Corneliu LEU - SECOLUL SI DEMOCRATIA
Mariana Cristescu, Damen Passo Doble, Editura Nico, Târgu Mures, 2012

Între Mos Craciun - Mos Gerila si ... Nici un Mos



Vin Sarbatorile. Vi le doresc si eu frumoase dar si autentice.
Este vorba de NASTEREA Domnului nostru Isus Hristos sau mai precis de INTRUPAREA Lui. Diferenta dintre NASTERE si INTRUPARE este PREEXISTENTA Sa. Dumnezeu OM. Unicitate. Nicicand, nici unde si cu nimeni altcineva nu a avut loc acest lucru. Gaselnita unui teolog modern pusa ca titlu pe o carte ce se afla proaspat in librariile crestine "Ziua Lui de nastere, nu a noastra", este mai putin decat ieftina. Cu toate ca autorul vrea sa ne atraga atentia spre Domnul si nu spre sarbatoarea noastra in numele Lui, scapa sensul ca nu se poate vorbi de "ziua de nastere a Domnului" cel din vesnicii. Marea taina a INTRUPARII Domnului Isus Hristos pentru mantuirea neamului omenesc nu poate fi numita "Ziua Lui de Nastere". Departe de a face deliberat vreo profanare, si iertare daca datorita limbajului limitat ea ar putea fi sugerata cuiva, cine ar putea spune ca sarbatorim zilele urmatoare a 2011-a Zi de Nastere a Lui?
Fara indoiala ca ziua de 25 Decembrie este strict conventionala ca zi de nastere a Domnului. Ea nu apartine calendarului iudaic, nici calendarului crestin apostolic. Ce se stie insa cu siguranta, este ca solstitiul de iarna corespunde acestei zile. Perfect astrologic. Acest lucru nu este un impediment pentru un crestin care tot timpul se gandeste la coborarea pe pamant a Fiului lui Dumnezeu in chip de om. El poate face acest lucru cu bucurie si recunostinta in orice zi calendaristica inclusiv pe 25 Decembrie, ziua de solstitiu, fara a i se socoti ceva gresit.
Exista un raport biblic despre nasterea Domnului Isus Hristos, dincolo de care imaginatia oamenilor se cuvine a fi decenta si raportata la elemnetele de descriptie evanghelica cum ar fi: Profetia despre Mesia care se implinea, Pruncul in iesle, staulul, hanul supraocupat, pastorii cu turmele pe dealurile Betleemului, magii veniti din rasarit calauziti de stea, cantecul de bucurie al ingerilor etc., la care ne putem raporta si pe care le putem aborda oricand, chiar si pe 25 Decembrie. Sustinerea rapoartelor evanghelice cu elemente care nu se aduna ca inteles in jurul lor, este de putin folos sau de nici un folos. Mos Gerila pe care comunistii il opuneau lui Mos Craciun este un astfel de exemplu.  
De unde a aparut Mos Craciun nu se stie cu exactitate.  Povestea cu Craciun, proprietarul hanului la care au poposit Maria si Iosif in calatoria lor de recensamant, nu poate fi numita nici macar traditie, cu atat mai putin Evanghelie.  Ca Pruncul Isus infasat si asezat intr-o iesle ar fi pus la loc - facand o minune - mainile sotiei lui Craciun, taiate chiar de sotul ei Craciun, din cauza ca-i adopostise pe calatori fara sa-l intrebe si pe el, este calitativ mai jos chiar decat poveste. Fabularea este de folos cata vreme se ia din ea doar invatatura, nu si concretul ei.
Zice Ion Creanga, "La Craciun, cand taia tata porcul si-l parlea si-l oparea.." si am uitat ce zice ca-i mai facea, are farmec de aducere aminte copilareasca, dar nici o temelie spirituala, duhovniceasca. Daca personajul Craciun sau nepersonajul Porcul, ar intari frumsetea raportului evanghelic si ar infrumuseta intelegerea evenimentului profetic al nasterii Domnului, ar fi bine venite. Cum s-a lipit taierea porcului de nasterea Domnului nu-mi dau seama. Stiu doar ca in Vechiul Testament al Scripturii porcul era oprit de a fi mancat, Leviticul 11, 7, Deutoronomul 14, 8: "Sa nu mancati porcul", Isaia 65, 4:  "... mancand carne de porc si avand in strachini bucate necurate", Isaia 66, 17:  ".. In mijlocul celor ce mananca si carne de porc si soareci si alte lucruri uracioase ....", iar in Noul Testament, pe dealurile Betleemului erau niste PASTORI si nu PORCARI, si carora ingerii le-au vestit nasterea Domnului, iar mai apoi referirea la indracitii din Gadara ale caror duhuri necurate au cerut Domnului:  "Daca ne scoti afara din ei, da-ne voie sa ne ducem in turma aceea de porci", Matei 8, 31 si in Pilda Fiului Risipitor unde Domnul spune ca stapanul la care acesta ajunsese rob "l-a trimis pe ogorul lui sa-i pazeasca porcii".  Cam atat. Cat priveste viziunea lui Petru despre "tot felul de dobitoace cu patru picioare si taratoare de pe pamant" din care i s-a poruncit sa manance, stim cu totii ca avea alta insemnatate.
Departarea de la raportul evanghelic este manifestata si in zone mai putin tinand de traditii, obiceiuri, practici populare cautatoare de sarbatoare - sa nu-i zicem petrecere -, in domeniul ideatic.
Colindele, cantecele de nastere a Mantuitorului au suport evanghelic deplin. Foarte frumoase, si cele romanesti in fruntea celorlalte. In afara craciunismelor ca "intr-o sfanta joi la vale" etc., deplasari ideatice, vrute sau nevrute, apar la mari autori. De curand am avut un dialog cu privire la ideea despre nasterea Domnului din cantecul Battle Hymn of the Republic unde in strofa a 4-a este scris: "In the beauty of the lilies Christ  was born across the sea", in traducere sub forma romaneasca "In a crinilor mireasma s-a nascut Isus Hristos", care nu are corespondent evanghelic decat daca fortam intelesul cu faptul ca el era "Crinul din vai" din poetica iudaica. Altfel, Domnul s-a nascut intr-un staul si nu in mireasma crinilor.
Le-a fost usor comunistilor sa persifleze nasterea Domnului, impotrivindu-se chipurile lui Mos Craciun.  Ei au zis: Vreti vreun Mos? Ei bine iata-l pe Mos Gerila si uitati-l pe Mos Craciun. Au gasit un pretext. Dar daca pretextul nu era si ar fi trebuit sa se impotriveasca Evangheliei pure? Se impotriveau desigur si asa, dar poate mai greu si mai penibil.
Scepticii de azi, multi si in crestere, spun: Ia mai lasati-ne cu Mosii!  Nici un Mos! Poate e mai bine sa-i punem in situatia de a se confrunta direct cu adevarul evanghelic de necontestat, diamant ceresc.
Au fost doar cateva ganduri dragi cititori, in acest spatiu limitat din toate punctele de vedere. Le puteti dezvolta dumneavoastra intr-o directie sau alta in libertate deplina.  Nici vorba de o prescriptie alimentara. Fiecare mananca ce vrea, cat vrea si cand vrea. Nici vorba de vreo discriminare intre vietuitoare.
Va doresc sarbatoare frumoasa si autentica, acum cand ne gandim cu totii la nasterea Domnului nostru Isus Hristos, Mantuitorul, nu mai inainte sa-l amintesc pe unul din mai marii neamului nostru, Cosbuc, care a crezut in El lasandu-ne mostenire frumoasa zicere: "Si boii peste El suflau / Caldura ca sa-I faca".

Benone Burtescu


Bookmark and Share
Tipareste acest articol
O noua aparitie editoriala - Elena Chirita
STEFAN CUCU - „EMBLEMATIC FILOLOG CLASIC ROMÂN DE AZI”
Coperta Carte - Elena Chirita
Elena Chirita - Cum vorbim in public
Madalina Corina Diaconu
Madalina Corina Diaconu
Lazar Ladariu –„Secunda de pamânt”
HOLOCAUST. Destine la rascruce
Elena Chirita - POLITICA SI DIPLOMATIE - interviuri
Mariana Cristescu - Trandafirii desertului
Pentru Credinta, Neam si Tara de Lazar Ladariu si Mariana Cristescu
Locations of visitors to this page