CRITICA TELEVIZIUNII

Asa cum a mai facut-o si in alte randuri, acum vreo saptamana, presedintele Iliescu a dat vina pentru toate relele din tara asta pe presa. Dansul opineaza ca actuala Opozitie "a pus mana" pe presa, pe care o foloseste impotriva Puterii, nascocind tot felul de "scenarii", cum ar fi Armagedon I, II si III, care sa dauneze Partidului Social-Democrat si Guvernului sau.

De fapt, cei care "au pus mana" pe ziarele care nu ridica osanale presedintelui si primului ministru sunt cititorii, milioane de cititori, care vor sa-si vada oglindite in paginile ziarelor necazurile si naduful lor impotriva unei guvernari care i-a dezamagit, la numai un an de la alegeri. In ciuda cenzurii economice si a sicanelor Guvernului, presa este unul din putinele domenii din Romania in care actioneaza legea concurentei. Un ziar se citeste daca este pe placul cumparatorilor sai. Tirajul sau reflecta zi de zi priza pe care o are la cititori. Oricat ar fi de subventionate (pe ascuns), ziarele aservite Puterii zac cu sutele pe rafturile chioscurilor. Avand posibilitatea sa aleaga, cetateanul cumpara acele ziare care raspund la intrebarile pe care el si le pune sau macar nu il enerveaza prin minciuni mai mult sau mai putin rafinate.

In ceea ce priveste televiziunea, acest mijloc formidabil de influentare a opiniei publice, situatia este cu totul alta. Aici concurenta nu are un fundament politic, ci consta in intrecerea intre canale de a tamaia mai cu zel pe oamenii Puterii. Primul ministru apare in toate, mai des decat aparea presedintele in timpul primei guvernari a PDSR. In ceea ce priveste programele de stiri, stirile importante din punct de vedere politic sunt lasate la urma si abordate fugitiv, in schimb, un loc de frunte il ocupa crimele, violurile, escrocheriile, care constituie un model de urmat pentru unii telespectatori. Restul pogramului nu compenseaza efectul malefic al stirilor. Este rusinos sa constatam ca cei din fruntea televiziunilor cred ca in Romania sunt numai impatimiti ai jocului de fotbal, ai filmelor porno (marcate cu un semn care recomanda parintilor sa puna mana in fata ochilor copiilor, atunci cand le vizioneaza), ai celor care lalaie manele, ai serialelor si filmelor de groaza si violenta, care contribuie substantial la instruirea, perfectionarea si sporirea numarului de hoti, criminali, jefuitori, violatori etc.

Suntem pe ultimul loc in toate clasamentele pozitive europene si cap de lista la toate cele negative. Si la statul in fata televizorului suntem tot pe locul unu si acest lucru se datoreaza si faptului ca nimeni nu le spune concetatenilor nostri cat de periculos este pentru sanatate statul pana la amortire in fata televizorului. Ce urmaresc acesti hipnotizati ai micului ecran? Stiri socante, imagini triste si dezolante care sa sperie, sa taie cheful de viata, deja diminuat. Cui foloseste asa ceva? Nimic insa despre ceea ce este frumos si datator de speranta. Se pare ca Televiziunea vrea sa ne convinga ca, peste tot in lume, domneste violenta, coruptia, incultura. Poate ca o asemenea imagine vrea actuala guvernare sa incrusteze in constiinta telespectatorilor care, in final, vor crede in normalitatea raului si vor accepta mizeria si saracia ce-i inconjoara.

Televiziunea ar trebui sa fie un ochi obiectiv, care sa prezinte lumea asa cum este ea, cu cele bune si cu cele rele, sa propuna solutii pentru indreptarea celor rele, dar, mai ales, sa nu le ascunda sau sa le justifice. O asemenea televiziune, daca va exista vreodata, nu va fi dirijata nici de cei care detin Puterea, nici de cei care ofteaza dupa ea.

Adrian Mantulescu