Corneliu LEU - SECOLUL SI DEMOCRATIA
Mariana Cristescu, Damen Passo Doble, Editura Nico, Târgu Mures, 2012

Crestinism INDIVIDUAL, NATIONAL, INTERNATIONAL


Ne place sau nu, - si n-ar avea de ce sa nu ne placa, ba chiar ar trebui sa ne fie bucurie -, cand spunem "crestinism" spunem si Aiudaism".
Imposibil sa vorbim despre Mantuitor si despre Mantuire, fara sa apelam profund la iudaism care patru mii de ani a facut istorie asupra acestui lucru vital salvarii omenirii. MESIA = ISUS HRISTOS = iudeo-crestinism. Sub aceasta intelegere nu este vorba de INCLUDERE ci de CONSUBSTANTIALITATE. Separarea ar fi nu doar fictiva dar si imposibila.
Asa dar "CRESTINISM", este invatatura despre Isus Hristos si mai ales invatatura LUI Isus Hristos spre mantuirea oamenilor.
Expresia "crestinism individual, national, international" este improprie. Nu exista decat "crestinism" si atat si gata. Restul este denaturarea lui mai ales prin politizare, fie ca INTERNATIONALUL actioneaza asupra NATIONALULUI, fie ca NATIONALUL actioneaza asupra INDIVIDUALULUI, uneori destul de nedorit, dar oricum, nu fara acceptarea individului.
In aceasta privinta realitatea este pestrita si ne permite sa o discutam.  Crestinism vestic, estic, roman, balcanic, si mai departe mergand chiar crestinism national de pilda romanesc, polonez etc.  In aceasta lume de natiuni diferite, si sa acceptam zicerea improprie de "crestinisme diferite", pare a fi normal sa ne intrebam daca chiar e bine asa sau ceva este gresit.  Si cum s-ar putea ca niste NATIUNI CRESTINE UNITE sa contina niste CRESTINISME DIFERITE.
Pentru evitarea cuvantului INTERNATIONAL - din "Crestinismul International" -, care ne-ar duce fuga la "internationala" comunista proletara cu conotatie de rau augur, sau pur si simplu prin inlocuirea cu un sinonim mai usor de pronuntat, folosim cuvantul "globalism".  Cu toate ca se tinde tot spre intregul pamant, intreaga lume, sa speram ca practic sa fie un fel mult mai bun.  Un CRESTINISM GLOBAL.  Nu stim inca daca e vorba de UN SINGUR FEL de CRESTINISM sau de acceptarea TUTUROR FELURILOR de CRESTINISM. Vorbirea aceasta este "omeneasca" - asa cum ar zice Apostolul Pavel -, din pricina realitatii de cum arata crestinismul si nu pentru ca prin definitie CRESTINISMUL ar fi de mai multe feluri.
Datorita faptului ca in crestinism a avut loc o miscare de DIVERSIFICARE, - a nu se confunda cu inmultirea DIVERSITATILOR -, se simte acum nevoia de ecumenizare care nu are ca scop prioritar de a readuce diversificarea la statutul primar, ci de a o strange ca atare sub o singura conducere universala cat de mult se poate, pentru ca oricum de tot nu se poate.
Este insa o imagine a CRESTINISMULUI genuin la care suntem invitati sa privim permanent si care departe de a putea fi exprimata in limbaj omenesc, ar fi cam asa:
Exista un SINGUR MANTUITOR.  El este Domnul Isus Hristos.  Exista un SINGUR PERSONAJ de MANTUIT. El se cheama INDIVIDUL.  Biblia nu ne invata ca mantuirea este pe COLECTIVITATI, eventual pe NATIUNI sau GLOBALA.  Ea nu este nici macar familiala ci strict INDIVIDUALA. In aceasta intelegere CRESTINISMUL este INDIVIDUAL, este raportarea insului la Mantuitorul sau Isus Hristos. Daca vorbim de un crestinism colectiv pana la national sau global, ar trebui sa fie doar o adunare de "crestini individuali", fara nicio diversificare. DIVERSITATEA in Isus Hristos este armonie. Daca nu este "armonioasa" inseamna ca ea nu este crestina. Altfel vorbind, intr-un intreg in care exista armonie, ecumenismul este de prisos, iar intr-unul in care nu exista armonie, este imposibil.
Cum am spus, mentionarea celor trei aspecte ale crestinismului, individual, national, international, este desigur arbitrara, dar deliberat exprimata, numai pentru pilduire.
Este usor de vorbit despre CRESTINISMUL GLOBAL pentru ca implicatiile personale in el sunt foarte vagi.  Este usor de trambitat un CRESTINISM NATIONAL pentru ca este sustinut puternic de un "avant patriotic" care mai stinge exigentele de substanta. Este greu de trait CRESTINISMUL INDIVIDUAL unde se sta fata in fata cu Mantuitorul fara nici o carja intermediara.  INDIVIDUL condamnat la moarte din pricina pacatului sau si DOMNUL ISUS murit in locul lui. In aceasta ipostaza tribuna internationala sau nationala lipseste si nu e incotro, privirile pacatosului cu cele ale Mantuitorului sau se intalnesc, direct.
De calitatea CRESTINISMULUI INDIVIDUAL depinde calitatea CRESTINISMULUI NATIONAL, si de calitatea celui NATIONAL depinde calitatea celui GLOBAL. Minunea cea mare mantuitoare are loc la nivel INDIVIDUAL.
UNITATEA CRESTINA nu este acelasi lucru cu UNIUNEA CRESTINA. Biblia nu vorbeste despre crestini "UNITI-VA", ci "FITI UNA". Chiar si acceptand nuantarile de intelegere, principiul ca "cei care cred in Isus Hristos si asculta de ceea ce a spus El, sunt UNA si nu simt nevoia UNIRII" ramane adevarat. In lipsa lui, s-ar putea ca ceva sa fie gresit.
Benone Burtescu

Bookmark and Share
Tipareste acest articol
O noua aparitie editoriala - Elena Chirita
STEFAN CUCU - „EMBLEMATIC FILOLOG CLASIC ROMÂN DE AZI”
Coperta Carte - Elena Chirita
Elena Chirita - Cum vorbim in public
Madalina Corina Diaconu
Madalina Corina Diaconu
Lazar Ladariu –„Secunda de pamânt”
HOLOCAUST. Destine la rascruce
Elena Chirita - POLITICA SI DIPLOMATIE - interviuri
Mariana Cristescu - Trandafirii desertului
Pentru Credinta, Neam si Tara de Lazar Ladariu si Mariana Cristescu
Locations of visitors to this page