Corneliu LEU - SECOLUL SI DEMOCRATIA
Mariana Cristescu, Damen Passo Doble, Editura Nico, Târgu Mures, 2012

"REDISTRIBUIREA" !?!


Partea de PARABOLA uitata

Minunate sunt PARABOLELE Domnului Isus din Evanghelii. Sursa inepuizabila de invatatura.
Ma refer in cateva vorbe acum, la parabola numita "Bogatul nemilostiv si saracul Lazar", Luca 16. Partea ei centrala ca spatiu, cea mai controversata teologic si partea ei de prezentare si concluzie, de fapt esentiala, aproape uitata. Dramatismul narativ al saracului Lazar dupa moarte in sanul lui Avraam si al bogatului nemilostiv in chinurile iadului a incrancenat lumea despre starea omului in moarte, desi Sfanta Scriptura in repetate randuri vorbeste despre acest lucru care trebuia stiut chiar si la data la care parabola a fost spusa. De la moarte si pana la inviere pentru "a fi" sau "a nu fi" vesnic, CE?
- Teologia "purgatoriului" cu balbaiala despre "purificare" - si dupa purificare incotro si de ce -, cu mirare mare ca Dante si-a lasat talentul agatat in asa osteneala de gandire si ca George Cosbuc al nostru a admis fata de sine insusi sa-si piarda timp din putina viata cu traducrea lui.
- Teologia ca dupa moarte "credinciosul" merge "constient" in rai, fericit si imprecis daca "necredinciosul" merge in iad si in ce conditii si pentru cat...
- Teologia starii inconstiente a celui murit, nici in rai, nici in iad, balansand intre, "nicicum", "niciunde", "nimic" si "cumva", "ceva", ferindu-se neputincios sa spuna "ceva" caci s-ar intreba "ceva" CE?....
- Reincarnare, forma filozofica primitiva de ce si in ce....
- Filozofia "stiintifico-fantastica" a tuturor filozofiilor INTAMPLARII existentei si neexistentei.
- Etc etc.
Partea "uitata" a parabolei sau neglijata sau voit ocolita, are mare tangenta cu imaginea profetica a zilelor noastre si pare ca a rabufnit in REDISTRIBUIRE. Imaginea de inceput este prezentarea unei realitati dureroase. Intalnirea de fiecare zi in prag, a bogatului imbracat in "porfira si in subtire" cu "veselie si stralucire", trecand pe langa saracul Lazar in starea lui jalnica asteptand "faramituri" de la "masa" bogatului. "Bogatul si saracul se intalnesc" spunea Scriptura deja, in Proverbe 22, 2.  De intalnit se intalnesc, dar cum?  Ca in parabola? Asa ceva nu trebuie sa existe! Cum sa dispara imaginea aceasta din lume? Prin REDISTRIBUIRE? Prin vreun soi modern de HAIDUCISM? Prin EGALIZARE revolutionara? Ce-ar fi ca omul sa se gandeasca la "mila si iubirea Evanghelica"? Aici, s-ar lipi parca "Parabola bogatului caruia i-a rodit tarina", Luca 12.  Ea incepe asa: "Tarina unui om rodise mult".  Poate de subliniat ca nu el isi rodise tarina. Rodise ea. Domnul stie cum si de ce. In loc de "voi strica granarele si voi zidi altele mai mari" - caci nu-i mai incapeau granele -, el putea zice "imi voi umple granarele pe care le am, iar restul voi da celor carora nu le-au rodit tarinile".  Milostenia prevenea "redistribuirea" si egoismul.
Situatia BOGAT-SARAC era reglementata in Scripturile Vechiului Testament, numit de Domnul in parabola "Moise si prooroci". Nu era nevoie ca cineva inviat din morti sa le vorbeasaca despre redistribuire. "Au pe Moise si pe prooroci; sa asculte de ei... daca nu asculta pe Moise si pe prooroci, nu vor crede nici chiar daca ar invia cineva din morti".
Teologia starii omului in moarte era asadar cea spusa in Testamentul Vechi si pe care nu o crezusera. Evanghelia dupa Ioan, 11, ne prezinta istoria adevarat petrecuta numita "Invierea lui Lazar".
Probabil prea multi de "Lazar" pe acolo si pe atunci, dar iata-l pe acest Lazar literal, inviat. El n-a fost "adus inapoi", nici din "sanul lui Avraam", din rai, nici din "locuinta mortilor din chinuri", din iad. A mai trait Lazar cel inviat, ba chiar unii voiau sa-l omoare ca sa stearga din dreptul Domnului Isus marturia despre invierea lui, dar n-a povestit nimic de pe nici unde, de pe nici cum din timpul sau de dupa moarte.
Revenind la partea uitata a parabolei invatatura ar fi ca n-ar trebui sa se treaca "in porfira si in subtire, cu veselie si stralucire", cu nepasare, ca bogat, pe langa nenorocitul de pe prag. Despre aceasta situatie Domnul a zis: "Cu greu va intra un bogat in Imparatia cerurilor".
Se simte ca din punct de vedere social REDISTRIBUIREA bunurilor pe lume ar fi ceva interesant. Cineva i-a cerut Domnului sa-l ajute la IMPARTIREA AVERII intre el si fratele sau. Domnul i-a raspuns: "Cine M-a pus pe Mine IMPARTITOR intre voi"?  In "Moise si prooroci", existau aceste reglementari sociale.
Filozofand putin, presupunem REDISTRIBUIREA DESAVARSITA. In afara de cel mai bogat om din lume care va trebui DOAR sa DEA si cel mai sarac DOAR sa PRIMEASCA, daca asa ceva se poate inchipui, restul populatiei lumii ar trebui si sa dea celor mai saraci ca ei si sa primeasca de la cei mai bogati ca ei. Ne putem imagina o asa vanzoleala planetara? Ne mai putem intreba daca in REDISTRIBUIRE, cel bogat sa DEA sau sa I SE IA? Cel sarac sa PRIMEASCA sau sa IA? Bogati cu parte de merit, cu parte de vinovatie.  Saraci cu parte de nevinovatie, cu parte de vinovatie. Ce zice Sfanta Scirptura despre REDISTRIBUIRE?
Apostolul Pavel in Noul Testament, 2 Corinteni 8, 14, citand Vechiul Testament zice:
".. Este vorba de o POTRIVIRE: ... prisosul vostru sa acopere nevoile lor...", ca si cum Coasta Pacificului ar privi acum cu toata putinta de iubire catre sora ei in suferinta, Coasta Atlanticului.
Benone Burtescu


Bookmark and Share
Tipareste acest articol
O noua aparitie editoriala - Elena Chirita
STEFAN CUCU - „EMBLEMATIC FILOLOG CLASIC ROMÂN DE AZI”
Coperta Carte - Elena Chirita
Elena Chirita - Cum vorbim in public
Madalina Corina Diaconu
Madalina Corina Diaconu
Lazar Ladariu –„Secunda de pamânt”
HOLOCAUST. Destine la rascruce
Elena Chirita - POLITICA SI DIPLOMATIE - interviuri
Mariana Cristescu - Trandafirii desertului
Pentru Credinta, Neam si Tara de Lazar Ladariu si Mariana Cristescu
Locations of visitors to this page