Corneliu LEU - SECOLUL SI DEMOCRATIA
Mariana Cristescu, Damen Passo Doble, Editura Nico, Târgu Mures, 2012

Cu Brancusi prin Scripturi

DIN INCEPUTURI

La ce mai e nevoie sa spunem ca Brancusi e scripturistic?

Primul cuvant al Scripturii este "LA INCEPUT...". Una din operele lui Brancusi este "INCEPUTUL LUMII". O coincidenta?

Ceea ce urmeaza este mai mult decat o "similaritate", este o CONSUBSTANTIALITATE VOLITIVA. Scriptura zice "La inceput Dumnezeu A FACUT..." Fie si numai o punere in contrast a acestui A FACUT cu A APARUT - evolutionism asa de indragit de academismul secular care in acelasi timp recunoaste pe Brancusi unul din mai marii lui, un paradox. Evident cine spune despre Brancusi ca e unul din mai marii lui, ar fi normal sa fie si el scripturistic creationist si nu darvinist. Nu stiu prin ce nebunie filozofica un darvinist evolutionist spune despre Brancusi creationistul ca e mai marele lui.

Sa ne inchipuim ca dupa ce a facut lucrarea "INCEPUTUL LUMII", maestrul scuturandu-si mainile de praf si fruntea de sudoare, dandu-si o clipa palaria pe spate, zice "n-am facut-o eu, ci a evoluat din mineralul primar DE LA SINE, incet, incet pana ce iat-o!" Ce am zice despre acest mare creator de arta? Prin definitie, artistul creaza, face, cu mainile sale, cu gandul sau, cu vocea sa. APARITIA prin evolutie de la primar la complex nu este in mersul de lucru al nici unui artist, pentru ca nu este dumnezeiasca. Dumnezeu "A FACUT cerurile si pamantul", "A FACUT pe om din tarana pamantului". Asa a FACUT si Brancusi fiecare opera a sa din piatra, din lemn, din bronz, in final din tarana. EVOLUTIA si ARTA se RESPING. EVOLUTIONISTII si ARTISTII se ATRAG? Aici este mirarea cea mare. Aceasta este CAPCANA LUCIFERICA.

Tot la inceputul Scripturii, este scris ca omul FACUT de Dumnezeu, s-a numit ADAM iar pe femeia pe care i-a facut-o, el a numit-o EVA. Lucrarea lui Brancusi despre care spunem acum cateva vorbe, a fost numita de catre maestru "ADAM si EVA". Nu e scripturistic? Daca Brancusi este asociat atat de mult de comentatori cu religiile pagane, cu filozofiile seculare, cu ateismul si evolutionismul modern, de ce nu si-a dat operelor sale nume corespunzatoare lor? Desigur, nu e vorba de a-l asocia pe maestru cu vreun fel particular de crestinism departat si el de la Scriptura, cu vreun soi de "bisericism" anume care repugna nu numai secularistului sincer, ci chiar crestinului adevarat, dar ca el este scripturistic prin esenta si eventual si prin INTOARCERE la ea, iar si iar, ca o neplecare de langa ea, e de necontestat.

"Somnul adanc" din Geneza este prezent in lucrarea Adam si Eva. Artistul surprinde momentul TREZIRII din acest somn al lui, pentru a o putea vedea pe ea, in formatiuni ovale, rotocoale ce se deschid spre a face loc privitului vietii. Eva este pe cap, nu in brate, cum ar fi facut-o Rodin. De aici incolo vorbim de Adam si Eva. Aceasta este ceea ce Brancusi vrea sa ne transmita prin opera sa.

Prima carte a Scripturii, Geneza, inseamna FACEREA si nu APARITIA. Inseamna LUCRAREA CUIVA, terminata si nu o lucrare ce trebuie sa EVOLUEZE in nestire pentru a fi gata. Dupa terminarea operei "Adam si Eva", Brancusi s-a apucat de alta si aceasta a ramas exact asa cum a facut-o. Nu a mai evoluat deloc. Doar a mai sters-o de praf, a mai protejat-o de intemperii, nu cumva sa se degradeze, nicidecum sa evolueze.

Dragi cititori, daca exista vreo lege in ceea ce vedem este INVOLUTIA dupa care, daca creatorul nu intervine pentru mentinere, opera se degradeaza si in nici un caz evolueaza de la SINE, afara de cazul ca cineva considera autentica nebunia evolutiei prin involutie.

Ramanand o clipa in FACEREA lumii cu Brancusi, observam ca el ne atrage atentia asupra altui fenomen scripturistic, cel al NASTERII din primii FACUTI, CREATI. Adam si Eva sunt surprinsi de acest lucru, nasterea primului lor copil. Primul tipat spre lumina. Brancusi face opera numita PRIMUL TIPAT care inseamna NASTEREA. Ne aflam deja nu in CREARE unde totul este frumos, fara tipat, ci dupa caderea omului cand NASTEREA este anuntata "in durere vei naste fii", unde TIPATUL isi face prezenta. Marele artist respecta acest lucru si isi numeste opera sa "PRIMUL TIPAT". "Tipatul", reprezentat prin crapatura din tampla dreapta a nascutului, este amprenta scripturistica a artistului. Orice comentariu mai departe, ar insemna o repetare si cititorul nu trebuie obosit.

Benone Burtescu

Bookmark and Share
Tipareste acest articol
O noua aparitie editoriala - Elena Chirita
STEFAN CUCU - „EMBLEMATIC FILOLOG CLASIC ROMÂN DE AZI”
Coperta Carte - Elena Chirita
Elena Chirita - Cum vorbim in public
Madalina Corina Diaconu
Madalina Corina Diaconu
Lazar Ladariu –„Secunda de pamânt”
HOLOCAUST. Destine la rascruce
Elena Chirita - POLITICA SI DIPLOMATIE - interviuri
Mariana Cristescu - Trandafirii desertului
Pentru Credinta, Neam si Tara de Lazar Ladariu si Mariana Cristescu
Locations of visitors to this page