Corneliu LEU - SECOLUL SI DEMOCRATIA
Mariana Cristescu, Damen Passo Doble, Editura Nico, Târgu Mures, 2012

FESTIVALUL DE DANS AMERICAN - 2013




   „Dansatorii sunt atletii lui Dumnezeu.”
Albert Einstein

   Festivalul de Dans American este un important festival de dans modern si dans contemporan fondat in 1948. Are loc in fiecare an, in sala Teatrului „Reynolds Industies” a Universitatii Duke din Durham, Carolina de Nord. Festivalul  se desfasoara vara, in lunile iunie-iulie si ofera, de asemenea, cursuri de dans.
   Acest Festival are un intreg istoric, originea lui datand  din 1935, cu Festivalul de Bennington organizat de Colegiul Bennington din statul Vermont, SUA. Din 1969 este denumit Festivalul de Dans American (ADF).
   In data de 17 iunie 2013, la teatrul „Reynolds Industries” am putut viziona spectacolul intitulat „The 605 collective”, al companiei care a devenit, in ultimii ani, una dintre cele mai apreciate formatiuni artistice din Canada, Director tehnic fiind Jeff Harrison, Managerul Companiei – Heidi Quicke, Coregrafia apartinand „The 605 Collective”, in colaborare cu performerii: Scott Augustine, Lisa Gelley, Shay Kuebler, Josh Martin, Maiko Miyauchis.
   „The 605 collective” este o companie de dans din Vancouver, care a obtinut rezultate deosebit de bune in Canada si in SUA, participand la cele mai importante festivaluri de dans. Este o companie dedicata producerii unor lucrari noi de dans, intr-un proces creativ, evolutiv, apartinand unei generatii care pune accentul pe miscari noi, solicitare fizica intensa, de fapt - o noua directie a dansului, cu caracter multilateral. In executarea dansului, grupul sau colectivul se ajuta unul pe altul, prin intercalare, sau sa-i spunem tesere. Precum la un razboi de tesut, prin fiecare spatiu se baga firul de urzeala, asa se folosesc dansatorii unul de altul  pentru a exprima ideile si viziunile lor artistice, provenite din observarea si trairea vietii.
   „Audible” a fost primul lor spectacol in iulie 2009, la Festivalul din Vancouver, dansul dezvoltandu-se ulterior, in diferite centre de Arta, devenind ceea ce astazi putem vedea, „The 605 Collective”, datorita performantei dansatorilor si suportului Consiliului de Arte British Columbia, orasului Vancouver si Consiliului de Arte din Canada.
   Dansatorii au exprimat mesaje printr-o succesiune de miscari ritmice, variate si foarte expresive ale corpului, inspirati de cuvintele si atitudinile din momentele vietii noastre de zi cu zi. Limbajul dinamicului dans este atat al celui de hip-hop cat si al dansului general modern.
   Cu o extraordinara revarsare de energie a miscarilor corpului, dansatorii aluneca, sar, se arunca cu capul, se ciocnesc, se arunca cu usurinta in spatiu, plonjeaza superb, o vesnica incercare de atractie si de respingere. Sariturile sunt cu maiestrie realizate si transforma miscarea intr-o miscare de contact intre corpuri, legata, exprimand diverse stari, aducandu-ne aminte de momentele din viata noastra de zi cu zi si de cuvintele lui Mata Hari: „Dansul este un poem in care fiecare miscare este un cuvant” si a Marthei Graham care spunea ca dansul este „limbajul ascuns al sufletului”. Este vorba de relatarea prin dans a excesivei comunicari a oamenilor din secolul nostru de abia inceput si pierderile care se obtin din aceasta excesiva si grabita interactiune. Alegerea este oarecum exclusa, conectarea facandu-se de multe ori de stricta necesitate sau obligativitate.
   In tot spectacolul se intrevede cerinta unui umanism. Se cuvine, pare-se, o atentie asupra conditiei omului in aceasta societate.
   Un moment din acest dans a starnit spontan ilaritatea spectatorilor, intrucat s-au vazut ca intr-o oglinda, in momentul cand unul dintre dansatori „umflandu-se-n pene” cum spunem noi romanii si avand o parere prea buna despre el, ceilalti incearca sa-l imite pentru a dobandi succesul „sefului”. Cat de ridicoli putem fi uneori, poate fara sa ne dam seama! Pana si dragostea a doi parteneri este „oarba”, simbolizand lipsa sentimentului, dezinteresul cunoasterii fiintei pe care o iubesti, partenerii preferand sa-si protejeze vederea cu palmele…
   Automatismele vietii au fost redate cu inteligenta si  executate cu maiestrie de catre dansatori.
   Sonorizarea electronica a corespuns perfect, s-a mulat ca o „manusa” pe miscarea trupurilor dansatorilor.
   O ora de dans care ne-a emotionat, ne-a captivat atentia si simturile. Un dans electrizant! Felicitari Companiei! Calde felicitari Directorului Festivalului – Jodee Nimerichter!

Vavila Popovici
Raleigh, Carolina de Nord


Bookmark and Share
Tipareste acest articol
O noua aparitie editoriala - Elena Chirita
STEFAN CUCU - „EMBLEMATIC FILOLOG CLASIC ROMÂN DE AZI”
Coperta Carte - Elena Chirita
Elena Chirita - Cum vorbim in public
Madalina Corina Diaconu
Madalina Corina Diaconu
Lazar Ladariu –„Secunda de pamânt”
HOLOCAUST. Destine la rascruce
Elena Chirita - POLITICA SI DIPLOMATIE - interviuri
Mariana Cristescu - Trandafirii desertului
Pentru Credinta, Neam si Tara de Lazar Ladariu si Mariana Cristescu
Locations of visitors to this page