Corneliu LEU - SECOLUL SI DEMOCRATIA
Mariana Cristescu, Damen Passo Doble, Editura Nico, Târgu Mures, 2012

Între TEMPORALITATE si VESNICITATE


Jelui-m-as! Dumneavoastra veti spune daca pe drept sau pe nedrept, dar eu ii dau drumul.
Sunt necajit de istoria lumii de pana acum, de cea prezenta nici nu mai vorbesc, iar de cea viitoare sunt tare ingrijorat caci omeneste nu intrevad nimic bun, de fapt vreau sa spun, ca ma mir cum din cei sapte miliarde de locuitori ai planetei nu este unul macar care sa rezolve problemele de baza ale omenirii. O capetenie politica, financiara sau religioasa sau un triumvirat din cei amintiti, care sa mai potoleasca vanzoleala aceasta data in clocot.  Chiar nimeni? Chiar nimic? Sarim peste Assurbanipal si Nebucadnetar ca sa nu pierdem timp prea mult, dar cum de arata Grecia asa dupa scoala marilor Socrate, Platon si Aristotel care au proiectat statul in detalii impecabile? Cum de s-a morfolit Pax Romana considerata perfect elaborata?  Cum de s-a naruit Capitalul in Socialism ajungand doi cersetori betegi? De ce s-a naclait intelepciunea medo-persana de provenienta Cirica si Darica in mazgaleala tehnicii nucleare? De ce America parintilor peregrini din Thanksgiving nu-si mai poate socoti numarul religiilor si face eforturi disperate de a le tine in respect unele fata de altele?
"CAUT UN OM" zice Scriptura Sfanta si voluntar sau involuntar luat din ea "CAUT UN OM", a strabatut marile filozofii ca idee si de multe ori chiar si ca exprimare sfidand copyright-ul si asumandu-si cu nonsalanta dreptul de autor, drept pe nedrept. Si oameni au venit si s-au dus, vin si se duc, si cei care vor mai veni se vor duce si ei. E de vreun folos sa visez ca va veni macar unul care nu se va mai duce? Ajuta la ceva sa visez ca va veni cumva, nu stiu cum, acel om cu binele?
Ca visul meu sa aiba cat de cat o motivatie, presupun ca va veni. Nu-i dau calitati divine caci ar fi o blasfemie, dar omenesti extraordinare ii dau cu duiumul.
Presupun asa dar, ca el ar avea si intelepciunea si posibilitatile pe masura visului meu. Sa stabileasca in omenire libertatea, egalitatea, si fraternitatea fara zeita ratiunii, fara ghilotina, fara efemeritatea dubioasa, nici umbra de robespierrisme, printr-o ecumenicitate politico-militara, financiara si religioasa fara de comentariu. De exemplu, - iertati-ma -, fara VANZARE -CUMPARARE care ne face atatea necazuri, ci doar PRODUCTIE-FOLOSIRE la discretie. Vrei o casa, ti-o alegi si intri in ea. Vrei o masina, te opresti la ce dealer doresti si cheile sunt in contact, urci in ea si e a ta, doar s-o conduci. Mergi in magazin, iei ce vrei de mancat sau de imbracat si gasesti de toate si pe plac. De guverne si parlamente si primarii n-ar mai fi nevoie caci n-ar avea ce sa mai oranduiasca. Fiecare e oranduitorul sau.  Bunastarea ar creste longevitatea, nu prea mult ca intram in conflict cu Legea Entropiei, dar, sa zicem o suta de ani de fiecare.
Si acum nu inteleg de ce ma lasati sa visez asa nebunie. Opriti-ma. Visul este lucrul cel mai fragil. Cu cat mai frumos cu atat mai tragic la trezire.  Presupunand ceea ce se cheama ca "Visul a devenit REALITATE", temporalitatea l-ar face si mai urat.  Anul 99 al fiecaruia ar fi nimicitor de suportat. Se intelege a se muri cand n-ai nimic sau mai nimic, dar cand ai de toate, la discretie, e infiorator sa mori. Invers, cand suferinta se permanetizeaza nu e usor sa traiesti. Domnul Dumnezeu a hotarat in bunatatea Sa ceea ce spune in Scripturi, Geneza 3, 22,  "Izgonirea din rai", pentru a se evita invesnicirea durerii, inlocuind-o cu moartea temporara si invesnicirea prin inviere in bine.
Literatura crestina este plina de un personaj de ultima ora a istoriei lumii, care sa-i implineasca omului visul - visarea -, numit ANTICHRISTUL. Biblia nu confirma acest lucru. Personajul spus de Sfanta Scriptura ca isi va face aparitia ca implinitor al visului lumii, de care am vorbit, este un OM numit "OMUL FARADELEGII", 2 Tesaloniceni 2, 3  -desi literatura crestina nu face uz de el -,  care se va erija fals in salvator al omenirii din criza cea mare a existentei ei, "pe care Domnul Isus il va nimici cu suflarea gurii Sale, si-l va prapadi cu aratarea venirii Sale", 2 Tesaloniceni 2, 8.
De stiut ca acest OM ales de oameni si investit de ei cu putere de decizie mai mare decat a lor, va sta - cum zice Scriptura - fata in fata cu "FIUL OMULUI", Domnul Isus Hristos, Mantuitorul, Cel despre care prin inspiratie Pilat din Pont a zis "IATA OMUL", Cel despre care Apostolul Pavel scria lui Timotei, ucenicul sau, in 1 Timotei 2, 5 "Caci este un singur Mijlocitor intre Dumnezeu si oameni: OMUL Isus Hristos".
Asa ca, daca jeluirea mea si visul meu au in vedere temporalitatea, oricat de bune, nu sunt cine stie ce. Demnitatea de oameni ne cheama la o trecere de partea lui Dumnezeu care ne doreste vesnicitatea in toate splendorile ei autentice. In acelasi timp, orice suferinta alinata, orice dreptate facuta, orice sacrificiu din iubire pentru semenul nostru, chiar daca in temporalitatea de acum, se merita, si este un INDICATOR catre iesirea din criza istoriei omenesti, iesire definitiva si pentru totdeauna, caci altfel, ce? Sa iesim din ea doar pentru a cadea si mai adanc in ea? Visul ar deveni cosmar. Trebuie refuzat. Dar promisiunea divina este sigura pentru ca este sub semnatura lui Dumnezeu. Intre temporalitate si vesnicitate mai este de intrebat ce trebuie ales?

Benone Burtescu

Bookmark and Share
Tipareste acest articol
O noua aparitie editoriala - Elena Chirita
STEFAN CUCU - „EMBLEMATIC FILOLOG CLASIC ROMÂN DE AZI”
Coperta Carte - Elena Chirita
Elena Chirita - Cum vorbim in public
Madalina Corina Diaconu
Madalina Corina Diaconu
Lazar Ladariu –„Secunda de pamânt”
HOLOCAUST. Destine la rascruce
Elena Chirita - POLITICA SI DIPLOMATIE - interviuri
Mariana Cristescu - Trandafirii desertului
Pentru Credinta, Neam si Tara de Lazar Ladariu si Mariana Cristescu
Locations of visitors to this page