Corneliu LEU - SECOLUL SI DEMOCRATIA
Mariana Cristescu, Damen Passo Doble, Editura Nico, Târgu Mures, 2012

Regal de clavicord Cipriana Smarandescu





Muzeul de Istorie Sighisoara, in colaborare cu Asociatia Muzicala "Aliusmodum”, cu sprijinul Municipiului Sighisoara si al Asociatiei Artistilor Plastici "Alma Mater Castrum Sex”, a organizat, la inceputul lunii, 2 august a.c., in Turnul Fierarilor, un recital de clavicord sustinut de Cipriana Smarandescu, membru fondator si director artistic al Asociatiei muzicale "Aliusmodum”.
Pentru a afla mai multe date despre acest instrument muzical, am stat de vorba cu prof. Nicolae Tescula, directorul Muzeului Sighisoara, care ne-a oferit unele date interesante. "Clavicordul este o piesa de muzeu ce apartine Muzeului de Istorie Sighisoara si a fost construit in anul 1824, la Biertan (jud. Sibiu), de catre Samuel Maetz, mester transilvanean specializat in instrumente cu claviatura, descendent al unei familii germane cu traditie in constructia de orgi.
In anul 1902, instrumentul a intrat in proprietatea Muzeului de Istorie din Sighisoara, pana la acea data aflandu-se in proprietatea unei familii sasesti sighisorene. Clavicordul a fost restaurat gratie unei sponsorizari oferite din partea Fundatiei «Mihai Eminescu Trust».
In luna aprilie a anului 2005, Edmund Handy, restaurator englez de instrumente de epoca, si-a instalat atelierul in incinta muzeului si, pe durata a trei saptamani, asistat de istoricul Adonis Mihai, a desavarsit lucrarile de reabilitare, aducand instrumentul la forma in care se afla azi. Prin aceasta operatie s-au conservat cu minutiozitate toate componentele sale originale (cu exceptia corzilor). Instrumentul este confectionat din lemn de diferite esente (cires, fag, brad si stejar), se intinde pe 5 octave, iar claviatura este lucrata in fildes si abanos. Conform normelor de interpretare a muzicii vechi, instrumentul este acordat in «a» (la) = 415 Hz. Acordajul este de tip Werckmeister III, acordajul preferat al lui J.S. Bach”.
Din cate stim, este unicul clavicord din Romania aflat in perfecta stare de functionare.
Clavicordul face parte din familia instrumentelor cu claviatura, adoptand principiul coardelor lovite (ca in cazul pianului, aparut mai tarziu) si nu al coardelor ciupite, ca in cazul instrumentelor mai apropiate lui ca varsta si aspect (clavecinul, spineta etc.). Pe acest instrument, Erich Türk, de la Conservatorul din Cluj, a sustinut trei concerte solo si camerale si a inregistrat,  in 2008, un CD, iar Cipriana Smarandescu a sustinut, in 2010, un recital, in Turnul Fierarilor, care s-a bucurat de un real succes in randul publicului meloman.
Concertul din acest an se afla la a doua editie. Muziciana ne-a destainuit iubirea neconditionata ce o poarta acestui instrument, apropiindu-se de el cu emotie de fiecare data cand vine la Sighisoara.
"Am avut onoarea si ocazia extraordinara sa cunosc acest instrument ce dainuieste din 1824. A fost o placere nemaipomenita, practic, este o sfidare a istoriei. Aveti aici un instrument care, pe langa faptul ca a rezistat in timp, a fost restaurat si intretinut foarte bine.
Merita toate felicitarile cei care s-au ocupat de readucerea acestuia la valoarea lui initiala: colectivul Muzeului de Istorie din Sighisoara”. Nascuta la Alba Iulia, a debutat in "lumea” clavecinului in 1995, la Academia de Muzica din Bucuresti, fiind prima studenta la nou-infiintata sectie de clavecin din Romania, impreuna cu, astazi, prof. univ. dr. Petre Lefterescu.
Studiind in prealabil Muzicologia, din dorinta de a canta sonatele lui Domenico Scarlatti (1685-1757) pe instrumente originale, a inceput sa studieze clavecinul. S-a specializat, cum spuneam, in Italia, la Vicenza, unde s-a si stabilit. A urmat cursuri in Olanda, Austria, cursuri intense de muzica veche, iar din 2004, Cipriana a fondat un ansamblu de muzica veche, care fiinteaza la Roma, sustinand concerte inclusiv la Academia di Romania, concerte ce se vor relua din toamna acestui an.
Din fericire, tot in zona Transilvaniei a mai avut ocazia sa cunoasca si alte instrumente de mare valoare: orga din Rasnov, orga din Harman, orga din Brasov...
"Sunt o serie de instrumente vechi, pe care toti marii artisti instrumentisti ai lumii doresc sa le cunoasca” - ne spune, cu mandrie, artista. Este mare pacat ca o asemenea muzica veche nu isi afla loc in perioada Festivalului medieval din Sighisoara! Ar fi cu adevarat o reusita, tinand cont ca acest miracol muzical a fost posibil, in editiile anterioare din anii 2000 si 2001, in marea Biserica Evanghelica din Cetate, devenita neincapatoare.
Speram ca acest maraton muzical al muzicii baroce sa fie reluat. In timpul concertului, am avut ocazia sa traim si sa vibram sub acelasi impuls de incantare, cu fiecare nota muzicala insailata precum o fantastica broderie a regasirii, prin chiar muzica insasi, plina de gratie in dansul diafan al degetelor artistei, ce punctau sunetele purtand imaginarul sufletului in lumea visarii.
Pentru acest dar muzical, iti multumim Cipriana Smarandescu!

VASILE V. LUCA

Bookmark and Share
Tipareste acest articol
O noua aparitie editoriala - Elena Chirita
STEFAN CUCU - „EMBLEMATIC FILOLOG CLASIC ROMÂN DE AZI”
Coperta Carte - Elena Chirita
Elena Chirita - Cum vorbim in public
Madalina Corina Diaconu
Madalina Corina Diaconu
Lazar Ladariu –„Secunda de pamânt”
HOLOCAUST. Destine la rascruce
Elena Chirita - POLITICA SI DIPLOMATIE - interviuri
Mariana Cristescu - Trandafirii desertului
Pentru Credinta, Neam si Tara de Lazar Ladariu si Mariana Cristescu
Locations of visitors to this page