Corneliu LEU - SECOLUL SI DEMOCRATIA
Mariana Cristescu, Damen Passo Doble, Editura Nico, Târgu Mures, 2012

FAPTE CARE N-AU FOST EXPLICATE

Se pretinde ca, Romanii au fost crestinati de catre Apostolul Andrei, fara sa existe nici un document in acest sens, dar timp de 1300 de ani nu s-a intamplat nimic in materie de credinta pe teritoriul Romaniei. Cartile ortodoxe n-au aflat ca Isus a fondat Biserica Sa pe piatra numita Petru. Il pun pe primul loc pe fratele sau Andrei, care pe parcursul celor patru evanghelii e amintit in patru randuri, ca <a fost prezent> apoi odata ca, i-a spus lui Isus despre un barbat din multime care are 4 cosuri cu paine, si, in sfarsit ca, i-a pus o intrebare lui Isus.

Ce-au facut timp de 1300 de ani acesti <prematuri crestini> de vreme ce, la 1359 cand ia fiinta in sfarst prima episcopie, nu s-a gasit sa fie instalat un episcop roman, ci a trebuit sa fie adus un grec, iar apoi in continuare altii, urmatori greci?

Bulgarii s-au crestinat la 800 de ani dupa pretinsa crestinare a Romanilor, dar la scurt timp si-au fondat episcopii, au trimis preoti pe teritoriul romanesc, preoti care ne-au impus limba lor, oprindu-ne de a o folosi pe a noastra, sub amenintarea de a taia <popa limba> .

Orice carte de istorie bisericeasca ortodoxa incepe cu epoca bulgara, dar nu se retine ca aceasta a fost in fond si prima <lege stramosasca>. Nu se spune ca aceasta a fost urmata de biserica stramoseasca greaca, deci, cea de a doua lege stramoseasca, grecii dominand biserica timp de sute de ani.

Biserica ortodoxa din Ardeal n-a facut nicio miscare pana la 1570, cand, primul sau mitropolit, dupa Nicolae Iorga era calvinizat, ca si urmasii, lui pana la Unirea din 1700, iar dupa 1761, cand ortodocsii au din nou episcopi, acestia au fost toti sarbi timp de 50 de ani, la Sibiu cat si la Arad. Deci lege stramoseasca sarbeasca. Cu atatia stramosi, e greu de stabilit, care dintre ei este cel mai autentic. Singur Tudor Argezi a scris <Biserica Ortodoxa nu este romaneasca, este greceasca cu totul. Tot este copiat de la greci, cuvant cu cuvant>. De fapt, in toata istoria sa, cei mai multi episcopi si calugari, au fost greci, in majoritate.

Nicio revista ortodoxa nu mentioneaza faptul ca, timp de 18 secole, pana la anul 1800, in tarile ortodoxe nu s-a inregistrat vreo descoperire stiintifica, sa se fi compus ceva in muzica, in literatura, in arta, sa fi aparut vreo universitate, nici macar vreo scoala secundara, asemenea tarilor catolice, care au universitati incepand cu anul 987. Intuneric cultural, analfabetism generalizat. Stare de barbarie.

Nicio istorie bisericeasca ortodoxa n-a inregistrat parerile unor oameni de seama ortodocsi despre ortodoxie. Astfel; Istoricul D. Onciul spune; <Prin bulgari am fost despartiti de biserica romana. Asa ne-a fost fatalul destin al istoriei>. A.D. Xenopol in Istoria romanilor la pag. 257 vol III. scrie; < Limba slavona si formele culturale legate de ea, apasa ca un munte asupra poporului roman... ea inabuse gandirea romaneasca, fara a putea rodi din ea o propasire intelectuala>. In istoria Literaturii romane, Sextil Puscariu scrie: <Ortodoxismul nostru a fost evenimentul cel mai grav in urmari pentru desvoltarea noastra culturala>. Anton Naum, membru al Academiei spune: <Alipirea bisericii noastre de biserica bizantina, ne-a compromis limba si ne-a prabusit pana astazi in cea mai ticaloasa ramura a crestinismului care e ortodoxia orientala>. Eugen Lovinescu spune: <Legandu-ne sufleteste de o religie obscorantista, intepenita in tipicuri si formalism ortodoxismul ne-a impus o limba liturgica si un alfabet strain fara sa ne ajute la crearea unei culturi si arte nationale>. Andrei Muresanu a strigat: Desteapta-te Romane din somnul cel de moarte, dar, nimeni se pare ca nu l-a auzit. Fatalismul oriental nu poate fi depasit. Nimic nu ne scoate din starea de letargie orientala. Chiar si, in politica. Mergem spre nicaieri.

Niciodata, nimeni, n-a scris vreun cuvant despre faptul ca episcopul Ghedeon Nichitici, insotit de alti patru preoti ortodocsi, au cutreierat muntii, ca sa-i ademeneasca pe Horea, Closca si Crisan, dupa ce, i-au blestemat in biserici. Datorita lor acestia au fost prinsi si trasi pe roata. Nu s-a retinut faptul ca prelatii ortodocsi in loc sa fie in tabara romanilor ardeleni care militau pentru emancipare si unire cu tara, acestia au fost capete plecate guvernului maghiar. Nici macar, Istoria bisericii lui Iorga, in general obiectiv, nu mentioneaza faptul ca cei trei episcopi ortodocsi ardeleni, i-au condamnat pe romanii regateni care au declarat razboi imperiului austro-maghiar pe care i-a considerat <ucigatori de frati, care vin in hotarele lor in chip de jefuitori >.

Tot pe-atunci, cel care a devenit patriarh, Miron Cristea a scris ca <va zdrobi cu carja sa de episcop, teasta primului soldat ragatean, care va indrazni sa calce pe pamantul numit Erdely>. Nu s-a scris nicaieri despre atitudinea mitropolitului primat al Romaniei Conon, care inaintea luptelor de la Oituz si Marasesti, a lansat o chemare trupelor ca sa depuna armele in fata germanilor ce ocupasera Muntenia. Nicolae Iorga, comentind aceste fapte, fara sa le descrie amanuntele, scrie: <Episcopii ardeleni fura siliti a marturisi, fie si fatarnic aderenta fata de puternicii din Budapesta> iar pe Conon il gaseste ca era <batran>.

Retinand afirmatia, <fura siliti> isi gaseste explicatia in faptul ca, timp de zece ani, preotii ortodocsi au fost remunerati de guvernul maghiar, in timp ce, preotii uniti primeau salar doar de la episcopii lor. Abia in anul 1909 au beneficiat si acestia de legea respectiva.

Intr-un anunt mortuar, la disparitia poetului Adrian Paunescu, se considera ca acesta a ajuns in Rai, de altfel, asemena unei cantarete, ce s-a sinucis inainte cu doi ani, ajunsa de asemenea in Rai, te intrebi; Ce viziune au ortodocsii asupra Raiului? Ce cred ei ca se petrece acolo ? Sa fie un fel de Munte Olimp? O veselie permanenta ? Intra acolo chiar si cei care au omorat in timpul vietii ? Dupa aceleasi criterii ca ale preotilor musulmani ? De vreme ce, Sofronie de la Cioara, in ultimii ani de viata, petrecuti ca bandit si talhar, i s-au iertat toate, fiindca a convins cateva persoane sa treaca de la catolici, la ortodocsi? Sau, batranul Todoran, doar pentru faptul ca, a spus unor soldati sa nu depuna juramantul militar, a ajuns sfant ?

In baza acestui criteriu, toti pastorii, care conving pe ortodocsi sa treaca la cultul lor, devin sfinti in Raiul baptist? Curios este faptul ca, existand asemenea criteriu cum de, n-au fost canonizati, bravii ofiteri de securitate, care in anii 48-49 au convertit multi uiniti, preoti si laici sa devina ortodocsi? Chiar daca unii au fost evrei. Cerul, oricare ar fi, nu trebuie sa fie sovin.

BOR face parada de credinta. Induce in presa si in scrieri, ca lumea sufera de o febrilitate crestina de esenta ortodoxa, ce cuprinde toate fibrele fiintelor ce se declara la recensamant ca apartin de acestia. Realitatea este cu totul alta, cu exceptia unor babe, ce merg la Biserica in mod constant, in rest, intra, intamplator, persoane fizice, care mare parte a timpului, discuta cu cunoscuti, absenti total la ce se petrece in altar, stau ce stau si pleaca dupa ce au aprins doua lumanari. In bisericile ortodoxe, este o miscare permanenta si un murmur continuu, aproape asemenea unei piete.Credinciosii pretinsi, n-au cunostinte de catechism. Doar mimeaza o credinta, iar cei care o practica, cum e cazul celor ce fac parte din Oastea Domnului, sunt luati in zeflemea. Cel care a infiintat aceasta miscare a fost scos din preotie. Asemenea s-a intamplat cu Parintele Calciu, care a rostit sapte predici.

Dupa infiintarea primei mitropolii ortodoxe in Tara Romaneasca in 1359 si apoi a celei moldovene in 1401, s-au construit sumedenie de manastiri, cu sutele, toate inzestrate cu imense mosii. Datorita acestui fapt, au fost invadate de catre calugari greci, care, le-au exploatat si <carciumarit>, dupa cum spune Mihail Kogalniceanu. Beneficiul a celor 600 de mosii, cu o suprafata ce cuprindea nu mai putin decat o cincime din cea a Tarilor Romane au fost transferate patriarhiilor din Orient, muntelui Athos si altor manastiri din Grecia. Unele, timp de 400 de ani. O actiune schizofrenica, pe care, BOR a considerat-o ca fiind, un lucru normal si a protestat atunci cand principele Cuza a oprit-o.

In acelasi timp, in Ardeal existau niste manastiri, in majoritatea lor, niste bordeie, in care vietuiau mai ales asa pretinsii calugari vagabonzi impreuna cu pretinse calugarite si copiii acestora. Pentru imperiul austriac manastirile acestea au constituit o plaga si prin decret imperial au fost desfiintate, cele care au avut o functie sociala, adica, o scoala, un orfelinat. Au cazut atunci, nu mai putin de 400 din acestea pe intinsul imperiului. Cei care le populau, au fost izgoniti spre locul lor de nastere, fara sa fie intemnitati, cum s-a intamplat in 1948. Generalul Bukow a patronat actiunea, fapt pentru care e blamat pana astazi, actiunea lui fiind prezentata asemenea apocalipsului.

Istoriile de seminar, ca si publicisti ortodocsi nu stiu ca Biserica lor n-a avut ca preocupare ridicarea nivelului cultural al credinciosilor, cum de fapt n-au avut nici celelalte biserici surori. N-au avut nici o scoala, asemenea Bisericii catolice, al carei principiu este <parohia si scoala>. Manastirile lor, cu sutele, n-au produs aproape nimic. Pana si preotii lor au avut o pregatire minima. Se face mare caz, considerand ca a fost o adevarata catrastrofa, desprinderea ardelenilor de biserica calvinista si s-au unit cu Biserica Catolica. Au iesit din starea de intuneric cultural, analfabetism si barbarie si-au deschis scoli, cu 65 ani inaintea celei din Bucuresti, scoli ce s-au inmultit pe parcurs. In Basarabia, scrie in Enciclopedia Romaniei ca, in anul 1900, analfabetismul era de 90%. Dar, totusi, nimeni nu s-a simtit complexat vreun moment.

Ortodocsii romani sunt deosebit de critici, fata de alte culte si mai ales cu Biserica Catolica. Aceasta din urma, este blamata ca, nu pune sare in cuminecatura, ca preotii sai nu poarta barba, nu admit divortul, au avut inchizitie in Spania, il au cap suprem pe Papa si nu pe patriarhul din Istanbul etc. Sufera pentru cei 3 sau 5000 morti la inchizitie, dar nu au nici cel mai mic regret pentru cei 11.000 tarani omorati in 1907, sau pentru cei 100.000 ucisi in inchisorile comuniste. Cinci mii morti in Spania, in decurs de 300 de ani, cam atatia cati, a omorat Stalin in fiecare saptamana in gulagurile sale. Dar, acestia nu sunt regretati de catre ai nostri. Doua moduri, total diferite de a vedea faptele. Totul se explica prin cumulul de situatii si cunostinte a sutelor de ani de intuneric cultural, care nu pot fi depasiti sub niciun pret. Asa am crescut si tot asa ramanem in continuare !

Istoria BOR scrisa in seminarii si cunoscuta de preoti in exclusivitate, este plina de bune intentii, fapte fiind putine. O insiruire de episcopi ce s-au perindat de la 1359, mentionand anii in care au pastorit. Cativa, putini, intre care, Antim Ivireanu, Paisie Velicicovschi, Veniamin Costachi, au realizat cate ceva, restul, doar ca, au existat. Manastirile, cu sutele, cu exceptia Neamtului, a Govorei, si alte doua trei, in rest, miile de calugari ce le-au populat, doar au vegetat. In Tarile Romane n-au avut scoli niciodata. In Ardeal, doar dupa anul 1800, au urmat exemplul unitilor, care aveau scoala in fiecare parohie, dar nu si scoli liceale, din care, unitii aveau in 1948 un numar de 34, iar ortodocsii doar 3.

La recensamant, 89 % de persoane din romani se declara a fi de religie ortodoxa, dar foarte putini din acestia practica credinta. In orice alt cult, se merge la Biserica sau la Adunare, de la inceput pana la sfarsit. Singurii, ortodocsii, nu fac acest lucru. Un mic procent dintre ei o fac. Biserica Catolica nu percepe vreo taxa pentru servicii, limitandu-se la colecta de Duminica. Sectele practica zeciuiala, iar ortodocsii pretind sume considerabile conform unui mercurial, pentru orice rugaciune. Totul se taxeaza la sange. O adevarata industrie !

O, TEMPORA ! O, MORES !

2011, 03.11

Virgil Trufasiu - California

Bookmark and Share
Tipareste acest articol
O noua aparitie editoriala - Elena Chirita
STEFAN CUCU - „EMBLEMATIC FILOLOG CLASIC ROMÂN DE AZI”
Coperta Carte - Elena Chirita
Elena Chirita - Cum vorbim in public
Madalina Corina Diaconu
Madalina Corina Diaconu
Lazar Ladariu –„Secunda de pamânt”
HOLOCAUST. Destine la rascruce
Elena Chirita - POLITICA SI DIPLOMATIE - interviuri
Mariana Cristescu - Trandafirii desertului
Pentru Credinta, Neam si Tara de Lazar Ladariu si Mariana Cristescu
Locations of visitors to this page