Corneliu LEU - SECOLUL SI DEMOCRATIA
Mariana Cristescu, Damen Passo Doble, Editura Nico, Târgu Mures, 2012

CE AM VAZUT LA IERUSALIM ? DRUMUL CRUCII - VIA DOLOROSA

 

de Preot Paroh Aurel Sas, Las Vegas

 

„Si indata dimineata, arhiereii, tinand sfat cu batranii, cu carturarii si cu tot sinedriul si legand pe Iisus, L-au dus si L-au predat lui Pilat” (Marcu 15:1)

„Si ducandu-si crucea (Iisus) a iesit la locul ce se cheama al Capatanei, care in evreieste se zice Golgota. Unde L-au rastignit, si impreuna cu El pe alti doi, de o parte si de alta, iar in mijloc pe Iisus” (Ioan 19:17-18).

Ce am vazut la Ierusalim si in Tara Sfanta, Israel, intre 10 si 23 Februarie, 2011, se poate prezenta pe doua linii: linia spirituala sau duhovniceasca si linia istorica si geografica. Linia spirituala, nu se poate infatisa indeajuns in cuvinte, deoarece simtamintele depasesc cuvintele, sarace in exprimare, cand ajungi la locurile harice unde Domnul Iisus a platit, prin suferinta, pretul rascumpararii neamului omenesc. Dar pe linia istorica si geografica poti vorbi si scrie in cuvinte fara sa mai termini, pentru ca in Israel Dumnezeu a savarsit atatea lucrari pentru mantuirea lumii intregi, dupa cum arata martorul ocular, Sf. Apostol si Evanghelist Ioan, care spune: „Dar sunt si alte multe lucruri pe care le-a facut Iisus si care, daca s-ar fi scris cu de-amanuntul, cred ca lumea aceasta n-ar cuprinde cartile ce s-ar fi scris! Amin”. (Ioan 21:25)

In putinul spatiu din aceasta editie de publicare, voi descrie pentru Saptamana Sfintelor Patimi ale Domnului Via Dolorosa sau Drumul Crucii lui Iisus, pentru mantuirea mea, a ta, a ei, a lor, frate cititorule, si a intregului neam omenesc. Drumul Crucii lui Iisus are 14 Trepte sau Popasuri, pe care le voi relata pe scurt, pentru a putea fi retinute mai bine. Am strabatut Drumul Crucii Domnului, cu atatea emotii si simtaminte de nedescris, impreuna cu grupul de 51 de frati romani Pelerini, dintre care 4 preoti.

Popasul 1. Iisus este batjocorit si chinuit in pretoriul de judecata si condamnat la moarte! „Si era Vinerea Pastilor (iudaice), cam la al saselea ceas, si a zis Pilat Iudeilor: Iata Imparatul vostru. Iar aceea au strigat: „Ia-L! Ia-L! Rastigneste-L! Pilat le-a zis: Sa rastignesc pe imparatul vostru? Arhiereii au raspuns: Nu avem imparat, decat pe Cezarul. Atunci L-a predat lor ca sa fie rastignit. Si ei au luat pe Iisus si L-au dus sa-L rastigneasca!” (Ioan 19:14-16). Asa a avut loc condamnarea la moarte a lui Iisus Domnul.

De cine a fost Iisus condamnat la moarte? De Pilat in pretoriul de judecata de la Palatul sau din Ierusalim, Vinerea dimineata, la strigatul arhiereilor, batranilor, carturarilor si a multimii instigate sa strige: „Rastigneste-L! Rastigneste-L!, conform Scripturilor care zic: „Deci a iesit Iisus afara, purtand cununa de spini si mantia purpurie. Si le-a zis Pilat: Iata Omul. Cand L-au vazut deci arhiereii si slujitorii au strigat, zicand: Rastigneste-L! Rastigneste-L! Zis-a lor Pilat: Luati-L voi si rastigniti-L, caci eu nu-I gasesc nici o vina. Iudeii i-au raspuns: Noi avem lege si dupa legea noastra El trebuie sa moara, ca S-a facut pe Sine Fiu al lui Dumnezeu” (Ioan 19:6-7 si 19:13-16; Luca 23:22-25; Marcu 15:8-15; Matei 27:15-26).

Prin urmare, Pilat a renuntat la puterea lui, care a spus ca o are „de a-L elibera pe Iisus” si de frica sa nu isi piarda pozitia de procurator roman in Iudeea, a implinit cererea Sinedriului Iudaic, din vremea aceea, in Ierusalim, de a-L da pe Iisus la moarte, prin rastignire si de a-l elibera pe Baraba, care era un talhar si criminal (cf. Ioan 18:40).

Ce Decizie si Sentinta criminale – pentru Iisus nevinovat – au putut da arhiereul Caiafa cu sinedristii in Prima Faza de Judecata Sinedriala, in zorii diminetii de Vineri, si procuratorul roman, Pontiu Pilat, in Faza de Judecata Penala, pe care a condus-o, tot Vineri dimineata! Ce tragedie pot savarsi oamenii necredintei, nelegiurii si ai pacatului, care nu s-au gandit ca vor raspunde in fata judecatii lui Dumnezeu si a istoriei omenirii. Ambele Faze de Judecata au avut invinuiri false si nedrepte in condamnarea lui Iisus la moarte. Martor este istoria, ca Iisus Hristos nu a facut nici un rau decat numai bine, atat atunci, cat si pana la sfarsitul veacurilor, prin invatatura Evangheliei Sale, renascand intreaga omenire la o viata noua.

Popasul 2. Iisus ia Crucea pe umeri si pleaca spre Golgota rastignirii in lacrimile multimii! „si ducandu-si crucea (Iisus) a iesit la locul ce se cheama al Capatanei, care in evreieste se zice Golgota. Unde L-au rastignit, si impreuna cu El pe alti doi, de o parte si de alta, iar in mijloc pe Iisus” (Ioan 19:17-18). Iar Crucea care o ducea Iisus era crucea omenirii intregi, simbolizand vinovatia fiecarui om, in pacatele lui, care s-a nascut sub Soare si a trait in aceasta viata in ascultarea de vrajmasul diavol in savarsirea pacatului.

Astfel, Pilat aproband strigatul arhiereilor, slujitorilor, carturarilor vremii si multimii instigate, l-a predat pe Iisus lor sa-L duca sa fie rastignit (cf. Ioan 19:17), iar ei L-au dus la locul numit in evreieste Golgota (cf. Ioan 19:17), unde L-au rastignit si impreuna cu el au mai dus doi talhari, pe care i-au rastignit, unul de-a dreapta si altul de-a stanga lui Iisus (cf. Marcu 15:27).

Plecarea lui Iisus cu Crucea in spate pe drumul Golgotei s-a implinit dupa ce L-au batut, I-au pus o cununa de spini pe cap, dupa Scriptura care zice: „Deci, atunci Pilat a luat pe Iisus si L-a dat sa fie biciuit. Si ostasii, impletind cununa din spini, I-au pus-o pe cap si L-au imbracat cu o mantie purpurie. Si veneau catre El si ziceau: Bucura-te, regele iudeilor! Si-I dadeau palme” (Ioan 19:1-3). Asa cruzime pot savarsi oamenii necredinciosi in toate vremurile. Astfel, Iisus a luat Crucea pe umeri si a plecat pe drumul Crucii Golgotei insotit de multime (cf. Marcu 15:22) unde avea sa plateasca pretul rascumpararii neamului omenesc prin Jertfa Sa pe Cruce.

Popasul 3. Iisus cade prima data sub povoara Crucii la iesirea din cetate, in plansul multimii! „Iar dupa El venea multime multa de popor si de femei, care se bateau in piept si Il plangeau” (Luca 23:27). Drumul Crucii, spre dealul Capatanei – Golgota – a fost o adevarata Drama a mantuirii neamului omenesc, in povara Crucii lui Iisus. Era inainte de amiaza, caci iudeii se grabeau sa inceapa sarbatorirea Pastilor.

De aceea L-au silit pe Iisus in ducerea Crucii spre Golgota si astfel, in vazul multimii, Domnul a cazut prima oara sub povara Crucii omenirii, in imbulzirea ostasilor romani, pentru a merge mai repede, deoarece iudeii se zoreau sa plece la sarbatorirea Pastilor iudaice. Pe acest loc este construita o Capela catolica armeneasca, ce marcheaza locul si in care se savarsesc mereu Sfinte Slujbe.

Popasul 4. Iisus o vede pe Mama Sa, Fecioara Maria, care cauta sa-L ajute! „Si erau acolo multe femei, privind de departe, care urmasera din Galileia pe Iisus, slujindu-I” (Matei 27:55-56). „Si stateau langa Crucea lui Iisus, mama Lui, si sora mamei Lui, Maria lui Cleopa si Maria Magdalena” (Ioan 19:25). Acest loc este iarasi marcat de o Biserica armeneasca a Sfintei Fecioare Indurerate.

Intr-adevar, Maria, mama lui Iisus, strapunsa de durere, a strabatut prin multime sa-si ajute Fiul, care a cazut sub povara Crucii omenirii. Tot Maria, mama lui Iisus a ramas langa Cruce pe Golgota, dupa ce Domnul si-a dat Duhul in mainile Tatalui, avand alaturi de ea pe Apostolul si Evanghelistul Ioan, caruia Domnul Iisus, din inaltul Crucii, i-a incredintat mama, zicand: „Deci Iisus, vazand pe mama Sa si pe ucenicul pe care il iubea stand alaturi, a zis mamei Sale: Femeie, iata fiul tau! Apoi a zis ucenicului: Iata mama ta! si din ceasul acela ucenicul a luat-o la sine” (Ioan 19:26-27). Mare invatatura pentru toti copiii, ca sa poarte grija de mamele lor, de parintii lor, precum Iisus Domnul a purtat grija de mama Sa, in cele mai mari suferinte, cand a plecat din lumea aceasta!

Va urma

Bookmark and Share
Tipareste acest articol
O noua aparitie editoriala - Elena Chirita
STEFAN CUCU - „EMBLEMATIC FILOLOG CLASIC ROMÂN DE AZI”
Coperta Carte - Elena Chirita
Elena Chirita - Cum vorbim in public
Madalina Corina Diaconu
Madalina Corina Diaconu
Lazar Ladariu –„Secunda de pamânt”
HOLOCAUST. Destine la rascruce
Elena Chirita - POLITICA SI DIPLOMATIE - interviuri
Mariana Cristescu - Trandafirii desertului
Pentru Credinta, Neam si Tara de Lazar Ladariu si Mariana Cristescu
Locations of visitors to this page