Corneliu LEU - SECOLUL SI DEMOCRATIA
Mariana Cristescu, Damen Passo Doble, Editura Nico, Târgu Mures, 2012

SCHIMBAREA DATEI SFINTELOR PASTI ESTE ÎMPOTRIVA LEGILOR DIVINE



de Preot Aurel Sas,
Iconom Stavrofor

„Apoi a grait Domnul cu Moise si Aaron in pamantul Egiptului si le-a zis: Luna aceasta sa va fie inceputul lunilor, sa va fie intaia intre lunile anului. Vorbeste deci la toata obstea fiilor lui Israel… In luna a zecea a lunii acesteia sa-si ia fiecare din capii de familie un miel…” (Iesire 12: 1-3)
„Si cand va vor intreba copiii vostri: Ce inseamna randuiala aceasta? Sa le spuneti: Aceasta este jertfa ce o aducem de Pasti Domnului…” (Iesire 12: 26-27)
„In vremea aceea a grait Domnul cu Moise in pustiul Sinai, in anul al doilea dupa iesirea din Egipt, in luna intai, si a zis:  Spune fiilor lui Israel sa faca Pastile la vremea randuita pentru ele:
Si a spus Moise fiilor lui Israel sa faca Pastile: Si au facut ei Pastile in luna intai, in ziua a paisprezecea, spre seara, in pustiul Sinai; cum poruncise Domnul lui Moise asa au facut fiii lui Israel.” (Numeri 9:1-5)
„…. caci Pastile nostru Hristos S-a jertfit pentru noi.” (1 Cor. 5:7)

(Continuare din editia precedenta)

Concluzia stabilirii datei Sfintelor Pasti
Alte legi si considerente, care vin din lumea organizatiilor laice de azi si din viitor, pentru stabilirea sarbatoririi datei Sfintelor Pasti, ce prezinta Invierea Domnului Dumnezeului si Mantuitorului Iisus Hristos, sunt impotriva Legilor Divine, ca randuire sfanta si dumnezeiasca. Nu se poate sa renuntam pe viitor la oranduirea divina de a sarbatori Sfintele Pasti in conditiile astronomice fixate si neschimbabile ale liderilor laici.
Iata, concluziile Pr. prof dr. Vasile Gheoghiu in Raportul sau catre Sf. Sinod al BOR din 5  Mai, 1930: „Mai ales in Biserica nu se poate admite ca multimea sa hotarasca cele ce trebuie sa se faca si ce nu. In Biserica hotaraste Magisterul bisericesc, iar toti ceilalti membri ai ei asculta. In Biserica Domnul Iisus Hristos porunceste. Biserica este Hristocratica, nu democratica. Cu toate acestea ea este cea mai folositoare si mai binefacatoare institutiune pentru omenire.
    Asa fiind, nu se poate admite ca credinciosii laici sa aiba dreptul de a hotari in chestiuni, cari sunt exclusiv de competenta bisericii invatatoare. Cu atat mai putin le este permis acelora, cari stau in afara de organizatia Bisericii crestine, cum este cazul chiar cu Comitetul Comisiunii de studii a Societatii Natiunilor. (...) Nici opinia publicului mare, ori si cat de favorabila ar fi chestiunei stabilizarii Sf. Pasti pe o duminica oarecare din aprilie, nu are nici o importanta hotaratoare. Hotarator este numai votul bisericii invatatoare. (…)
    Constienta de importanta deosebita pe care o are sarbatoarea Sf. Pasti, respectiv Invierea Domnului, pentru intreaga crestinatate si credincioasa bunelor traditii milenare, Biserica Ortodoxa Romana nu poate sa serbeze Invierea Domnului la alta data decat numai in prima Duminica, care urmeaza dupa luna plina de dupa echinoctiul de primavara. Nu exista nici un motiv rezonabil, care ar putea sa constranga Biserica Ortodoxa de a abandona traditia ei de pana acum si de a accepta o stabilizare a sarbatorii de Pasti pe o duminica oarecare a lunei lui aprilie. (…)
Am auzit mai sus, ca in ce priveste serbarea Sf. Pasti aceasta Comisiune vrea sa stabilizeze Sf. Pasti pe o duminica, care se va gasi cam pe la mijlocul lunei lui aprilie. Cu alte cuvinte zis, ea tinde, ca sa dezlege sarbatoarea Sf. Pasti, complectamente, de marii luminatori ai cerului, de luna si de soare si sa o lege pe viitor numai de institutia schimbacioasa a calendarului, fie a celui care este de prezent in vigoare, fie a altui calendar perpetuu, pe care-l au in vedere, ca sa-l introduca pe viitor in viata civica mondiala.
    Incercarea de a desface sarbatoarea Sf. Pasti de legatura ei si fireasca si istorica si traditionala cu marii luminatori ai cerului, soarele si luna, este un atentat, am putea zice de-a dreptul criminal, la adresa Sfintei noastre Biserici. (…) Hotarator este numai votul bisericii invatatoare. (…)
    Din motivele aratate noi vom trebui sa zicem ca Biserica nu poate sa renunte, nici pe viitor, ca sa-si serbeze Pastile in alta duminica decat numai in duminica intaia de dupa prima luna plina de dupa echinoctiul de primavara. Ea nu poate sa accepte, asadar, ca Pastile sa fie fixate pe o duminica oarecare a lunei aprilie.” (Pr. prof. dr. Vasile Gheorghiu)
    De asemenea oameni mari si luminati, ca Parintele prof. dr. Vasile Gheorghiu de la Facultatea de Teologie din Cernauti din anii 1931, cand era Romania Mare, are nevoie istoria noastra de azi. De mentionat este adevarul ca Facultatea de Teologie Ortodoxa de la Cernauti a fost in vremea aceea una dintre cele mai mari Facultati de Teologie Ortodoxa din lume. De ce? Pentru ca a avut profesori pe cele mai mari genii ale neamului, ca Pr. prof. dr. Vasile Gheorghiu, nascut la 16 Iunie, 1872, in Campulung Moldovenesc si decedat la 29 Noiembie 1959 in Cut, jud. Neamt, dupa ce a trecut prin inchisorile comuniste.
Sa rugam pe Milostivul Dumnezeu ca sa ne ajute sa putem merge si in viitor pe drumul orandurii Sale dumnezeiesti, ca inaintasii nostri, si sa fim meru cu „ochii atintiti la Iisus incepatorul si plinitorul credintei…” (Evrei 12:2), ca sa nu hotaram in viata peste legile si randuielile dumnezeiesti si sa cadem in pacat. Deviza Bisericii ca si a intregii omeniri trebuie sa fie Nihil Sine Deo, adica „Nimic fara Dumnezeu”. Amin.

Bookmark and Share
Tipareste acest articol
O noua aparitie editoriala - Elena Chirita
STEFAN CUCU - „EMBLEMATIC FILOLOG CLASIC ROMÂN DE AZI”
Coperta Carte - Elena Chirita
Elena Chirita - Cum vorbim in public
Madalina Corina Diaconu
Madalina Corina Diaconu
Lazar Ladariu –„Secunda de pamânt”
HOLOCAUST. Destine la rascruce
Elena Chirita - POLITICA SI DIPLOMATIE - interviuri
Mariana Cristescu - Trandafirii desertului
Pentru Credinta, Neam si Tara de Lazar Ladariu si Mariana Cristescu
Locations of visitors to this page