Corneliu LEU - SECOLUL SI DEMOCRATIA
Mariana Cristescu, Damen Passo Doble, Editura Nico, Târgu Mures, 2012

SENSUL VIETII ESTE ÎN TAINA SFINTEI CRUCI



Preot Aurel Sas, Las Vegas

„Si zicea (Iisus) catre toti: Daca voieste cineva sa vina dupa Mine, sa se lepede de sine, sa-si ia crucea in fiecare zi si sa-Mi urmeze Mie.” (Luca 9, 23)
„Caci cuvantul Crucii, pentru cei ce pier, este nebunie; iar pentru noi, cei ce ne mantuim, este puterea lui Dumnezeu.” (1 Cor. 1, 18)
„M-am rastignit impreuna cu Hristos; si nu eu mai traiesc, ci Hristos traieste in mine. Si viata de acum, in trup, o traiesc in credinta in Fiul lui Dumnezeu, Care m-a iubit si S-a dat pe Sine Insusi pentru mine.” (Gal. 2, 20)


(Continuare din editia precedenta)

Domnul Iisus a purtat o cruce de lemn pe spate, ne spune Scriptura: „Si ducandu-si crucea, a iesit la locul ce se cheama al Capatanii, care evreieste se zice Golgota, Unde L-au rastignit…” (Ioan 19, 17-18). Da, Iisus „ducandu-si crucea!” Alta Scriptura arata cine era langa Crucea Domnului pe Golgota: „Si stateau langa crucea lui Iisus, Mama Lui si sora Mamei Lui, Maria lui Cleopa, si Maria Magdalena. Deci Iisus, vazand pe mama Sa si pe ucenicul pe care Il iubea stand alaturi, a zis mamei Sale: Femeie, iata fiul tau! Apoi a zis ucenicului: Iata mama ta! Si din ceasul acela ucenicul a luat-o la sine” (Ioan 19, 25- 27). Cum poate omul, in istorie, sa plece de langa Cruce, cand Iisus a primit-o, iar persoanele de mai sus au ramas langa Crucea Domnului?
 
Sfintii Parinti despre intelesurile Crucii
Mantuitorul a ales Crucea, fiindca astfel se moare cu mainile intinse. Asa El S-a sfarsit imbratisandu-ne” (Sf. Atanasie cel Mare). „Crucea este poarta tainelor” (Sf. Isaac Sirul). „Crucea are multe intelesuri, infinit de largi, ale lui Dumnezeu asupra tuturor lucrurilor, lungimea, puterea cu care se intinde peste toate, iar adancimea, taina nepatrunsa de nimic din cele existente” (Sf. Dionisie Areopagitul).
„Prin linia verticala, Crucea Il arata pe Dumnezeu, iar prin linia orizontala arata toata zidirea in atarnare desavarsita de Dumnezeu, neavand alt suport al existentei sau alta baza afara de Dumnezeu” (Sf. Maxim Marturisitorul). „Orice fapta buna este o cruce” (Sf. Marcu Ascetul). „Crucea este puterea lui Hristos, care asumata de noi, poate transforma lumea in paradis” (Preot prof. Dumitru Staniloae).
„Singurul raspuns, mereu acelasi si, totusi, radical nou pentru fiecare fiinta umana, ne este oferit de taina care constituie fondul insusi, inima revelatiei crestine – Taina Crucii. (Preot Alexander Schmemann)
„Crucea, geometric si simbolic vorbind, e semnul intretaierii celor doua planuri, e unirea dintre spiritual si material, e metafora dublei noastre naturi: duhovniceasca si pamanteana. Ea ne rezuma, ne recapituleaza, ne reprezinta grafic si cardinal, ne expune in dubla – paradoxala, perpendiculara, fundamentala – noastra solemna si derizorie situatie de faptura, care tine deopotriva de lume si de cer” (Preot Nicolae Steinhardt). „Calea lui Hristos este Crucea de fiecare zi”, „Calea spre Dumnezeu este crucea de fiecare zi, caci nimeni nu s-a suit la cer cu rasfat” (Sfantul Isaac Sirul).
Asa putem observa bogatia de intelesuri a Tainei Sf. Cruci, ce ni se descopera, cu linia ei verticala, ce este simbolul inaltarii rugaciunilor omului catre Dumnezeu, iar linia orizontala arata opozitiile, greutatile si necazurile vietii (Ioan 16, 33), ce se depasesc prin linia verticala ce duce rugaciunile sufletului credincios la Mantuitorul Hristos, Care a fost rastignit pe Cruce. Sensul mantuirii obiective a neamului omenesc a fost in sensul tainic al Crucii lui Hristos. Astfel, si sensul mantuirii persoanele a omului, prinvind contributia sa prin credinta si fapte bune, este in taina crucii sale personale, cu ducerea ei in fiecare zi. Din aceasta cauza a zis Mantuitorul: „Daca voieste cineva sa vina dupa Mine, sa se lepede de sine, sa-si ia crucea in fiecare zi si sa-Mi urmeze Mie” (Luca 9, 23).

Venerarea sau cinstirea semnului Sfintei Cruci
Dupa ce David l-a lovit pe Goliat cu piatra din prastie, a mers la el, unde era cazut, si a luat sabia lui din teaca si i-a taiat capul cu ea (1 Regi 17, 40-58). Poporul Israel tinea acea sabie in Sfanta Sfintelor, cortul cel sfant, acoperita intr-un vesmant langa efod, pentru cinstirea acelei sabii cu care David a biruit pe vrasmasul poporului sau Israel (1 Regi 21, 8-9). Daca cei de atunci au cinstit sabia cu care David a omorat pe Goliat, ce a fost dusmanul poporului sau, punand-o la loc de cinste, cu atat mai mult se cuvine ca si crestinul de azi sa cinsteasca si sa venereze semnul de lemn sau de metal din care este facuta Crucea, fiindca Domnul Hristos a invins pe diavolul de pe Crucea Golgotei.
Apoi, Crucea a fost Altarul de Jertfa a Domnului si prin moartea Sa pe Ea a biruit moartea si pe diavolul ce avea stapanirea mortii. Se cuvine ca si noi sa purtam Crucea si sa o tinem pe Sfintele Altare, pe turnurile Bisericilor si in casele noastre, la locurile cele mai de cinste. Ne pare rau de cei ce nu cinstesc Sfanta Cruce a lui Hristos Domnul, pierzand astfel darurile ei. Dar, sa lasam urmatoarea Scriptura ce prezinta definirea Sfintei Cruci, zicand: „Caci cuvantul Crucii, pentru cei ce pier, este nebunie; iar pentru noi, cei ce ne mantuim, este puterea lui Dumnezeu” (1 Cor. 1, 18). Iar pentru cei ce se cred intelepti si vorbesc rau cu privire la Sf. Cruce, iata ce zice Scriptura: „Pierde-voi intelepciunea inteleptilor si stiinta celor invatati voi nimici-o. Unde este inteleptul? Unde e carturarul? Unde e cercetatorul acestui veac? Au n-a dovedit Dumnezeu nebuna intelepciunea lumii acesteia?” (1 Cor. 19-20). Aici este vorba de intelepciunea cea lumeasca a inteleptilor, care filozofeaza impotriva lui Dumnezeu si ratacesc popoarele de la credinta si de la urmarea lui Hristos, spre sensul adevaratei vietii in Taina Sf. Crucii.
Despre Cruce, Scriptura aminteste ca a fost puterea lui Dumnezeu (1 Cor. 1, 18), arma impotriva diavolului (troparul de la Taina Sfantului Maslu) si scut, care pazeste poporul binecredincios impotriva ispitelor diavolesti (troparul Crucii). Cum am putea sa nu cinstim semnul crucii, cand Sfanta Scriptura zice despre lemnul Crucii: „El a purtat pacatele noastre, in trupul Sau, pe lemn, pentru ca noi, murind fata de pacate, sa vietuim dreptatii: cu a Carui rana v-ati vindecat” (1 Petru 2, 24). Credinciosului i se arata puterea lui Dumnezeu in suferinta crucii vietii sale pe care o duce, dupa cum si Sf. Ap. Pavel zice: „cand sunt slab, atunci sunt tare” (2 Cor. 12, 10). „Taria” Apostolului, cand era „slab”, a constat tocmai in puterea harul lui Dumnezeu ce venea peste el.
Pentru cinstirea Sf. Cruci, Biserica a randuit a treia Duminica din Postul Mare al Sf. Pasti. Aceasta a fost asezata in mijlocul postului, precum „Pomul Vietii” in mijlocul Raiului din Eden, pentru a veni credinciosii sa se impartaseasca cu Sfintele Taine din Pomul Vietii – Hristos – Cel ce a murit pe Crucea Golgotei.
Va urma

Bookmark and Share
Tipareste acest articol
O noua aparitie editoriala - Elena Chirita
STEFAN CUCU - „EMBLEMATIC FILOLOG CLASIC ROMÂN DE AZI”
Coperta Carte - Elena Chirita
Elena Chirita - Cum vorbim in public
Madalina Corina Diaconu
Madalina Corina Diaconu
Lazar Ladariu –„Secunda de pamânt”
HOLOCAUST. Destine la rascruce
Elena Chirita - POLITICA SI DIPLOMATIE - interviuri
Mariana Cristescu - Trandafirii desertului
Pentru Credinta, Neam si Tara de Lazar Ladariu si Mariana Cristescu
Locations of visitors to this page