Corneliu LEU - SECOLUL SI DEMOCRATIA
Mariana Cristescu, Damen Passo Doble, Editura Nico, Târgu Mures, 2012

Tema teatrului independent dezbatuta în deschiderea FNTI



Madalina Corina Diaconu
Nov 4 at 8:49 AM

Festivalul National de Teatru Independent a debutat azi, 4 noiembrie, cu o dezbatere moderata de Catalin Stefanescu despre teatrul independent, despre sursele sale de finantare, despre ce inseamna comercial, experimental si formele sub care exista acest tip de teatru in Bucuresti. La dezbatere au participat Sanda Manu, George Ivascu, Voicu Radescu, Lia Bugnar, Radu Afrim, Chris Simion si dupa jumatate de ora s-au alaturat si Alice Barb si Marius Manole.

George Ivascu: Eu cred ca repertoriul unui teatru ca sa revenim la teatrele institutionale se bazeaza in primul rand pe echipe, pe proiect. Teatrul Metropolis are sansa de a fi teatru de proiect. El isi genereaza in primul rand succesul in primul rand datorita regizorului si echipei sale, care este unica. Teatrul independent il pot sustine in primul rand sufleteste si in al doilea rand atat cat pot prin preluarea unor spectacole cum e si Pisica Verde, spectacol care a castigat anul acesta premiul la Gala Tanarului Actor.

Sanda Manu: Eu nu vreau sa dau o definitie a teatrului independent. Mie imi este foarte clar in Romania ca viitorul teatrului in Romania este teatrul independent. Ceea ce vad eu de cativa ani este o dezvoltare concreta si ca numar si ca talent si ca valoare. Care e diferenta intre teatrul independent si teatrul particular m-as intreba eu pe mine.

Lia Bugnar: In primul rand sa stabilim ca nu e suficient sa vrei sa ai succes, ca sa-l ai. Poti sa faci caderi de calciu, sa te zvarcolesti pe jos si sa n-ai succes. Pe de alta parte ca miza mea sa fie sa nu am succes, ar inseamna deja ca teatrul pe care l-as face ar fi foarte dependent, dependent de insucces. Eu fac exact teatrul pe care simt sa-l fac si coincidenta face ca el sa aiba succes aproape de fiecare data. N-as putea acum sa fac lucruri in care nu cred, extrem de antipatice doar ca sa n-am succes si sa intru in lumea buna ca sa ma pot numi un artist rafinat.

Voicu Radescu: Eu cred ca teatrul independent independent are in plus valente fata de teatrul institutionalizat prin enorma largire a posibilitatilor de a face teatru liber. Teatru liber inseamna ceea ce face echipa de acolo ca o reflectare a placerii, a dorintei.

Chris Simion:  In momentul in care Dragostea dureaza trei ani a ajuns un spectacol pe val si nu se mai gaseau bilete a devenit brusc spectacol comercial cu aceeasi distributie, aceeasi regie doar din privinta de a avea sau nu a avea spectactori in sala. Cred ca e o eroare de perceptie asta cu teatrul comercial-daca ai succes e comercial, daca nu ai succes nu e comercial.

Radu Afrim: Cand ma duc la un teatru independent nu prea vreau negru si gri si sumbru, nicaieri nu mai vreau lucrurile astea de fapt, dar asta nu inseamna ca lucrurile astea nu trebuie sa existe, ca nu este exclus sa existe spectactori destul de interesati de zona asta dark, care vor sa vada griul din societate si acolo. La Avignon sunt 800 de teatre independente. Majoritatea e teatru comercial, comic, facut de prezentatori de televiziune, dar exista si zona experimentala destul de ieftina si destul de nebine lucrata, tot in festivaluri mari cum sunt la Edinburgh sau Avignon. Eu nu mi-am propus sa incep in underground si sa ajung la stat. Pur si simplu asta a fost drumul meu firesc. Cred ca toti artistii ar trebui sa treaca prin faza asta, pentru ca in general teatrele indepente experimenteaza si teatrele de stat fug de experimente. Experimentul nu trebuie sa fie ceva sumbru care sa sperie spectactorii. Libertatea de expresie este legata strict de experiment din punctul meu de vedere. Pe mine nu m-a interesat niciodata un teatru care nu e obraznic si un teatru care nu provoaca.

Alice Barb: Probleme de mentalitate avem cu totii, si unii si ceilalti. Acum intamplator sunt de partea unde e si sistemul. Am lucrat in sistemul independent si nu cred ca aceste doua sistem sunt adverse. Nu vreau sa cred ca ele trebuie sa se excluda. Cred ca situatia ideala ar fi ca ambele sisteme sa-si dea mana, sa ajute reciproc. Sistemul independent produce actori foarte buni pentru teatrul de stat, si poate sa dae siguranta sau chiar sa aduca unui public care nu vine in sistemul independent spectacole foarte bune. Nu cred ca suntem in conflict. Primul lucru pe care l-am propus directorului Teatrului Metropolis a fost sa aducem regizori tineri, iar unii dintre ei au refuzat exact din cauza acestei mentalitati.

Marius Manole: Eu am mers la toti regizorii care m-au chemat indiferent de discursul lor teatral. Am jucat la toata lumea care avea sa-mi propuna un spectacol sau un proiect. Consider ca nu e de datoria mea neaparat sa cred eu in demersul lor. Eu sunt doar un om care le duce mesajul mai departe. Poate si de asta am si jucat foarte mult pentru ca eu n-am putut niciodata sa ma situez de o parte a baricadei sau de alta. Orice actor se apuca de teatrul independent pentru ca nu are un teatru unde sa mearga sa se angajeze. Teatrul  independent la noi se face dintr-o nesiguranta. Fiecare actor tanar se chinuie sa faca parte dintr-un proiect. Sa mai si intrebe dar despre ce e vorba, dar pentru ce il invitam, dar care-i mesajul? Slava Domnului ca face parte dintr-un proiect, fie el chiar si de dans.


Judy Florescu
Bookmark and Share
Tipareste acest articol
O noua aparitie editoriala - Elena Chirita
STEFAN CUCU - „EMBLEMATIC FILOLOG CLASIC ROMÂN DE AZI”
Coperta Carte - Elena Chirita
Elena Chirita - Cum vorbim in public
Madalina Corina Diaconu
Madalina Corina Diaconu
Lazar Ladariu –„Secunda de pamânt”
HOLOCAUST. Destine la rascruce
Elena Chirita - POLITICA SI DIPLOMATIE - interviuri
Mariana Cristescu - Trandafirii desertului
Pentru Credinta, Neam si Tara de Lazar Ladariu si Mariana Cristescu
Locations of visitors to this page