Corneliu LEU - SECOLUL SI DEMOCRATIA
Mariana Cristescu, Damen Passo Doble, Editura Nico, Târgu Mures, 2012

CE AM VAZUT LA IERUSALIM ? DRUMUL CRUCII - VIA DOLOROSA

 

de Preot Paroh Aurel Sas, Las Vegas

„Si indata dimineata, arhiereii, tinand sfat cu batranii, cu carturarii si cu tot sinedriul si legand pe Iisus, L-au dus si L-au predat lui Pilat” (Marcu 15:1)

„Si ducandu-si crucea (Iisus) a iesit la locul ce se cheama al Capatanei, care in evreieste se zice Golgota. Unde L-au rastignit, si impreuna cu El pe alti doi, de o parte si de alta, iar in mijloc pe Iisus” (Ioan 19:17-18).

(Continuare din editia precedenta)

Popasul 5. Simon din Cirene este oprit pentru a ajuta pe Iisus sa duca Crucea! „Si pe cand Il duceau, oprind pe un oarecare Simon Cirineul, care venea din tarina, i-au pus Crucea, ca s-o duca in urma lui Iisus. Si dupa El (Iisus) venea multime multa de popor si de femei, care se bateau in piept si Il plangeau (pe Iisus)” (Luca 23:26). Astfel, primul purtator de Cruce in lume este Simon Cirineanul, tatal lui Alexandru si al lui Ruf (cf. Marcu 15:21). Pe acest loc este o Capela franciscana, care comemoreaza evenimentul opririi lui Iisus.

Aici se poate vedea semnul Sfintei Maini a lui Iisus, care s-a imprimat in zid, cand a pus mana pe el! Am sarutat acel semn Sfant al Mainii lui Iisus, impreuna cu celelalte grupuri de pelerini, de pe zidul care se poate vedea si azi!

Cei din multime Il priveau cu lacrimi pe Iisus, Cel de altadata, care le tamaduia bolnavii, le inmultea painile si le invia mortii, vazandu-L atat de schimbat, cu fata plina de sudori si sange din bataile primite si de la coroana de spini, care patrunsesera pielea Capului Sfant al Domnului Iisus! Istovit, Iisus a simtit nevoia sa stea o clipa ca Om, dar cei din jurul Sau L-au lovit si I-au cerut sa se grabeasca. Vazand ostasii romani ca drumul pana la dealul Golgotei nu este asa de scurt si ca Iisus ar putea muri pe drum, inainte de a ajunge acolo, au silit pe Simon Cirineanul sa-L ajute sa duca Crucea (cf. Marcu 15:21), pentru a-L rastigni pe Iisus mai repede si a merge apoi la sarbatorirea Pastilor iudaice.

Popasul 6. Credincioasa Veronica sterge fata lui Iisus cu o mahrama! Scriptura care ne descopera, inca in Vechiul Testament, zice: „Sa caute Domnul asupra ta cu fata vesela si sa te miluiasca!” (Numeri 6:25). Astfel, Domnul Iisus a vazut alergarea prin multime a credincioasei Veronica spre El si a miluit-o, cu rasplata de a fi imprimat chipul Sau cel Sfant pe mahrama ei, ca prima Icoana pentru Biserica crestina.

Locul respectiv este marcat de Biserica Sf. Veronica, care apatine ordinului de maici „Surorile lui Iisus”. Asadar, credincioasa Veronica, cu puterea credintei si a iubirii ei pentru Domnul, a strapuns multimea si a ajuns la Iisus, dandu-i mahrama ei sa-si stearga fata de sudori, imprimandu-se, astfel, pe ea prima Icoana cu chipul Domnului Iisus!

Reflectie. Lumea crestina nu va uita credinciosia, curajul, duiosia pioasei Veronica de-a pururea, care cu credinta si dragostea ei, a strapuns multimea si a ajuns la Domnul Iisus, dandu-ne prima Icoana cu chipul Sfant al Domnului. Din aceasta rezulta invatatura ca oricine va alerga la Iisus, ca si credincioasa Veronica, va fi binecuvantat si rasplatit. Mahrama, cu chipul Domnului Iisus imprimat pe ea, este pastrata in Bazilica Sf. Petru din Roma.

Nu a lipsit nici ucenicul Ioan, Evanghelistul Ioan de mai tarziu, desi l-au impins, pentru ca voia sa vada toate, sa ne scrie cu de-amanuntul cate a patimit Iisus pentru mantuirea lumii. Astfel, tanarul Ioan a fost tot timpul in apropierea Domnului, datorita credintei, dragostei si devotamentului sau de tanar ucenic pentru Invatatorul si Rascumparatorul lumii.

Asadar, strabate si tu obstacolele vietii, stimate cititorule, sa ajungi la Salvatorul si Mantuitorul tau Iisus Hristos, ca si credincioasa Veronica, ramai si tu langa Iisus cu credinta tare, ca Evanghelistul Ioan, spre a fi si tu salvat.

Popasul 7. Iisus cade a 2-a oara sub povara Crucii! Scriptura prezinta: „Si El le-a fost izbavitor in toate stramtorarile lor. Si n-a fost un trimis si nici un inger, ci fata Lui i-a mantuit. Intru iubirea Lui si intru indurarea Lui, El (Mesia Hristos ce avea sa vina), i-a rascumparat, i-a ridicat si i-a purtat in toata vremea de demult” (Isaia 63:9). Asa vestea proorocul Isaia, cu mult inainte, despre Drumul Crucii lui Mesia.

Reflectie. Cuvintele „i-a ridicat si i-a purtat in toata vremea” prezinta, in caderea lui Iisus sub greuatea Crucii, simbolul caderii fiecarui om sub povara pacatelor, iar in ridicarea lui Iisus cu Crucea, ridicarea omului din aceasta cadere, pe care a adus-o Domnul pentru fiecare suflet. Aceasta rezulta si din teologia faptului ca in Iisus Hristos era intruchipata intreaga omenire, ca s-o rascumpere prin Moartea si Invierea Sa.

Asadar, in Crucea lui Iisus era viata fiecarui om nascut sub Soare cu pacatele lui, intreaga omenire constituind Crucea lui Iisus. Acest loc dureros, al caderii Domnului Iisus, este marcat de doua Capele franciscane legate printr-un sir de trepte, care indica locul caderii lui Iisus a 2-a oara.

Popasul 8. Iisus consoleaza si sfatuieste femeile din Ierusalim, care-L plangeau pe drumul Crucii! Iata, Scriptura care ne reveleaza: „Si intorcandu-Se catre ele, Iisus le-a zis: Fiice ale Ierusalimului, nu Ma plangeti pe Mine, ci pe voi plangeti-va si pe copiii vostri” (Luca 23:28). Manastirea greaca ortodoxa „Sf. Haralambie” marcheaza locul cu o Cruce romana si o inscriptie „Iisus Hristos este Victorios”. Cuvintele Domnului catre femeile care Il plangeau, zicandu-le: „pe voi plangeti-va si pe copiii vostri”, exprima invatatura catre femeile tuturor veacurilor, de a se plange pe ele insele si pe copiii lor, in Taina Pocaintei, pentru iertarea pacatelor si intoarcerea la Dumnezeu. Astfel, Mantuitorul Hristos a cautat pana la sfarsitul vietii Sale pamantesti sa stearga lacrimile celor in suferinta, plangand El Insusi pentru cei indurerati. „Si a lacrimat Iisus” (Ioan 11:35), cand a aflat de moartea lui Lazar, pe care apoi l-a inviat din morti (cf. Ioan 11:43-44).

Popasul 9. Iisus cade a 3-a oara sub povara Crucii! Aici este o Biserica ortodoxa copta, care indica acest punct dureros, de unde Iisus a putut vedea locul rastignirii! Asadar, caderea lui Iisus simbolizeaza caderea omenirii in pacat, iar ridicarea Domnului infatiseaza ridicarea pe care a infaptuit-o Iisus omenirii, a fiecarui suflet, din moartea pacatelor si robia diavolului, dupa Scriptura care zice: „…Ca sa surpe prin moartea Sa (Iisus) pe cel ce are stapanirea mortii, adica pe diavolul” (Evrei 2:14).

Astfel, Drumul Crucii lui Iisus si Drama Jertfei lui Iisus de pe Golgota este sublima si sfanta pana la cele mai mici amanunte si duioasa pana dincolo de lacrimi, este tot ce a putut darui mai mult Dumnezeu pentru mantuirea neamului omenesc, dupa Scriptura care ne reveleaza, zicand: „Caci Dumnezeu asa a iubit lumea, incat pe Fiul Sau Cel Unul-Nascut L-a dat ca oricine crede in El sa nu piara, ci sa aiba viata vesnica” (Ioan 3:16). Intr-adevar, fericit este cel ce crede, caci acela va avea viata vesnica! Iisus Domnul, in suferinta Sa pe Drumul Golgotei, culminand cu rastignirea pe Cruce, ce a fost primita de Milostivul Dumnezeu ca Jertfa de rascumparare a neamului omenesc, ne-a adus tuturor eliberarea din asuprirea diavolului, prin moartea pacatelor si dobandirea mantuirii.

Va urma

Bookmark and Share
Tipareste acest articol
O noua aparitie editoriala - Elena Chirita
STEFAN CUCU - „EMBLEMATIC FILOLOG CLASIC ROMÂN DE AZI”
Coperta Carte - Elena Chirita
Elena Chirita - Cum vorbim in public
Madalina Corina Diaconu
Madalina Corina Diaconu
Lazar Ladariu –„Secunda de pamânt”
HOLOCAUST. Destine la rascruce
Elena Chirita - POLITICA SI DIPLOMATIE - interviuri
Mariana Cristescu - Trandafirii desertului
Pentru Credinta, Neam si Tara de Lazar Ladariu si Mariana Cristescu
Locations of visitors to this page