Corneliu LEU - SECOLUL SI DEMOCRATIA
Mariana Cristescu, Damen Passo Doble, Editura Nico, Târgu Mures, 2012

80 DE ANI DE LA NASTEREA MAESTRULUI ZUBIN MEHTA

Getta BERGHOFF

Partitura unei vieti, partitura unui popor. Kathia Buniatishvili sub bagheta marelui dirijor.

Care ureche, care inima nu vibreaza la numele lui Zubin Mehta. Care dintre noi nu e leganat de momentul fericirii la gindul de a-si rezerva biletul de concert. Recent, la a 80-a aniversare a maestrului, bafta noastra a fost „Concertul 1 de pian in B flat minor opus 23 Ceaikovski” in interpretarea Kathiei Buniatishvili produsul a citorva curente de scoli rusesti, studiata la Viena si ajunsa pe scena tarii noastre cu ocazia sarbatoririi aniversarii maestrului. O perfectionista, imbinare a talentului cu toate favorurile varstei unde frumusetea si naturaletea isi propun sa uluiasca auditoriumul, suflarea ascultatorului. O urmaream pe interpreta in pauzele ei orchestrale cand muzica ii traversa cerebelul si deasupra nasului i-au aparut doua cute spre inaltimea fruntii... Cutele erau desigur semnalul unor amintiri dureroase care-i strabateau gindurile, cine putea patrunde tainele gindirii ei intr-acele momente, posibil ca, sub vraja muzicii si-a reamintit sfirsitul vietii lui Ceaikovski hotarit sa bea din apa murdara a Nevei, iar durerea resimtita in fiinta ei alege obrazul pe care-si exprima cruzimea, a vietii compozitorului, numai  ochii ei urmareau bagheta maestrului care in acele momente dadea prioritatea flautului, violonceistilor asezati in stinga ei si privirea si-o cobora spre clapele pianului.

Il urmaresc pe mestro, privirea vie, treaza atenta la fiecare sunet si semn inscris pe partitura, chiar daca le cunoaste fara sa le citeasca, eu ii urmaresc privirea si cu ochii mintii revad fotografiile maestrului dintr-a 50-a aniversare, a 60-a, a 70-a aniversare fiecare pastrata la extremele bibliotecii, acum imi defileaza in memorie chipul maestrului de la o decada la cealalta, il privesc mai atenta si-accept cum virsta nu ne uita  pe niciunul achitindu-se de fiecare...

Dupa ropotul de aplauze potolite, atribuite interpretei, fiecarui muzician al orchestrei, dupa sarutul si imbratisarea maestrului, Khatia Buniatishvili ne ofera un fragment din Franz List. Maestrul de astadata ramas in picioare intr-o extrema a scenei e absorbit de muzica lui List, atent, cantarind fiecare sunet, fiecare nota iesita din clapele pianului si de atita extaz buzele lui fredonau in surdina. Sunt cu ochii pe el, savureaza muzica compozitorului. E implicat in muzica lui si totusi departe, pe aripile muzicii si-a anilor, a timpului trecut. Nu-i scapa tineretea interpretei si gindurile il intorc la anii tineretii lui,  inceputurile carierii lui... La 18 ani plecase din casa parinteasca din Bombay spre Academia de muzica din Viena. Visul lui sa devina dirijor i se implineste dupa ce-l intilneste pe  vestitul profesor al acelor vremi Hans Svarobasky. Sapte ani mai tirziu devine dirijorul filarmonicii din Berlin.

Se pare ca Destinul si Muzica amandoua se pleaca in fata tineretii lui, a talentului neprihanit si nesatios de imbinare a sunetelor in cele mai frumoase game, rasplatindu-l cu generozitate. O intamplare providentiala il aduce in 1961 in Israel sa-l substitue  pe Eugen Ormandy intr-un concert cu care intretine  relatii exceptionale. Titlul de director muzical i se confera in 1969, anii in care filarmonica israeliana isi impune un prestigiu bine meritat datorita maestrului Zubin Mehta. Cam in acele zile maestrul afirma in viu grai ceea ce simtea, anume, ca Israelul devenise a doua familie, al doilea cuib al vietii lui de unde an dupa an reuseste sa lanseze tinere talente devenite pe parcursul anilor muzicieni notorii internationali.
   
Franz List cucerea publicul, numai gindurile maestrului erau prada amintirilor. Era perioada cind pentru intaia oara Cortina de Fier se ridica lasind libertatea unor mari artisti sovietici, violonistului David Oistrakh si celistului Mstislav Rostropovich sa ne viziteze filarmonica. Memoria maestrului alerga pe urmele acelor zile. Se inbogatise orchestra cu participarea lui Michael Taube, George Singer, Paul Ben Haim, Bracha Zefira, Pnina Salzman. Intr-aceleasi zile s-au intors incununati de succesele primelor lor debuturi Itzhak Perlman, Pinchas Zukerman si un geniu abia iesit din adolescenta pe numele de Daniel Barenboim facuse imigrare intr-aceleasi zile. Intreaga tara traieste incertitudinile zilelor prevazute si neasteptate, surprize si satisfactii intervin de la o rasuflare la alta, si totusi alt razboi izbucneste, strabate cerul intunecat ca un fulger. Asa a izbucnit razboiul de 6 zile si asa i-a ramas amintirea. Vecinii, doreau distrugerea noastra si noi visam viata, vroiam sa traim.  Multi muzicieni  faimosi au parasit tara, unii mai curajosi au ramas si maestro Zubin Mehta fara vorbe de prisos se intoarce cu un avion incarcat de munitii adunate din intreaga Europa...

Ajuns la acest episod maestrul isi muta greutatea corpului pe celalalt picior, zambeste  si se lasa furat de amintirile lui...  Sosirea lui  Leonard Bernstein sa puna in program simfonia lui Mahler cu intentia sa o aduca in anfiteatrul muntelui Scopus si Isac Stern  ales de solist al concertului. Infierbantat si el ca toti ceilalti visa sa concerteze „Requemul – Verdi” la Beth Lehem. Vise frumoase implinite  in acei ani  ce repede au trecut...  Si peste toate aceste mari evenimente  intr-acele zile violoncelista Jacqeline des Pres urma sa se casatoreasca cu Daniel Barenboim in Ierusalimul eliberat! Doamne, cate emotii fericite intr-aceleasi zile cand atatea mame isi plingeau feciorii...

Jasha Heifetz si Gregor Piatigorsky se intorc in tara sa pregateasca cu orchestra filarmonicii un viitor concert. In  asenenea momente tensionate si fericite pe care maestrul Mehta si le reaminteste, izbucneste razboiul in plina zi de Yom Kipur si maestrul isi duce orchestra pe liniile celor doua fronturi in nord si sudul tarii sa concerteze soldatilor, ranitilor in spitale.

Nu stiu daca-n acele momente il mai urmarea pe List caci maestrul isi inclina capul isi apropie palma de frunte... Si-a amintit de concertul lui Bhrams al lui Arhur Rubinstein. Era primul concert de piano dirijat de el. O rasuflare prelungita de fericire ii trece pe buze, isi revine din amintiri si urmareste degetele  concertistei care luneca pe claviatura.
Maestrul isi increti fruntea, si rasufla prelung... Prea multe evenimente emotionante le-a impartasit cu destinul acestui „popor ales" de l-au ales pe el dirijor pe viata al orchestrei israeliene, atatea emotii, trecute, traite, reamintite tocmai acum, la acest concert cand colegii, publicul si toata tara il sarbatoreste la implinirea a 80 de ani.

80 de ani!?  Se intreba simtindu-si tresarirea. Da, da, 80! Iata pe scena apare un carut cu trandafiri rosii si lumanari aprinse cit cifra varstei lui. Orchestra intoneaza „Happy birthday” si publicul sculat in picioare aclama cu un ropot de aplauze cantandu-i „Happy birthday to you”...
-------------------------
Getta BERGHOFF
Tel Aviv, Israel
2016

Bookmark and Share
Tipareste acest articol
O noua aparitie editoriala - Elena Chirita
STEFAN CUCU - „EMBLEMATIC FILOLOG CLASIC ROMÂN DE AZI”
Coperta Carte - Elena Chirita
Elena Chirita - Cum vorbim in public
Madalina Corina Diaconu
Madalina Corina Diaconu
Lazar Ladariu –„Secunda de pamânt”
HOLOCAUST. Destine la rascruce
Elena Chirita - POLITICA SI DIPLOMATIE - interviuri
Mariana Cristescu - Trandafirii desertului
Pentru Credinta, Neam si Tara de Lazar Ladariu si Mariana Cristescu
Locations of visitors to this page