Corneliu LEU - SECOLUL SI DEMOCRATIA
Mariana Cristescu, Damen Passo Doble, Editura Nico, Târgu Mures, 2012

Cu Brancusi prin intelesuri scripturistice

MASA TACERII

Denumirea defineste prin semnatura de autor ceea ce opera de arta reprezinta. Nu o masa de petrecere, de bucurie, festiva, ci masa cumpanirilor. Sfat adanc. Popas de unde venim si incotro ne ducem. Nu oprire definitiva, ci pentru cautarea de sensuri. Am ratacit. Nu cumva sa mai ratacim. Treaba mersului este serioasa. Oprire de incredintare. O masa la care se vorbeste tacand. Se mananca tacand. Se plange fara lacrimi. Se bucura fara ras. Pentru o clipa arborele coboara in radacini. Manifestarile in rosturi. Inceputuri pentru a intelege invesnicirea.

Naiv sau deliberat, aceasta TACERE a mesei lui Brancusi a fost atribuita mortii, mortilor, satisfacand chipurile prin aceasta interpretare ceea ce ar insemna lumea tacerii, adica in contrast cu viata. Greu de crezut ca aceasta lucrare ar fi un Panteon care adaposteste fara acoperis lumea a doisprezece zei la sfat pentru binele omenirii. Deja zambiti. Poporul roman, popor crestin, cu gandire civilizata, nu e de intors inapoi la mituri si legende primitive. Pe unul din cele douasprezece scaune o fi si Prometeu care se gandeste cum sa inventeze focul, si neputand, se hotaraste sa-l fure? Or fi primii doisprezece mari filozofi antici sau moderni la sfat de salvat omenirea? Si mai ridicul.

Romanul stie din proprie experienta ce inseamna sa strangi copiii in jurul mesei si sa n-ai ce sa le pui pe masa. Atunci se TACE. Romanul crestin mai stie ca a fost o MASA, in jurul careia s-au strans doisprezece ucenici ai Mantuitorului, pentru a manca in TACEREA ADUCERII AMINTE, mielul pascal. S-a TACUT atunci pentru ca nimeni nu intelegea ce inseamna ca Isus sa spele picioarele lor. S-a tacut si mai mult cand Invatatorul a spus sa faceti acest lucru spre pomenirea Mea in timp ce fiecare manca bucata de paine franta. TACERE a ADUCERII AMINTE de El si tacere spre pomenirea Lui in vremurile ce vor urma pana la REVENIREA LUI. O masa la care trebuie sa mananci si sa TACI. Pentru ca nu mananci de placere ci mananci ca sa traiesti, mananci sa nu mai mori. Crestinatatea numeste acest mancat TACUT - MASA SFANTA - gandind nu la paine, ci la actul de platire a salvarii.

Tacerea mesei lui Brancusi mai poate fi o replica la VORBITUL prea MULT. Mai TACI, zice ea. Gandeste-te la ce ai spus daca a fost bine si la ce mai ai de gand sa spui, sa nu fie rau.

Intr-adevar se vorbeste prea mult. Protestatar, avangardist, impunator, dictatorial se da pe dinafara de stiere. Chiar si in domeniul religiei se vorbeste prea mult. Prea stim toate, prea le spunem toate. Prea nu ne mai oprim. Uniuni, conferinte, festivitati, adunari, explicatii, interpretari, curente, misiuni peste misiuni sub numele respectabil de evanghelizari, evanghelizari peste evanghelizari, evanghelizari contra evnghelizari, fiecare cu evanghelizarea lui, profanare de cele sfinte. Brancusi ne striga prin masa tacerii, "mai taceti", mai ganditi, mai cugetati, mai strigati aleluia si in voi insiva. El are dreptate. In momente foarte importante cand hotara mantuirea noastra, Isus TACEA, mai presus de spunere. Ma gandesc acum cum ar arata si ce efect ar avea un numar al revistei CLIPA tacut, alb pe toate paginile.

Masa tratatelor, masa negocierilor, masa ecumenica, prea multe mese. Brancusi ne-a lasat MASA TACERII.

In acest sens, Masa Tacerii este o REPLICA NECESARA bibliotecilor lumii pentru ECHILIBRU. Goala. Pune-ti inima pe ea sa auzi cum iti bate. Pune-ti gandurile pe ea sa le vezi cum arata. Taci. Intra in tine insuti. Intra adanc, pana la cea mai mica particica a fiintei tale. Acolo atingi rostul invesnicirii si rasari mugurind si inflorind in dumnezeire. Daca n-ai trecut pe la MASA TACERII n-ai ce sa spui satelor din jur ale lumii. Daca nu te intorci din cand in cand la MASA TACERII vorbirea ta va deveni ca spuma valurilor izbindu-se de tarm. Brancusi este SCRIPTURISTIC. "Tot pamantul sa TACA inaintea Domnului".

MASA TACERII are imprejurul ei intr-o ordine desavarsita, douasprezece scaune, la fel de TACUTE si ele. Nu sunt scaune de STAT pe ele ci de fiind LAOLALTA. Nu in LINIE unul dupa altul ci in CERC. Aceste scaune nu au legatura SEPARATA unul cu altul ci prin MASA. Masa le uneste si comunica TACEREA unul altuia prin ea. Nu sunt scaune fara de masa, adica oameni la un stat de vorba intre ei, despre orice.

Numarul scaunelor este SCRIPTURISTIC si el. Din Geneza la Apocalipsa acest numar este prezent, arhiprezent, structura existentei, semintii, apostoli, profilare spre cele vesnice de douasprezece ori douasprezece mii, adica 144.000. Ce am fi zis daca numarul scaunelor dimprejurul MESEI TACERII ar fi fost 5 sau 9 sau 11 etc. Brancusi e prea mare ca sa se joace si prea serios ca sa faca dezordine in randuiala divina. DOUASPREZECE.

Masa lui Brancusi este rotunda. Ca la Scriptura. Rotocolul pamantului. Scaunele seamana cu ea de parca i-ar fi niste slujitori. Entitati separate, intregi. Intreguri in INTREG.

Probabil ca artistul era obosit de prea multa vorbarie a lumii si ca sa ne deslusim rosturile, ne trimite prin sculptura sa in primordial de unde incepe totul si fara de care nu se intelege nimic si nu se ajunge nicaieri.

Benone Burtescu

Bookmark and Share
Tipareste acest articol
O noua aparitie editoriala - Elena Chirita
STEFAN CUCU - „EMBLEMATIC FILOLOG CLASIC ROMÂN DE AZI”
Coperta Carte - Elena Chirita
Elena Chirita - Cum vorbim in public
Madalina Corina Diaconu
Madalina Corina Diaconu
Lazar Ladariu –„Secunda de pamânt”
HOLOCAUST. Destine la rascruce
Elena Chirita - POLITICA SI DIPLOMATIE - interviuri
Mariana Cristescu - Trandafirii desertului
Pentru Credinta, Neam si Tara de Lazar Ladariu si Mariana Cristescu
Locations of visitors to this page