Corneliu LEU - SECOLUL SI DEMOCRATIA
Mariana Cristescu, Damen Passo Doble, Editura Nico, Târgu Mures, 2012

SCENART - Debutul sesiunii de formare profesionala la Teatrul National Targu Mures



INFORMATII GENERALE DESPRE PROIECT

Titlul proiectului
Sprijin pentru competente in artele spectacolului din Romania - SCENART


Cadrul de desfasurare al  proiectului

Sprijin pentru competente in artele spectacolului din Romania - SCENART este un proiect co-finantat din Fondul Social European, prin Programul Operational Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007-2013 „Investeste in oameni!” si are in vedere dezvoltarea pietei muncii si a resurselor umane in artele spectacolului din Romania in domeniile artistic, tehnic si administrativ. Proiectul este realizat in parteneriat cu Accademia Teatro alla Scala din Milano si se desfasoara pe o perioada de trei ani, incepand de la 1 octombrie 2009 pana in data de 30 septembrie 2012. Valoarea proiectului este de 3.643.318.94 EUR, reprezentand una dintre cele mai mari finantari obtinute de o institutie de spectacole din Romania din partea unui organism european.

SCENART este si primul proiect strategic din Romania dedicat pregatirii si imbunatatirii competentelor profesionistilor care lucreaza in domeniul artelor spectacolului si vine sa suplineasca o lipsa importanta din mediul academic si de pe piata muncii din Romania, urmarind dezvoltarea profesiilor specifice artelor spectacolului, care sunt putin sau deloc reprezentate in programele de studiu existente.

Problema pe care proiectul isi propune sa o rezolve este crearea unui centru de formare unde profesionistii din domeniul artelor spectacolului pot sa urmeze cursuri de pregatire si, mai important, pot sa obtina o certificare aferenta profesiei lor, pe care apoi sa o foloseasca pentru a se inscrie intr-un nivel mai ridicat de salarizare si calificare. Astfel, la finalul cursurilor participantii primesc, in urma sustinerii examenului de absolvire, diplome de perfectionare recunoscute de Ministerul Muncii, Familiei si Protectiei Sociale si de Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului, emise de Teatrul National de Opereta „Ion Dacian” in calitate de furnizor de formare autorizat.

In urma celor trei ani pe durata carora se va desfasura proiectul, scopul final este ca acest centru de pregatire initiat in cadrul Teatrului National de Opereta sa devina o academie independenta de pregatire pentru meseriile artelor spectacolului, reprezentand, din acest punct de vedere, o activitate-pilot, prima de acest fel din Romania.

Etape de desfasurare ale proiectului

Proiectul a fost demarat in luna octombrie 2009 si va dura trei ani, pana la sfarsitul lunii septembrie 2012, desfasurandu-se in patru etape.

A1 - Analiza diferitelor profiluri profesionale din domeniul artelor spectacolului din Romania
Prima etapa a fost dedicata analizei institutionale si a pietei muncii din domeniul artelor spectacolului si are la baza o cercetare desfasurata pe un esantion format din Teatrul National de Opereta „Ion Dacian“, Teatrul Metropolis din Bucuresti, Teatrul National din Targu-Mures, Opera din Brasov si Teatrul National de Opera si Balet „Oleg Danovski“ din Constanta, dar si alte institutii de spectacole din Bucuresti. Obiectivul acestei etape, desfasurata in perioada octombrie 2009 – martie 2010, a fost evaluarea profilurilor competentelor si abilitatilor existente si a practicilor de lucru de pe piata muncii la nivel national in domeniul artelor spectacolului, inclusiv in ceea ce priveste utilizarea noilor tehnologii ale informatiei si comunicatiilor (TIC) si a avut ca rezultat Raportul SCENART. Acesta marcheaza cateva aspecte importante intalnite in institutiile de spectacole din Romania, urmarind sa identifice, in acelasi timp, posibilitatile de imbunatatire a competentelor si a performantelor.

A2 - Imbunatatirea competentelor personalului angajat al institutiei beneficiare prin intermediul desfasurarii de module de formare specifice

Pe baza studiului din prima etapa au fost stabilite modulele de formare incluse in cea de-a doua etapa a proiectului, care a vizat imbunatatirea competentelor personalului angajat al Teatrului National de Opereta “Ion Dacian”, fiind organizata in doua sesiuni, astfel: maestru lumini, electrician iluminare scena, manuitor montator decor, maestru sunet, machior spectacole, regizor scena, croitor confectioner costume teatru, asistent regizor artistic, recuziter, producator delegat pentru teatru, costumier (iunie-septembrie 2010), secretariat literar-artistic, designer video, organizator spectacole, manager de proiect si sanatate si securitate in munca (decembrie 2010 – ianuarie 2011). Aceasta etapa a fost realizata cu sprijinul si experienta unor importanti profesionisti de la Scala din Milano, care au sustinut cursurile de pregatire pentru angajatii teatrului. In continuarea acestei etape de formare, o serie de sefi de departamente din cadrul institutiei au urmat un stagiu de pregatire la Accademia Teatro alla Scala, devenind formatori pentru urmatoarea etapa a proiectului.

A3 - Imbunatatirea competentelor profesionistilor din institutiile asociate prin intermediul desfasurarii de module de formare externa specifice

In prezent, proiectul se afla in cea de-a treia etapa, care se desfasoara din februarie 2011 pana in ianuarie 2012 si consta in reluarea cursurilor desfasurate in cadrul etapei de formare interna A2, beneficiari fiind de aceasta data profesionisti din cele patru teatre asociate initiativei: Teatrul Metropolis (Bucuresti), Teatrul National din Targu Mures, Opera din Brasov si Teatrul National de Opera si Balet „Oleg Danovski“ din Constanta. Astfel, prima faza a cursurilor din etapa A3 (iulie 2011) a avut loc in Bucuresti si a reprezentat formarea a peste 100 de angajati si colaboratori din cadrul institutiilor asociate, fiind premergatoare pentru cursurile care au loc in septembrie in teatrele asociate din Targu Mures (1 – 8 septembrie), Bucuresti (11 – 18 septembrie) si Brasov (21-28 septembrie). In timp ce cursurile din iulie au vizat in special partea teoretica, in luna septembrie cunostintele acumulate sunt aplicate in cadrul teatrelor in care cursantii isi desfasoara activitatea in mod curent. 
A4 - Promovarea flexicuritatii pentru meserii cu ciclu de activitate redus din domeniul artelor spectacolului

Intr-o ultima etapa a proiectului, incepand din februarie si pana in septembrie 2012, se va desfasura o noua activitate de analiza, de aceasta data in vederea promovarii flexicuritatii pentru meserii cu ciclu de activitate redus si a sustinerii reconversiei profesionale in domeniul artelor spectacolului, in special pentru asigurarea imbatranirii active.

 

 

MODALITATEA DE DESFASURARE A CURSURILOR

Cursurile se incadreaza in profilul de formare continua, urmarind specializarea si perfectionarea personalului care desfasoara deja aceasta meserie, au o durata medie de 90-100 de ore si prevad:
- o parte introductiva, de tip teoretic, care reprezinta 10-15% din totalul cursului;
- o activitate de training la fata locului, coordonata de formatori ai Accademiei Teatro alla Scala, care permite observarea rezultatului pregatirii teoretice in raport cu activitatea curenta realizata, cu impact direct asupra productiilor in desfasurare.

Importanta aplicarii unei metodologii „la locul de munca” permite, de fapt, asigurarea legaturii necesare intre etapa de formare si cea tehnico-profesionala, care prevede aplicarea directa a tehnicilor studiate. Astfel, intreaga activitate de formare va avea un parcurs formativ pe module, structurat pe asistenta pentru unele montari concrete.

Activitatile incluse in aceasta etapa de formare au in vedere nu numai metodologia lectiei traditionale tinute in fata cursantilor, ci mai ales experienta directa pe teren: dupa un scurt ciclu introductiv, cursantii vor fi introdusi in contextul teatral pentru a putea invata direct din experienta de pe scena conceptele care privesc o anumita meserie. Necesitatea ivita este deci de a da cursantilor posibilitatea sa beneficieze de exemple practice si evidente pentru fiecare element de programare dezbatut, dat fiind ca activitatea pentru care acestia sunt pregatiti este predominant tehnico-practica. Introducerea in realitatea teatrala necesita alternarea cursurilor practice cu momente petrecute in sala de curs, in care profesorii vor intalni cursantii pentru a puncta aspectele teoretico-practice si pentru a integra experienta de pe scena.


DESFASURAREA CURSURILOR DE FORMARE PROFESIONALA IN CADRUL TEATRULUI NATIONAL TARGU MURES
(Etapa A3 - Imbunatatirea competentelor profesionistilor din institutiile asociate prin intermediul desfasurarii de module de formare externa specifice)

In perioada 1 – 8 septembrie 2011, in cadrul institutiei asociate Teatrul National Targu Mures se desfasoara urmatoarele cursuri:

· MAESTRU LUMINI
Maestrul de lumini este responsabilul tehnic pentru intreg designul de lumini intr-un spectacol. Pornind de la proiectul creativ al light designer-ului, maestrul de lumini se ocupa de transcrierea sa intr-un plan de lumini in suport digital si de punerea lui in aplicare.

 

· MAESTRU SUNET
Maestrul de sunet este cel care asigura gestiunea sunetului, in toate aspectele sale tehnice si artistice. Activitatile pe care le presupune aceasta meserie pot fi efectuate de profesionisti diferiti: tehnicianul de sunet pentru emisie in direct, microfonistul care lucreaza pe teren si care se ocupa de microfoane, radiomicrofoane si suporturi si microfonistul asistent (numit si cableman), care se ocupa in principal de cabluri si ajuta la gestionarea radiomicrofoanelor.


· REGIZOR SCENA
Regizorul tehnic colaboreaza cu regizorul si cu directorul de orchestra la organizarea si desfasurarea spectacolului, ocupandu-se in special de aspectele tehnice si organizatorice. Regizorul tehnic este responsabil de desfasurarea corecta a spectacolelor, conform indicatiilor regizorale si de coordonarea personalului tehnic in acest scop. Acesta participa la realizarea spectacolului din faza de repetitii si inregistreaza toate cerintele regizorului si ale actorilor, cu scopul desfasurarii in bune conditii a tuturor operatiunilor tehnice pe care le presupune un spectacol.

· MANUITOR MONTATOR DECOR
Montatorul, manuitorul de decor este tehnicianul responsabil de operatiunile de asamblare, montare, demontare si manipulare a elementelor de scena in timpul spectacolului sau la inceputul si la sfarsitul replicilor. Acesta are capacitatea de a interveni tehnic in pregatirea si in aranjarea scenelor, de a rezolva probleme tehnice, precum si de a folosi materiale, echipamente, dotari si instalatii tehnice pentru elaborarea decorului.

· RECUZITER
Recuziterul este un tehnician de laborator si de scena capabil sa creeze conditiile ideale pentru functionarea tehnica a spectacolului prin realizarea, repararea, montarea, pregatirea, manipularea, depozitarea „recuzitei” si arhivarea documentelor necesare pentru o eventuala refolosire.

· MACHIOR SPECTACOLE
Machiorul este responsabil de realizarea si aranjarea machiajului artistilor inainte de intrarea in scena si in timpul spectacolului. Intr-o productie, machiorul se ocupa de evidentierea caracterului personajului prin intermediul machiajului. Machiorul poate sa respecte cu strictete indicatiile date de regizor sau de costumier sau poate sa stabileasca machiajul care trebuie realizat in functie de perioada istorica in care se desfasoara spectacolul.

· COSTUMIER

Costumierul sau „croitorul de scena”, cum mai este numita, este persoana care lucreaza la scena in timpul spectacolelor, ajutand la schimbarea costumelor pe durata reprezentatiilor, si care are in raspundere intretinerea costumelor. Rolul ei incepe din momentul in care seful departamentului de croitorie ofera indicatii clare privind detaliile specifice fiecarui costum in parte.


TEATRUL NATIONAL DE OPERETA „ION DACIAN”, BUCURESTI
- institutie beneficiara -

Director general: Razvan Ioan Dinca

Teatrul National de Opereta „Ion Dacian” a fost fondat pe 7 noiembrie 1950 si este singura institutie de profil din Romania, avand un personal artistic, tehnic si administrativ care numara 210 persoane.
In ultimii ani mai ales, odata cu noua echipa manageriala, stilul Teatrul National de Opereta „Ion Dacian” a evoluat de la montarea exclusiv a operetelor clasice, la introducerea in repertoriu a unor spectacole de musical, multimedia sau dans contemporan si la initierea unei serii de proiecte menite sa promoveze si sa dezvolte sectorul artelor spectacolului muzical din Romania.
Prin proiectul initiat alaturi de Accademia Teatro alla Scala din Milano, Teatrul National de Opereta se inscrie in aceasta directie si contribuie in mod semnificativ la implinirea unuia din principalele obiective strategice, si anume contributia la dezvoltarea sectorului artelor spectacolului din Romania, la formarea si informarea asupra meseriilor specifice acestuia.
Prin intreaga activitate pe care o desfasoara, Teatrul National de Opereta „Ion Dacian” are in vedere importanta gradului de profesionalism in meseriile specifice artelor spectacolului si investeste in perfectionarea si motivarea personalului sau, pentru a putea raspunde tuturor cerintelor si exigentelor pietei de profil din lume.

ACCADEMIA TEATRO ALLA SCALA
- partener transnational -

Pre?edinte: Luisa Vinci

Accademia Teatro alla Scala a fost infiintata in 2001 ca o fundatie privata, pentru a oferi autonomie Departamentului Scoala, Instruire si Dezvoltare din cadrul Teatro alla Scala. Accademia este astazi o universitate pentru artele spectacolului cu drepturi depline, care pregateste anual peste 400 de noi talente.

Accademia este impartita in patru departamente: Departamentul de balet, Departamentul de muzica, Departamentul de scena si Departamentul de management. In afara de acestea, Academia dispune de un Centru de Consultanta pentru cariere in artele spectacolului si de un departament special dedicat dezvoltarii transnationale de programe comunitare si cercetare si formare in domeniul artelor spectacolului.

In cadrul departamentului de cercetare si formare in domeniul artelor spectacolului se organizeaza cursuri de formare la nivel inalt, care sunt, in cea mai mare parte, gratuite si acopera toate meseriile artelor spectacolului, de la solisti de opera la instrumentisti din orchestra, de la balerini la scenografi, de la design de costume la machiaj, perucherie, de la fotografie de spectacol la manageri si ingineri de sunet.


TEATRUL NATIONAL TARGU-MURES
- teatru asociat -

Director general: Attila Gáspárik

Fondat in 1946, Teatrul National Targu Mures este o institutie publica de spectacole subventionata/subordonata de Ministerul Culturii, Cultelor si Patrimoniului National. Spectacolele teatrului sunt prezentate intr-o cladire unicat pusa in opera in 1973, dupa un proiect conceput de arh. Constantin Savescu, laureat cu Premiul Uniunii/Ordinului Arhitectilor din Romania. Cei 100 de creatori/artisti, asistati de 90 tehnicieni, fac posibil un ritm mediu de 16 premiere pe stagiune, montate in spatii generoase, proportionate armonios: Sala Mare cu 599 locuri, Sala Studio cu 100 locuri. Sapte ateliere, arii de parcare a decorurilor, cabine actori, sali de repetitii completeaza facilitatile de productie.

Teatrul isi comunica operele/reprezentatiile in limbile romana si maghiara, are doua trupe distincte: „Liviu Rebreanu”, de expresie romana si „Tompa Miklós”, de expresie maghiara, iar aceasta interculturalitate il face unic in establishment-ul teatral din Europa.
Momentele referentiale ale Trupei Liviu Rebreanu au fost marcate inainte de 1989 de: Turandot montata de Dan Micu, Livada de visini, creatie a marelui director de scena Gyorgy Harag, scenografiata de legendarul artist Romulus Fenes, iar apoi de binomul Satyricon & Trupa pe Butoaie, pus in scena de Victor Ioan Frunza. Trupa „Tompa Miklos”, fondata de chiar omul de teatru Tompa Miklos, a repurtat la randul ei, de-a lungul celor 50 de ani de existenta, deosebite succese de public si critica.
Intre 1990/1994 Teatrul National din Targu Mures a avut un moment fast  si a generat modele artistice si manageriale: Trupa pe butoaie, primul proiect de teatru alternativ din Romania; First & second meeting of European drama schools and academies – proiecte manageriate de Vlad Radescu, fost director al teatrului.
Spectacolele Nationalului din Targu Mures, puse in scena de creatori importanti, au fost prezentate pe scene din Vienna, Budapest, Esztergom, Veszprém, Miskólc, Debrecen, Ljubljana, Belgrad, Novi Sad, Paris, Strassbourg, Grenoble, Stockholm, Oslo, Berna, Zürich, Bassel, Bonn, Frankfurt, Koln, Hamburg, Hanover, Stuttgart, Dortmund.

 

Bookmark and Share
Tipareste acest articol
O noua aparitie editoriala - Elena Chirita
STEFAN CUCU - „EMBLEMATIC FILOLOG CLASIC ROMÂN DE AZI”
Coperta Carte - Elena Chirita
Elena Chirita - Cum vorbim in public
Madalina Corina Diaconu
Madalina Corina Diaconu
Lazar Ladariu –„Secunda de pamânt”
HOLOCAUST. Destine la rascruce
Elena Chirita - POLITICA SI DIPLOMATIE - interviuri
Mariana Cristescu - Trandafirii desertului
Pentru Credinta, Neam si Tara de Lazar Ladariu si Mariana Cristescu
Locations of visitors to this page