Corneliu LEU - SECOLUL SI DEMOCRATIA
Mariana Cristescu, Damen Passo Doble, Editura Nico, Târgu Mures, 2012

BIBLIA NU SE CONTRAZICE. NICI NU SE DEZICE

Exod 20, 10: "... ziua a saptea este ziua de odihna inchinata Domnului Dumnezeului. tau..."

Romani 14, 5: "Unul socoteste o zi mai pe sus decat alta, pentru altul, toate zilele sunt la fel".

La cata cunoastere teologica exista azi - cand peste cativa ani se va face 2000 de la fagaduinta Domnului "Ma voi intoarce" si a carei implinire o asteptam ca iminenta, - s-ar cuveni macar in privinta zilei de odihna saptamanale sa fie si lumina si acord in crestinatate. Este ciudat ca in timp ce numarul institutelor de invatamant crestin creste de neoprit, iar numarul propovaduitorilor se arata meteoric, nu se observa nici o preocupare majora in legatura cu intelegerea vointei lui Dumnezeu in aceasta privinta. Asa se face ca realitatea consta in SAMBATARI, DUMINICARI si probabil si altfel de ...ARI. De inteles, bineinteles, ca ar fi o treaba buna ca varfurile acestor mari grupari religioase crestine sa aiba o intalnire sinodala de proportiile celei de la Nicea dupa care sa se arate lumii cu invatatura. Pana atunci insa, fiindca nu se intrevede asa ceva curand, mai putem gandi si noi urmarind Biblia, pe care o consideram Cuvantul lui Dumnezeu.

Denumirea zilelor saptamanii dupa planete, nu apartine Bibliei. Este un limbaj necrestin, dar care a intrat in folosinta si a devenit foarte popular. In schimb, limbajul biblic - cel numeric - a fost abandonat aproape in totalitate. Aceasta situatie a creat foarte usor premize celor necredinciosi de a batjocori pe cei credinciosi de nestiinta despre CARE zi in denumire planetara corespunde cu a CATA in denumire numerala, biblica. Adica sa nu se mai stie si sa se accepte ORICUM si ORICE. Adica fiecare din zilele de sub denumire planetara sa poata fi corespunzatoare oricarei zile din numirea numerica.

Revenind la Biblie, saptamana numerica este absoluta. Doar putin se vorbeste de ziua A OPTA, dar nu in ciclul saptamanii ci in lucruri si lucrari care se intind pe o perioada mai mult de sapte zile si care nu au acelasi inceput cu saptamana calendaristica. Ceva de felul Aa cinsprezecea zi a lunii", care este fara vreo legatura cu 1-7 saptamanal. Stabilirea numerica a zilelor saptamanii a fost facuta de Domnul Dumnezeu la creatiunea pamantului si omului intr-o ordine desavarsita ".. Aceasta a fost ziua intaia...." etc. pana la "...Dumnezeu a binecuvantat ziua a saptea si a sfintit-o". Mai departe de sapte, nu. Orice imixtiune in aceasta ordine creationala are rezultate nedorite, cum ar fi evolutionismul. Dar pentru ca SAPTAMANA nu are nici o motivatie parabiblica, Dumnezeu a avut grija ca ea sa se pastreze asa cum a zis-o El si iat-o dupa sase mii de ani la fel de autentica, in fiecare casa, la indemana oricui, ghid pentru orisicine.

Ramanand doar la cateva aspecte de baza, constatam ca realitatea in ceea ce numim crestinatate, este urmatoarea:

- Majoritatea crede intr-o zi de ODIHNA SAPTAMANALA, conform Bibliei.

- Unii considera ca ziua saptamanala de odihna poruncita de Dumnezeu este A SAPTEA - in sistem planetar Sambata.

- Unii considera ca este INTAIA, in sistem planetar Dumineca.

Prinsi intre DE CE A SAPTEA si DE CE INTAIA, unii spun ca NU CONTEAZA CARE, sau NICIUNA.

Se cade sa aminitim la acest punct, disputa motivationala de sarbatorire a aceleiasi zile saptamanale de odihna, INTAIA, intre cele doua mari, cele mai mari biserici crestine, cea Romano-Catolica si cea Protestanta cu ramificatiile ei neoprotestante.

Biserica Romano-Catolica declara in documentele ei oficiale ca dupa Biblie, ziua de odihna saptamanala este a SAPTEA - Sambata, dar ea - biserica, a schimbat-o in INTAIA - Duminica, prin propria-i autoritate, ca o dovada a ei de investitura divina. Nu discutam daca ea are autoritate sa schimbe ceea ce Dumnezeu a hotarat, dar sinceritatea declaratiei e de apreciat, mai ales ca este facuta oficial.

Biserica Protestanta - cu ramurile ei neoprotestante,- sarbatoreste ziua INTAIA - Duminica, drept zi de odihna saptamanala, dar pe motivatia ca Biblia ar spune asa. Unde spune Biblia asa, nu poate argumenta, dar oricum, nu-i place nici varianta acceptarii ca Biserica Romano-Catolica de care a avut marea rupere cinci sute de ani in urma, ar avea atata autoritate in modificarea Scripturilor.

La aceasta stare de lucruri - cu privire la Saptamana si ZIUA de ODIHNA saptamanala, lumea religioasa iudaica - biblica si ea (caci fara de ea crestinismul n-ar avea sens), precum si fractiunea destul de proeminenta, Adventistii de Ziua a SAPTEA, pe linia aceasta veniti din Baptisti de ziua a SAPTEA, sunt prezente la masa adevarului Biblic.

Personal, nu mi se pare ca Apostolul Pavel in Epistola lui catre Romani cand scrie, "unul socoteste o zi mai pe sus decat alta, pentru altul toate zilele sunt la fel", ar contrazice ceea ce Domnul Dumnezeu a scris cu degetul Sau, "...ziua a saptea este ziua de odihna inchinata Domnului Dumnezeului tau". Apostolul parca n-ar da aici o porunca ci ar descrie o stare de lucruri de atunci - care este si acum - si pe care sa o tratam cu intelepciune. Ce ar fi rau daca am pleca de la premiza ca BIBLIA NU SE CONTRAZICE, NICI NU SE DEZICE?

Benone Burtescu

Bookmark and Share
Tipareste acest articol
O noua aparitie editoriala - Elena Chirita
STEFAN CUCU - „EMBLEMATIC FILOLOG CLASIC ROMÂN DE AZI”
Coperta Carte - Elena Chirita
Elena Chirita - Cum vorbim in public
Madalina Corina Diaconu
Madalina Corina Diaconu
Lazar Ladariu –„Secunda de pamânt”
HOLOCAUST. Destine la rascruce
Elena Chirita - POLITICA SI DIPLOMATIE - interviuri
Mariana Cristescu - Trandafirii desertului
Pentru Credinta, Neam si Tara de Lazar Ladariu si Mariana Cristescu
Locations of visitors to this page