Corneliu LEU - SECOLUL SI DEMOCRATIA
Mariana Cristescu, Damen Passo Doble, Editura Nico, Târgu Mures, 2012

MONA LISA – DOAMNA CU ZÂMBET MISTIC





La Muzeul Luvru din Paris, o tanara femeie frumoasa priveste calm vizitatorii ce se perinda prin fata ei, zambind enigmatic din rama unui tablou cu dimensiunea de 77X55 cm. Portretul ei inspira liniste, relaxare, armonie si o anumita grandoare, in pofida hainelor si coafurii simple ale modelului. Femeia este Mona Lisa, cunoscuta si ca La Gioconda, despre care se presupune ca ar fi fost sotia lui Francesco del Giocondo, un instarit negustor de matase din Florenta.

Surasul Mona Lisei
Leonardo Da Vinci (15 aprilie 1452, Anchiano/Vinci, Italia - 2 mai 1519, Cloux/Amboise, Franta) a inceput lucrul la acest tablou in 1503 sau 1504 si l-a incheiat in 1519, cu putin timp inainte de moartea sa. In august 1911, pictura Mona Lisei este furata din Muzeul Luvru de un functionar italian, care dorea sa o returneze Italiei sale natale. In 1956, tabloul Giocondei este vandalizat de doua ori si din acel moment, panza este protejata de un geam rezistent la gloante. Pictura impresioneaza in special prin zambetul misterios al modelului, ce ii subliniaza feminitatea si frumusetea. Descoperiri recente au adus lumina asupra “secretului” surasului Mona Lisei, inlaturand speculatiile facute de-a lungul timpului.

Cu gene si sprancene
Inginerul francez Pascal Cotte, fondator al tehnologiei Lumiere, a inventat un aparat de fotografiat pentru imagini multispectrale de o rezolutie de 240 de megapixeli, ce foloseste 13 lungimi de unda, de la ultraviolete la infrarosu, cu care a scanat pictura Mona Lisei. Imaginile rezultate inlatura secolele de restaurari repetate ale tabloului si orice alte modificari, punand in valoare modul in care artistul a dat viata chipului pictat al Giocondei, dar si felul in care aceasta le aparea lui da Vinci si contemporanilor sai.
"Fata Mona Lisei pare putin mai lata, zambetul ei este diferit, ochii ii sunt diferiti", a declarat Cotte. "Zambetul ei este mult mai accentuat as spune”. Deoarece pe panza nu se observau nici genele, nici sprancenele modelului, Cotte s-a ocupat si de acest aspect. “Un zoom pe ochiul stang al Giocondei a revelat o unica tusa de culoare foarte subtire, in zona sprancenei”, a afirmat acesta. "Eu sunt inginer si om de stiinta, asa ca pentru mine totul trebuie sa fie logic. Nu era logic ca Mona Lisa sa nu aiba sprancene sau gene", a continuat el.

O premiera
O alta enigma a fost pozitia bratului drept al Giocondei: aceasta isi tine mana dreapta pe pantec. “Este pentru prima data”, a spus Cotte, “cand un pictor reda bratul si mana modelului intr-o asemenea pozitie”. Chiar daca nu au inteles niciodata  rationamentul lui da Vinci, alti artisti nu au ezitat sa il copieze si in aceasta privinta.
Cotte a descoperit ca pigmentul folosit la incheietura mainii drepte a Giocondei se potriveste perfect cu cel al vesmantului acesteia. Lucrurile incep sa aiba sens: "Daca privesti in profunzime in infrarosu, iti dai seama ca Mona Lisa isi tine cu antebratul si cu incheietura mainii un capat al hainei", afirma Cotte.

"Vincolare" de la Da Vinci
Imaginile in infrarosu au scos la iveala schitele pregatitoare realizate de da Vinci, peste care artistul a asezat inca trei straturi de lac si vopsea. Se pare ca pana si un pictor ca Leonardo a avut unele ezitari. “Daca te uiti la mana stanga a Giocondei, nu se poate sa nu remarci modificarea pozitiei degetelor aratator si mijlociu ale modelului. Este clar ca da Vinci s-a razgandit, prima pozitie a degetelor era diferita de cea pe care o vedem acum in tablou”, a declarat Cotte.
Alte dezvaluiri includ broderia ce impodobeste decolteul rochiei Mona Lisei (care poate fi considerata chiar semnatura pictorului, avand in vedere ca in italiana "a impleti" este "vincolare", verb ce face referire la numele de da Vinci) si transparenta valului ce acopera capul modelului (indicand faptul ca Leonardo a pictat mai intai peisajul imaginar din fundal si apoi, utilizand tehnici de transparenta, a reprezentat pe panza valul). De asemenea, cotul Mona Lisei a fost restaurat in urma distrugerii provocate de o piatra ce a lovit tabloul in 1956. In plus, contrar speculatiilor, s-a stabilit ca portretul Giocondei a fost realizat in ulei pe lemn de plop.
Cotte afirma ca daca stai culcat pe spate si privesti in sus la imaginea marita in infrarosu a Mona Lisei, frumusetea si aerul ei mistic sunt evidente. “Daca te afli in fata acestei imagini imense a Giocondei, intelegi imediat de ce este atat de faimoasa", a spus Cotte. “Este ceva ce trebuie sa vezi cu proprii ochi.”

Zambetul Mona Lisei – o iluzie
Timp de sute de ani, criticii de arta au meditat asupra misteriosului zambet pictat de Da Vinci. Recent, Margaret Livingstone, neurobiolog la Harvard, a venit cu o alta explicatie fascinanta: Da Vinci a zugravit chipul Mona Lisei in culori care joaca feste privirii noastre.
Livingstone a examinat mult timp modul in care celule din sistemul nostru vizual proceseaza diferitele tipuri  de informatie, cum ar fi forma, culoarea, adancimea si miscarea. Analizand tabloul lui Da Vinci, aceasta a constatat ca artistul a pictat zambetul Mona Lisei aproape in intregime in frecvente spatiale joase, care sunt cel mai bine receptate de vederea periferica. Rezultatul, dupa cum observa ea, este o iluzie:
"Atunci cand te uiti la ochii Mona Lisei sau la fundal, ii vei vedea zambetul. Dar daca ii privesti direct gura, zambetul ei pare sa fi disparut. Faptul ca zambetul acesteia variaza atat de mult in functie de unghiul din care privesti face prin urmare, ca expresia Giocondei sa fie dinamica, in timp ce faptul ca zambetul ei dispare atunci cand te uiti direct la ea, creeaza aparenta unei expresii evazive.”

"Niciodata nu i se parea ca l-a terminat"
Pictorul si istoricul de arta Lomazzo scria ca "Leonardo nu a terminat portretul Mona Lisei pentru ca nu stia niciodata daca nu mai avea ceva de spus... mereu se intorcea sa lucreze la el, niciodata nu i se parea ca l-a terminat". Imaginatie, iluzie sau realitate, zambetul Giocondei atrage in continuare milioane de vizitatori la Luvru. Portretul ei este o marturie vie a geniului florentinului Leonardo da Vinci.

Corina Diamanta Lupu
21 noiembrie 2011
Bucuresti

Bookmark and Share
Tipareste acest articol
O noua aparitie editoriala - Elena Chirita
STEFAN CUCU - „EMBLEMATIC FILOLOG CLASIC ROMÂN DE AZI”
Coperta Carte - Elena Chirita
Elena Chirita - Cum vorbim in public
Madalina Corina Diaconu
Madalina Corina Diaconu
Lazar Ladariu –„Secunda de pamânt”
HOLOCAUST. Destine la rascruce
Elena Chirita - POLITICA SI DIPLOMATIE - interviuri
Mariana Cristescu - Trandafirii desertului
Pentru Credinta, Neam si Tara de Lazar Ladariu si Mariana Cristescu
Locations of visitors to this page