Corneliu LEU - SECOLUL SI DEMOCRATIA
Mariana Cristescu, Damen Passo Doble, Editura Nico, Târgu Mures, 2012

Cronica



Am regasit notitele pe care le facusem despre cartea lui Ion R.Popa pe care am citit-o cu cativa ani in urma, carte intitulata CU DUMNEZEU INAINTE, notite reprezentand idei spontane despre carte si autor, pe baza carora urma sa scriu ciorna cronicii care, la randul ei, urma sa fie transcrisa in calculator cu modificarile de rigoare. Nu stiu de ce m-am oprit la faza de insemnari deoarece, intre timp, am mai scris cate ceva despre cartile acestui autor dar gandesc ca niciodata nu este prea tarziu. Indefinitiv sunt multi  cetateni de peste ocean care-l cunosc pe Ion R.Popa caci unora le-a fost profesor la gimnaziu si liceu iar altora le este tata si bunic, astfel cronica de fata va fi citita cu multa placere si interes. In gandurile mele, asternute atunci, asemuiam romanul CU DUMNEZEU  INAINTE cu o expozitie de acuarele de Salvador Dali amenajata in incinta catedralei Marienkirche din centrul Berlinului cu mai bine de 30 de ani in urma, avand lucrarile asezate pe trei sectoare intitulate Purgatoriul, Infernul si Paradisul. Nu pot spune altceva despre multimea de acuarele decat ca scenele din ele erau extrem de minutios reprezentate. Ei, bine, cartea lui Ion R.Popa este la fel, numai ca, vorbind despre tara noastra, despre comunism si perioada urmatoare acestui regim,ii lipseste un capitol si anume, Paradisul. Om ce a trait in trei regimuri politice diferite este un profund cunoscator al tuturor fenomenelor petrecute in societatea romaneasca atat cea de la sate cat si cea urbana, cu predilectie in cea a invatamantului, in care a activat pana la pensionare. Dar, pe langa faptul ca este un bun cunoscator al societatii, observam ca este si un deosebit vizionar. Daca perioadele pre si post revolutionare traite de autor, cu achitarea imprumuturilor facute de statul comunist prin infometarea populatiei, sunt cunoscute, lansarea de imprumuturi pe piata si alte manevre economico-financiare despre care aflam citind romanul sunt aparute mult mai tarziu pe aceasta piata economica, la ceva vreme dupa  publicarea cartii. Debutul actiunii se produce in lumea satului, in perioada de inceput a regimului comunist in care agitatia propagandistica era la mare cinste, persoanele care erau obligate sa se ocupe de aceasta fiind cadrele didactice care trebuiau sa tina, ziua, la aria de treier, Coltul agitatorului, iar seara sa organizeze vizionari de filme in aer liber, pana la aparitia celebrelor camine culturale. Acum, este vorba despre capodopera de inceput a cinematografeie romanesti, filmul de luing metraj intitulat RaSUNa  VALEA, din actiunea caruia luam cunostinta despre sacrificiul si daruirea tineretului constituit in Brigazile Patriotice  de Tineret care au construit tronsonul de cale ferata Bumbesti – Livezeni. Realizatorii filmului nu au avut suficienta figuratie,  ori au uitat, sa vorbeasca si despre detasamentele de detinuti politici, demnitari de stat, politicieni, ofiteri superiori, mosieri, chiaburi, si alti nevinovati trimisi in temnitele comuniste care, in realitate, au realizate aceasta mare constructie a regimului. Nici nu se termina povestea cu filmul ca, in ziua Sfintei Maria, asistam la o scena caracteristica acelei perioade de inceput de colectivizare cand se produce o mini rascoala taranesca, asa cum s-a intamplat pe tot cuprinsul tarii, avand loc conflicte armate intre taranii fortati sa intre in colectiva ce se impotriveau si organele de partid, militie si securitate. Revolta se lasa cu morti, raniti, oameni desfigurati, multime de arestati, dar si doua personaje pe care le vom mai intalni pe parcursul operei lui Ion R.Popa, tinerii Cosma Udrescu si Tudor Viasu, initiatorii revoltei, care reusesc sa scape, se ascund, si dupa nenumarate peripetii reusesc sa treaca Dunarea in Jugoslavia. In final, cei doi, primesc azil politic in Germania Federala unde isi fauresc o viata noua, o familie, dar sunt mereu cu gandul la cei de acasa. Meticulozitatea si precizia de ceasornicar cu care autorul descrie momente traite, nicidecum inventate, pe care, citindu-le ni le reamintim cu totii, ne induioseaza pana la lacrimi, uneori. Asa cum sunt si cele din ultima parte a cartii, care debueaza  cu brazii de craciun, pentru a sfarsi cu imagini din tumultosul sfarsit de decembrie 1989, mutandu-se, apoi, in perioada post revolutionara. Acum incep sa se etaleze caractere nebanuite, apar personaje care dau din coate si genunchi pentru a-si face loc in inalta societate post comunista,  ori pentru a capata posturi bine remunerate sau aducatoare de castiguri grase. Mediocritatea asociata cu viclenia si tupeul atat pe plan profesional cat si in politica sau, mai ales, in politica, au invins definitiv in societatea romaneasca. In aceasta perioada plina de convulsii reapar cele doua personaje despre care am vorbit, oameni cinstti si corecti , care, in fruntea unor convoaie cu ajutoare umanitare organizate de ei in Germania, vin sa-si ajute fratii napastuiti de regimul care tocmai a apus.

                                                                              Costinel Savu

Bookmark and Share
Tipareste acest articol
O noua aparitie editoriala - Elena Chirita
STEFAN CUCU - „EMBLEMATIC FILOLOG CLASIC ROMÂN DE AZI”
Coperta Carte - Elena Chirita
Elena Chirita - Cum vorbim in public
Madalina Corina Diaconu
Madalina Corina Diaconu
Lazar Ladariu –„Secunda de pamânt”
HOLOCAUST. Destine la rascruce
Elena Chirita - POLITICA SI DIPLOMATIE - interviuri
Mariana Cristescu - Trandafirii desertului
Pentru Credinta, Neam si Tara de Lazar Ladariu si Mariana Cristescu
Locations of visitors to this page