Corneliu LEU - SECOLUL SI DEMOCRATIA
Mariana Cristescu, Damen Passo Doble, Editura Nico, Târgu Mures, 2012

CEDO condamna Romania pentru discriminare religioasa contra Bisericii Greco-Catolice

Pe data de 12 ianuarie 2010 Curtea Europeana a Drepturilor Omului (CEDO) a condamnat Statul Roman pentru ingradirea accesului la justitie si discriminarea religioasa in cazul Parohiei Greco-Catolice Sambata, jud. Bihor. Condamnarea vine pe fundalul refuzului Parohiei Greco-Catolcie de a i se permite utilizarea lacasului de cult care i-a fost confiscat abuziv de regimul comunist in anul 1948 si dat in posesie Bisericii Ortodoxe Romane. Totodata, Curtea a decis plata de catre Statul Roman a sumei de 15.000 euro daune catre Parohia Greco-Catolica pentru aceasta discriminare.

Presa romaneasca a scris cateva articole in legatura cu aceasta decizie a CEDO. In randurile ce urmeaza insa doresc sa expun pe scurt motivatia care a stat in spatele deciziei Parohiei Greco-Catolice Sambata de a-si prezenta cauza in fata CEDO.

Prin scoaterea in afara legii a Bisericii Greco-Catolice in 1948, toate proprietatile acesteia (biserici, case parohiale, terenuri, paduri etc) au fost transferate de regimul comunist Bisericii Ortodoxe Romane. De asemenea, credinciosii greco-catolici au fost obligati de acelasi regim ateist sa treaca la Biserica Ortodoxa Romana, cei care au refuzat fiind arestati sau hartuiti de organele opresive ale statului comunist.

In acest context istoric, Parohia Ortodoxa Sambata, jud. Bihor, a primit de la regimul comunist, in 1948, toate bunurile Parohiei Greco-Catolice din localitate. La data primirii bisericii greco-catolice de la comunisti, Parohia Ortodoxa avea deja o biserica, ortodoxa, construita inainte de 1948.

Dupa 1989, odata cu reintrarea in legalitate a Bisericii Greco-Catolice, solicitarile repetate ale credinciosilor greco-catolici din Sambata catre Parohia Ortodoxa de a li se permite slujirea alternativa (ortodocsii de la o ora, greco-catolicii de la alta) in lacasul greco-catolic s-au lovit de refuzul sistematic al partii ortodoxe, desi aceasta avea propria biserica, ortodoxa, in localitate.

Pe data de 3 mai 1995 a avut loc o intalnire a reprezentantilor celor doua comunitati religioase, insa intalnirea nu a avut nici un rezultat. Ulterior partea ortodoxa a refuzat orice dialog cu partea greco-catolica.

Ca urmare a refuzului de a se permite comunitatii greco-catolice accesul in lacasul de cult expropriat abuziv de regimul comunist, Parohia Greco-Catolica a inaintat o actiune in justitie de folosire in comun a acestuia. Pe data de 24 octombrie 1996 Judecatoria Beius a decis ca, pe baza unui orar alternativ, ambele culte sa poata celebra slujbele religioase. Nemultumita de aceasta decizie Parohia Ortodoxa a atacat hotararea, iar Tribunalul Bihor a mentinut aceeasi sentinta. In continuare, Parohia Ortodoxa Sambata a sesizat Curtea de Apel Oradea care a hotarat pe data de 12 ianuarie 1998 ca, la acea vreme, litigiile privitoare la lacasele de cult greco-catolice confiscate de regimul comunist si aflate in posesia Bisericii Ortodoxe Romane sunt de competenta exclusiva a comisiilor mixte de dialog.

Datorita refuzului partii ortodoxe de a accepta o solutie amiabila, precum si a Statului Roman de a repara exproprierea abuziva din perioada comunista, Parohia Greco-Catolica Sambata s-a adresat CEDO pe data de 11 iunie 1998 pentru a sanctiona atitudinea abuziva si discriminatorie a autoritatilor romane.

Prin decizia pronuntata in 12 ianuarie 2010, CEDO a admis cererea Parohiei Greco-Catolice Sambata ca intemeiata si a hotarat ca Statul Roman a incalcat art. 6 si 14 ale Conventiei Europene a Drepturilor Omului, care prevad in esenta dreptul fiecarei persoane la judecarea in mod echitabil a cauzei sale de catre o instanta de judecata, respectiv obligatia Statului Roman de a asigura exercitarea drepturilor civile fara discriminarea reclamantului pe motivul religiei.

Intr-un comunicat remis presei, Episcopia Greco-Catolica de Oradea "saluta decizia CEDO si face apel la legiuitorul roman pentru adoptarea unei legi speciale de retrocedare a lacaselor de cult expropriate in timpul regimului comunist. Statul Roman are datoria sa repare nedreptatea pe care a facut-o Bisericii Greco-Catolice in 1948 restituindu-i proprietatile confiscate.

"In privinta bisericilor retrocedate, Biserica Greco-Catolica si-a manifestat mereu disponibilitatea de a le oferi pentru celebrari alternative fratilor ortodocsi, astfel incat nimeni sa nu isi celebreze serviciile religioase in conditii improprii. Solutia exista si functioneaza in cateva localitati din Eparhia de Oradea. Functioneaza si in Europa de Vest, unde Biserica Catolica pune la dispozitia Bisericii Ortodoxe Romane lacasuri de cult pentru ca aceasta sa-si poata celebra propriile servicii religioase”, se mentioneaza in acelasi comunicat al Episcopiei Greco-Catolice de Oradea.

Daca Biserica Ortodoxa Romana dadea dovada de o Biserica cu adevarat crestina, dand inapoi ce a primit prin furt si crima de la regimul comunist, iar Statul Roman era cu adevarat un stat de drept, in care drepturile si libertatile cetatenilor sa fie respectate in mod egal, Romania ar fi evitat sa se faca din nou de rusine in fata lumii libere.

Cazul comunitatii greco-catolice din Sambata-Bihor, insa, este simptomatic pentru situatia Bisericii Greco-Catolice din Romania:

- credinciosilor greco-catolici le este interzis sa se roage in bisericile greco-catolice, acestia fiind prin urmare nevoiti sa se roage in locuri improprii (case particulare, garaje, parcuri etc);

- Biserica Ortodoxa Romana refuza retrocedarea proprietatilor greco-catolice pe care le-a primit prin furt si crima de la regimul ateisto-comunist. Aceasta, pentru a refuza retrocedarea, de multe ori recurge la demolarea sau distrugerea bisericilor greco-catolice (a se vedea cazurile Sapanta, Ungheni, Badon, Salonta, Vadul Izei etc. – toate biserici romanesti monument);

- Statul Roman prefera ca, in schimbul voturilor din partea "Biserici majoritare” sau la presiunile acesteia, sa continue incalcarea sistematica a drepturilor si libertatilor cetatenilor romani greco-catolici, membri ai unei Biserici minoritare in Romania.

Departamentul de Stat al Statelor Unite in “Human Rights Report” si “International Religious Freedom Report”, rapoarte pe care le da publicitatii an de an, raporteaza cazurile de abuzuri, discriminari si incalcari ale drepturilor omului din Romania. Intre acestea, cele care au legatura cu incalcarea drepturilor comunitatii greco-catolice sunt dintre cele mai numeroase.

Decizia CEDO din 12 ianuarie 2010 constata, de fapt, ceea ce Statul Roman si Biserica Ortodoxa Romana intreprind sistematic in ultimii 20 de ani: desavarsirea procesului de epurare culturala si religioasa a comunitatii greco-catolice din Romania inceput de regimul comunist in 1948.

La 20 de ani de la caderea comunismului a sosit si timpul Romaniei sa se debaraseze cu adevarat de habit-urile comuniste, sa repare nedreptatile facute de un regim criminal de opresiune retrocedand proprietatile greco-catolice confiscate si sa garanteze libertatea de constiinta si religie tuturor cetatenilor ei. O condamnare autentica a comunismului nu poate exista fara pasi concreti facuti in vederea repararii crimelor si nelegiurilor facute de acest sistem de opresiune "al omului de catre om”.

Pr. Chris Terhes
President
Romanian Greek-Catholic Association
www.rogca.org

Bookmark and Share
Tipareste acest articol
O noua aparitie editoriala - Elena Chirita
STEFAN CUCU - „EMBLEMATIC FILOLOG CLASIC ROMÂN DE AZI”
Coperta Carte - Elena Chirita
Elena Chirita - Cum vorbim in public
Madalina Corina Diaconu
Madalina Corina Diaconu
Lazar Ladariu –„Secunda de pamânt”
HOLOCAUST. Destine la rascruce
Elena Chirita - POLITICA SI DIPLOMATIE - interviuri
Mariana Cristescu - Trandafirii desertului
Pentru Credinta, Neam si Tara de Lazar Ladariu si Mariana Cristescu
Locations of visitors to this page