Corneliu LEU - SECOLUL SI DEMOCRATIA
Mariana Cristescu, Damen Passo Doble, Editura Nico, Târgu Mures, 2012

„TREI GENERATII” DE LUCIA DEMETRIUS LA TEATRUL ODEON DIN BUCURESTI

Magdalena BRATESCU

Au trecut saizeci de ani de la premiera, pe scena Teatrului Municipal, a piesei Luciei Demetrius, cea mai de succes dintre lucrarile sale dramatice considerate proletcultiste de critica literara contemporana. Cu o distributie de aur, Stefan Ciubotarasu, Fory Eterle, Tantzi Cocea, Jules Cazaban, Leny Caler, Beate Fredanov! In perioada comunista, drama s-a bucurat de nenumarate radiodifuzari la „Teatru la microfon" si a inspirat trei variante de film si chiar o opera.

„Trei generatii" are trei acte a caror actiune se petrece la diferenta de aproximativ treizeci de ani, adica la sfarsitul veacului al XIX-lea, mai precis in 1896, apoi in perioada interbelica, anul 1925 si ultimul in cea postbelica, in 1950, la putin timp dupa „victoria socialismului" in Romania.
 
In fapt, lucrarea e construita pe trei variatiuni dramatice pe aceeasi tema a dorintei de emancipare a femeii si este o trilogie ale carei personaje avanseaza in varsta sub ochii spectatorului, sau revin in varianta tanara, ca repetare a destinului femeii dominata de tirania tatalui, sau a sotului. „Este o piesa a ratarii visului de dragoste si fericire al femeii, un fel de saga despre casatoria burgheza ca trafic de sentimente, care trateaza femeia ca pe o marfa" (prof. Elena Ruxandra Petre).

Lucia Demetrius a fost fiica scriitorului Vasile Demetrius si a Antigonei, nacuta Rabinovici, evreica dupa mama. Ca dramaturg in perioada stalinista a aderat la miscarea teatrului realist socialist. A scris nu mai putin de 11 piese, fiind o rasfatata a regimului comunist. Avea remuneratii incredibile, cartile i se publicau in tiraje fabuloase, a primit functii importante si a fost distinsa cu Premiul de Stat. A trait ea insasi trei generatii, fiind nascuta in 1910 si decedata in 1992. A apucat deci schimbarea regimului si a asistat la prabusirea notorietatii sale. Pana in 2015, cand reputatul si talentatul regizor Dinu Cernescu a redescoperit piesa, a prelucrat-o si a redat-o publicului contemporan intr-un spectacol emotionant, bine pus in scena si excelent interpretat care a avut premiera anul trecut.

Intr-un superb decor cehovian din care, dupa clasica ridicare a cortinei si cele trei gonguri, se risipeste un fum al trecutului, evolueaza personajele piesei in costume perfect adaptate epocii (scenografia Maria Miu). Interiorul burghez are mobila sculptata, pian, draperii din brocart si tablouri frumos inramate. Decorul nu se schimba, sufera doar modificari legate de situatia familiei si ulterior de regimul politic.

Piesa e o pagina de istorie a Romaniei pe fundalul careia se tes destinele a trei femei. Doua sunt vandute de parinti unor barbati pe care nu-i iubesc, strivindu-li-se personalitatea si dragostea candida, ramasa neimplinita. Prima, Ruxandra, isi accepta cu supunere soarta, a doua, Eliza se razbuna ducand o viata destrabalata, incercand sa-si gaseasca fericirea in bratele altor barbati. De abia a treia, Veronica, exponenta a regimului comunist nou instaurat, munceste, se realizeaza ca muziciana, e independenta si-si decide singura soarta alaturi de logodnicul pe care si l-a ales.

Trecand dincolo de critica moralei burgheze si de lectia de etica socialista, spectacolul se urmareste cu placere ca o telenovela din zilele noastre. Dintre interpreti am remarcat-o pe Crina Muresan (Ruxandra) cu un joc nuantat, priviri graitoare si o credibila transformare de la tanara indragostita la bunica moderna din final. Excelenta deasemenea talentata Rodica Mandache in domnisoara Macri cea mica, un personaj cu o candoare si bunatate care-i sunt scut in fata vrajmasiei vietii si a familiei ei inchistate in dogme.

Cu prestanta, dictiune, voce baritonala si un joc inteligent evolueaza Mircea N. Cretu in judecatorul Ionita. Laurentiu Lazar creaza un Chiril Dumbraveanu mosier, sot si tata fara scrupule. Printre personajele prezente de-a lungul intregii actiuni, Alexandru Papadopol deceptioneaza in prima parte si se reinventeaza de abia ca batranul Iliuta, credibil, amuzant, perfect adaptat rolului de compozitie. O amintesc de asemenea pe talentata Paula Niculita in Veronica, un rol schematic, „pe linie", din care reuseste sa scoata maximum de naturalete si fermitate.

Un spectacol emotionant pe care-l recomand cu caldura tuturor celor in vizita la Bucuresti!
---------------------
Magdalena BRATESCU
Bucuresti
octombrie 2016

Bookmark and Share
Tipareste acest articol
O noua aparitie editoriala - Elena Chirita
STEFAN CUCU - „EMBLEMATIC FILOLOG CLASIC ROMÂN DE AZI”
Coperta Carte - Elena Chirita
Elena Chirita - Cum vorbim in public
Madalina Corina Diaconu
Madalina Corina Diaconu
Lazar Ladariu –„Secunda de pamânt”
HOLOCAUST. Destine la rascruce
Elena Chirita - POLITICA SI DIPLOMATIE - interviuri
Mariana Cristescu - Trandafirii desertului
Pentru Credinta, Neam si Tara de Lazar Ladariu si Mariana Cristescu
Locations of visitors to this page