Corneliu LEU - SECOLUL SI DEMOCRATIA
Mariana Cristescu, Damen Passo Doble, Editura Nico, Târgu Mures, 2012

CONDUCATORI DUPA "INIMA LUI DUMNEZEU" ; CONDUCATORI DUPA "INIMA OAMENILOR"

de Preot Paroh Iconom Stavrofor Aurel Sas

„Iar Samuel i-a zis (regelui Saul): Rau ai facut ca nu ai implinit porunca Domnului Dumnezeului tau, care ti s-a dat, caci ar fi intarit Domnul domnia ta peste Israel de-a pururi. Acum insa nu va dura domnia ta. Domnul Si-a ales un om dupa inima Sa; si Domnul Ii va porunci sa fie rege peste tot poporul Sau, fiindca tu n-ai pazit ceea ce ti-a poruncit tie Domnul" (1 Regi 13:13-14)


„... Si a zis Domnul catre Samuel: „Scoala-te si unge-l pe David, caci el este bun! ..." (1 Regi 16:12).

(Continuare din numarul anterior)

Memento

Aceasta este urmarea distrugatoare a oamenilor: „invartosarea inimilor in necredinta si pacat", in tari si popoare, unde sunt alesi conducatori dupa „inima oamenilor necredinciosi" – pustiirea localitatilor si a pamanturilor in acele tari, pentru ca astfel de conducatori aproba in guverne legi care legalizeaza pacatul. Aceasta proorocie se extinde pana in zilele noastre de azi, cand armele chimice vor distruge viata oamenilor si vor ramane orasele si pamanturile pustii, fara viata omeneasca din cauza necredintei si a faradelegilor poporului si conducatorilor. Conducatorii, care aproba legile libertatii pacatului, sa nu creada ca le aproba si Dumnezeu, ci Dumnezeu ii judeca si le trimite sentinta pacatului. Din aceste Scripturi, conducatorii din istorie, dintotdeauna, trebuie sa gandeasca ca se cuvine sa stea curati, cu credinta si cu frica inaintea lui Dumnezeu, ca El sa le vorbeasca cum sa conduca poporul lui Dumnezeu.

In continuare: „Zis-a Domnul catre Moise: „Am vazut necazul poporului Meu in Egipt si strigarea lui de sub apasatori si am auzit si durerea lui o stiu. Vino, dar, sa te trimit la Faraon, regele Egiptului, ca sa scoti pe fiii lui Israel, poporul Meu, din tara Egiptului" (Iesire 3:7; 3:10).

Aceste Scripturi ne prezinta starea de vorba a lui Dumnezeu cu Moise, in muntele Horeb, cand i-a descoperit necazurile poporului Sau  Israel,  in asuprirea lui Faraon in Egipt, si cand l-a chemat si l-a trimis la Faraon sa scoata pe fiii lui Israel, zicand: „Vino, dar, sa te trimit la Faraon, regele Egiptului, ca sa scoti pe fiii lui Israel, poporul Meu, din Tara Egiptului" (Iesire 3:7; 3:10). Spre intarirea si incurajarea lui Moise: „Dumnezeu i-a zis: Eu voi fi cu tine si acesta iti va fi semnul ca Eu te trimit..." (Iesire 3:12).

„Atunci Moise a zis catre Domnul: „O, Doamne, eu nu sunt om indemanatec la vorba, ci graiesc cu anevoie ... Dumnezeu insa a zis catre Moise: „Cine a dat omului gura si cine face pe om mut, sau surd, sau cu vedere, sau orb? Oare nu Eu, Domnul Dumnezeu? Mergi dar: Eu voi deschide gura ta si te voi invata ce sa graiesti" (Iesire 4:10-12). Pentru o noua incurajare si intarire, Dumnezeu i-a mai zis lui Moise ca ii va da pe fratele lui Aron, la care Moise va transmite mesajele lui Dumnezeu si Aron le va spune poporului (cf. Iesire 4:14-16).

Apoi a plecat Moise de la fata Domnului, de pe muntele Horeb, acasa la socrul lui Ietro, preotul din Madian, si i-a zis: „Ma duc inapoi la fratii mei, care sunt in Egipt..." Iar Ietro i-a zis: „Mergi in pace" (cf. Iesire 4:18). Dupa aceea Dumnezeu l-a instiintat pe Moise ca a murit regele Egiptului, care il prigonea si sa mearga in Egipt. Atunci Moise si-a luat femeia si copiii si s-a intors in Egipt, unde au inceput minunile lui Dumnezeu prin Moise, in fata lui Faraon si a egiptenilor, spre eliberarea poporului Sau (cf. Iesire 19-22).

Din Scripturile de mai sus putem vedea ca Moise era un „om dupa inima lui Dumnezeu", pentru ca desi era neindemanatic la vorbire, Dumnezeu, care nu se uita la „fata omului" ci la „inima lui", precum am aflat, l-a chemat si l-a randuit sa fie conducatorul poporului Israel, cu fagaduinta ca va fi cu el si i-l va da pe fratele lui Aron de ajutor.

Scriptura ne descopera ca, la patru sute de ani (cf. Facere 15:13), Dumnezeu a chemat pe Moise prin care a eliberat si a condus poporul Sau Israel spre pamantul Canaan, promis parintilor lor Avraam, Isaac, Iacov si urmasilor. Domnul Dumnezeu a eliberat, prin Moise, pe poporul Sau Israel din robia Egiptului si l-a condus 40 de ani prin pustie (cf. Deuteronom 2:7) si nu i-a lipsit nimic, l-a  hranit cu mana cereasca in pustie, ca sa-l duca in patria fagaduita parintilor, pamantul Canaan (cf. Iesire 16:35). Asadar, primul si marele conducator de popor in istoria lumii ramane Moise, conducatorul poporului Israel, care nu numai ca a fost dupa „inima lui Dumnezeu", dar a mai fost numit si „omul lui Dumnezeu", dupa Scriptura care zice: „Iar Moise, omul lui Dumnezeu ..." (1 Cronici 23:14) si alta care zice: „Tu stii ce a zis Domnul catre Moise, omul lui Dumnezeu, pentru mine si pentru tine, la Cadeº-Barnea" (Iosua Navi 14:6).

Reflectie

Moise, ca si conducator dupa „inima lui Dumnezeu", a simtit o solidaritate si o unitate pana la moarte cu poporul Israel pe care il conducea, incat s-a rugat lui Dumnezeu sa nu piarda poporul din cauza pacatelor (cf. Iesire 32:9-11), cand a facut vitelul de aur (cf. Iesire 32:1-8), a zis Dumnezeu catre Moise: „Lasa-ma, dar, acum ... sa-i pierd (poporul acesta)...! Moise insa a rugat pe Domnul, zicand: „Sa nu se aprinda, Doamne, mania Ta asupra poporului Tau ... (Iesire 32:10-11). „Si s-a intors Moise la Domnul si a zis: „O, Doamne, poporul acesta a savarsit pacat mare, facandu-si dumnezeu de aur, rogu-ma acum de vrei sa le ierti pacatul acesta, iarta-i; iar de nu, sterge-ma si pe mine din cartea Ta, in care m-ai scris!" (Iesire 32:31-32). Ne uimeste aceasta Scriptura, prin care Moise cere iertare lui Dumnezeu pentru poporul Israel, punand viata lui alaturi de destinul poporului, daca nu va fi iertat, „sa se stearga numele lui din Cartea Vietii!".

Reflectie

Calatorind prin pustie spre Canaan, poporul Israel a cerut apa lui Moise, iar Moise a cerut lui Dumnezeu apa pentru popor, iar Domnul i-a zis: „Iata, Eu voi sta inaintea ta acolo la stanca din Horeb, iar tu vei lovi in stanca si va curge din ea apa si va bea poporul..., De aceea s-a pus locului aceluia numele: Masa si Meriba, pentru ca acolo au cartit fiii lui Israel si au ispitit pe Domnul, zicand: „Este, oare, Domnul in mijlocul nostru sau nu?" (Iesire 17:1-7).

Apoi, a luat Moise toiagul dupa porunca Domnului Dumnezeu si a lovit in stanca de la muntele Horeb si a curs apa multa din ea si a baut poporul si animalele lor. Dar, „Atunci a zis Domnul catre Moise si Aron: „Pentru ca nu M-ati crezut, ca sa aratati sfintenia Mea inaintea ochilor fiilor lui Israel, de aceea nu veti duce voi poporul acesta in pamantul pe care am sa i-l dau." (Numeri 20:2-12).

 De ce? Pentru ca, iata, ce a zis Moise in fata poporului, indoindu-se la presiunile poporului, inainte de a lovi cu toiagul in stanca, dupa porunca Domnului, ca sa iasa apa: „Ascultati, indaratnicilor, au doar din stanca aceasta vom scoate apa?!" (Numeri 2:10). Prin aceasta vorbire Moise s-a indoit, vorbind fara chibzuiala, sub presiunea poporului, care cartea impotriva lui pentru ca voia apa imediat (cf. Iesire 17:2-4).

(Va urma)

Bookmark and Share
Tipareste acest articol
O noua aparitie editoriala - Elena Chirita
STEFAN CUCU - „EMBLEMATIC FILOLOG CLASIC ROMÂN DE AZI”
Coperta Carte - Elena Chirita
Elena Chirita - Cum vorbim in public
Madalina Corina Diaconu
Madalina Corina Diaconu
Lazar Ladariu –„Secunda de pamânt”
HOLOCAUST. Destine la rascruce
Elena Chirita - POLITICA SI DIPLOMATIE - interviuri
Mariana Cristescu - Trandafirii desertului
Pentru Credinta, Neam si Tara de Lazar Ladariu si Mariana Cristescu
Locations of visitors to this page