Corneliu LEU - SECOLUL SI DEMOCRATIA
Mariana Cristescu, Damen Passo Doble, Editura Nico, Târgu Mures, 2012

Din lumea... lui Stanley Kramer (1014)

“Sine ira et studio - Fara ura si partinire”, Tacitus

* Epictetus, filosof stoic grec (50-138 AD), ne-a transmis ca "toate filosofiile se afla - constau in doua cuvinte: sustinere si abtinere.” (All philosophy lies in two words, sustain and abtain.)
Desi desconspirarea imi este o notiune total necunoscuta, trebuie sa admit ca sustin candidatura unui reprezentant al partidului republican la alegerile prezidentiale si totodata ma abtin de a face predictii privind sansele lor, la viitoarele alegeri. Pot insa sa felicit strategii partidului democrat pentru "impingerea" in fruntea sondajelor republicanilor a lui Newt Gingrich, fost Speaker al Camerei Reprezentantilor in timpul administratiei numarul 42, intelectual de prima marime, de departe cel mai doct dintre candidati, dar personajul cu sanse inexistente, intr-o confruntare cu Titanicul Pontifus Maximus. Deci, inca odata, daca mai era nevoie, se dovedeste ca alegerile se castiga de cei care stau in spatele usilor inchise si elaboreaza strategiile care in final se materializeaza in alegerea candidatului dorit. Felicitari, David Axelrod, pe langa valentele specifice unui intelectual de marca posezi si calitatile unui strateg desavarsit. Oricum, inca patru ani cu acelasi ocupant al Biroului Oval, va duce la materializarea planului de a implementa sistemul comunist la nivel planetar. M-ar bucura daca se "va cere fiecaruia dupa capacitate”, ca o conditie sine qua non de a acceda la posturi decizionale si se "va da fiecaruia dupa nevoi”, eradicandu-se total discrepanta existenta dintre bogatii si saracii lumii. Dar, pentru ca exista un mare semn de intrebare: la stadiul actual de dezvoltare al omenirii, cand moralmente suntem cu mult sub nivelul admisibil, putem implementa la nivel planetar un sistem bazat in exclusivitate pe egalitate ?
Jean Jacque Rousseau, filosof francez de renume, care alaturi de filosoful englez John Locke a fost inspiratorul Constitutiei USA a dorit instituirea unui regim al virtutilor (the reign of virtue); personal, consider ca o asemenea idee dateaza - fara rezultat - din timpuri imemorabile. O regasim si in "Utopia" lui Thomas Morus si in "Cetatea Soarelui" a lui Thomaso Campanella. In timpurile noastre, idei asemanatoare le regasim la profesorul Jim Sterba de la Universitatea Notre Dame, in cartea sa “How to make people right”- Cum sa faci oamenii corecti - si la cunoscutul filosof, profesorul Robert George, in opera intitulata “Making men moral.”- Sa faci oamenii morali -. Cu tot respectul pentru aceste opere filosofice de exceptie si pentru nobilul lor scop, consider Implementarea virtutilor o “mission impossible”. Nu poti forta o persoana sa devina morala sau sa se incadreze intr-un cod al virtutilor. Sa te comporti la anumite standarde morale, tine de norme personale de conduita, morala nefiind o notiune care poate fi implementata prin forta. Dorinta de a avea o societate perfect morala a inspirat o multime de teologi, filosofi, politicieni, reformatori si revolutionari care au cerut folosirea fortei pentru crearea unei societati morale. Formule magice pentru a delimita binele de rau nu exista. Deci, ramanem ca si pana acum; intr-o dezordine si antagonism perfect.
Filosoful grec Platon, unul dintre cei mai mari ganditori ai antichitatii, intemeietorul primei scoli filosofice, Academia, geniul care a elaborat teoria ca adevarata stiinta se bazeaza pe "reamintirea" (anamnesis) ideilor, ne-a lasat urmatorul postulat: "Oamenii buni n-au nevoie de legi care sa le spuna cum sa actioneze responsabil, in timp ce oamenii rai vor gasi o cale sa ocoleasca legea.” (Good people do not need laws to tell them to act responsibly, while bad people will find a way around the laws.)
Legat de acelasi subiect, William F Buckley Jr, ne spune ca tot ceea ce este bun nu este cuprins in lege; si tot ceea ce este rau nu este interzis de lege. O societate disciplinata are nevoie de legi putine dar dure-puternice. (All that is good is not embodied in the law; and all that is evil is not proscribed by the law. A well-disciplined society needs few laws; but it needs strong mores). Indiferent ce se va aplica, sau daca se va aplica ceva, raman la parerea exprimata de scriitorul englez Jonathan Swift, ca legile sunt ca panzele de paianjen, care prind musculite si lasa viespile - barzaunii sa scape. (Laws are like cobwebs which may cath small flies but let wasps and hornets break through). Pana si scriitorul francez Voltaire, ne-a spus ca o multitudine de legi este ca un mare numar de doctori, un semn de slabiciune si boala. (A multitude of laws in a country is like a great number of physicians, sign of weakness and malady). De fapt, o exprimare asemanatoare ne-a ramas de la istoricul si omul politic roman, Publius Cornelius Tacitus, care ne-a atentionat ca cu cat este mai corupt un stat, cu atat legile sunt mai numeroase. (The more corrupt the state, the more numerous the laws).
Oricum geniul William Shakespeare ne-a spus ca nu exista mostenire mai mare ca onestitatea. (No legacy is so rich as honesty). Cat timp noile generatii au idoli ca Lady Gaga, Paris Hilton, Surorile Kardashian, cand civilizatia apuseana se identifica prin decadenta, alcoolism, folosire de droguri, pornografie, promiscuitate, familii destramate, nu ma mai mira, cuvintele lui Sayyed Qutb: Umanitatea traieste intr-o mare casa de toleranta. (Humanity is living in a large brothel).
Personal, sunt adeptul perceptului desprins din Codul Roman: Dura Lex, Sed Lex, Legea Aspra, dar Lege.
Sunt convins ca aproape nimeni dintre dumneavoastra nu-si reaminteste de L.K.Yew, fost prim-ministru al statului - oras Singapore, care a transformat tara, datorita unui sistem de legi dure si aplicate imediat. Populatia este libera, securitatea individului este respectata, iar inchisorile sunt goale, cu cateva exceptii ale vizitatorilor straini. Referindu-se la America, Yew s-a exprimat ca, "America este suferinda din cauza unui sistem juridic slab - ineficient, care ne-a transformat pe toti in victime. Criminalii batjocoresc sistemul legislativ, iar libertatile individuale s-au extins in detrimentul unei societati ordonate. "Si cand te gandesti ca liberalii democrati de la Washington, vor sa ne priveze de cele stipulate in Amendamentul II al Costitutiei Statelor Unite ale Americii - Dreptul de a purta arme, lasandu-ne victime ale criminalilor. Chiar nu se invata nimic de la Texani, unde criminalitatea este cea mai redusa, tocmai datorita faptului ca fiecarui  cetatean i se respecta drepturile consfintite de Constitutie.
Se aude la Washington si nu numai. Nu exista alta libertate decat cea conectata la legi cat mai dure, care sa oblige cetateanul la respectarea legilor. Orice alta interpretare este anarhie si nu democratie.

A. C. Ton

Bookmark and Share
Tipareste acest articol
O noua aparitie editoriala - Elena Chirita
STEFAN CUCU - „EMBLEMATIC FILOLOG CLASIC ROMÂN DE AZI”
Coperta Carte - Elena Chirita
Elena Chirita - Cum vorbim in public
Madalina Corina Diaconu
Madalina Corina Diaconu
Lazar Ladariu –„Secunda de pamânt”
HOLOCAUST. Destine la rascruce
Elena Chirita - POLITICA SI DIPLOMATIE - interviuri
Mariana Cristescu - Trandafirii desertului
Pentru Credinta, Neam si Tara de Lazar Ladariu si Mariana Cristescu
Locations of visitors to this page