Corneliu LEU - SECOLUL SI DEMOCRATIA
Mariana Cristescu, Damen Passo Doble, Editura Nico, Târgu Mures, 2012

Lumea Euterpei



ADRIANA AUSCH: „Ceea ce ma satisface artistic este vagabondajul printre genuri, perioade, limbi…”

    „«Luciri si taine» – Femei, locuri, timpuri”. Sub acest generic a avut loc recitalul sustinut, saptamana trecuta, in Sala Mica a Palatului Culturii, de soprana ADRIANA AUSCH, un colaj policrom, inspirat de o expozitie cu acelasi titlu, de la Chicago, arc peste... Istoria Muzicii, dedicat mozaicatei personalitati feminine.
     Un regal cameral, de fapt, dezvaluindu-ne un artist matur, abia mai amintind copilul cuminte si subtirel, inalt cat chitara din spate, cu glas de izvor, reinviindu-ne dragostea pentru Eminescu, Nichita, calul albastru ori mistretul cu colti de argint... Cunoasteti, desigur, faptul ca, la randu-i, Adriana Ausch este o sensibila poeta: „Camera mea ti-e straina, prietenii mei nu iti plac,/ Pana sa-ti ating obrazul o sa mai apun-un veac,/ Si-o sa am in loc de oase doar petale de cais,/ Tu si-atuncea vei fi tanar, eu voi fi si-atunci un vis...” („Poate maine”)
O echipa de calibru - Adita nostalgiilor noastre fiind secondata de doua pianiste care nu mai au nevoie de nicio prezentare: prof. Szönyi Mártha si fosta sa eleva (sic!), Dr. Carmen Mihaescu – a relevat publicului prezent la recital - care a umplut sala pana la refuz, in ciuda caniculei dezarmante de afara! - in ciclul „The Outsiders”, prezentat in premiera la Targu-Mures anul trecut si cu care artista cucereste auditoriul pretutindeni, un adevarat show, incluzand, cu rafinament, mici bijuterii muzicale despre... iubita inaccesibila, femeia vampa, rusalka jelindu-si iubirea, femeia androgina, mireasa, fameia-bandit...
„Ceea ce ma satisface artistic este vagabondajul printre genuri, perioade, limbi…” –  declara presei Adriana Ausch, iar recitalul ei targumuresean de saptamana trecuta a dovedit cu prisosinta acest fapt, cantand piesele in original, in limbile germana, franceza, rusa, ceha, engleza, surmontand cu lejeritate dificultatile impuse de epoca, stil sau impostatie vocala.
Folkista a primei generatii din Romania, cantautoare, s-a nascut in Targu-Mures si a studiat pianul la Liceul de Arta de aici cu talentatul muzician Sárosi Endre. Arhitecta, Adriana Ausch a parasit tara in anul 1988. Este lector la colegiul Longy din Cambridge, Boston, preda Solfegiu, Eurhythmics si Cabaret, dupa metoda Dalcroze. Cu precadere dupa 2007, a revenit anual in Romania, sustinand acasa, si in alte orase, recitaluri de succes si inregistrand piese in studiouri de radio si TV.
 - Ce au schimbat civilizatia si stilul de viata american in artista Adriana Ausch? – o intreba, anul trecut, jurnalista Dona Sasarman, de la Radio Cluj.
- Schimbarea a fost radicala dupa anii carierei de arhitect in Germania – a raspuns Adita. In primul rand, m-a trimis inapoi la scoala... M-am reinscris la Conservator si am studiat Eurhythmics, am obtinut un Masterat, un certificat si o licenta sa predau Eurhythmics la facultate..., ceea ce am si facut in ultimii 8 ani. Anul acesta m-am reinscris pentru un Masterat in Canto… Colegii mei sunt si studentii mei…. Apoi am invatat sa fiu  mai practica, mai pragmatica, si sa simplific bagajul intortocheat de neclaritati lirice si sa fiu mai sincera in ceea ce fac. Am           invatat sa echilibrez utilul cu inutilul… si multe altele… profesionalism, punctualitate, aprecierea si recunostinta pentru atentia si munca tuturor celor din jur…
- Mai sustineti concerte si in Statele Unite, unde abordati instrumente de expresie specifice mai multor genuri muzicale. De care dintre aceste genuri v-ati atasat cel mai mult? Care va ajuta sa va exprimati cel mai bine?
- Spre marea mea surpriza, cabaretul german al anilor ’30, cu sarcasmul si cinismul scrasnit si spuma cabaretului francez au devenit, in ultimii ani, genul spre care am fost atrasa cel mai mult. Am gasit multe similitudini ale acestui gen cu muzica folk a anilor ’70: texte directe, stilul improvizat, ideea ca „ai ceva de spus”, locurile intime in care muzica folk a anilor ’70 si cabaretul de odinioara se intamplau. Spun surpriza fiindca, intr-o vreme, am fost atrasa de muzica experimentala, atonala, minimalista. Am descoperit ca ceea ce ma satisface artistic este vagabondajul printre genuri, perioade, limbi… colajul muzical mi s-a parut cel mai potirivit pentru a ma exprima.
Adriana Ausch va reveni in toamna cu un nou recital. O asteptam cu drag si cu aceeasi vie curiozitate.
MARIANA CRISTESCU

Bookmark and Share
Tipareste acest articol
O noua aparitie editoriala - Elena Chirita
STEFAN CUCU - „EMBLEMATIC FILOLOG CLASIC ROMÂN DE AZI”
Coperta Carte - Elena Chirita
Elena Chirita - Cum vorbim in public
Madalina Corina Diaconu
Madalina Corina Diaconu
Lazar Ladariu –„Secunda de pamânt”
HOLOCAUST. Destine la rascruce
Elena Chirita - POLITICA SI DIPLOMATIE - interviuri
Mariana Cristescu - Trandafirii desertului
Pentru Credinta, Neam si Tara de Lazar Ladariu si Mariana Cristescu
Locations of visitors to this page