O frântura din istoria emigratiei românesti ; „EXILUL ROMÂNESC LA MIJLOC DE SECOL XX” de Octavian D. Curpas - recenzie

By Simona M. Botezan, Washington D.C.

Cartea lui Octavian D. Curpas „EXILUL ROMANESC LA MIJLOC DE SECOL XX” este o frantura din istoria emigratiei romanesti inainte de 1950. Subtitlul ales de autor „Un altfel de "pasoptisti" romani in Franta, Canada si Statele Unite” este doar varful aisbergului, deoarece evadarea din lagarul comunist este descrisa cu mult talent si responsabilitate in paginile cartii si va reprezenta o valoroasa sursa de inspiratie pentru istoricii dornici sa reconstituie istoria exilului romanesc. Adaptarea emigrantilor, cautarea continua a paradisului terestru si a linistii sufletesti, completeaza in mod fericit ideea centrala a cartii.
Personajele lui Octavian Curpas prind viata inca din primele pagini si reprezinta pentru generatia mea - legende vii, modele, repere pentru minte, imaginatie si suflet. Cartea aduce in atentia cititorului o lume inedita, complet straina, intamplari si caractere umane uimitoare! O cascada de informatii, succese rasunatoare si esecuri devastatoare capteaza atentia cititorului de la prima, pana la ultima pagina. Sunt redate cu talent, sensibilitate si acuratete momente din viata temerarilor care au strapuns zidul comunist si si-au desenat viitorul pe alte meridiane.
 Amintirile lui Mitica Sinu - personajul principal al cartii - sunt surprinzatoare si extrem de vii! Amintiri frumoase, dar mai ales valoroase, atat sub aspect informativ, cat si prin profunzimea detaliilor. Este uimitor drumul strabatut timp de 63 de ani de octogenarul stabilit astazi la Phoenix Arizona. Din marginimea Sibiului pana in capitala Arizonei, aventura lui nea Mitica trece prin supliciile lagarului iugoslav, prin muntii Italiei, spre libertate. Orasul luminilor - fastuoasa capitala a Frantei - este pentru Mitica Sinu o tinta intermediara, un ragaz inainte de aventura peste Atlantic. Anii petrecuti in Canada, la Montreal, intoarcerea la Paris si apoi cei 30 de ani in Statele Unite, reprezinta fiecare o treapta in evolutia globe-trotterului Mitica Sinu si capitole tot mai interesante in cartea lui Octavian Curpas.
Fiul unor tarani din Sebes, ramas fara mama la o varsta frageda, pleaca devreme de acasa si vede cu ochii lui o jumatate de planeta. Se stabileste in diverse tari, supravietuieste si se adapteaza unor sisteme si culturi diferite; traieste la maxim cei mai frumosi ani; invata sa extraga esenta din tot ceea ce vede, aude sau i se intampla. Mitica Sinu creste continuu din punct de vedere profesional si uman, paraseste o lume deja descifrata, pentru a descoperi alte lumi noi. Tinta lui finala este bunastarea materiala si linistea spirituala. Calauzit de idealuri marete si sustinut de energia specifica tineretii, Mitica Sinu calatoreste zeci de ani prin necunoscut, intr-o lupta neobosita cu confortul de moment sau inertia.
   Cartea lui Octavian Curpas surprinde cele mai importante momente si „intersectii umane” de-a lungul celor 63 de ani de exil. Personalitatile marcante pe care soarta i le-a scos in cale, oameni obisnuiti sau VIP-uri, l-au ajutat si l-au modelat in lunga sa calatorie prin lume si prin viata, transformandu-l in omul fascinant care este acum. Mitica Sinu este dovada vie ca cel putin un proverb romanesc este 100% veridic: „Cine nu are batrani sa-si cumpere!” La 85 de ani, Mitica Sinu este un roman fericit, insetat de cunoastere si pasionat de carti. De la fiecare dintre personajele cartilor, Mitica s-a ales cu ceva. M-au surprins placut lectiile de viata, tipologiile si comportamentele umane, prezentate de Octavian Curpas in cartea sa - un izvor de intelepciune pentru noua generatie. I-am regasit cu placere printre cunoscutii lui Mitica Sinu pe Paul Getty, magnatul petrolului care a revolutionat lumea afacerilor americane in a doua jumatate a secolului XX; profesori universitari, multe alte elite ale intelectualitatii romanesti din exil, despre care auzisem doar la radio Europa Libera sau Vocea Americii. Citind cartea i-am cunoscut pe Eliade, Cioran si Bratianu in ipostaze inedite.
Amintirile lui Mitica Sinu sunt despre sanse si oportunitati, despre un „American dream” care astazi nu mai este actual. Experientele de pe batranul continent se imbina armonios cu educatia primita intr-un satuc din Transilvania si cu lumea noua pe care a intalnit-o peste ocean.
Pornind de la amintirile, scrisorile si notitele lui Mitica Sinu, scriitorul Octavian Curpas reuseste sa transpuna in cuvinte tabloul emigratiei romanesti in a doua jumatate a secolului XX. Rezultatul este o carte captivanta!
Povestea lui Mitica Sinu ne indeamna sa nu uitam de unde am plecat oricat de sus vom ajunge; sa nu ne uitam originile si traditiile; sa intelegem ca indiferent ce limba vorbesc, toti oamenii se bucura sau sufera la fel; sa oferim iubirea, ajutorul si sfaturile semenilor nostri, iar Dumnezeu va avea grija ca noi sa primim inapoi inzecit.
Citind cartea lui Octavian Curpas am avut senzatia ca America din sufletul meu nu mai are relevanta, iar America lui Mitica Sinu este, de fapt, lumea ideala pentru care au emigrat romanii in Lumea Noua. Intre paginile cartii am descoperit un batranel simpatic, inteligent si perseverent, pe care iti doresti sa-l asculti si sa-l cunosti tot mai bine. Viata lui este asemeni unui munte cu urcusul greu, iar urcarea i-a dat ocazia sa-si largeasca orizontul. Cu cat a ajuns mai sus, cu atat privelistea a devenit mai incantatoare! La 85 de ani, Mitica Sinu lasa impresia ca spre destinatia finala a vietii, partea cea mai frumoasa este insusi drumul pe care-l parcurgi. Chiar daca viata lui a fost o continua lupta pentru existenta, lupta a fost placuta, a avut teluri nobile; a facut gesturi altruiste, iar in final a gasit acel „acasa” dupa care tanjesc majoritatea dezradacinatilor.
Talentul si pasiunea autorului, combinate intr-un mod fericit cu patina vremurilor evocate de nea Mitica, dau cartii forta, actiune si culoare. Este o poveste minunata despre o Romanie pe care generatia mea nu o recunoaste, despre o Europa stralucitoare, la care regimul comunist ne-a interzis sa visam; despre acea America la care au aspirat bunicii si parintii nostri; despre economiile infloritoare ale lumii si oportunitatile planetei albastre in anii ’50, ’60 sau ‘70. Toate acestea reprezinta pentru generatia mea motive de fascinatie, mituri si pagini de istorie. Octavian Curpas are dibacia de a prezenta cititorilor o avalansa de informatii utile, de a aduce lumina in mintea aspirantilor la „American Dream”. Cartea lui Octavian Curpas ne prezinta o America straina noua, generatiei de emigranti sositi pe taramul fagaduintei dupa Revolutia din 1989. Este o America pe care noi nu o vom intalni niciodata, dar despre care, datorita lui Octavian Curpas, avem de unde sa citim si de la cine sa invatam!
Toate personajele sunt exemple de tenacitate si perseverenta, intr-o lupta continua pentru adaptarea la lumi straine traditiilor si datinilor stramosesti. Ei rezoneaza deopotriva cu tara lor de bastina si cu tarile care i-au adoptat. Despartiri, revederi, scrisori si evenimente care se succed cu repeziciune, dau un ritm alert, care te tine cufundat intre paginile cartii. Transformarile din viata acestor oameni sunt asemeni unor torente, navalnice si trecatoare, lupte interminabile intre ratiune si simtire.
Cartea lui Octavian Curpas este o definitie a fericirii. Personajele traiesc intr-o conjunctura economica deosebita; actiunea se petrece intr-o perioada de timp favorabila, in care fiecare emigrant primeste cel putin o sansa. Sunt oameni ambitiosi, animati de teluri marete, ajutati de noroc, intuitie si incredere in fortele proprii. Sunt caractere puternice, pe care cunostintele acumulate si energia tineretii i-au calauzit in final spre succes.
 Timpul reprezinta resursa noastra cea mai de pret, iar tineretea trece repede. La a treia tinerete, Mitica Sinu a inteles ca nu exista locuri perfecte pe planeta si ca experientele sale de viata trebuie sa ramana scrise pentru aceia care vor incepe aventura americana, dupa ce dumnealui nu va mai fi printre noi. In acest punct, viziunea mea s-a contopit cu cea a autorului si cu cea a personajului sau principal si m-a condus la concluzia ca locul cel mai frumos si cel mai placut de pe Pamant este acela in care te simti „acasa”.
Am avut surpriza sa descopar un autor inteligent, cu un suflet imens si amintirile unui bunic erudit, ale carui aventuri constituie motorul fericirii, un balsam pentru tonus, minte si spirit. Din intersectia si dialogul lui Octavian cu nea Mitica s-a nascut o carte plina de substanta, educativa, pe care o recomand calduros tuturor romanilor, indiferent de varsta si locatie. Oameni deosebiti, personaje spectaculoase, povesti de viata cutremuratoare… „EXILUL ROMANESC LA MIJLOC DE SECOL XX” este o carte remarcabila, pe care o voi pastra cu drag in biblioteca si o voi reciti cu mare placere oricand.

Washington D.C.
Octombrie 2011