Corneliu LEU - SECOLUL SI DEMOCRATIA
Mariana Cristescu, Damen Passo Doble, Editura Nico, Târgu Mures, 2012

CLIPA de PAST(E)I, CLIPA printre PAST(I)E



Dupa cate vedeti am ceva necazuri de Limba Romana cu PASTI sau PASTE, pe vorbire mai veche ortodoxa, si mai noua neoprotestanta. Intrucat insa deosebirea nu e de substanta spirituala nu-mi fac prea multe griji cu ea, desi am o inclinatie personala spre cea veche.  Terminat insa in "i" (Pasti), substantivul ar putea provoca intr-o oarecare masura inteles de plural, desi nu se poate vorbi de o multime de "pasti", ci de un singur "pasti" "paste"chiar daca el este exprimat sub forma de plural. Traducerile in alte limbi de mare circulatie, "MIELUL PASCAL", arata unicitate in inteles - unul singur -, desi mieii sacrificati in ceremonia de ispasire sau salvare erau foarte multi. Pluralul adunat in singularul MIELUL PASCAL si desigur in singurul Miel Pascal, Domnul nostru Isus Hristos Mantuitorul jertfit, este intelesul absolut si exprimarea noastra intra in detaliu.
Nu stiu daca tot asa usor de inteles stau lucrurile si cu pluralismul in sarbatoarea PASTELOR, PASTELUI.  Daca la cele spuse mai sus nu prea avem ce si cum drege ceva, ma intreb si eu ca unul din cei nestiutori de ce pluralismul sub forma "Pastele Iudaic", "Pastele Catolic", "Pastele Ortodox", ca sa nu mai vorbim ca fractiunile neoprotestante se aseaza cand pe unul, cand pe celalalt, cand pe toate, dupa imprejurari. Mi s-ar parea cuvenit ca PASTELE e unul singur, factor comun si fara diferente si fara comparatii.
Parca mi-aduc aminte ca nu de mult, cel putin Pastele Catolic si Pastele Ortodox urmau sa aiba - prin intelegere Papala si Patriarhala aceeasi data, inca o dovada de unicitate in acelasi MIEL PASCAL, Domul Isus Hristos. Pe unde o fi ramas in urma acest plan si din ce considerente, nu stiu, dar atunci cand l-am auzit mi s-a parut frumos.
Dupa mintea mea de neteolog, daca e vorba de PASTELE ANUAL - nu de Sfanta Impartasanie sau Cina, despre care Biblia zice "ori de cate ori" -, nu doar ca crestinatatea ar trebui sa fie unanima in privinta datei calendaristice, dar ea ar trebui sa se alature Pastelui Iudaic. Insusi Domnul, Mantuitorul, a respectat acest lucru cand a oranduit "cina cea de taina" cu ucenicii in odaia de sus in preziua mortii si invierii Sale, singurul si adevaratul PAST(E)I. Ajuns aici, sa va spun ca nu ma deranjeaza deloc traducerea ortodoxa sub Bartolomeu Anania "... caci Hristos, Pastile nostru, S-a jertfit pentru noi", alaturi de traducerea Cornilescu "...caci Hristos, Pastele noastre a fost jertfit" - 1 Corinteni 5, 7.  Asezarea mortii si invierii Domnului pe sarbatorile iudaice chiar cu prelungire la PENTECOST - Revarsarea Duhului Sfant", teologie atat de prezenta printre noi astazi, arata ca o eventuala singularizare a datei Pastelui Anual ar fi de prioritate iudaica. Zic si eu, - fara intentia de a necaji pe cineva -, ca nu s-ar pierde nimic, dimpotriva s-ar castiga si acuratete istorica si unitate iudeo-crestina -, daca s-ar merge spre datele Vechiului Testament pe care Insusi Domnul le-a promovat in implinirea cu Sine Insusi din marele Plan Mantuitor.
Vorbesc asa, gandindu-ma la semnificatiile profunde ale PASTELUI. Oua rosii, cozonaci, iepurasi de ciocolata, ne putem impartasi cu bucurie oricum, oricand si intre orisicine. De data aceasta am trecut hotarul intelesurilor spre cele din CARTE.  Nu stiu cat de mult mai este in circulatie expresia "POPORUL CARTII". Prin extensie, poporul lui Dumnezeu, mantuitii din toate popoarele, au avut un Ghid al Voiei Lui, o CARTE dupa care si-au calauzit trairile. CARTEA noastra, a crestinilor, este Sfanta Scriptura.  In felul de inteles cel mai adevarat si mai frumos, noi ne putem numi Poporul Bibliei. Avem in aceasta carte suficienta invatatura mantuitoare. Nu e vorba de bigotism de a desfiinta sau ignora multele carti care incoroneaza Biblia ca regina a lor. Este vorba de a valorifica depozitul ei de intelepciune pentru putinele zile de tranzit pe acest pamant pentru intrarea in vesnicitate.
"Poporul cartii" intreaba unde scrie, cum scrie, chiar scrie? Ne putem face sarbatorile noastre, traditiile noastre, absolut ca da, nu neaparat ca promovam o democratie a principiului "fiecare face ce vrea si trebuie respectat", ci prin Legea de baza a existentei - libera alegere -. Diferenta este ca in "libera alegere", avertismentul asupra a ce alegi este foarte ferm, iar urmarile de neevitat. Daca n-am avea o CARTE... dar o avem.
Unitatea iudeo-crestina nu este un ecumenism ieftin, ci o recunoastere a MIELULUI PASCAL pe de o parte si o implinire a Lui in Mesia, Domnul Isus Hristos de cealalta parte. Un intreg adevarat si de-adevarat. Pana atunci, asistam la CLIPA de PAST(E)I si la CLIPA printre PAST(I)E. Nu chiar usor si nici de recomandat prea mult. Cum ar arata numarul festiv al CLIPEI de un singur Paste, Pasti?

Benone Burtescu

Bookmark and Share
Tipareste acest articol
O noua aparitie editoriala - Elena Chirita
STEFAN CUCU - „EMBLEMATIC FILOLOG CLASIC ROMÂN DE AZI”
Coperta Carte - Elena Chirita
Elena Chirita - Cum vorbim in public
Madalina Corina Diaconu
Madalina Corina Diaconu
Lazar Ladariu –„Secunda de pamânt”
HOLOCAUST. Destine la rascruce
Elena Chirita - POLITICA SI DIPLOMATIE - interviuri
Mariana Cristescu - Trandafirii desertului
Pentru Credinta, Neam si Tara de Lazar Ladariu si Mariana Cristescu
Locations of visitors to this page