Corneliu LEU - SECOLUL SI DEMOCRATIA
Mariana Cristescu, Damen Passo Doble, Editura Nico, Târgu Mures, 2012

Dreptul la replica - O bizara viziune asupra unirii din 1918!

Recent a a aparut in Revista Clipa un articol semnat de domnul Lazar Ladariu intitulat  "Unirea intr-un singur suflet romanesc" in care aminteste cate ceva despre unirea din 1918, dar nu retine decat un pretins rol ce l-ar fi avut episcopul ortodox Miron Cristea alaturi de ortodoxul Vasile Goldis.
Articolul, din pacate, nu mentioneaza nici macar un cuvant despre prezenta lui Iuliu Maniu, Vaida Voievod, Stefan Cicio Pop, sau episcopul greco-catolic Iuliu Hossu.
 Este cazul sa punctam de la inceput ca rolul episcopului ortodox Miron Cristea in actul unirii de la 1918 a fost total nul, iar in anii pregatitori acestui eveniment a fost tot timpul in tabara maghiara si impotriva acestui deziderat al romanilor de pe ambele parti ale Carpatilor care doreau sa se uneasca intr-o singura tara.
 In fond, intentia domnului Ladariu este de a sugera ca aceasta Unire s-ar datora in exclusivitate ortodocsilor, ce au avut in frunte pe episcopul Miron Cristea, pe care il vede ca fiind "faclia luminoasa a timpului".
 In fata acestor afirmatii consider ca este necesar sa privim la realitatea istorica in toata cruzimea ei.
 Din pacate, dintre toti ierarhii ortodocsi ardeleni nici unul nu a participat in mod pozitiv la evenimentele pregatitoare ale Unirii Transilvaniei cu Romania. In mod absolut, toti au fost impotriva ei!
 Astfel, in timpul rascoalei de la 1784 episcopii ortodocsi Ghedeon Nichitici si Petru Popovici i-au ademenit pe Horea si Closca pentru a fi prinsi de jandarmii unguri, fapt pentru care au fost recompensati, Nichitici cu 1000 de florini, iar Popovici cu 800.
 In anul 1871 a luat fiinta Partidul National Roman, care a militat in principal pentru unirea Transilvaniei cu Romania. Mitropolitul ortodox Miron Romanul a infiintat un partid moderat constitutional ce se declara loial coroanei ungare.
 Episcopul Ioan Metian, urmasul lui Miron Romanul, a emis mai multe pastorale prin care i-a indemnat pe romanii ortodocsi din Transilvania la loialitate fata de monarhia austro-ungara.
 Vasile Mangra, care i-a urmat ca mitropolit ortodox lui Ioan Metian, in timp ce era arhimandrit la Oradea, devine in 1910 unul dintre adeptii primului ministru maghiar Tisza Istvan si este ales deputat in circumscriptia Ceica-Bihor pe lista guvernamentala maghiara. De mentionat ca Vasile Mangra a  fost contra-candidatul celui propus de catre Partidul National Roman.  
Mitropolitul ortodox Vasile Mangra in Universul, 1 August 1916, afirma: "Presa romana din jurul meu a scris ca numai acolo se pot face cuceriri, unde un popor cu o cultura superioara vrea sa stapineasca pe unul cu o cultura inferioara. Si tocmai aici e cazul sa spunem ca cultura magheara e mult superioara celei romanesti. Daca romanii au pofta sa cucereasca, sa pofteasca, au acolo –Basarabia.”
 Acelasi mitropolit ortodox Vasile Mangra afirma in 1917: "Existenta de o mie de ani a statului maghiar zace tocmai asa la inima cetatenilor de limba romaneasca ca si cetatenilor neaosi maghiari; fiecare constiincios cetatean roman al acestui stat este gata a-si jertfi bunurile si singele sau pentru a apara integritatea teritoriala a Monarhiei. Atacul ascuns al Romaniei impotriva Ungariei a provocat in inimile tuturor romanilor din Ungaria o durere adanca” (Telegraful Roman, 3 Ian. 1917).
 Din cauza pozitiei sale politice, Mitropolitul Vasile Mangra a fost scos din dipticele Bisericii Ortodoxe Romane.
 Nicolae Balan, alt viitor mitropolit ortodox din Transilvania, a publicat in ziarul Pesti Logdun un articol in care afirma ca poporul roman se simte bine sub coroana ungara si nu vrea sa se desparta de ea.
 In sfarsit, vicarul Cornel Ivan, ce va ajunge la randul sau mitropolit, l-a atacat pe Octavian Goga si pe Parintele Vasile Lucaciu, care militau pentru unire, considerand ca monarhia austriaca va dainui multe secole.
 Episcopul ortodox de Caransebes Miron Cristea, cel numit de domnul Ladariu "faclia luminatoare a timpului", dupa intrarea Romaniei in razboi, in august 1916, a scris ca "va zdrobi cu carja sa de episcop teasta primul soldat regatean care va indrazni sa paseasca pe pamantul Transilvaniei cu numele de Erdely” (Dr. Serban  Milcoveanu, dupa relatarea Gen. Arldea).
 Ca si incununare a felului in care ierarhia ortodoxa din Transilvania a intampinat Marea Unire, reproducem mai jos "Cercularul" emis de cei trei episcopi ortodocsi ardeleni existenti in momentul intrarii Romaniei in primul razboi mondial cu scopul de eliberare a Transilvaniei:

 Circulara Episcopilor Ortodocsi romani din Ardeal, data impotriva intrarii Romanilor in razboiul pentru reintegrirea neamului din 1916, reprodusa dupa ziarul “Unirea”, nr. 9/1923:

 “Oradea Mare – Nagy-Varad, la 8/21 septembrie 1916, nr. 2602/1916
 
Romania, careia fiinta i-a dat patria noastra Ungaria, caci Radu-Negru de la Fagaras a intemeiat Principatul Tarii Romanesti; Dragos din Maramures a intemeiat Principatul Moldovei si cu sprijinul Monarhiei Habsburgice s-a ridicat si s-a intarit Romania libera si independenta, care de buna voie s-a legat de Monarhia noastra, cu contract de credinciosie si cu fagaduiala de credinta, a rupt pecetile contractului, in chip perfid, a ridicat armele asupra Patriei noastre si a inaltatului nostru imparat si Rege si asupra acelor frati, care de 2 ani lupta pe viata si pe moarte, contra dusmanilor Monarhiei...
 Da, ei nu au ascultat porunca sangelui, n-au auzit chemarea fratilor de-o limba si un sange, de a ne da o mana de ajutor, ca trupele Regatului Roman sa lupte alaturi de noi, impotriva dusmanului comun, care tinde la nimicirea patriei noastre si la sugrumarea neamului romanesc, sa lupte hotarat si cu barbatie in contra Rusiei cotropitoare. Nu, ci ei, amagiti de lupi imbracati in piei de oi si ametiti de fagaduelile lui Iuda au desconsiderat cele mai vitale aspiratii ale neamului romanesc, sub cuvant ca vin sa ne "slobozeasca" vin sa ne faca robi muscalilor, vin insotiti de hoardele rusesti, care au jefuit si au aprins satele si bisericile intemeiate de Stefan cel Mare, care au ucis pe urmasii plaiesilor vestiti de la Dumbrava Rosie, care au necinstit Putna si Suceava, locuri de inchinare ale sufletului romanesc, vin acum sa ne calce si sa ne fure mosia agonisita de stramosii nostri cu sudori de sange.
 Unde va este si cu ce se arata patriotismul vostru roman, ucigasi de frati? Va intrebam cu Lactantiu: «Cum patriotismul vostru poate sa fie o virtute? Poate sa fie virtute intr-un sentiment esentialmente dusmanos si rautacios? Binele la care tinde ilustra noastra patrie, sta in a face rau altora? Voi intindeti hotarele voastre in hotarele vecinilor vostri, voi cresteti puterea voastra, venitele voastre, dezbracand alte natiuni? Puteti voi sa numiti virtute ceea ce este distrugere a toata virtutea? Voi rupeti legaturile societatii umane, voi distrugeti inocenta, voi nutriti rapacitatea, voi nimiciti ideia de dreptate. Dragostea cu urile nationale sunt incompatibile. Acolo unde locuiesc armele, dragostea se nimiceste. Poate sa fie drept cel ce vatama si uraste, despoaie si ucide? Iata faptele voastre, ale celor ce ziceti ca iubiti Patria...» (Lactantius: Div. Institutionesc VI, 6).
 
Acela care cu vorbe viclene, cu dorul de jaf in suflet, vine in hotarele noastre, nu-i frate, ci-i cel mai pagan dusman, care pentru a-si potoli pofta salbatica isi omoara fratii si parintii. Da, fratii de ieri, astazi, prin vointa si faptele lor pacatoase si nelegitime, s-au facut pentru noi, in cei mai urgisiti dusmani, asupra carora glasul sangelui si legea firii porunceste "sa-ti ridici bratul fara mila, caci cel ce varsa sangele omului, pentru sangele aceluia, sangele sau se va varsa. (Fac. IX, 5)
 
Iubite cler si popor,
 
Avem mare mangaiere si bucurie in suflet, ca iubirea noastra fata de Patrie este nemarginita, ca din iubirea, alipirea si credinta noastra curata si traditionala, purcede ascultarea noastra neconditionala si izboraste vitejia, care mai ales in ultimii ani, in mod atat de stralucit din nou ati dovedit-o. De aceea va sfatuim mai vartos in aceste zile, de grea cumpana si va indemnam cu cuvintele Sf. Apostol Petru: «Cu blandete sa va supuneti autoritatilor si randuielilor Inaltei Stapaniri.»
 
Fata de noul dusman, care ravneste in chip atat de pacatos, la stirbirea si stricarea hotarelor Patriei noastre, veti sti sa luptati cu aceeasi indarjire, vitejie si credinta, cu care eroii nostri au sfaramat cetatile de granit de la Ivangorod. Caci dragostea, credinta si alipirea noastra catre Tron si Patrie, va va lumina mintea, va va intari inima si va va oteli bratul. Intariti-va deci cu credinta in Dumnezeu, bucurosi fiind in inimile voastre, ca ati stiut si ati putut sa dovediti credinta si alipirea voastra catre Tron si Patrie, cu fapte atat de stralucitoare si cu jertfe atat de scumpe. Fiti cu incredere ca in ziua judecatii si a rasplatirii, Maiestatea Sa Inaltatul Imparat si Rege, impreuna cu luminatul Guvern Ungar, nu vor intarzia a va rasplati dupa merit, credinta si vitejia cu care ati aparat Tronul si Patria.
 
Semnat de: Vasile Mangra, ales si intarit Arhiepiscop si Mitropolit
Ioan I. Papp, Episcopul Aradului
Dr. Miron Cristea, Episcopul Caransebesului”

 
-----------------------------------------------
Virgil Trufasiu - Los Angeles
Bookmark and Share
Tipareste acest articol
O noua aparitie editoriala - Elena Chirita
STEFAN CUCU - „EMBLEMATIC FILOLOG CLASIC ROMÂN DE AZI”
Coperta Carte - Elena Chirita
Elena Chirita - Cum vorbim in public
Madalina Corina Diaconu
Madalina Corina Diaconu
Lazar Ladariu –„Secunda de pamânt”
HOLOCAUST. Destine la rascruce
Elena Chirita - POLITICA SI DIPLOMATIE - interviuri
Mariana Cristescu - Trandafirii desertului
Pentru Credinta, Neam si Tara de Lazar Ladariu si Mariana Cristescu
Locations of visitors to this page