Corneliu LEU - SECOLUL SI DEMOCRATIA
Mariana Cristescu, Damen Passo Doble, Editura Nico, Târgu Mures, 2012

Între GHICI GHICITOAREA MEA si GHICITORIE


A ghici poate fi a spune la intamplare pana cand nimeresti.  "Ghici, alune, nu, stafide, nu, naut, nu, turta dulce, nu...", bunicuta care-i ascundea nepotelului ce i-a adus - fiindca o bunica nu vine la nepotel niciodata cu mana goala -, un dialog de mai mare dragul, fara sa gandeasca nici unul dintre ei ca se afla intr-un proces intuitiv-cognitiv cum l-ar numi, de, scolitii. Mai tarziu ca varsta, si mai elaborat, conform imprejurarilor, ghicitorile faceau parte si poate mai fac parte, din frumusetea sezatorilor, pentru dobandire de indemanare a comunicarii verbale si uneori cu iz de inteleptire prin morala de intelegere. Multe din ele sunt bijuterii culturale care miresmeaza celelalte lucrari de arta.
A ghici mai poate fi a spune la intamplare cuiva ceva despre viitor, fara nici un element stiintific de viitorologie sau biblic profetic, fie ca nimeresti, fie ca nu, pentru bani, fara nici o alta implicatie serioasa, o pacaleala care in mare masura nu poate intra sub incidenta penala pentru ca celui ce i se ghiceste este de acord cu propunerea "ghicitorului" de a i se ghici, ba de multe ori chiar el ii solicita ghicirea. Daca acest lucru este declarat afacere si se platesc taxele respective din venituri, statul il considera ca pe orice alt bussines, adica un fel de joc de noroc de care lumea e plina. Faptul ca se mai nimereste cateodata cu ceea ce a spus ghicitorul dupa cum la jocurile de noroc se mai intampla ca cineva sa castige, sporeste tentatia si "afacerea" prospera. Nu cred ca isi inchipuie cineva ca societatea bunastareste de pe urma fumatului sau bautului, dar taxele pe venituri sunt destul de ispititoare pentru a ne mai gandi ca de fapt populatia consumatoare nu are nici un castig. Tot asa, ghicitul de acest fel.
A ghici, mai poate fi din nefericire, a face ocultism, a folosi spiritele necurate - caci cele curate nu se lasa implicate in asa ceva -, este forma de ghicitorie cea mai nociva.
Pentru crestini, si in aceasta privinta orientarea este tot dupa Biblie. Gasim in ea toate aspectele necesare pentru a intelege fara de greseala situatia oricare ar fi. Cand Samson a spus filistenilor o ghicitoare "Din cel ce mananca a iesit ce se mananca, si din cel tare a iesit dulceata", Judecatori 14, 14, nu era vorba de nici un fel de ocultism, desi nu putem spune ca era "ghici ghicitoarea mea" de care am vorbit la inceput, caci jocul cu dusmanii lui devenea periculos. In Egiptul antic se practica ghicitoria. Iosif, fiul lui Iacob patriarhul, n-a fost niciodata ghicitor, dar ca sa-i sperie pe fratii sai le-a zis: Geneza 44, 15: "Nu stiti ca un om ca mine are putere sa ghiceasca"?  Saul insa, regele, a facut experienta oculta atunci cand a cerut sa vorbeasca cu un mort, si i s-a spus, 1 Samuel 28, 7: "Iata ca in En Dor este o femeie care cheama mortii" si a mers  la ea.   In Noul Testament, Apostolul Pavel este confruntat cu o altfel de situatie, Faptele Apostolilor 16, 16:   "... o roaba care avea un duh de ghicire. Prin ghicire ea aducea mult castig stapanilor ei". Vorbind asadar de GHICITORIE ca ocultism si nu ca "ghici ghicitoarea mea", Biblia este foarte ferma, Deuteronomul 18, 10-12:  "Sa nu fie la tine nimeni care sa aiba mestesugul de ghicitor, de cititor in stele, de vestitor al viitorului, de vrajitor, de descantator, nimeni care sa intrebe pe cei ce cheama duhurile sau dau cu ghiocul, nimeni care sa intrebe pe morti".
Zilele acestea in Romania e o mare vanzoleala pe problema ghicitoriei, care tulbura organele politienesti, juridice si chiar parlamentul.  Bine inteles ca nu e vorba de "ghici ghicitoarea mea" la sezatorile rurale sau la seratele urbane, ci de "afaceri" mari pe baza de ghicitorie si nu se stie cat procent de ocultism. Mari vedete ale mediei, "disperate" de momente nefavorabile sau in "extaz" de momente prea favorabile, pe bani multi, caci au, recurg la ghicitorie sub multele ei feluri, datu-n carti, cititu-n palma, cititul in cafea, bobi, descantece, argint viu si blesteme speciale, farmece de legat inimi, de deochi si alte vai de lume. Titlu de emisiune TV - "Vrajitorie si arestari", parlamentar naucit de situatie, filmari in direct la casa Reginei Magiei Albe, milioane de euro in profituri nejustificate si doar varful aisbergului. Chiar presupunand ca nu este nici un ocultism, este totusi destul de rau, mai ales acum cand supravietuirea pe criza numai de acest fenomen nu are nevoie, si tocmai cand ne bucuram ca am trecut de vremea "acatistelor".
Desigur, intr-o democratie frumoasa si o libertate deplina, fiecare da banii cui vrea si pe ce vrea si pe nimic si in paguba si pe degeaba si ce mai poate fi spus. De-ar fi vorba doar de bani! Nu cumva si sufletul sa ia acelasi drum al banilor! De nici un fel de folos ca intr-o societate moderna sa se mai petreaca lucruri pe care Domnul Dumnezeu le avertiza cu mii de ani mai inainte. Cine ia aminte?

Benone Burtescu

Bookmark and Share
Tipareste acest articol
O noua aparitie editoriala - Elena Chirita
STEFAN CUCU - „EMBLEMATIC FILOLOG CLASIC ROMÂN DE AZI”
Coperta Carte - Elena Chirita
Elena Chirita - Cum vorbim in public
Madalina Corina Diaconu
Madalina Corina Diaconu
Lazar Ladariu –„Secunda de pamânt”
HOLOCAUST. Destine la rascruce
Elena Chirita - POLITICA SI DIPLOMATIE - interviuri
Mariana Cristescu - Trandafirii desertului
Pentru Credinta, Neam si Tara de Lazar Ladariu si Mariana Cristescu
Locations of visitors to this page