Corneliu LEU - SECOLUL SI DEMOCRATIA
Mariana Cristescu, Damen Passo Doble, Editura Nico, Târgu Mures, 2012

Cu Brancusi spre infinit

COLOANA NESFARSITA - INFINITA - FARA SFARSIT

Aceasta opera de arta a lui Brancusi este un document autentic al Scripturii care zice ca "Dumnezeu a pus in om chiar si gandul vesniciei". In mod frumos, (nemitizat ca in "tinerete fara batranete"), prin coloana FARA SFARSIT, artistul raspunde lui Dumnezeu: "Da, Doamne, ai pus in mine gandul vesniciei si prinosul meu pentru Tine este aceasta COLOANA". Pentru cine s-ar poticni de faptul ca nu la VESNICIE se refera COLOANA ci la INFINIT, aducem aminte ca TIMP si SPATIU, VESNICIE si INFINIT nu pot exista unul fara altul. E similaritate, poate chiar unul prin si pentru celalalt. CONSUBSTANTIALITATE.

Sinonimele pentru coloana ca denumire, arata pe de o parte neputinta de a se da numai prin unul, exact intelesul dorit de artist, si prin repetare, sa se elimine ideea de coloana NETERMINATA, ca si cum ar fi putut fi terminata. Brancusi nu lucreaza cu notiuni de potente umane ci cu omnipotente dumnezeesti pe care vrea sa le reliefeze. Asa dar, nu poate fi vorba de o coloana ce nu a fost terminata din diverse motive, ci de una care cel putin omeneste este de neterminat si a fost inmanata lui Dumnezeu s-o duca mai sus mereu si fara PANA ACOLO. De fapt artistul nu creaza o coloana FARA SFARSIT, ci insasi COLOANA FARA SFARSIT ca notiune.

Din nou remarcam ca Brancusi nu se opreste la lucruri marunte. El nu inventeaza, nu isi propune lucrari TERMINABILE trudind pentru ele pana ce GATA, ci el intra in atemporal si aspatial omenesc, incepe indraznind si indrazneste pentru ca e de treaba, pe teritoriul comun uman - divin pana ce nu ca o infrangere, ci ca o biruinta zice "Doamne, de aici incolo e treaba Ta, eu am pus 15 -16 - eu le zic margele - una peste alta si sa nu crezi ca am terminat, pe ultima am lasat-o la jumatate. Du Tu coloana mai departe. Stiu ca ea va fi fara SFARSIT, ca Tine, caci altfel as fi terminat-o eu, cu un romb intreg". El n-a terminat-o. Fiindca nu se termina. El doar si-a strans uneltele si s-a culcat langa ele. Cand se va trezi se va uita in sus si nu-i va vedea capatul caci de fapt nici nu are. Dar isi va freca palmele aspre de bucurie si va ingaima "asa da, asta am vrut si eu".

De fapt COLOANA lui Brancusi, FARA SFARSIT, e si FARA INCEPUT. Ea nu incepe cu UN INTREG. Ea vine de undeva din NEINCEPUT. CINEVA a facut-o pana aici, apoi maestrul doar a CONTINUAT-O. De la UN MOMENT DAT pana la UN MOMENT DAT, prin aceasta INSCRIINDU-SE si el in FARA SFARSIT, scripturistic VESNICIE, de parca-l auzim pe proorocul "si imparatia Lui nu va avea sfarsit".

Volitiv desigur, artistul nu foloseste un anume NUMAR de piese geometrice care ar putea fi interpretat ca fiind complet si reprezentand ceva: 3,7, 10, 12, 24, 36, 144 etc. Si din acest punct de vedere ea poate fi numita NETERMINATA. Numarul formatiunilor identice din alcatuirea ei nu spune nimic din punct de vedere NUMEROLOGIC si cautarea unei semnifcatii pe aceasta directie trebuie abandonata. Nu sunt insirate nici alte si alte forme geometrice pentru a da imaginea diversitatii universale, pentru ca nu acesta este scopul. Nici REPETAREA in sine nu este scopul, dar REPETAREA este modalitatea cea mai buna de a exprima UNICITATEA. CONCEPTUL este UNIC. UNICITATEA in DIVERSITATE este ifosul omenesc. Dumnezeu lucreaza El DIVERSITATEA in UNITATEA Lui, in UNICITATE.

COLOANA e pentru URCAT. E o LEGITATE. Trebuie avuta in vedere LINIA dreapta ce uneste Mijlocul Bazei de jos cu Mijlocul Bazei de sus, caci lucrarea este oprita (nu incheiata) la forme de inceput, oricine doreste s-o continue sa inceapa la fel, pe cupa rasturnata. Daca cineva ar vrea sa duca mai departe urcatul pe latura unui romb, nu poate. El trebuie sa revina la centru, exact de la aceeasi departare de centru. LEGILE FIZICE trebuie respectate ca si LEGILE MORALE. Aceasta este ORDINEA divina in Scriptura. Brancusi respecta. El nu o ia nici dupa Rodin dand decorativului insusiri substantiale, nici dupa Picaso stalcind simetriile vesnice. El priveste la Dumnezeu si Ii asculta RANDUIELILE si apoi le arata omenirii prin lucrarile propriilor lui maini. La INVIERE, el va continua COLOANA FARA SFARSIT de unde s-a oprit, de data aceasta FARA OPRIRE.

Sa fie oare aceasta opera de arta si simbolul INALTARII lui Isus la cer? ASCENSIUNEA? Si simbolul ridicarii omului in cer? De ce nu? Oricum, INFINITUL, si odata cu el VESNICUL, sunt prin definitie prezente in acesta superba lucrare de arta in notional. De fapt, INVESNICIREA.

Benone Burtescu

Bookmark and Share
Tipareste acest articol
O noua aparitie editoriala - Elena Chirita
STEFAN CUCU - „EMBLEMATIC FILOLOG CLASIC ROMÂN DE AZI”
Coperta Carte - Elena Chirita
Elena Chirita - Cum vorbim in public
Madalina Corina Diaconu
Madalina Corina Diaconu
Lazar Ladariu –„Secunda de pamânt”
HOLOCAUST. Destine la rascruce
Elena Chirita - POLITICA SI DIPLOMATIE - interviuri
Mariana Cristescu - Trandafirii desertului
Pentru Credinta, Neam si Tara de Lazar Ladariu si Mariana Cristescu
Locations of visitors to this page