Corneliu LEU - SECOLUL SI DEMOCRATIA
Mariana Cristescu, Damen Passo Doble, Editura Nico, Târgu Mures, 2012

Religia vazuta primitiv



Despre Legea educatiei (2011) se discuta mult pentru ca sunt multe erorile dinauntrul ei. Unele tradeaza incultura, altele reaua-vointa, cateva, de-a dreptul primitivismul viziunii. Acesta este cazul articolelor despre religie.
Se stie ca Hitler socotea religia, in 1941, drept “subminare a fundamentelor culturii” (iar Robert Wistrich ne-a redat, in Laboratory for World Destruction, University of Nebraska Press, 2007, prezentarea detaliata a vederilor lui Hitler asupra religiei). Mussolini a avut aceeasi atitudine depreciativa despre religie atunci cand, in convorbirea cu Hans Frank, din 1935, spunea ca “religia este insesizabila, ca si ceata” (ca si cum numai ceea ce se impune cu forta este real!). Pot sa mai aduc in discutie alte referinte care ne lumineaza asupra a ceea ce prevede Legea educatiei (2011) in privinta temei foarte complexe si delicate a religiei.

Dupa ce au vrut sa elimine facultatile de teologie din universitati (initiativa blocata, intre timp, prin interventii din afara), autorii legii au uitat sa corecteze unele articole (de pilda, art. 132, in care se defineste facultatea - “facultatea corespunde uneia sau mai multor domenii ale stiintelor, artelor sau sportului” - lasand in afara enumerarea teologiei). Astfel ca, in ceea ce priveste invatamantul teologic, legea este un compozit de formulari lovite de confuzie.

Ne intereseaza insa reglementarea invatamantului religios. Aceasta pleaca de la stabilirea de “principii”. Trec peste conotatia, la randul ei, confuza a termenului “principiu” (care este luata din limbajul curent, nu din limbajul juridic, cum este necesar intr-o lege). Legea proclama emfatic “principiul libertatii de gandire si al independentei fata de ideologii, dogme religioase si doctrine politice” (articolul 3n). Se ridica cel putin trei intrebari:
a) Se reduce religia la “dogma religioasa”? Un om catusi de putin cultivat stie ca nu se reduce;
b) Este religia de plasat alaturi de “ideologii” si “doctrine politice”, cum fac autorii legii? Un om cultivat stie ca religia este altceva;
c) Este “independenta” de religie prevazuta de Legea educatiei realista in epoca postseculara si postiluminista (daca secular si iluminist se iau, precum legea, in intelesul din secolul al XVIII-lea) in care traim? Orice om care citeste stie ca relatia este mult mai complicata decat simpla si mecanica separare. Dar legea persevereaza in eroare si, in locul delimitarilor pe care le face posibile cultura (Mihai Ralea spunea ca a fi inteligent inseamna a face distinctii!), aduce un punct de vedere de multa vreme epuizat. La articolul 123 se spune: “Institutiile de invatamant superior se organizeaza si functioneaza independent de orice ingerinte ideologice, politice sau religioase”. Oare?
Exista in fapt institutii de invatamant superior confesionale, care, prin natura lor, nu pot fi “independente” de religie.
Dar nu numai atat. Daca privim in “Preambulul” proiectului de constitutie a Uniuni Europene, observam ca “mostenirea religioasa” a Europei este asumata efectiv, ca fundament al “drepturilor omului, libertatii, democratiei, egalitatii si statului de drept”. Nu cumva autorii Legii educatiei (2011) nu citesc si nu cunosc evolutia din Europa si raman la prejudecatile lui Hitler si la instrumentarile lui Mussolini? Nu cumva avem in aceasta lege un alt exemplu de primitivism, exhibat cu mijloacele unei puteri inculte, de data aceasta in tema complexa si delicata a religiei?

Andrei Marga

Bookmark and Share
Tipareste acest articol
O noua aparitie editoriala - Elena Chirita
STEFAN CUCU - „EMBLEMATIC FILOLOG CLASIC ROMÂN DE AZI”
Coperta Carte - Elena Chirita
Elena Chirita - Cum vorbim in public
Madalina Corina Diaconu
Madalina Corina Diaconu
Lazar Ladariu –„Secunda de pamânt”
HOLOCAUST. Destine la rascruce
Elena Chirita - POLITICA SI DIPLOMATIE - interviuri
Mariana Cristescu - Trandafirii desertului
Pentru Credinta, Neam si Tara de Lazar Ladariu si Mariana Cristescu
Locations of visitors to this page