Corneliu LEU - SECOLUL SI DEMOCRATIA
Mariana Cristescu, Damen Passo Doble, Editura Nico, Târgu Mures, 2012

BLESTEMATA NEPASARE



  "MA DOARE DUPA TINE FRATE IONATANE" (2 Samuel 1, 26)

Intr-o lume in care patroneaza "NU-MI PASA" (I don't care), acest "MA DOARE DUPA TINE FRATE IONATANE" suna exact de-a-ndoaselea, dar suna bine. Viata este o chestiune de "relatie". Relatie intre OM si DUMNEZEU si relatie intre OM si OM.
Semenul sau "aproapele" cum il numeste Biblia in romaneste este "frate", din toate punctele de vedere frate. Toti suntem fiii lui Adam, toti avem acelasi Tata ceresc si spunem aceasta cand ne rugam "Tatal nostru".  Adresarea cu "domnule" in unele societati sau cu "tovarase" in altele, adresarea de circumstanta cu "maria ta" sau "inalt prea sfinte" sau oricum alta este improprie calitatii de "frati" si creeaza sau tradeaza o relatie anormala intre om si om. Ati incerca insa un sentiment ciudat daca ati fi pus sa va adresati presedintelui "frate Obama" sau papei "frate Benedict" si din punct de vedere al functiei, al reprezentarii aveti dreptate.  Respectul pentru functie, pentru munca deosebita pe care unii semeni sunt investiti cu putere s-o faca, trebuie avut in vedere si considerat.  Dincolo de toate acestea insa oamenii sunt frati. Frati cu functii mai mari sau mai mici, dar frati.  Pornind de la acest adevar relatia se cladeste bine. Frati care ma conduc, frati pe care ii conduc, dar frati.  Biblia ne invata minunat relatia frateasca: "Cine vrea sa i se slujeasca trebuie sa slujeasca".
Nu exista un automatism frati - fratie. In timp ce vrand nevrand "suntem frati", fratia depinde de noi. Primii doi frati, Cain si Abel, n-au dezvoltat o fratie si cati altii la fel ca ei pana azi. Asa dar ca suntem frati nu este de ajuns.  Trebuie sa ne si "doara" unii dupa altii, adica sa ne pese unii de altii.
Competitia izolationista creeaza monstri de egoism. Ionatan este in necaz, nu ne pasa, ba uneori chiar ne bucura. Ionatan e in lipsa, nu ne intereseaza, asa ii trebuie. Ionatan a murit, nu ne doare dupa el, bine ca s-a dus, am mai scapat de unul.  Nu stiu cum se face insa ca atunci cand ne tinem departe de durerile celorlalti incep sa ne doara si pe noi toate ca din senin, iar cand ne doare de ei parca mai scapam de propriile noastre dureri.
Este academic zilelor noastre sa se "descurce" fiecare cum poate, ba chiar unul in defavoarea altuia.  Aceasta ar corespunde nebuniei darwiniste a "selectiei naturale", o falsa lege a existentei emisa de el, contrara principiilor biblice dupa care  toti stim ca existenta este iubirea, ocrotirea celui mai slab si niciodata eliminarea prin forta. Isus nu ne invata supravietuirea prin competitie, ci vietuirea prin sacrificiu din dragoste. Pe El L-a durut de noi si a venit sa ia durerile noastre asupra Lui si sa ne mantuiasca. El S-a facut fratele nostru de care trebuie sa ne doara  si in fiecare om, frate al nostru, trebuie sa-L vedem pe El.
Mesajul textului biblic de azi este simplu, dar de o forta de bine evidenta. Sa experimentam renuntarea la blestemata nepasare fata de frati, chiar daca ea ne ispiteste cu imbunatatirea vietii si sa alegem binecuvantata durere de a simti cu fratii chiar daca ea ne ameninta cu ingreunarea vietii. Viata este "sa ne doara" de Domnul care a murit pentru noi si de frati pentru care Domnul a murit.
Intrati in textul acesta frumos si faceti din el o traire personala. "Ma doare dupa tine frate..."

Benone Burtescu

Bookmark and Share
Tipareste acest articol
O noua aparitie editoriala - Elena Chirita
STEFAN CUCU - „EMBLEMATIC FILOLOG CLASIC ROMÂN DE AZI”
Coperta Carte - Elena Chirita
Elena Chirita - Cum vorbim in public
Madalina Corina Diaconu
Madalina Corina Diaconu
Lazar Ladariu –„Secunda de pamânt”
HOLOCAUST. Destine la rascruce
Elena Chirita - POLITICA SI DIPLOMATIE - interviuri
Mariana Cristescu - Trandafirii desertului
Pentru Credinta, Neam si Tara de Lazar Ladariu si Mariana Cristescu
Locations of visitors to this page