Corneliu LEU - SECOLUL SI DEMOCRATIA
Mariana Cristescu, Damen Passo Doble, Editura Nico, Târgu Mures, 2012

AVANGARDA REVIZITATA - EDITIA A IV-A SESIUNEA A III-A

Igor MOCANU




AVANGARDA ROMANEASCA
Avangarda Europeana in
Arhiva Nationala de Filme a
Romaniei 1919-1939

Editia a IV-a: AVANGARDA ROMANEASCA
Sesiunea III-a: Eli Lotar si Iosif Berman


Miercuri, 29 ianuarie, ora 19.00 – Cinemateca Eforie (Str. Eforie 2, Bucuresti)  
Sala „Jean Georgescu”
Vineri, 31 ianuarie, ora 19.00 – Cinemateca Eforie (Str. Eforie 2, Bucuresti)
 Sala „Jean Georgescu”

Cinemateca Eforie – Arhiva Nationala de Filme a Romaniei a lansat, incepand cu 17 noiembrie 2012, un demers de revizitare a operelor cinematografice create de regizorii avangardei europene, cu scopul cercetarii modului in care s-a constituit cultura vizuala autohtona si cultura filmului in perioada de dinainte si de dupa nationalizarea din 1948 a productiei cinematografice din Romania, cat si a filmelor detinute de cinematografele locale. Prima editie a proiectului, in numar sase sesiuni, a cuprins avangarda cinematografica franceza; cea de-a doua editie a abordat, timp de trei sesiuni, avangarda sovietica; editia a treia se ocupa, intr-o sesiune unica, de avangardele germana si olandeza.

***
Artisti:, Eli Lotar, Iosif Berman, Luis Buñuel, Pierre Unik, Darius Milhaud, Alexandru Solomon
Curator: Igor Mocanu
Organizatori: Cinemateca Eforie – Arhiva Nationala de Filme a Romaniei

Pana sa demareze colaborarea din 1933 cu Luis Buñuel pentru documentarul Las Hurdes, Eli / Eliazar Lotar mai manuise aparatul de filmat in 1930 pentru Zuiderzeewerken al lui Joris Ivens, documentar produs de Uniunea Sindicatelor Muncitorilor Olandezi, fusese in Grecia in 1932, cum arata o notita din revista „Unu”, alaturi de Roger Vitrac si Bernard Brunius, unde filmase documentarul experimental, cu jazz si istorie elina, Voyage aux Cyclades, tot in 1932 regizase el insusi, alaturi de Yves Allégret, documentarul Ténérife, asa incat propunerea de a-l insoti acum pe autorul lui Un chien andalou (1928) in provincia Estremadura pentru a documenta viata mizera a unei comunitati din satul Las Hurdes soseste cand Lotar tocmai incheia filmarile pentru Nieuwe gronden al vechiului deja prieten Joris Ivens. Primul fiu al lui Tudor Arghezi, rezultat dintr-o legatura pasagera cu profesoara Constanta Zissu, Eli Lotar ajunge fugar la Paris in 1925, la putin timp dupa lansarea de catre André Breton a primului manifest suprarealist, cu pasiunea aparatului de fotografiat adusa de-acasa, unde i-o insuflase tatal sau, dupa cum marturiseste Mitzura Arghezi, citata de Tudor Caranfil in monumentala sa lucrare Varstele peliculei…. Peste cativa ani totusi, Arghezi incearca sa-l expulzeze din Franta inapoi in Romania prin insistente pe langa Legatia Romana din Paris, efort incununat de un insucces pentru care istoria cinematografiei si a documentarului francez ii va ramane vesnic indatorat. Caci in 1946, Eli Lotar va fi cel care va reprezenta Franta la Cannes, cu documentarul Aubervilliers, de data aceasta in calitate de regizor si nu de operator. Va fi aflat Tudor Arghezi despre participarea sa la prima editie a Festivalului de la Cannes, se intreaba retoric Tudor Caranfil. Nu stim, ce stim cu certitudine este ca Eli Lotar ramane din ce in ce mai mult in istorie ca numele unuia dintre cei mai insemnati fotografi ai suprarealismului si mai putin ca al unui regizor si operator de neocolit in orice demers de scriere sau revizitare a avangardei cinematografice sau a cinematografiei in general. Tocmai de aceea, am prefatat aceasta sesiune cu povestea documentara a unui alt nedreptatit al avangardei fotografice istorice din Romania – Iosif Berman. Nedreptatit nu pentru ca ar fi regizat sau filmat cine stie ce capodopere cinematografice necunoscute, ci pentru ca lipseste pur si simplu din orice istorie a avangardei, desi, fara aparatul sau de fotografiat, nu am fi stiu cum arata o parte insemnata a acesteia. O poveste documentara asadar, cu un subiect care il secondeaza pe cel al lui Eli Lotar, spusa de Alexandru Solomon intr-un demers arheologic vizual deplin.

OMUL CU O MIE DE OCHI
Romania, 2001, Documentar, 52 min
R. Alexandru Solomon
S. Alexandru Solomon
Cu: Ioana Abur, Tomi Cristin
I. Alexandru Solomon
Montaj: Nita Chivulescu
Muzica: Cristian Tarnovetchi
Producatori: Ager Film, Fundatia Arte Vizuale

TARA FARA PAINE / LAS HURDES
Spania, 1933, Documentar,
R. Luis Buñuel
S. Luis Buñuel, Maurice Legendre, Rafael Sánchez Ventura, Pierre Unik
I. Eli Lotar
Muzica: Darius Milhaud
Sunet: Charles Dorat
Cu: Abel Jacquin, Alexandre O’Neill
Producatori: Ramón Acín, Luis Buñuel

http://www.anf-cinemateca.ro/
http://igormocanu.wordpress.com/2014/01/13/eli-lotar-si-iosif-berman-la-avangarda-revizitata-iv-iii/

------------------------------------------------
Igor MOCANU
Bucuresti
20 ianuarie 2013



Bookmark and Share
Tipareste acest articol
O noua aparitie editoriala - Elena Chirita
STEFAN CUCU - „EMBLEMATIC FILOLOG CLASIC ROMÂN DE AZI”
Coperta Carte - Elena Chirita
Elena Chirita - Cum vorbim in public
Madalina Corina Diaconu
Madalina Corina Diaconu
Lazar Ladariu –„Secunda de pamânt”
HOLOCAUST. Destine la rascruce
Elena Chirita - POLITICA SI DIPLOMATIE - interviuri
Mariana Cristescu - Trandafirii desertului
Pentru Credinta, Neam si Tara de Lazar Ladariu si Mariana Cristescu
Locations of visitors to this page