Corneliu LEU - SECOLUL SI DEMOCRATIA
Mariana Cristescu, Damen Passo Doble, Editura Nico, Târgu Mures, 2012

Brancusi prin simbolistica scriptura

LEDA

Departe de a cocheta cu mitologia greaca sau alta, Brancusi, fara sa "persifleze", gaseste modalitatile artistice cele mai elocvente pentru omul de cultura si de bun simt, sa le treaca din parodia la indemana, la oltenescul zdravan "mai oameni buni de ce va pierdeti timpul cu asa ceva".

Pai ZEUS, zeul zeilor, si n-are de ce sa se supere nici un roman dacofil - chiar al lui ZAMOLXE - nu mai are altceva de facut decat s-o seduca pe LEDA sotia lui TINDAR regele Spartei - pesemne din motive politice foarte importante - si cumva s-o prefaca in LEBADA din oul careia sa iasa afara (desi mitologia zice ca sa se nasca), PUI GEMENI, Castor si Pollux, Elena si Clitemnestra? Halal strabunici de popoare. Sper sa nu fie nici un roman mandru de o descendenta de acest fel.

Presupun ca Brancusi si-a imaginat o LEBADA mama mare a lui si a rasturnat ideea aceasta zambind chiznovat, mangaindu-si barba, dandu-si palaria pe spate si apucandu-se sa faca LEDA. A facut-o, a pus-o pe un mic piedestal sa fie vazuta de pe toate partile si ne-a lasat pe noi sa recunoastem in ea, sau NU, pe strabuna noastra. Apoi s-a retras intr-un colt sa ne urmareasca in ce fel reactionam la o asa provocare, bucurandu-se sau compatimindu-ne, dupa caz.

In timp ce in HIMERA artistul e scripturistic si refuza combinatia mitologica de fiinte - leu, capra, sarpe - intr-o singura fiinta, la fel in LEDA, refuza transformarea unei specii in alta, regina femeie in lebada si apoi ouarea in loc de nastere, respectand principiul "Dumnezeu le-a creat dupa SOIUL lor", fara posibilitatea de amestecare a soiurilor care inseamna distrugere.

Nici chiar Darwin n-a fost de acord cu mitologia greaca de a se putea ORICE si deci si transformarea unei femei in pasare si DEODATA, deci nici macar EVOLUTIE ci INVOLUTIE si nu IN TIMP ci DEODATA.

Asa ceva nu se petrece in Scriptura. E adevarat ca Nebucadnetar din pricina ingamfarii lui a mancat iarba ca boii, dar el nu a devenit bou. A fost perioada aceea de sapte ani, OM, dar cum spun doctorii, DEMENT. Prin LEDA, Brancusi zice: Ce e cu povestea asta subumana? Uitati-va si voi la LEDA asta, poate ea avea vreo legatura cu omul? Voi care o priviti, va puteti considera urmasii ei si sa va mai si mandriti de asa transcendenta?

Ca lebada e o fiinta superba si ca regina din mitologie avea trasaturi frumoase exterioare care se puteau alatura in mintea cuiva este una si ca ea a fost PREFACUTA in LEBADA este alta. Absolut ca "dupa soiurile lor" este o lege care nu poate fi incalcata. Daca se incearca, "NATURA ULTRAGIATA SE RAZBUNA". Cu atat mai mult amestecul soiului OM in soiurile ANIMALE sau invers este o absurditate. Artistul face LEDA si parca ne spune: vedeti? Nu e nici macar LEBADA. Mai mult de atat nu poate iesi din aceasta mitologie. Adica o masa amorfa din care o sugerare ca ar vrea sa iasa ceva, dar nu iese nimic. Mai bine lasam piatra piatra, bronzul bronz. Era mai frumoasa mai inainte. Dar v-am aratat ca NU SE POATE. Aici este mana lui Dumnezeu.

Benone Burtescu

Bookmark and Share
Tipareste acest articol
O noua aparitie editoriala - Elena Chirita
STEFAN CUCU - „EMBLEMATIC FILOLOG CLASIC ROMÂN DE AZI”
Coperta Carte - Elena Chirita
Elena Chirita - Cum vorbim in public
Madalina Corina Diaconu
Madalina Corina Diaconu
Lazar Ladariu –„Secunda de pamânt”
HOLOCAUST. Destine la rascruce
Elena Chirita - POLITICA SI DIPLOMATIE - interviuri
Mariana Cristescu - Trandafirii desertului
Pentru Credinta, Neam si Tara de Lazar Ladariu si Mariana Cristescu
Locations of visitors to this page