Corneliu LEU - SECOLUL SI DEMOCRATIA
Mariana Cristescu, Damen Passo Doble, Editura Nico, Târgu Mures, 2012

INTRUPAREA CUVÂNTULUI



de Preot Aurel Sas, Las Vegas

„Si Cuvantul S-a facut trup si S-a salasluit intre noi si am vazut marirea Lui, marire ca a Unuia-Nascut din Tatal, plin de har si de adevar” (Ioan 1,4).
„Cugetati in voi la fel ca si Hristos Iisus, Care fiind in chipul lui Dumnezeu, …, S-a desertat pe Sine, chip de rob luand, facandu-Se asemenea oamenilor, si la infatisare aflandu-Se ca un om, S-a smerit pe Sine, ascultator facandu-Se pana la moarte, si inca moarte pe cruce” (Filip. 2,5-8)


La marea Sarbatoare a Nasterii lui Iisus, din Anul 2013, popoarele crestine, universul spiritual si fizic, sarbatoresc intruparea Cuvantului, a Logosului lui Dumnezeu in umanitatea, prin Nasterea supranaturala, in urma zamislirii de la Duhul Sfant in Pururea Fecioara Maria (Matei 1,18), spre salvarea si mantuirea lumii, cum prezinta Scriptura, caci: “Cuvantul S-a facut trup, si S-a salasluit intre noi si am vazut marirea Lui, marire ca a unuia-Nascut din Tatal, plin de har si de adevar”(Ioan 1,4), Care in chipul lui Dumnezeu fiind, S-a desertat pe Sine, chip de rob luand, facandu-se asemenea oamenilor, S-a smerit si S-a facut ascultator pana la moartea pe Cruce (Filip. 2,5-8).

(Continuare dein editia precedenta)

Auzind regele Irod s-a tulburat si impreuna cu el tot Ierusalimul. Apoi a adunat pe toti arhierei si carturari ai poporului, intrebandu-i: „Unde este sa Se Nasca Hristos?” Iar ei i-au raspuns: ca in Betleemul Iudeii, cum au scris proorocii: „Si tu, Betleeme, pamantul lui Iuda, nu esti nicidecum cel mai mic intre capeteniile lui Iuda, ca din tine va iesi Conducatorul care va conduce pe poporul Meu Israel”(cf. Matei 2,3-6 si Miheia 5,1).
2. Iar Sf. Evanghelie de la Luca ne prezinta chipul intruparii Cuvantului, Iisus Hristos, astfel: „Iar in a seasea luna a fost trimis ingerul Gavril de la Dumnezeu, intr-o cetate din Galileia, al carui nume era Nazaret. La o Fecioara logodita cu un barbat care se chema Iosif, din casa lui David; iar numele Fecioarei era Maria.
 Si intrand ingerul la ea a zis: Bucura-te, ceea ce esti plina de har, Domnul este cu tine. Binecuvantata esti tu intre femei. Iar ea, vazandu-l, s-a tulburat de cuvantul lui si cugeta in sine: Ce fel de inchinaciune poate sa fie aceasta? Si ingerul i-a zis: Nu te teme, Maria, caci ai aflat har la Dumnezeu. Si vei lua in pantece si vei naste Fiu si vei chema numele Lui Iisus. Acesta va fi mare si Fiul celui Prea Inalt se va chema si Domnul Dumnezeu ii va da Lui tronul lui David, parintele Sau. si va imparati peste casa lui Iacov in veci si imparatia Lui nu va avea sfarsit.
 Si a zis Maria catre inger: Cum va fi aceasta, de vreme ce eu nu stiu de barbat? Si raspunzand ingerul i-a zis: Duhul Sfant se va pogori peste tine si puterea Celui Preainalt te va umbri; pentru aceasta si Sfantul ce se va naste din tine, Fiul lui Dumnezeu se va chema. Si iata, Elisabeta, rudenia ta, a zamislit si ea fiu la batranetea ei si aceasta este a sasea luna pentru ea, cea numita stearpa. Caci la Dumnezeu nimic nu este cu neputinta. Si a zis Maria: Iata roaba Domnului. Fie mie dupa cuvantul tau! si indata ingerul a plecat de la ea.” (Luca 1,26-38).
Aceste Scripturi ne reveleaza cu multe amanunte chipul ori felul in care a avut loc intruparea Cuvantului, Iisus Hristos, in Pururea Fecioara Maria, prin pogorarea si zamislire de la Duhul Sfant (Luca 1,35). Sf. Evanghelist Luca arata amanuntit si detailat felul in care au avut loc atatea lucruri inainte de momentul Intruparii Fiului lui Dumnezeu. Cum ingerul Gavril a fost trimis de Dumnezeu la o Fecioara, din Galileia, din orasul Nazaret, si conversatia care a avut loc intre ingerul Domnului si Fecioara Maria, la care i-a zis: Bucura-te, ceea ce esti plina de har, Domnul este cu tine, ...Nu te teme, Maria, caci ai aflat har la Dumnezeu. Iata vei lua in pantece si vei naste Fiu si vei chema numele Lui Iisus. Apoi ca Acesta Fiul Celui Preainalt se va chema si imparatia Lui nu va avea sfarsit (cf. Luca 1,26-33).
Iar Maria a intrebat ingerul: „Cum va fi aceasta, de vreme ce eu nu stiu de barbat? Si raspunzand ingerul i-a zis: Duhul Sfant se va pogori peste tine si puterea Celui Preinalt te va umbri; pentru aceasta si Sfantul care se va Naste din tine, Fiul lui Dumnezeu se va chema”(Luca 1,34-35).
Raspunsul ingerului, Fecioarei Maria, care a intrebat: cum va fi aceasta de vreme ce ea nu stie de barbat, lamureste, clarifica si lumineaza totul cu privire la chipul in care a avut loc Intruparea Cuvantului, Iisus Hristos, Fiul lui Dumnezeu, in Fecioara Maria, adica prin lucraea Duhului Sfant care s-a pogorat peste ea si puterea Celui Preainalt care a umbrit-o, Dumnezeu la care nimic nu este cu neputinta (cf. Luca 1,3), ne copleseste mintea omeneasca si ne face sa intelegem revelatia, de ce si Sfantul, Prunc IISUS, care s-a Nascut din Maria, Fiul lui Dumnezeu se va chema (cf. Luca 1,35).
Ingerul Domnului in conversatia cu Maria, ca sa poata intelege in mintea omeneasca, ca nimic nu este cu neputinta la Dumnezeu, i-a zis: ca si Elisabeta, rudenia ta, a zamislit fiu la batranete care era numita stearpa, si care a nascut pe Ioan Botezatorul (cf. Luca 1,36 si 1,5-25). Odata lucrurile fiind lamurite, Fecioara Maria a raspuns: „si a zis Maria: Iata roaba Domnului. Fie mie dupa cuvantul tau! Si ingerul a plecat de la ea”(Luca 1,38). La aceasta vestire, a Fecioarei Maria, din partea ingerului Gavril, Biserica a asezat o mare sarbatoare, cu numele de „Buna Vestire” ce are loc la 25 Martie, in fiecare an.
In continuare, la Capt. 2, din Evanghelia de la Luca, gasim vremea, locul si despre cele intamplate la Nasterea Pruncului IISUS. Evanhghelia relateaza ca in vremea aceea iesind porunca de la Cezarul Augustus sa se inscrie toata lumea, a plecat si Iosif din Galileia, din orasul Nazaret, unde locuia cu logodnica lui Maria, in orasul Betleem, din cetatea regelui David, pentru ca era din neamul lui, sa se inscrie impreuna cu Maria. Dar pe cand ei mergeau s-au implinit zilele Nasterii Pruncului Iisus: „si a nascut pe Fiul Sau Cel Unul-Nascut si L-a culcat in iesle, caci nu mai era loc pentru ei, la casa de oaspeti”(cf. Luca 2,1-7).
Referitor la cele ce au avut loc, Evanghelia preezinta ca in jurul Betleemului erau pastori, si ingerul Domnului i-a vestit, zicandu-le: ”Nu va temeti. Caci, iata, va binevestesc voua bucurie mare, care va fi pentru tot poporul; Ca vi s-a Nascut astazi Mantuitor, care este Hristos Domnul, in cetatea lui David. si acesta va fi semnul: Ca veti gasi un Prunc infasat si culcat in iesle.” (Luca 2,8-12).
Apoi, deodata s-a vazut impreuna cu ingerul, multimea de oaste cereasca, cantand Imnul de lauda, recunostinta si multumire lui Dumnezeu, pentru Cel ce a fost fagaduit, proorocit si Care S-a intrupat si S-a nascut la „plinirea vremii” (cf. Gal. 4,4), Mesia, Hristos Iisus, ca Unicul Mantuitor al lumii: „Slava intru cei de sus lui Dumnezeu si pe pamant pace, intre oameni bunavoire” (Luca 2,13-14).
Dupa plecarea ingerului, pastorii au mers la Betleem, sa vada Pruncul despre care au fost vestiti, si ajungand au gasit pe Maria, pe Iosif si pe Pruncul Iisus, culcat in iesle. Si spunand pastorii cum au fost vestiti de inger despre Prunc, toti se minunau, iar Maria pastra toate cuvintele in inima ei. Apoi, pastorii s-au intors la ale lor, laudand pe Dumnezeu pentru toate cate au auzit si au vazut (Luca 2,15-20).
Asadar, ambele Evanghelii de la Matei si Luca, concorda perfect, in prezentarea modului luminos si lamurit a chipului in care a avut loc intruparea Cuvantului, Iisus Hristos, Fiul lui Dumnezeu, in Pururea Fecioara Maria, prin zamislirea de la Duhul Sfant (cf. Matei 1, 18 si Luca 1,34-35), spre mantuirea lumii. Pruncul Iisus, dupa Nastere, a fost vazut mai intai: de pastorii din jurul Betleem culcat in iesle, precum au fost vestiti de inger (cf. Luca 2,8-16), apoi, a fost vazut de magii de la Rasarit, intr-o casa, unde i-au dat druri: aur, tamaie si smirna, la care au ajuns calauziti de steaua de la Rasarit (Matei 2,9-11).

O Remarca pentru vremurile necredintei.
Preotul Zaharia, cand ingerul Domnului, Gavril, s-a aratat lui in Altar in timpul tamaierii, si i-a vestit ca va avea un fiu la batranete, pe Ioan Botezatorul, el a intrebat ingerul despre un semn: „Dupa ce va cunoaste aceasta?” (cf. Luca 1,18). Iar ingerul i-a raspuns: ca el este, Gavril, cel ce sta inaintea lui Dumnezeu si a fost trimis sa-i vesteasca lui aceasta, si-a spus sermnul, zicand: „si iata vei fi mut si nu vei putea sa vorbesti pana in ziua cand vor fi acestea, pentru ca n-ai crezut in cuvintele mele, care se vor implini la timpul lor”(Luca 1,20). Cutremurator rezultat al necredintei! Nu-i asa?
Dar Maria a intrebat ingerul, despre felul in care se poate intampla vestirea, zicand: „Cum va fi aceasta, de vreme ce ea nu stie de barbat? (cf.Luca 1,34). Si ingerul Domnului i-a raspuns intr-un fel minunat: ca prin lucrarea lui Dumnezeu in Duhul Sfant, la Care nimic nu este cu neputinta (cf. Luca 1,35-37), iar Maria a raspuns: Iata roaba Domnului, fie mie dupa cuvantul tau (cf. Luca 1,38).
Deci, intrebarea Mariei nu a fost intrebarea necredintei, care cere semne, ci intrebarea lamuririi, care se naste firesc din cauza nentelegerii unui lucru. Astfel, pentru vremurile necredintei noastre este foarte imporatanta aceasta remarca, a intrebarii necredintei lui Zaharia, care a cerut semn, cu privire la ceea ce a fost vestit de ingerul lui Dumnezeu, si nu a crezut, ca Maria, punand, eventual, o intrebare a lamuririi lucrului nenteles.
Importanta remarcei, intrebarii necredintei omului in viata, cu cererea de semne ca sa creada, consta in a fi atenti in atitudinea noastra fata de Credinta, pentru ca Dumnezeu prin Sfintele Scripturi ne vesteste, astazi, si intotdeauna, atatea lucruri salvatoare, cu privire la salvarea lumii si a noastra prin Intruparea Fiului Sau, Iisus Hristos, pentru mantuirea noastra, si daca nu credem se pot intampla lucruri grave.
Invatatura trebuie sa fie, ca sa cerem, mai degraba, de la Dumnezeu in Rugaciune sa ne lumineze sa intelegem lucrurile, in loc sa punem intrebarile omului necredincios. Mantuitorul ne-a prevenit, zicand: „sa fim credinciosi, si nu necredinciosi”, cand i-a zis lui Toma: „Adu degetul tau incoace si vezi mainile Mele si adu mana ta si o pune in coasta Mea si nu fii necredincios, ci credincios”. La care Toma a raspuns: „Domnul meu si Dumnezeul meu!”. Iar Iisus i-a zis: „Pentru ca M-ai vazut, ai crezut. Fericiti cei ce nu au vazut si au crezut!”(cf. Ioan 20,27-29). In aceste Scripturi, Mantuitorul fericeste pe toti care vor lua peste secole vestirile Biblice prin Credinta in Dumnezeu, la care nu le  trebuie mustrare sau semne cutremuratoare ca sa creada.
Sa credem, dar, caci Cuvantul lui Dumnezeu S-a facut trup omenesc, adica Iisus Hristos, si a locuit printre oameni, si S-a vazut marirea Lui, marire ca Unuia-Nascut din Tatal, plin de har si de adevar (cf. Ioan 1,4).  Si sa putem intelege deplin coborarea lui Dumnezeu la noi, trebuie sa apropiem gandirea noastra prin Credinta de Domnul Iisus, dupa Scriptura care ne descopera:“Cugetati in voi la fel ca si Hristos Iisus, Care fiind in chipul lui Dumnezeu, …, S-a desertat pe Sine, chip de rob luand, facandu-Se asemenea oamenilor, si la infatisare aflandu-Se ca un om, S-a smerit pe Sine, ascultator facandu-Se pana la moarte, si inca moarte pe cruce”(Filip. 2,5-8), in afara de pacat (cf. evrei 4,15).

Va urma

Bookmark and Share
Tipareste acest articol
O noua aparitie editoriala - Elena Chirita
STEFAN CUCU - „EMBLEMATIC FILOLOG CLASIC ROMÂN DE AZI”
Coperta Carte - Elena Chirita
Elena Chirita - Cum vorbim in public
Madalina Corina Diaconu
Madalina Corina Diaconu
Lazar Ladariu –„Secunda de pamânt”
HOLOCAUST. Destine la rascruce
Elena Chirita - POLITICA SI DIPLOMATIE - interviuri
Mariana Cristescu - Trandafirii desertului
Pentru Credinta, Neam si Tara de Lazar Ladariu si Mariana Cristescu
Locations of visitors to this page