necredinciosii nu gandesc asa. Daca presedintele Romaniei ar GRATIA pe cei condamnati din Federatia Romana de Fotbal, nu ar insemna in nici un fel ca ei sa fure in continuare, ci "parerile lor de rau" sa-i puna in situatia de a "nu mai fura". Vrea cineva sa fie "SUB HAR" si "NU SUB LEGE", singura modalitate este "sa respecte LEGEA".  Pare paradoxal? "NICIDECUM!"

Benone Burtescu


Bookmark and Share
Tipareste acest articol
O noua aparitie editoriala - Elena Chirita
STEFAN CUCU - „EMBLEMATIC FILOLOG CLASIC ROMÂN DE AZI”
Coperta Carte - Elena Chirita
Elena Chirita - Cum vorbim in public
Madalina Corina Diaconu
Madalina Corina Diaconu
Lazar Ladariu –„Secunda de pamânt”
HOLOCAUST. Destine la rascruce
Elena Chirita - POLITICA SI DIPLOMATIE - interviuri
Mariana Cristescu - Trandafirii desertului
Pentru Credinta, Neam si Tara de Lazar Ladariu si Mariana Cristescu
Locations of visitors to this page