Corneliu LEU - SECOLUL SI DEMOCRATIA
Mariana Cristescu, Damen Passo Doble, Editura Nico, Târgu Mures, 2012

UMBLAREA DIN MIJLOCUL CASEI TALE

"Voi canta bunatatea si dreptatea; Tie Doamne iti voi canta.
Ma voi purta cu intelepciune pe o cale neprihanita.
Cand vei veni la mine? Voi umbla cu inima fara prihana, in mijlocul
casei mele.
Nu voi pune nimic rau inaintea ochilor mei; urasc purtarea pacatosilor;
ea nu se va lipi de mine. Inima stricata se va departa de mine; nu vreau
sa cunosc pe cel rau.
Cel ce se deda la inselaciune nu va locui in casa mea; cel ce spune
minciuni nu va sta inaintea mea. " 
(Psalmul 101:1-4,7)


-partea a doua-
1. Purtare cu intelepciune (v.2a)

David face  legamant cu sine si zice: "Ma voi purta cu intelepciune, pe o cale neprihanita" (v.2a). Daca trebuie undeva intelepciune, acel loc este in primul rand familia.  Apostolul  Iacov ne descrie intelepciunea care rezolva interrelatiile de familie si intersociale. El spune inspirat de Duhul Sfant: "Intelepciunea care vine de sus, este, intai curata, apoi pasnica, blanda, usor de induplecat, plina de indurare si de roduri bune, fara partinire, nefatarnica" (Iacov 3:17).
Se vede ca intelepciunea  aceasta are origine divina, este practica, spre binele familiei si alunga categoric elementul omenesc, care este fatarnicia. Ea insoteste pe toti sotii, toate sotiile si toti chrestinii care umbla pe cararile neprihanirii, adica ale vietii sfinte. Preocuparea acestora este bunatatea unul fata de altul si dreptate unul pentru altul. (v.1).

2. Dorinte sfinte (v.2b)

In mijlocul unei comportari de  character, David are o intrebare aparte: "Cand vei veni la mine" (v.2b)?
Dorinta lui este ca in familia sa, Dumnezeu sa aiba loc  oricand, iar viata si characterul familiei lui sa fie deschise inspectiei divine la orice ora.  Daca Domnul vine in control - si El vine in fiecare zi, ce vom spune? Cum vei reactiona tu sotule sau sotie, la auzirea unor vesti invinuitoare despre celicea de langa tine? Te vei pierde cu firea in plans si disperare sau vei ramane confident in unitatea si dragostea familiei stiind characterul celuilalt?
Pentru o familie chrestina Domnul este dorit. Prezenta lui nu trebuie sa terorizeze daca avem character sfant, ci trebuie sa bucure. Dimpotriva, absenta sa este o pricina de amaraciune. David va spune in Ps. 30: 6-7: "Cand imi mergea bine, ziceam: Nu ma voi clatina niciodata!... dar, ti-ai ascuns Fata si m-am tulburat ..." Dorinta unei familii chrestine este ca Domnul sa fie o prezenta permanenta in viata lor. Acolo unde vine El, aduce pace, sanatate, painea  cea de toate zilele, dragoste, vindecare divina, putere asupra Diavolului, mantuire, siguranta si un ocean nesfarsit de fericire. Despartiti de El nu putem face nimic bun (Ioan 15:5f). 

FAMILIA SI FAPTE

Faptele unui om sfant - adica ale unuia care se cheama chrestin, trebuiesc sa izvorasca din credinta lui sfanta (Iacov 2:17-24). In umblarea familiei lui David intalnim:

1. Fapte in sfintenie (v.3)

In cuvintele legamantului lui David, care trebuie sa fie si legamantul nostru, gasim: "Nu voi pune nimic rau  inainte ochilor mei; urasc purtarea pacatosilor; ea nu se va lipi de mine" (v.3).   Primul aspect urmarit in faptele lui David pentru si fata de casa sa, este lupta impotriva raului.  El nu va vorbi rau cand va fi ofensat, chiar in casa (Ps. 120:6-7), nu va intoarce cuvantul sotiei (Ps. 15:4f), iar ochii lui nu vor privi asupra unei straine sau asupra femeii altuia (Prov. 5:20).
Faceti si voi azi legamant sa umblati in fapte sfinte in casa voastra. A urma ce este sfant inseamna a uri raul. Nu priviti la pornografie.  Nu priviti cu admiratie la dezmatul celor din jur numai pentru ca ei sunt populari azi. Nu vedeti ce familii au? Cu toata masca de fericire ce o pun pe fetele lor, nu au pace si nici liniste. Nu au gasit nici dragostea. Pe aceasta din urma au confundat-o cu aventurile amoroase necontrolate si s-au trezit  uzati si coborati la nivelul unui obiect dispozabil, pe care dupa ce-l folosesti  il arunci la gunoi. Voi fiti sfinti caci Dumnezeul vostru este sfant (1 Petru 1:16-17). Faptele voastre sfinte vor vorbi despre characterul vostru sfant.
Al doilea aspect al faptelor sfinte in familia lui David este de natura influentei. El zice: "urasc purtarea pacatosilor; ea nu se va lipi de mine" (v.3f).   Intrebati-va azi pe cine veti lasa sa va influenteze in familie? Pe cei ce au calcat in picioare demnitatea familiei prin adulter, inselaciuni si alte lucruri de felul acesta? Poate ca veti zice: "Si altii au facut la fel"! Este drept ca altii au facut ce au facut , dar voi nu veti fi judecati in ziua Domnului dupa ce au facut altii ci fiecare va fi judecat dupa ceea ce a facut personal (2 Corinteni 5:10; Obadia 15). Daca doriti o influenta dinafara, ascultati-l pe  David care zice:"Sfintii, care sunt in  tara, oamenii evlaviosi, sunt toata placerea mea" (Ps. 16:3). Apoi, si voi si noi toate celelalte familii sa   invatam de la Marea Pilda a credintei noastre, adica de la Isus Christos (Matei 11:29; Evrei 12:1-2).

2. Fapte in severitate (v.5)

Legamantul   lui David de umblare in si  inaintea familiei si apoi a regatului sau, are si un element de severitate. El zice: "Pe cel ce cleveteste in ascuns pe aproapele sau, il voi nimici; pe cel cu priviri trufase si cu inima   ingamfata, nu-l voi suferi... cel ce se deda la inselaciune nu va locui in casa mea; cel ce spune minciuni, nu va sta inaintea mea" (v.5,7). Auzind aceste cuvinte, s-ar putea ca cineva sa-si faca pareri si sa adopte practici straine vietii chrestine si prescriptiilor divine prin Evanghelie. Nu uitati ca psalmul este profetic in natura si vorbeste despre Imparatia Milenara cand orice rau de pe pamant va fi starpit, caci Diavolul va fi legat atunci, iar Domn al   intregului Pamant va fi Insusi Domnul Isus Christos. Apoi, sa nu uitati ca David vorbeste si politic in acest psalm, iar in afacerile politice ale oamenilor, se intampla si abuzuri, prea multe din nefericire.
In ceea ce priveste viata de familie insa, o nota de severitate trebuie sa fie tot timpul in vorbele, faptele si actiunile noastre. Aceasta nu inseamna nicidecum sa nimicim fizic sau cu vorba pe cineva, caci in legislatia Nou Testamentala suntem chemati sa facem bine celor ce ne fac rau si sa eliminam razbunarea complet din practica si din gandirea noastra (Matei 5:44; Romani 12:17-21). Nu inseamna nici sa ne purtam cu severitate in relatiile de familie. Severitatea despre care va vorbesc este una personala, cu sine. Este aidoma cu ceea ce spunea apostolul Pavel cand ne invata scriind: "... ma port aspru cu trupul meu, si-l tin in stapanire..." (1 Corinteni 9:27a).
Daca  nu vom fi severi cu noi insine, nu putem cere altora sa ne asculte sfatul. In familie ne trebuie severitate in controlarea limbii. Cu  ea putem rani sotul sau sotia la fiecare pas. Putem rani copiii si prietenii. Cuvintele pe care le vorbim trebuie sa aiba doua ingrediente: adevar si dragoste! Ele sunt ca sarea de bucatarie care este alcatuita din sodiu sau natriu si clor. Sodiul, este un element chimic alcalin, care este foarte activ si care se afla numai in combinatie cu alte elemente. Clorul, pe de alta parte, este un element chimic gazos cu miros sufocant si proprietati dezinfectante. Este o otrava. 
-va urma-

Reverend LAZAR GOG
Doctorand in Teologie Pastorala al Universitatii
Oral Roberts, Tulsa OK

Bookmark and Share
Tipareste acest articol
O noua aparitie editoriala - Elena Chirita
STEFAN CUCU - „EMBLEMATIC FILOLOG CLASIC ROMÂN DE AZI”
Coperta Carte - Elena Chirita
Elena Chirita - Cum vorbim in public
Madalina Corina Diaconu
Madalina Corina Diaconu
Lazar Ladariu –„Secunda de pamânt”
HOLOCAUST. Destine la rascruce
Elena Chirita - POLITICA SI DIPLOMATIE - interviuri
Mariana Cristescu - Trandafirii desertului
Pentru Credinta, Neam si Tara de Lazar Ladariu si Mariana Cristescu
Locations of visitors to this page