Corneliu LEU - SECOLUL SI DEMOCRATIA
Mariana Cristescu, Damen Passo Doble, Editura Nico, Târgu Mures, 2012

CRIZA FINANCIARA - CRIZA CREDINTEI?


"CRIZA Financiara" ne apropie de Domnul nostru Isus Hristos, sau ne departeaza? Dar unii de altii? Este un test al CREDINTEI? Ce fel?
CRIZA Economica diminueaza dezbaterea CREZURILOR de tip "FORUM" care s-ar cuveni sa se centralizeze pe componenta ei numita "vesnicitate" si se concentreaza asupra componentilor ei Asociali" in temporalitate, la urma urmei cu trimiteri spre invesnicire si ea. Cu alte cuvinte, desi nu este poate cel mai exact spus - crezul religios determina viata sociala, iar viata sociala adevereste crezul. Cel putin asa ar trebui. Crezul sa arate atitudinea, iar atitudinea sa reflecte crezul.
Ecumenismul religios se vrea un vaccin al supravietuirii sociale in criza economica. El nu are in vedere eliminarea apocrifelor din crezuri pentru a se ajunge la CREZ cu conotatiile vesnice, ci integrarea lor in asa zisa "democratie spirituala" pamanteana si temporara.  In fata Crizei Economice si cu atat mai mult in ea, pare nepotrivit sa se mai discute daca exista purgatoriu sau nu, daca transubstantierea este autentica sau ba, ce zi din saptamana sa fie "sabat" - Vineri, Sambata sau Duminica -, sau oricare alta sau niciuna, adorarea sau nu a sfintilor si moastelor etc. Se pare mai potrivit un front comun, indiferent cum, impotriva Crizei Economice, situatie imediata. Acum-ul, eclipseaza Atunci-ul. Ce folos de masa imbelsugata promisa in cer, daca masa de la pranzul de azi e goala. Logica, filozofie, forum si apoi tribuna. Din pacate.
In acest context, ceea ce Biblia ne invata este minunat. Este vorba de componenta sociala a credintei.  Este vorba de transpunerea Scripturilor in trairea de fiecare zi si de fiecare situatie. Cu fluctuatiile ei inerente, Criza Economica a strabatut toata istoria lumii pana la cea de azi, care este - (va fi) - profetica si de proportii cum niciodata. Comportarea credinciosului ar trebui sa fie insa aceeasi in orice circumstanta. Mai mult chiar, credinta nu doar sa nu scada, ci chiar sa creasca.
In Criza Economica din pustia Sinaiului, ne-a ramas fila de istorie despre "mana", hrana de atunci a israelitilor iesiti din Egipt, ca "cine stransese mai mult, n-avea nimic de prisos, iar cine stransese mai putin, nu ducea lipsa deloc". Aceasta nu inseamna incurajarea leneviei si descurajarea harniciei, ci inseamna ca Domnul purta de grija.
In acelasi sens apostolul Pavel spune: "Aici nu este vorba ca altii sa fie usurati, iar voi stramtorati; ci este vorba de o POTRIVIRE; in imprejurarea de acum, prisosul vostru sa acopere nevoile lor, pentru ca si prisosul lor sa acopere la randul lor nevoile voastre, asa ca sa fie o POTRIVIRE".  Nici o legatura cu trecerea politica de la capitalism la socialism.
"Pe saraci ii veti avea totdeauna cu voi", zice Domnul. De ce oare? Ii place Lui sa fie saraci in poporul Sau? Aceasta situatie nedorita, urmare a pacatului, El o ofera ca o oportunitate de manifestare a iubirii fata de semeni.  Componenta sociala a credintei. Este ea un act de caritate doar, ca si cel prezent adeseori in secular? Este doar o componenta etica prezenta si printre necredinciosi? Desigur nu.
Evanghelia ne destainuie diferentierea care va fi la judecata de pe urma, pe aceleasi lucruri facute, dar facute sub alta motivatie. Pentru temporalitatea acestei vieti, nu putem spune ca sunt rele niste "legi sociale" care prin articolele lor juridice sa mai ia de la unii si sa mai dea la altii.  Mai murmura unii ca li se ia prea mult, mai murmura altii ca li se da prea putin si totul ramane aici intre noi, pentru cei cativa ani de contemporaneitate. Nu atinge nici infinitul, nici vesnicia, desi argumentele pro si contra devin publice. Ceva s-ar mai putea "carpi" in social si prin "reglementari" omenesti, dar atingerea vesnicitatii este departe. A da "a doua ta camasa" cum zice Evanghelia, celui ce este dezbracat, este altceva.  Masurarile si cantaririle statistice in procente privind "cantitatea" pot fi adesea rupte de "calitate" neatingand valorile morale. O paine imensa, planetara, impartita  perfect "egal" computerizat, celor peste sase miliarde de pamanteni, nu acopera motivational frangerea singurei tale paini partasie cu fratele tau.  Lipseste din aceasta supramoderna legislatie gestul de "a da" chiar daca "primirea" este egala.
Evanghelia ne trimite exact la motivatia gandului, gestului, faptei.  Domnul vorbeste despre "un pahar de apa" dat celui insetat - cel insetat fiind chiar El care a strigat pe cruce "MI-E SETE", ca nu va ramanea nerasplatit.
Desi o situatie pamanteasca si de temporalitate, la finele timpului, Criza Economica globala este un test al credintei fiecaruia si tuturor, de dimensiuni si valori ceresti si vesnice.  Nu o dorim, nici nu ii dam importanta necuvenita de subordonare a credintei noastre.  
Sta scris:  "Cine ne va desparti pe noi de dragostea lui Hristos?  Necazul sau stramtorarea, sau prigonirea, sau foametea, sau lipsa de imbracaminte, sau primejdia, sau sabia"?  Nu e aceasta imaginea Crizei Economice? "Nimeni si nimic", este raspunsul Scripturii ca raspuns al nostru.

Benone Burtescu

Bookmark and Share
Tipareste acest articol
O noua aparitie editoriala - Elena Chirita
STEFAN CUCU - „EMBLEMATIC FILOLOG CLASIC ROMÂN DE AZI”
Coperta Carte - Elena Chirita
Elena Chirita - Cum vorbim in public
Madalina Corina Diaconu
Madalina Corina Diaconu
Lazar Ladariu –„Secunda de pamânt”
HOLOCAUST. Destine la rascruce
Elena Chirita - POLITICA SI DIPLOMATIE - interviuri
Mariana Cristescu - Trandafirii desertului
Pentru Credinta, Neam si Tara de Lazar Ladariu si Mariana Cristescu
Locations of visitors to this page