Corneliu LEU - SECOLUL SI DEMOCRATIA
Mariana Cristescu, Damen Passo Doble, Editura Nico, Târgu Mures, 2012

INTRUPAREA CUVÂNTULUI



de Preot Aurel Sas, Las Vegas

Si Cuvantul S-a facut trup si S-a salasluit intre noi si am vazut marirea Lui, marire ca a Unuia-Nascut din Tatal, plin de har si de adevar” (Ioan 1,4).
„Cugetati in voi la fel ca si Hristos Iisus, Care fiind in chipul lui Dumnezeu, …, S-a desertat pe Sine, chip de rob luand, facandu-Se asemenea oamenilor, si la infatisare aflandu-Se ca un om, S-a smerit pe Sine, ascultator facandu-Se pana la moarte, si inca moarte pe cruce” (Filip. 2,5-8)


La marea Sarbatoare a Nasterii lui Iisus, din Anul 2013, popoarele crestine, universul spiritual si fizic, sarbatoresc intruparea Cuvantului, a Logosului lui Dumnezeu in umanitatea, prin Nasterea supranaturala, in urma zamislirii de la Duhul Sfant in Pururea Fecioara Maria (Matei 1,18), spre salvarea si mantuirea lumii, cum prezinta Scriptura, caci: “Cuvantul S-a facut trup, si S-a salasluit intre noi si am vazut marirea Lui, marire ca a unuia-Nascut din Tatal, plin de har si de adevar”(Ioan 1,4), Care in chipul lui Dumnezeu fiind, S-a desertat pe Sine, chip de rob luand, facandu-se asemenea oamenilor, S-a smerit si S-a facut ascultator pana la moartea pe Cruce (Filip. 2,5-8).

Cine este Cuvantul Intrupat?

Cine este Cuvantul (Logosul) care S-a Intrupat, prin zamislire de la Duhul Sfant in Fecioara Marie (ssMatei 1,18), si a trait printre oameni si au vazut marirea Lui, ca a Unuia-Nascut din Tatal, plin de har si de adevar, sa lasam sa ne prezinte Sf. Evanghelie de la Ioan: “La inceput era Cuvantul si Cuvantul era la Dumnezeu si Dumnezeu era Cuvantul. Aceasta era intru inceput la Dumnezeu.  Toate prin El s-au  facut; si fara El nimic nu s-a facut, din ce    s-a facut. Intru El era viata si viata era lumina oamenilor. Si lumina lumineaza in intuneric si intunericul nu a cuprins-o.   
Fosta om trimis de la Dumnezeu, numele lui era Ioan. Acesta a venit spre marturie, ca sa marturiseasca despre Lumina, ca toti sa creada prin el. Nu era el Lumina, ci ca sa marturiseasca despre Lumina.
Cuvantul era Lumina cea adevarata care lumineaza pe tot omul ce vine in lume. In lume era si lumea prin El s-a facut, dar lumea nu L-a cunoscut. Intru ale Sale a venit, dar ai Sai nu L-au primit. Si celor care L-au primit, care cred in numele Lui, le-a dat puterea ca sa se faca fii ai lui Dumnezu. Care nu din sange, nici din pofta trupeasca, nici din pofta barbateasca, ci de la Dumnezeu s-au nascut.  
Si Cuvantul S-a facut trup si S-a salasluit intre noi si am vazut slava lui, slava ca Unuia-Nascut din Tatal, plin de har si de adevar… si din plinatatea Lui noi toti am luat, si har peste har” (Ioan 1,1-14).
 Astfel, Sf. Ap. Si Evanghelist Ioan ne descopera despre Cuvantul intrupat ca El a fost de la inceput, adica Cuvantul si Cuvantul era la Dumnezu si Dumnezeu era Cuvantul. Adica, IISUS HRISTOS, Fiul lui Dumnezeu, nascut din Tatal, mai inainte de toti veci, al Carui Nume mai este si Cuvantul sau Logosul lui Dumnezeu. Aceasta pentru ca in urmatoarele Scripturi ni se descopera ca toata creatia prin El, Cuvantul, Iisus Hristos, s-a facut, si nimic nu s-a facut fara El, din ce s-a facut (cf. Ioan 1,1-3).
Apoi, in El, Cuvantul, Logosul lui Dumnezeu, Hristos Iisus, era viata si viata era Lumina oamenilor. Si Lumina lumineaza in intuneric si intunericul nu a cuprins-o. Deci, viata care era in Cuvantul, Iisus Hristos, era viata a toata creatia si viata Lui era lumina, Care lumineaza in intuneric si intunericul nu a cuprins-o (Ioan 1,4-5).
Aceasta prezentare, cu o mare profunzime teologica, a Evangheliei despre Cuvantul, Iisus Hristos, Fiul lui Dumnezeu prin care s-au facut toate, si S-a intrupat in umanitate, ca este viata si lumina care lumneaza si intunericul nu o poate cuprinde, este confirmata de Iisus Domnul, in drept si adevar, cand s-a prezentat lumii, zicand: “Iisus le-a vorbit din nou si a zis: „Eu Sunt Lumina lumii; cine Ma urmeaza pe Mine, nu va umbla in intuneric, ci va avea lumina vietii.”(Ioan 8,12). Iar in alta Scriptura Domnul S-a prezentat lumii, zicand: “Iisus i-a zis: „Eu Sunt calea, adevarul si viata. Nimeni nu vine la Tatal decat prin Mine.” (Ioan 14,6).
Pentru pregatirea lumii, in vederea primirii intruparii Cuvantului, a Logosului, Iisus Hristos, Dumnezeu a trimis pe Ioan Botezatorul, ca sa marturiseasca despre Lumina, ce avea sa vina, ca toti sa creada in El. Cum zicea: ca nu era el lumina, ci el era acela care a fost trimis sa marturiseasca despre Lumina. Cuvantul, Care S-a intrupat era Lumina cea adevarata care lumineaza pe tot omul ce vine in lume (cf. Ioan 1,6-9).
In continuare Scripturile ne reveleaza ca desi Cuvantul, Iisus Hristos, S-a facut trup si a locuit printre oameni, si era in lume, lumea nu L-a cunoscut, cu toate ca lumea prin El s-a facut. Intru ale Sale a venit, dar ai Sai nu L-au primit pentru ca nu L-au cunoscut, desi se vedea marirea Lui, marire ca a Unuia-Nascut din Tatal, plin de har si de adevar (cf. Ioan 1,10-11 si 1,14).  
De ce lumea nu L-a cunoscut si nu L-a primit, cum nici azi nu-L primesc toti, din aceleasi cauze, ne spune Insasi Domnul, zicand: “Caci inima acestui popor s-a impietrit; au ajuns tari de urechi, si-au inchis ochii, ca nu cumva sa vada cu ochii, sa auda cu urechile, sa inteleaga cu inima, sa se intoarca la Dumnezeu, si sa-i vindece.”(Matei 13,15).
Iar celor care L-au primit dintre popoarele si natiunile lumii, iata rasplata ce ni se descopera: “Iar celor cati L-au primit, care cred in numele Lui, le-a dat puterea sa se faca fii ai lui Dumnezeu”(Ioan 1,12).

In ce chip a avut loc Intruparea Cuvantului?


Chipul sau modul in care a avut loc intruparea Cuvantului sa lasam iarasi sa ne prezinte sf. Scripturi, prin care ne reveleaza Dumnezeu, caci toata Scriptura este insuflata de Dumnezeu: “Toata Scriptura este insuflata de Dumnezeu si de folos ca sa invete, sa mustre, sa indrepte, sa dea intelepciune in neprihanire,”(2 Tim. 3,16).

Despre Intruparea Cuvantului in VT.


Inca din Vechiul Testament, proorocii prezinta din partea lui Dumnezeu, firul nentrerupt al proorociilor Mesianice, cu privire la venirea lui Mesia, Hristos, ca Rascumparator al lumii si chipul in care va avea loc intruparea Cuvantului. Legea Vechiului Testament a fost ca “un pedagog spre Hristos” (Gal. 3,24). Proorocul Isaia, numit si Evanghelistul Vechiului Testament, ne reveleaza despre venirea lui Mesia si chipul in care va avea loc intruparea Cuvantului, incat chiar daca nu ar prezenta cele doua Evanghelii Matei si Luca, Nasterea lui Iisus, am putea-o descoperi din proorociile proorocilor si ale lui Isaia in chipul cel mai deslusit, zicand: “Pentru aceasta Domnul meu va va da un semn: Iata Fecioara va avea in pantece si va naste Fiu si vor chema numele Lui Emanuel” (Isaia, 7,14).  
Proorocia lui Isaia s-a implinit intocmai, ca Fecioara a avut in pantece de la Duhul Sfant, intruparea Cuvantului, Fiul lui Dumnezeu, Iisus Hristos, al carui nume mai este si Emanuel, care inseamna: “Cu noi este Dumnezeu, intelegeti neamuri si va plecati. Auziti pana la marginile pamantului, cei puternici plecati-va. De va veti intari, iarasi veti fi biruiti, …, Caci cu noi este Dumnezeu” (Isaia 8,9-10).
Apoi, ca poporul va vedea lumina mare, si celor ce vor locui in umbra mortii, adica a pacatului, lumina le va rasari, pentru ca Pruncul Iisus ni S-a Nascut noua, Care este Dumnezeu tare, si biruitor, Domn al Pacii, dupa Scriptura care reveleaza: “Poporul care va locui in intuneric va vedea lumina mare si cei ce locuiti in latura umbrei mortii, lumina va rasari peste voi. Caci Prunc S-a nascut noua, un Fiu S-a dat noua, a carui stapanire este pe umerii Lui, si se cheama numele Lui: Inger de mare Sfat, Sfetnic minunat, Dumnezeu tare, biruitor, Domn al Pacii, Parinte al veacului ce vas a fie. Si mare va fi stapanirea Lui si Pacea Lui nu va avea hotar” (Isaia 9,1; 9,5-6).
In alta Scriptura Isaia ne descopera genealogia Nasterii dupa trup a Pruncului Iisus, din Iesei, tatal regelui David, cand zice: „O Mladita va iesi din tulpina lui Iesei si un Lastar din radacinile lui va da. si se va odihni peste El Duhul lui Dumnezeu, ...”(Isaia 11,1-2). Genealogie completa a descendetei lui Iisus o gasim, apoi, la Sf. Evanghelisti Matei Capitolul 1 si Luca Cap. 3, 23-38. Intruparea Cuvantului lui Dumnezeu, in chipul cel mai clar si lamurit, il prezinta Sfintele Evanghelii de la Matei si de la Luca.
1. In Sf. Evanghelie de la Matei, ni se descopera despre intruparea Cuvantului, adica a Fiului lui Dumnezeu, Iisus Hristos, astfel: „Iar Nasterea lui Iisus Hristos asa a fost: Maria, mama Lui, fiind logodita cu Iosif, fara sa fi fost ei inainte impreuna, s-a aflat avand in pantece de la Duhul Sfant. Iosif, logodnicul ei, drept fiind si nevrand s-o vadeasca, a voit s-o lase in ascuns.
Si cugetand el acestea, ingerul Domnului i s-a aratat in vis, graind: Iosife, fiul lui David, nu te teme a lua pe Maria, logodnica ta, ca ce s-a zamislit intr-insa este de la Duhul Sfant. Ea va Naste Fiu si vei chema numele Lui: Iisus, caci va mantui pe porul Sau de pacate.
 Acestea toate s-au facut ca sa se implineasca ceea ce s-a zis de Domnul prin proorocul care zice: Iata, Fecioara va avea in pantece si va Naste Fiu si vor chema numele Lui Emanuel: „Cu noi este Dumnezeu”.
Si desteptandu-se din somn, Iosif a facut asa precum i-a poruncit ingerul Domnului si a luat-o la el pe logodnica sa. Si fara s-o fi cunoscut-o pe ea Iosif, Maria a nascut pe Fiul ei Cel Unul-Nascut, Caruia I-a pus numele Iisus” (Matei 1,18-25).
Deci, aceste Sf. Scripturi ne reveleaza ca intruparea, adica zamislirea, lui Iisus Hristos, in pantecele Fecioarei Maria, a avut loc de la Duhul Sfant (cf. Matei 1,18), deoarece Iosif, logodnicul Fecioarei Maria, nestiind aceasta a vrut sa o lase. Dar Domnul Dumnezeu a trimis pe ingerul Sau in vis la Iosif si l-a instiintat sa nu se teama, caci ce s-a zamislit intr-insa este de la Duhul Sfant, si ea va Naste Fiu si vei chema numele Lui: IISUS, si Care va mantui pe poporul Sau de pacate (Matei 1,19-21).
Mai mult Domnul, ii aminteste lui Iosif, ca aceasta a fost proorocit de proorocul Isaia, cum am vazut inainte, si care a zis din partea lui Dumnezeu ca Feciaora va avea in pantece si va Naste Fiu si vor chema numele Lui, Emanuel, care inseamna: ”Cu noi este Dumnezeu”(cf. Matei 1,23).
Intr-adevar, „Cu noi este Dumnezeu”, pentru ca Nasterea Fiului lui Dumnezeu, Iisus Hristos, inseamna exact cum descopera Evanghelia, prin cuvantul cu un inteles profund „Intrupare” (cf. Ioan 1,4), adica: venirea Dumnezeului Iisus Hristos la omenire, in chip de om, ca sa o salveze din moartea pacatelor. Astfel, ”Maria a nascut pe Fiul ei Cel Unul-Nascut, Caruia I-a pus numele Iisus”(Matei 1,18-25).
In continuare Evanghelia ne descopera locul si timpul istoric cand a fost Nascut Pruncul Iisus de Fecioara Maria, dupa Scriptura care zice: „Iar daca s-a Nascut Iisus in Betleemul Iudei, in zilele lui Irod regele, iata magii de la Rasarit au venit in Ierusalim, intreband: Unde este regele Iudeilor, Cel ce s-a Nascut? Caci am vazut la rasarit steau Lui si am venit sa ne inchinam Lui”(Matei 2,1-2).
Va urma

Bookmark and Share
Tipareste acest articol
O noua aparitie editoriala - Elena Chirita
STEFAN CUCU - „EMBLEMATIC FILOLOG CLASIC ROMÂN DE AZI”
Coperta Carte - Elena Chirita
Elena Chirita - Cum vorbim in public
Madalina Corina Diaconu
Madalina Corina Diaconu
Lazar Ladariu –„Secunda de pamânt”
HOLOCAUST. Destine la rascruce
Elena Chirita - POLITICA SI DIPLOMATIE - interviuri
Mariana Cristescu - Trandafirii desertului
Pentru Credinta, Neam si Tara de Lazar Ladariu si Mariana Cristescu
Locations of visitors to this page