Corneliu LEU - SECOLUL SI DEMOCRATIA
Mariana Cristescu, Damen Passo Doble, Editura Nico, Târgu Mures, 2012

Ionut Budisteanu - un geniu al informaticii românesti



Autor: Ion Maldarescu

O interfata care ajuta nevazatorii sa „vada” cu ajutorul limbii, i-a adus unui elev de 18 ani trei premii in S.U.A., o bursa anuala de 10.000 de dolari (pentru patru ani) si posibilitatea de-a studia la orice universitate americana. Ionut Budisteanu, elev la Grupul scolar Oltchim din Ramnicu Valcea, poate fi numit, fara riscul de a gresi, un geniu al informaticii.
 „Este un adolescent atat de modest incat nu as putea sa spun ca are, nu «cei sapte ani de acasa», ci are 18 ani de acasa si parca vine dintr-o alta galaxie”, spune despre el profesorul Florin Smeureanu, Inspectorul General scolar al judetului Valcea. „Este singurul copil la parinti, mama lui lucrand candva in cercetare, iar tatal fiind inginer. Ionut traieste in universul informaticii, mananca chiar in fata calculatorului, iar zecile de concursuri interne si internationale la care a participat i-au adus zeci de diplome si medalii.”
Prin cunostintele acumulate in tara elevii romani au - inca - posibilitatea de a-si  construi baze solide, care le pot permite sa opteze pentru cursuri cu grad ridicat de dificultate, in cadrul unor institutii de invatamant cu renume. Cei asemenea lui Ionut Budisteanu aduc faima Romaniei, ridicand prestigiul ei prin reprezentarea la cel mai inalt nivel. Obisnuit inca din timpul liceului cu performanta, lui Ionut Budisteanu ii va fi mai usor sa poata urma cursurile unei facultati de profil din S.U.A.. Va trai o vreme intr-o lume complet diferita de cea de acasa, dar se pune intrebarea daca va mai dori sa se intoarca in Romania. Oricat de greu i-ar fi sa plece din Romania, mai greu si mai trist ar fi sa se afunde in mediocritate, sa-si limiteze oportunitatile si sa se piarda sub anonimat, in tara. In urma instruirii sale va fi tara in masura sa-i ofere un nivel de trai uman? Dupa cum evolueaza evenimentele este greu de presupus. O mai mare probabilitate o are ceea ce deja se cunoaste sub expresia „export de materie cenusie”. Cu ce ramanem? Cu elevii si studentii „de profesie”? Cu plagiatorii? In perioada interbelica, tinerii romani studiau in strainatate, apoi aplicau cunostintele acolo unde s-au nascut. Astazi, fenomenul este invers: Romania cheltuieste pentru instruirea tinerilor, apoi sunt „indrumati” si incurajati sa plece pe alte meleaguri, societatea neavand ce sa le ofere. Nici macar un loc de munca. Statul trebuie sa permita tinerilor sa se ridice, nu sa le cantoneze afirmarea, jongland cu rolul pe care omul il joaca in societate. In viata nimic nu ramane neplatit, iar Romania plateste deja prostia ultimelor doua decenii.

Romania este locul unde m-am nascut si unde m-am format
„De la 3 ani am calculator si, ca orice copil, ma jucam. La 7 ani aveam peste o mie de CD-uri cu jocuri. In clasa a III-a am citit intr-o revista cum se fac filmele 3D la Hollywood. Si am instalat 3DS Max 7, am incercat modelez obiecte, mesh-uri, si sa fac filme 3D timp de un an, dar nu am avut talent artistic, si chiar Mi-au cumparat parintii mei si doua carti pentru programare in 3D Studio Max, dar tot nu am reusit. Am fost dezamagit, apoi am aflat ca jocurile se fac de fapt in limbaje de programare si doar grafica in 3DS MAX. Am incercat sa invat singur Q-Basic, din documentatia oferita si faceam micute aplicatii, dar vreme de un an de zile nu am reusit sa inteleg cum se scriu jocuri in Q-Basic. Din fericire, profesoara mea de informatica din clasa a V-a, doamna Mirela Mlisan, mi-a zis, cu intelepciunea unui bun profesor, ca ma invata dansa sa fac jocuri, dar mai intai sa invat algoritmica de scoala. Asa am mers la multe concursuri. Eu m-am straduit sa tot invat..., dar la jocuri tot nu ajungeam. Mult mai tarziu, dupa vreo doi ani, am priceput ca indrumarea doamnei profesor a fost o procedura abila de a ma invata algoritmica scolara. In decursul a trei ani care au urmat, adica in clasele V-VIII, am parcurs toata materia de liceu si, in paralel am studiat trei cursuri universitare specializate in tehnici avansate de programare. In acest fel am inteles ca cerintele universitare sunt total diferite fata de ceea ce se preda la liceu, ca materie informatica de studiu, abordare si nivel de cunoastere-aprofundare.

Debut in informatica si primele rezultate
Pe parcursul a urmatorilor doi ani am creat aplicatii antivirus, acces la distanta, softuri educationale, lucrari pe care le-am prezentat la concursuri scolare cat si la universitati, unde participau studenti cu lucrari de licenta. Datorita sugestiilor primite de la profesorii universitari, programele mele au suferit imbunatatiri substantiale. In clasa a VII-a am scris un program de supraveghere de la distanta a copiilor, cu mult inainte de campania tv. care milita pentru un internet sigur, iar in anul urmator, am conceput un soft ce permite recuperarea datelor dintr-un calculator furat, cand hotul se conecta la internet, permitea printscreen-uri, captura de la webcam. Practic, hotul putea fi vazut si localizat prin IP-ul calculatorului, in acel moment. Lucrare a primit premiul I la salonul national de inventica, fiind o noutate in domeniu, intrucat, la aceea data, nu  existau astfel de programe. Am fost selectionat pentru a participa la un concurs ce avea loc in America - „Intel ISEF 2010”. Din acel moment am considerat ca pentru a participa la concursul respectiv se impunea sa concep si sa demonstrez ceva la nivel mondial. Constient ca ma aflam intr-o cursa contra-cronometru - pentru a fi competitiv cu celelalte lucrari prezentate la concurs - am decis sa creez un soft cu inteligenta artificiala.

Performante
Citisem despre inteligenta artificiala si aveam doar cinci luni pana la prezentarea proiectului. Astfel a luat nastere si a prins contur proiectul NeurosLab, un software cu si despre retele neuronale, o aplicatie flexibila ce permite crearea de alte softuri cu Inteligenta Artificiala. La prezentare, lucrarea a avut un mare succes si ca recunoastere a importantei realizarii mele, am ocupat locul al IV-lea in competitia „Intel ISEF 2010”. Pentru aceeasi realizare, din partea Association for Computing Machinery - ceea mai mare si ceea mai veche asociatie mondiala de calculatoare - mi-a acordat locul I. Am fost invitat si premiat, in clasa a IX-a, cu ocazia decernarii premiilor Turingt1a, unde am avut ocazia sa stau alaturi de creatorii limbajelor de programare, de persoane care au creat stiinta calculatoarelor si au schimbat fata lumii. Cu ocazia decernarii premiului Turing au fost acordate 12 distinctii, oferite profesorilor din universitati printre care s-au aflat M.I.T., Stanford si Berkley. Am fost onorat sa primesc, din partea organizatorilor unul dintre acestea, prilej cu care  m-am mandrit ca numele liceului meu a fost strigat alaturi de aceste inalte si celebre universitati.
Premiul primit mi-a acordat posibilitatea de a tine contact cu profesorii universitari din acest mediu si de a fi invitat in S.U.A., la diverse universitati (in clasa a IX-a am fost invitat si evaluat de catre Universitatea din San Francisco, unde mi s-a oferit o bursa. Lumea inteligentei artificiale mi-a deschis un drum lung si frumos pe care il strabat de trei ani de zile creand foarte multe aplicatii cu Inteligenta Artificiala (I.A.)  si chiar si un limbaj de programare orientat catre I.A..

In tara, frustrari - „afara” recunoasteri
Din pacate lucrarile mele de I.A. au fost ignorate la cateva concursuri nationale, in schimb au fost apreciate in Mexic, Turcia, Elvetia, Slovacia, (numai cu locul I), unde au fost acordate, in general, medalii de aur, iar la Intel Isef 2011, S.U.A., din nou locul IV. Dupa ce mi-au fost studiate lucrarile, Univeristatea Yale mi-a acordat un premiu ce se ofera anual unui soft sau unei lucrari din afara Americii si o invitatie de ziua Universitatii Yale.
Ultimele doua lucrari pe care le-am prezentat in concursurile de inventica, prezinta o mare frustrare a mea din ultimi ani in care am vazut la televizor, pe canalul tv. „Discovery Science”, interfete om-calculator facute de universitati din strainatate si al carui soft eu il practic, in mod uzual, de doi ani de zile. Din pacate aceste lucrari necesita si o parte hardware pe care, in ultimul an, am incercat sa o realizez. Este vorba de interfata pentru  tastarea cu ajutorul mintii a diverselor activitati cu ajutorul concentrarii. In acest moment lucrarile mele sunt rudimetare, dar sugereaza posibilitatea realizarii unor astfel de aplicatii si tot o data arata si modul de cum sunt realizate, ce soft este in spatele lor cu I.A., si ce echipament necesita. Lucrarea „Interfata om-calculator, folosind I.A. pentru a ajuta persoanele nevazatoare sa « vada » cu ajutorul limbii” este incercarea mea de a crea un dispozitiv pentru nevazatori sa vizualizeze imagini cu ajutorul limbii. O incercare asemanatoare a mai fost facuta de o universitate straina, dar dispozitivul nu se comercializeaza, fiind utilizat doar in scop militar. De asemenea, exista si un studiu pentru a evidentia capacitatea limbii pentru a fi folosita drept „traductor” pentru vedere. Incercari de dispozitive pe baza tactila (folosind degetele, nu limba) pentru a ajuta persoanele nevazatoare au mai fost realizate in ultimii cinci ani de zile, dar nu si pentru limba. In viitor imi doresc sa-mi perfectionez cunostintele de inteligenta artificiala si sa realizez un prototip cu o rezolutie mult mai mare.
O alta aplicatie realizata de mine este un software care proceseaza sute de mii de imagini de la satelit folosind Inteligenta Artificiala in ideea depistarii si a recunoasterii dezastrelor, precum: uragane, inundatii, incendii de paduri, ambuteiaje rutiere etc. Softul a primit Locul I in Azerbaijan, Marele premiu in Olanda, Medalie de argint in Houston,Texas - S.U.A.”.

Distinctii meritate
- locul I de la „I.E.E.E. Computer Society”, Pittsburgh, S.U.A.;
- locul I din partea asociatiei China Association for Science and Technology - outstanding award,  Pittsburgh, S.U.A
- Medalie de argint la I-S.W.E.E.E.P.  Olympiad , Houston,  Texas, S.U.A
- IEEE Foundation President's Scholarship - bursa de 10.000 $ in fiecare an de studiu (in total 40.000 $), pentru orice universitate din S.U.A.;
- Premiul si medalie onorifica din partea universitatii Yale - Yale Science & Engineering Association;
- 3rd place at Taiwan International Science Fair – Taipei, Taiwan;
- Locul I, aur la I.N.E.P.O. Olympiad Euro-Asia – Baku, Azerbaijan
- Marele Premiu la I.N.E.S.P.O. Olympiad Utrecht, Holland
- Statement of Accomplishment for Introduction to Artificial Intelligence in top 15 with score 93.1 - in partnership with Stanford Engineering
-Locul 4th place grand awards Intel ISEF 2011 -Los Angeles, S.U.A
-Award Google Technology Trailblazer Award for Romania Zurich, Elvetia
- Locul I International ICT Olympiad, Ankara, Turcia
- Marele premiu, medalie de aur la Proyecto Multimedia, Guadalajara, Mexic
-Premiu la Expo Sciences International - global youth science fair - Bratislava Slovacia
-Locul IV la concursul international "Intel ISEF" 2010 - San Jose, U.S.A
-Locul I la International Computer Projects Competition InfoMatrix, Bucuresti
-Calificat la International Young Inventors Project Olympiad, Georgia
-Locul I din partea Association for Computing Machinery - San Francisco, U.S.A
La cele mai multe concursuri la care am participat nu exista limita de varsta sau nivelul studiilor (elev, student) nu conta. Putea participa orice fel de tanar pana la varsta de 30 de ani.

Interviuri si promovare in mass-media t2a:

http://www.youtube.com/watch?v=G6x32ywNSdM&feature=plcp
http://www.youtube.com/watch?v=olElJv3HgKU&feature=plcp
http://www.youtube.com/watch?v=w4oZ2EbUwVs&feature=plcp
http://www.youtube.com/watch?v=FetMwqD4L30&feature=plcp
http://www.eugeniavoda.ro/ro/emisiuni/diverse/ionut-budisteanu
http://www.youtube.com/watch?v=IdQi-HYVM1Q&feature=plcp
http://www.youtube.com/watch?v=apT8EVFCfD8&feature=plcp

Softuri - proiecte
1. AILab - scripting language for Artificial Intellgience - este un limbaj de programare (un interpretor) care incearca sa contina mai multe paradigme de AI, Programare logica, Tehnici fuzzy, algoritmi genetici) si in ideea de a genera un DLL care sa contina masina virtuala si codul scris de utilizator, pentru importarea lor intr-un mediu de programare nou, pentru o dezvoltare ulterioara a programatorului. Lucrez la retele bayesiene si lanturi markov.
2. Brain Computer Interface - un encefalograf care citeste semnalul de la neuroni, il amplifica si il moduleaza in amplitudine sau frecventa si il trimite la calculator, iar apoi cu AI incearca sa se clasifice. Momentan este doar un singur canal, iar pentru primul test practic trebuie 3 canale.
3. See with tongue - Human Computer Interface - Using AI to help blind people to see with their tongue - o interfata om-calculator in ideea ca un nevazator sa vada cu ajutorul limbii. Imaginea preluata de la o camera web (si aplicare de image processing) se transmite pe o matrice senzor plasata de limba. Practic in matrice se genereaza un curent electric direct proportional cu intensitatea pixelilor.
4. X-Theft - un software cu Inteligenta Artificiala ce recunoaste persoanele care poarta cagula si intra intr-o banca. Softul reuseste sa recunoasca si zgomotul produs de un flex.
5. NeurosLab – software utilitar, care permite crearea, simularea, invatarea si exportarea retelelor neuronale Multi-Layer-Perceptron sub de forma DLL, impreuna cu algoritmul de invatare, si ponderile acestora, pentru a dezvoltare ulterioara a programatorului.
6. „XTHEF”, un proiect pentru localizarea calculatoarelor furate, faceam si localarizarea cu Google Maps.
7. ElectrooTools - sistem expert si soft educational ce permite crearea de circuite electronice, simularea lor in modul AC si DC. Soft contine mai multe paradigme de AI. Contine si interpretarea limbajului uman in limba romana, face o reprezentare a informatiilor in mod logic (sub forma de predicate de ordinul I) si permite inferentierea lor, astfel nu exista o baza de date ci o baza de cunostinte.
8 „Logicus” - Soft educational. Cu ajutorul caruia elevii, pot crea scheme logice, cu drag&drop, dupa aceea, se pot simula schemele logice, si se poate vizualiza codul in: Pascal,C++,Pseudocod, coduri generate automat. Softul contine Face recognition, face classification (catalog pe baza fetelor) speech recognition, text-to-speech.
9. „LearnGraphs and Tree” - Este un software educational, orientat spre editarea, vizualizarea grafurilor si studierea diferitilor algoritmi. Proiectul este alcatuit din 4 aplicatii care este impartit in grafuri orientate, neorientate, arbori, partea de testare.
10. „Ce face copilul tau pe net?!” - Programul face parte din clasa RAT, poate fi folosit pentru accesul la distanta, al unui calculator, sau                in supravegherea unui copil, are zeci de optiuni
11. „Romanian PC-Cillin” - Este un mic anti-virus, care detecteaza coduri malitioase, in urma scanarii fisierelor (.exe, .com., .bat, .odt, .dll)
Detectand amprente cunoscute, sau detectand virusi chiar si fara amprente, Cum? Urmarind stabilitatea fisierelor in timp, cautand fisiere care si-au modificat structura initiala. Are si alte scanari euristice, contine un mic firewall, analizeaza fisierele, deschide in timp.
12. „Fast HTML Editor” - Este o aplicatie ce permite crearea rapida, a unor pagini HTML, minimale.
13. „roNarrator” - Un narrator care vorbeste in limba romana prima versiune, este realizat, dar se lucreaza la o a doua versiune, care foloseste retele Neuronale Artificiale - Multi Layer Perceptron. Oricum momentan vorbesti orice, dar nu are accent.
14. „MicroDC” - Permite schimbul de fisiere intr-un grup de utilizatori.
Cuprinde cel putin o parte din scheletul unui torrent...
15. „RoNetAsistent” - RomanianNetAsistent este un program din clasa Rat (Remote Access Tool) ce permite asistenta la distanta la "sick computer"
Programul se instaleaza pe calculatorul de la care se asigura asistenta.
16. „NetMinorSupervizor” - poate fi folosit pentru accesul la distanta, al unui calculator, sau in supravegherea unui copil.
17. „ZombieRAT” - un RAT foarte vechi, poate fi folosit pentru accesul la distanta, dar a fost inscris intr-o baza de date Americana fiind considerat „Romanian back-door” (www.megasecurity.org)
18. Am lucrat la o schema complexa anti-piratare, a fost introdusa in softul „YahooPass”, nici pana acum, dupa 4 luni de la lansare nu a fost crackuit/spart sa fie folosit liber. Desi au fost foarte multi amatori, care au incercat..
19. „Control Education” - un soft distribuit care permite E-LEARNING la distanta si multe alte programe, dar nu sunt asa de semnificative.

---------------------------------------------------------------------------------------
[1] Premiul A. M. Turing este o distinctie decernata anual de catre Association for Computing Machinery „unei persoane alese pentru contributiile de natura tehnica aduse comunitatii informatice. Contributiile trebuie sa aiba importanta majora de durata in domeniul informaticii”. Adesea considerat „Premiul Nobel pentru informatica”, Premiul a primit numele lui Alan Mathison Turing, un mathematician britanic care este „deseori considerat a fi parintele informaticii teoretice si al inteligentei artificiale”.
[2]  Invitat la o emisiune  a unuia dintre posturile nationale de televiziune, cu generic pretentios, „Profesionistii”, printre neprofesionistele chestionari, neinspirata realizatoare i-a pus acestui tanar si stupida intrebare: „Cum vrei sa mori?”. In spatele emisiunii mentionate se afla o intreaga echipa de profesionisti, dar in prim plan apare o singura o persoana lipsita de profesionalism, charm sau eleganta.

Bookmark and Share
Tipareste acest articol
O noua aparitie editoriala - Elena Chirita
STEFAN CUCU - „EMBLEMATIC FILOLOG CLASIC ROMÂN DE AZI”
Coperta Carte - Elena Chirita
Elena Chirita - Cum vorbim in public
Madalina Corina Diaconu
Madalina Corina Diaconu
Lazar Ladariu –„Secunda de pamânt”
HOLOCAUST. Destine la rascruce
Elena Chirita - POLITICA SI DIPLOMATIE - interviuri
Mariana Cristescu - Trandafirii desertului
Pentru Credinta, Neam si Tara de Lazar Ladariu si Mariana Cristescu
Locations of visitors to this page