Mariana Cristescu, Damen Passo Doble, Editura Nico, Târgu Mures, 2012
Corneliu LEU - SECOLUL SI DEMOCRATIA

OMUL CA MAESTRU CARE NU RESPECTA REGULILE



Orice privire poate fi o fereastra catre cer, o descoperire a unui orizont nou si o dezvaluire a unui detaliu inedit. Orice gest poate reprezenta atingerea frumusetii lumii in care traim, descatusarea unei trairi launtrice profunde sau dezvaluirea unui gand cunoscut doar de catre noi insine. Prin orice impresie si prin orice fapta venim in contact cu un univers prieten sau ostil, apropiat sau distant, si indiferent de conotatie, cu o lume de care depindem si care deopotriva, depinde intr-o anumita masura de fiecare dintre noi.

Nu exista indiferenta in relatia dintre fiinta umana si realitatea exterioara, aceasta fiind sursa a unei game nesfarsite de emotii, ce dau culoare fiecarei experiente, conturand, exagerand sau diminuand impactul acesteia asupra lumii din interiorul fiecaruia dintre noi. De aici si reactiile diferite in functie de context, chiar si in cazul aceleiasi persoane la momente diferite pe axa timpului.

De fapt, natura nu poseda sentimente, ci are doar reguli, unele mai lejere, altele mai stricte, care in functie de respectarea sau nerespectarea lor, genereaza consecinte de care fie ca dorim sau nu, trebuie sa tinem cont. Nu te poti juca iresponsabil, fiindca mai devreme sau mai tarziu vei constata ca „vei culege ceea ce ai semanat”, si tocmai de aceea cunoasterea autentica te ajuta sa ai cunostinta de aceste legi ce guverneaza tot ce exista in aceasta lume.

Insa fiinta umana este caracterizata de trairi si emotii, care conduc la sentimente si preferinte de lunga durata, ce definesc in cele din urma totalitatea alegerilor pe care le facem, oricat de rationali am incerca sa fim. Oricat de mult ne-am infrana, ne-am educa si am incerca sa ne convingem cu privire la justetea urmarii unei cai, daca nu exista un acord emotional, atunci totul se va narui mai devreme sau mai tarziu.

Este nobila ideea datoriei mai presus de sentimente, dar a forta lucrurile dincolo de masura interioara a sentimentelor, conduce mai devreme sau mai tarziu la monstruozitate si nefericire. Acest lucru este valabil cand ne intemeiem o familie, cand ne alegem un loc de munca sau cand cautam sa ne conformam unei religii. Indiferent de situatie, daca nu exista acordul sentimentelor, atunci realizarea lucrului in cauza va fi subreda si se va prabusi mai devreme sau mai tarziu, dupa o perioada de nemultumire, criza, suferinta si agonie.

Dar cum poate o fiinta „sentimentala” sa supravietuiasca in mijlocul unei lumi guvernate de „reguli”? Cum este posibil sa impacam legea cu preferinta personala, care de multe ori este posibil sa mearga in sens opus?

Realitatea este ca daca fiecare dintre noi ar face ceea ce ii place, sau ceea ce se simte indemnat, atunci rezultatul ar fi o confuzie generala, iar constructia sociala nu ar mai fi posibila, instaurandu-se anarhia si domnia bunului plac. Tocmai de aceea, solutia nu consta in a merge la extreme prin impunerea rigida a regulilor si nici in urmarea lipsita de discernamant a instinctelor si emotiilor. Dobandirea capacitatii de a armoniza aceste doua aspecte, in mare masura contradictorii, reprezinta fundamentul unei adevarate educatii, ce te conduce in final sa deprinzi arta de a trai o viata placuta si utila pe pamant.

Sa ne gandim la un instrument muzical, sa spunem o vioara, si sa intelegem putin regulile fizice la care aceasta se supune. De fapt, o vioara reprezinta un dispozitiv acustic, care genereaza sunete cu diferite tonalitati in functie de dimensiunile sale fizice si de materialul din care este realizata cutia de rezonanta a corpului ei, de lungimea coardelor, de forta cu care sunt acestea intinse, precum si de alte elemente constructive. Nu in ultimul rand, modul de aplicare a tensiunii mecanice asupra corzilor prin intermediul arcusului, determina sunetele ce vor fi emise, ca volum si tonalitate.

Din acest punct de vedere, vom intui o multime de reguli ce guverneaza procesul de emitere de sunete, multe dintre ele fiind complicate si necesitand un proces de instruire sub indrumarea unui maestru. Tocmai de aceea, deprinderea artei de a canta la vioara se desfasoara pe o perioada indelungata, nefiind niciodata pe deplin finalizata, existand mereu loc pentru imbunatatire.

Din ce cauza apar toate aceste lucruri? Pur si simplu fiindca exista reguli si restrictii tehnice, la care se adauga cele de natura artistica, care trebuie bine invatate inainte de a putea sa canti la respectivul instrument. De aceea, intelegerea si deprinderea regulilor reprezinta primul pas in educatie, indiferent de domeniu, precum si in cunoasterea lumii in care traim.

De indata insa ce toate regulile de baza sunt intelese si insusite, se poate trece la partea cu adevarat artistica, reprezentata prin transpunerea sub forma de sunete a emotiilor si trairilor dintre cele mai variate. Astfel, fiinta umana gaseste un canal extraordinar de exprimare, de transmitere catre lume si catre ceilalti a celor mai intense si mai interesante sentimente.

Atat in compunerea unei partituri muzicale, cat si in interpretarea ei, exista emotii, sentimente si pasiuni ce vibreaza interior si exterior deopotriva. Acest fior sacru al realizarii unor linii melodice de exceptie se poate manifesta nealterat, doar dupa ce regulile au fost bine deprinse, omul si instrumentul fuzionand in mod miraculos din punct de vedere tehnic, asa cum sufletul si emotia se unesc in exprimarea naturii profund sentimentale a fiintei umane. Aici este de fapt grandoarea unei compozitii de exceptie, transpuse la un nivel de inalta clasa de un artist de valoare.

Sa ne intoarcem acum catre un alt domeniu, si anume cel al insusirii maiestriei de a putea juca sah. Acest gen de activitate, simpla la inceput, se dovedeste greu de stapanit in lipsa unei pregatiri corespunzatoare. In acest sens, orice instruire adecvata presupune intelegerea mutarilor de baza, lucru care in cateva ore se deprinde imediat. Dar dupa aceea, este necesara insusirea „anostei” teorii a deschiderilor jocului de sah, unde trebuie invatate mai multe suite de mutari pana la „intiparirea” lor la nivel de automatism.

A intelege diferenta dintre un joc inchis si unul deschis, dintre o „aparare siciliana” si un „gambit al reginei”, precum si multe alte astfel de secvente de mutari, reprezinta o etapa fundamentala inainte de a se trece la practicarea artei sahiste. Continuand, dupa aceea, cu tehnicile de continuare a jocului, de anticipare a mutarii urmatoare a adversarului, precum si de definire a strategiei de joc, urmata de mutari tactice in acest sens, se ajunge treptat la stapanirea tuturor etapelor prin care se trece de la prima mutare pana la mult doritul „sah-mat” aplicat adversarului.

Toate aceste lucruri necesita timp, perseverenta si dedicare in intelegerea si invatarea regulilor, multe dintre ele neputand sa fie transpuse in cuvinte, fapt pentru care indrumarea unui maestru devine indispensabila in trecerea de nivelul mediu. Dar de indata ce regulile de baza sunt deprinse, se poate trece la partea „artistica” a jocului, la combinatii neasteptate si la strategii surprinzatoare. Abia atunci creativitatea umana se poate  manifesta, iar viziunea interioara se poate manifesta cuprinzator in realitatea concreta a jocului.

De fapt, insusirea regulilor si exprimarea universului launtric al emotiilor, trairilor si sentimentelor merg de multe ori impreuna, conducand la o armonizarea dintre interior si exterior, dorinte si realitate, precum si la o unire creativa dintre om si lumea in care traieste. Este o invatare si o perfectionare ce nu inceteaza de-a lungul intregii vieti, de fiecare data existand o noua posibilitate de imbunatatire, de atingere a unui nou nivel si de relationare la un nivel tot mai profund cu realitatea in care traim.

Numai asa trairea devine plenara, viata capata culori placute, iar piedicile devine ocazii de dezvoltare dintre cele mai favorabile. De fapt, nu exista o alta cale in afara de aceasta pentru a evita plafonarea, cenusiul si prabusirea interioara, un scenariu nefericit ce se repeta la fiecare pas in societatea in care traim.

Revenind la „natura ce nu cunoaste sentimente”, totusi, ea nu ne trateaza cu cruzime, ci ne ofera ocazii multiple in a-i deprinde regulile, in a invata cum sa insusim deprinderile de baza in a le respecta, dupa care sa putem sa ne exprimam creativ sentimentele, dorintele si aspiratiile intr-o armonie desavarsita. Numai pe aceasta cale putem sa fim deopotriva noi insine in ceea ce facem, fara a mai exista pericolul de a genera haos in jurul nostru.

Daca ne vom insusi reguli corecte in ce priveste stilul de viata, respectul pentru semeni si deopotriva, pentru lumea in care traim, atunci realitatea va incepe sa isi schimbe „atitudinea” fata de noi, iar viitorul se va deschide larg inaintea noastra prin oportunitati neobisnuite. De fapt, putem sa fim liberi sa facem tot ce dorim, insa numai dupa ce am deprins cu adevarat regulile vietii.

Acest lucru este similar libertatii de a conduce o masina, insa numai dupa ce ai fost invatat asupra acestui lucru si ti-ai luat atestarea de rigoare. Numai atunci dorinta ta nu va reprezenta un pericol public si nici un atentat asupra libertatii altora de a trai. Problema noastra este ca dorim sa fim maestri fara sa deprindem regulile, ca vrem sa dam sfaturi, fara ca in prealabil sa fii invatat temeinic, ca vrem sa vorbim, fara a sti sa ascultam, sa conducem, fara a avea o cunostinta clara a ceea ce inseamna sa executi. Si din dorinta de a „arde” etapele vietii, de a o lua pe scurtaturi nepermise, ajungem in cele din urma sa traim o viata confuza, contradictorie si indreptata flagrant impotriva celor mai elementare legi ale naturii, uitand  de faptul ca fiinta umana nu va putea niciodata sa impuna reguli nici universului si nici Creatorului ei!

Octavian Lupu
Bucuresti
19.03.2012
Bookmark and Share
Tipareste acest articol
Coperta Carte - Elena Chirita
Madalina Corina Diaconu
Madalina Corina Diaconu
Interviu cu dr. ing. Gheorghe Ciuhandu
fostul primar al municipiului Timisoara,
realizat de revista Clipa

Mariana Cristescu - Trandafirii desertului
Elena Chirita - Cum vorbim in public
Lazar Ladariu –„Secunda de pamânt”
HOLOCAUST. Destine la rascruce
Elena Chirita - POLITICA SI DIPLOMATIE - interviuri
Viorel Baetu
PAMANT
DE VANZARE



Tel: 1 - 714- 758 - 8801
Esti obosit de vecinii care locuiesc prea aproape de tine???
Ce-ar fi sa-ti construiesti pe 20 de acri (9.2 Ha) de pamant,
in zona retrasa, insa aproape
de magazine si restaurante?
Sau… contruieste-ti cabana de vacanta
unde poti vana caprioare, curcani
si multe alte animale salbatice
chiar de pe fereastra dormitorului tau.
Parcela este locata in
SW Missouri, USA si
include 20 acri(9.2 HA) de pamant,
apa, electricitate si linie de telefon.
Prea bun sa fie real?
Pret: 0,50 Euro/metru patrat.
Sunati la
1 - 714- 758 - 8801
pentru mai multe informatii.
Din Romania,
001 - 714 - 758 - 8801
Angajez Caregiver
Live-in
in zona Seattle,
statul Washington, SUA.
Pentru informatii:
1 425 649-9412
1 425 269-8048
E-mail: e.ovidiu@comcast.net

----------------------------------------------------
VAND MASINA,
Lincoln Towncar 1999,
Executive Series, 143K,
stare excelenta,
un singur proprietar
de la data cumpararii -
16 noiembrie 1999,
-brand new car - 4.8CM3,
interior din piele, imaculat,
amortizare pe perne de aer,
LO JACK etc. etc.
Pret: $3950 or OBO.
Pentru informatii sunati la:
1 714 758 8801 sau
1 714 351 6897

----------------------------------------------------
Pentru Credinta, Neam si Tara de Lazar Ladariu si Mariana Cristescu