Corneliu LEU - SECOLUL SI DEMOCRATIA
Mariana Cristescu, Damen Passo Doble, Editura Nico, Târgu Mures, 2012

DIN SCÂNTEILE VIETII (VERSURI)

Adina DUMITRESCU



AMNAR UITAT

Motto:
„Ati terminat cu rasul?”  
Charles Kingsley - (Alton Locke)

Era intr-una din zilele acelea,
cu ceata, de s-o tai cu cutitul.
Se auzeau voci nemultumite de trafic
ale  obligatilor sa conduca,
ale batranelor pietii si pantofii tarsiti
ai purtatorilor ce s-ar mai fi culcusit pe sub pilote
in loc sa se scoale si sa mearga la scoala ori gradinita.
Pe mine ceata nu ma deranja, chiar puteam spune,
ca pe undeva o asteptam. Intrata in ea,
cum nu vedeam nici la doi pasi de eram in strada,
nici pe fereastra de eram in casa,
automat imi studiam conturul.
Nimic nu-mi era mai aproape in aria vizuala.
Nu ramaneam niciodata pe linia exteriorului meu,
ci tot patrundeam, de parca tot cautam, ceva.
Si cum sa nu caut? Vesnic fiecare are
cate ceva de cautat, numai cu gasitul
era ceva muuuult mai complicat.
Cautam doua lucruri, sa ma inteleg
definindu-ma intr-un fel,
ca-mi tot spuneam ca-s mai altfel
decat restul lumii, ca-mi lipseste ceva,
daca nu chiar o doaga, iar al doilea era,
sa-mi caut stilul. Dadusem iama-n toate!
Ajunsesem sa recunosc scrisul mort de cel viu,
ma pretindeam vie, dar stiam de la prima
ochire pe-o pagina, cine tara-tara de doi bani jumatate,
de-amorul artei cum s-ar spune,
rotind mii de cuvinte,
astfel incat prin aiureala de cap, sa-ti puna
capastrul si sa para scrisul viu.
Scarabeu in pustiu.
Sa nu ma intrebe acum cineva ce-i acela
scris viu. Viu adica viu si cu asta, gata!
Viu, viu, dar in ce stil?
Ce stil ar fi mai penetrant si mai ales
instructiv, adica sa si duca la ceva,
ca-n retorta. La o reactie din partea cititorului!?
Ca vrejul de fasole faceam volute in jurul tuturor stilurilor.
Dar tematica? Acelasi lucru, cu toate ca
ma feream de sabloane, dar mai greseam.
Trece toata lumea prin scris si prin viata, prin mode.
Fusese moda cu chinurile dinainte de revolutie,
toti hop in ea, fusese a monografiilor, hop,
fusese a chinurilor detinutilor politici, hop,
fusese a nationalismului mascat in iubire de tara,
hop, hop, hop, fusese a sfintilor si teozofilor, hop, hop
si din hop in hop imi dadusem seama
ca trebuie facut neaparat ceva.  
Am luat buretele si am inceput sa sterg.
Intrasem, cum s-ar spune semiotic, in deconstructie.
Bine, bine, darami, dar ce? Opresti ceva, dar ce?
Se darama tot, nu se opreste nimic?
Zero si apoi de la zero! Reconstructie, dar in ce fel?
Am iesit din deconstructie? Ies acum, minten,
mai am cateva lucruri de uitat.
Si-ncep la voia intamplarii, incep cu amnarul.
Trebuie sa scap de amnar! Scanteie fara amnar?
Categoric, ca doar nu numai cu amnarul
se producea ce se producea!
Zis si facut, uit amnarul, incerc sa-mi uit
amarul, uit voit de tot si de toate,
ma inscriu pe poteca descendenta,
inchid ochii si astept finisul, ca sa ma scutur de praf,
sa-mi carpesc pe piele ce am de carpit ca sa-ncep,
nu-i asa, reconstructia de la zero.
Si curat si  murdar, n-am ce zice,
ma scutur, ma scutur, dar s-o putea?
Incercarea moarte n-are! Pare scris ras cu plans,
dar mai mult cu plans.
Pai cum altfel, cand eu tot la vale, tot la vale,
dar nu pe talpici, ci de-a berbeleacul?
Adica tot hop, hop, hop, ca-i tare capul,
eu facuta covrig si cand ii venea randul pe panta, trosc!.
Si ma apuc iar de scris. Pun intai sclipici noii scriituri,
las la o parte muze si zei-zeite, formez un nucleu
dintr-un eu vesnic si biruitor,
il inconjur cu un cor pe o singura voce sfasietoare,
sterg ce si ce sa dau oarecare patina,
aprind flashurile in rogvaiv numai pe planseu,
plafon gri laptos din care coboara fumuri,
aduc mobila, dictionare si travel-photo sa le pun
sa vorbeasca prin scrisu-mi, aleatoriu.
Din primul moment corul se aude ca gramofonul stricat,
uitasem ca inaintasul meu intr-ale schimbarii, John Cage
mutase intre timp accentul corului
antic din cor in om si instrument,
luand cu el si sacul tragismului famen.
Sau poate feminist. (Dansa dixit).
Fumul din plafon cade ceata pe nucleu-eu,
pe recuzita, tusim iritativ, dar dau la citit.
„Nu inteleg nimic. Muta stacheta. Mai jos.
- Dosul acoperit sau cum m-a facut mama?
- Cum vrei mata, si-om manca!”
Iti dau foc – strig!  - Nu vezi ca sunt de abia
la inceputul reconstructiei? Si dau sa aprind bricheta…
ea nimic, doar clik, la toate apasarile…
imi strig in san – la omul sarac nici boii nu trag!
Iar pentru sfatuitor – un amnar, laptopul meu pentru un amnar!
Adica sa aduc in discutie amnarul? La vremuri noi…
Da, la vremuri noi, tot noi! Ei, John Cage, John Cage,
scripca, scripca, dar ai avut si putintica dreptate,
scrisul nu e proces, ci-n primul rand e scanteie…
scanteia talentului! Dar cine poate spune despre el ca o are?
Cum cine? Culegatorul, spargatorul de pietre,
manuitorul amnarului! – Ma-nscriu la martiriu!


SANZIANA FATA FLOARE

prin poiana hat si soare, galben pata de
culoare peste floare, uite-un fir de sanziana,
fir de ata inflorita, zapacita de cicoare
si de rose colorate, gratii grase
si frumoase, bibilite.
agatata e de-un spin. agatata-agatata,
dar strapunsa  pana-n cambiu daca facem
calambur cu stejarul lemn si aer, cerc
pe cerc pe inima. pe carare sanziana
fir cazut din mandra floare
da sa-si sprijine un cot, ia, o frunza
dintr-un nod, sa ajunga la surate, coronita
de fetita ce va fi zburata-n sita,
caciulita de noroc, langa cosul cosar lipsa
ca e vara si-i potop sau e vara si e smog,
fierbinteala fruntilor de plecarea mintilor.
chin si zbatere serpeasca vindecare iasca
fag agatata de carlig, bade palarie noua
de sub roua.
se tarase doar pe burta, in decubitus ventral,
sa nu credeti despre mine ca axonu-mi nu-i
centrat sau plecat din neuron.
in decubitus dorsal, deci intoarsa magistral
sanziana ochi ramase peste rosele bazale,
mici plapande-amiroasne, nefacute pe taiate
mari artiste-n stand de rose curcubeu
cu stea in frunte. se-ntrema din boare
dulce de sub tufa-nobilata si ajunse
printre fete, simple si imbujorate,
la-mpletit coroana-casa, zburatoare,
zburator salvat de boare,
pentru zi de sarbatoare…


CADRIL

iarna inainta prea repede pentru
mine prea departe mi se parea drumul
inapoi o lama ascutita siroco sau zefir incins
imi taia fata alerga peste lespede
facea rotocoale ultimele  note din cimpoi
cadeau fara aer se asternea deasupra tipand
o trompeta sfasietoare prelunga umbre isi
indreptau spatele de pe pietre pasind peste
morminte acoperite de magma strangandu-se
spre circ in agora pentru ultimul bal umbra cu fireturi
de maresal batea sageata sarbacanei arma
doamnei cernite de trei ori orbi si-alegeau
perechile ascutindu-si urechile dupa
suierul respiratiei partenerului nu
incetase trompeta m-am aruncat in gramada
de zdrente aveam doar masca si o jupa
de colombina o suvita de par sur prins
intr-o clama prin decolteu mi se vedea
trecerea sperantei in arama-nverzita
pe margini aveam buze cenusii un condur
pierdut o mana albastra intinsa ce mi-a
fost prinsa de o gheara stiam reverenta
din memoria suvitei sure numarul
pasilor dupa contrapunctul condurului
la schimbarea perechilor mi-am lungit
arcul din gat si-am stiut ca-mi schimbasem
perechea locul ghearei  fiind luat de o mana
uscata descarnata albastra era o umbra cu
buzele cenusii cu o suvita sura de par la
reverul fracului tabla de sah o arlechino mi-am
spus in gand ce cauti aici in timpul
acesta pierdut cine sa rada si cine sa
planga dintre umbrele surde si oarbe
tac pasii ne duc in aceeasi cadenta
la reverenta plecam fruntile pe jos
peste roca incinsa de undeva aparuse
un fir de izvor limpede prinzandu-ne
picioarele in doua bucle le-am urmarit
se innodasera ca o funda de clestar
apoi din doua un singur parau fugind
purtand deasupra un spic de grau va ajunge
la rau ne-ntrebam fara sa ne raspundem fara
sa schimbam partenerul o reverenta un fir de
ata umil  condus de un fir de izvor urca lin inspre cer
in cadril


CAUTARE

te vad tanc
ba esti miel
ba esti ied
bajbaind dupa sfarc
cautand apucand  
apa vie  prefacuta in
navalnica inima
paine unsa cu miere
suflet tainic picand
bob de roua curata
bob de plumb si de
smoala si zabava in
bob si speranta in
ruga si drum
printre spini
ori in cercuri
sageata ce zvacnesti
inspre cer te vad deal
asezat peste vale
cu colnicele coaste
prinse sant peste
care iarba verde
rasare urmaresc
din privire drum
sapat de intrare
drum sapat de iesire
patrundere-n spice
ce-s marunt macinate
rumenite de coapte
se despart carari doua
doi colaci bobonati
ce zvacnesc  omenesc
tic ascuns de laute
rezemate de pulpe
imi apropii doar palme
sa te vad sa te simt
sa ma plec sa te-ating
ma plimb, fulg pe  bob
un barlog de-nfratit
pe polog margini lungi
psoasi dungi porti  de
strunga s-ajunga minutar
in cuibar inelar circular
rotocol astrilor luminite
pocnite scanteiere
pe piele peri carunti
punti pe umeri revin
degete misc rotocol
in sensul acelor de ceasornic
perpetuum mobile
in rotire de astri scrasnete
interioare la atingere
intre spate
dealuri lungi
fire de par pe ceafa
se strang ceara de albine
culcus saua umerilor
nu las nimic frigului
acoperindu-ti spatele
pana-n brau omoplatii   
supusi rozelor fragede
crapate drese din
busuioc sau
frunza de salcie
si ma scutur
sa-si lase pe tine
intreaga aroma gradina
din mijlocul verii
sunt altoi tai
ochiuri lastari
langa tine sa creasca
de la mijloc in jos
si aud sunand  
coarne de berbeci
de cerbi boncanit
danseaza iele naiade
lebede diferit colorate pe
lacul lumilor
sunt in afara
universurilor omenesti
cunoscute sunt lipita
crescuta din tine
pe sus pe cer
imponderabilitate
----------------------------
Adina DUMITRESCU
Ramnicu-Valcea
7 noiembrie 2016
----------------------------
DUMITRESCU Adina, nascuta la 1 decembrie 1944 in comuna Gradistea din judetul Valcea. Absolventa a Liceului „Mircea cel Batran” Intre anii 1963-1966 a urmat cursurile Facultatii de Agronomie Craiova, iar intre 1967-1972, cursurile Facultatii de Biologie ale Universitatii din Bucuresti. Romane publicate (in editii restranse); „Caruselul intentiilor” editura INTOL PRESS Ramnicu-Valcea; „Cararea dintre secole” editura I.P.; „Dupa-amiaza pasarilor cantatoare” editura I.P.; „Shakerul cu braga” editura I.P.; „Umbla putin la  sonor – editura I.P.; „Rezervatia Lacul Rosu sa fie inchisa la ora 3 a.m.!”, editura I.P.; „Aripa franta”, vol. I, premiat, editat INTOL PRESS, Ramnicu-Valcea 2011; vol. II, sub titlul „Iesirea din timpul nevastuicilor”; „Cucuta lui Socrate”, editura I.P.; „Clona”, editura I.P. Proza scurta: Alergatoarele din Kenya - pagini autobiografice; Intre lumi - note de calatorie in Anglia; Corespondenta in strafunduri; Naufragiati in paradis; Armonograful cu doua oscilatoare (piesa de teatru) Omagiu Tudor Arghezi – Culegere de poezii reunite sub titlul „Sunt sticletele ce-si va arde penajul”. Volume de versuri: Poezii – 2012-2013, editura I.P.; Poezii – 2014-2915, editura I.P.; Poezii – 2015, editura I.P.
(George ROCA, Rexlibris Media Group, Sydney, Australia)

Bookmark and Share
Tipareste acest articol
O noua aparitie editoriala - Elena Chirita
STEFAN CUCU - „EMBLEMATIC FILOLOG CLASIC ROMÂN DE AZI”
Coperta Carte - Elena Chirita
Elena Chirita - Cum vorbim in public
Madalina Corina Diaconu
Madalina Corina Diaconu
Lazar Ladariu –„Secunda de pamânt”
HOLOCAUST. Destine la rascruce
Elena Chirita - POLITICA SI DIPLOMATIE - interviuri
Mariana Cristescu - Trandafirii desertului
Pentru Credinta, Neam si Tara de Lazar Ladariu si Mariana Cristescu
Locations of visitors to this page