Corneliu LEU - SECOLUL SI DEMOCRATIA
Mariana Cristescu, Damen Passo Doble, Editura Nico, Târgu Mures, 2012

Scrisoare pastorala ; Foaie periodica, gratuita a Parohiei Malovat-Mehedinti

Anul XV(2016), nr. 324(16 – 31 Aprilie)

         Dragii mei enoriasi!

          Pe Baraba il vrem! Numele acesta ne duce imediat cu gandul la acel personaj infiorator din Sfanta Scriptura, condamnat la moarte, pe care cei prezenti la procesul intentat Mantuitorului Iisus Hristos cereau in mod repetat sa fie eliberat, iar Domnul sa fie rastignit! Cutremurator!
           In Biblie se spune despre el doar ca era ,,talhar” si ca isi astepta executarea sentintei de condamnat la moarte. Nu stim pentru ce fapte. Poate ucisese, poate violase, poate indemnase poporul la rascoala, poate furase, poate inselase, poate fusese demnitar si luase mita sau isi insusise din banii sau bogatiile statului ceva. Asemenea cazuri erau destul de frecvente. Ne amintim, tot din Sfanta Scriptura, ca, impreuna cu Mantuitorul, au mai fost rastigniti doi ,,talhari”. Asadar, toti cei care savarseau infractiuni grave erau numiti ,,talhari” si de cele mai multe ori erau condamnati la moarte. Altfel spus, acesti oameni erau socotiti cei mai de jos ai societatii, gunoiul.
           Tot din Biblie aflam ca, in momentul in care Pilat, guvernatorul roman, care, in virtutea demnitatii sale, indeplinea si functia de judecator suprem in provincia Palestina, incerca sa-L scape de condamnare pe Iisus, convins fiind de nevinovatia Sa, propune poporului un ,,targ”: ,,Era  obiceiul la evrei, ca de Pasti sa elibereze un talhar” din inchisoare. Atunci Pilat le-a zis: ,,- Pe care voiti sa va eliberez, pe Baraba sau pe Iisus ce se zice Hristos?” Cei prezenti au raspuns in cor, repetat: ,,Pe Baraba! Pe Baraba!” ,,Si cu Iisus ce sa fac?” a intrebat Pilat. ,,Sa se rastigneasca! Sa se rastigneasca!”
          E cutremuratoare atitudinea acestei multimi. Dar sa vedem cine alcatuia aceasta ,,multime” din curtea pretoriului. Aflam, tot din Biblie, ca acolo erau ,,arhierei si carturari” si cei care se bucurau de trecere, in sensul ca erau agreati de mai marii zilei. Asadar, era vorba de acolitii stapanirii religioase si politice din Ierusalim, de profitorii, care venisera sau fusesera chemati, ca sa asiste la proces si sa ,,voteze” ceea ce mai marii lor le comandau. Atentie! Nu este vorba de locuitorii de rand ai Ierusalimului, de poporul cel adevarat. Acesta ii iesise lui Iisus inainte cu cateva zile la portile cetatii, isi intinsese hainele pe jos ca sa treaca El, impodobise gardurile cu tesaturi multicolore, purtase in maini ramuri de finic si strigase: ,,Osana, Fiul lui David!” Poporul Il primise ca pe un imparat. Stapanirea il condamna ca pe ultimul talhar peste numai patru zile, iar  profitorii zilei strigau, cu spume la gura ,,E vinovat de moarte!” ,,Sa se rastigneasca!”  Toti fac parte din poporul evreu, cu exceptia lui Pilat si a ostasilor romani, dar nu toti gandesc la fel. Multimea de oameni simpli, curati sufleteste, pe care El ii invatase si ii vindecase, vedea cu infrigurare in Iisus pe ,,Fiul lui David”, vita imparateasca, Omul capabil sa-i elibereze de sub robia romana. Il adorau, Il iubeau sincer si adevarat. Cei din curtea pretoriului formau un grup-tampon, care avea si rolul de a stopa   eventuala patrundere cu forta a poporului adevarat, care ar fi vrut sa-L scape. Fiecare dintre cei din curtea pretoriului era beneficiarul unui castig oarecare din cardasia cu stapanirea: fie o functie publica, fie o scutire de impozit, fie cine stie ce inlesniri. Nu sedeau degeaba acolo in timp de noapte, ca sa asiste la procese, ca sa strige, sa vocifereze. Erau chemati doar cand stapanirea stia ca trebuie sa faca o ilegalitate, sa forteze lucrurile intr-un caz oarecare si aveau nevoie de sustinatori, pentru a da tarie hotararii lor.
             Atitudinea celor din curtea pretoriului, care ,,voteaza” orbeste tot ceea ce li se spune, in speranta unui viitor castig pentru loialitate, sau ca rasplata pentru niste beneficii deja primite, ne inspaimanta. Cat se poate cobori fiinta umana pe scara valorilor morale pentru ,,o strachina de linte”, cum ar fi spus cineva din vremea noastra! Nu stim ce obligatii aveau fata de stapanire. Poate primisera o sticla de bere, un kilogram de zahar sau de orez, un pachet de tigari, o umbreluta, un creion, o tigaie sau ceva asemanator! Nu mai conteaza! Important este ca ei sunt in stare sa-si vanda si sufletul. Forteaza pe judecator sa condamne la moarte un om nevinovat. Stiau bine ca-i nevinovat, il vazusera, il auzisera, poate ii vindecase si pe ei sau pe vreunul din casa si din familia lor, dar, la semnul ,,sefului”, votau pentru condamnarea lui la moarte. Stiau ca, daca va scapa cu viata, le va mai vindeca si alti bolnavi, poate le va mai invia si morti, dar nu conta. ,,Seful” a zis asa si gata!
              Baraba era un ,,talhar”. Asa cum am spus mai sus, nu stim ce infractiuni savarsise, dar fusese condamnat de un tribunal. Astepta in ,,beciul domnesc”  ziua executiei. Masa de manevra din curtea pretoriului stia bine ca, daca Baraba iese din inchisoare, isi va continua activitatea infractionala: va ucide, va talhari la drumul mare, va jefui case si institutii, iar daca il vor pune in functii publice va face altele si mai mari. Cu toate acestea, fiindca ,,sefii” au zis asa, ,,poporul” sau, mai bine-zis, adunatura din curtea pretoriului ii cere eliberarea.
              Cazul prezentat ne duce la concluzia ca interesul personal, de grup, de partid, de gasca, dezumanizeaza in multe cazuri pe om. Logica, buna-cuviinta, frica de Dumnezeu si respectul de oameni sunt anulate. Individul devine o rotita dintr-un mecanism al mortii si al distrugerii, care nu mai rationeaza, nu mai alege intre bine si rau, ci executa orbeste ceea ce i se cere. Avem nenumarate astfel de cazuri in istorie, cand oameni care in viata civila erau intelectuali, artisti, oameni demni de tot respectul, cand au ajuns in anumite imprejurari, au devenit adevarate brute.
             Indraznim sa ne intrebam si sa va intrebam: nu cumva, oare, cei mai multi dintre noi semanam acelui grup din curtea pretoriului? Cred ca da! Sa ne facem un examen de constiinta si vom vedea ca asa este. De cate ori am ales dulceata de cateva minute a unui pacat si am alungat rasplata vesnica, pe care ne-ar fi dat-o practicarea virtutii? De cate ori n-am cerut pe Baraba, fie ca a fost el bautura, fie fumat, fie desfrau, fie furt, fie juramant stramb, fie crima, fie mita, fie inselaciune sau altele asemenea si am ,,votat” uciderea lui Iisus, fie ca s-a numit El cumpatarea, abtinerea, credinta, mila, binefacerea, omenia, rugaciunea, fapta buna, postul etc.!
              Baraba din Biblie a fost un personaj real, asa cum a fost si Domnul Iisus Hristos. Tabloul judecatii Mantuitorului ne ajuta sa intelegem mai bine psihologia multimii insetate dupa beneficii, in ciuda considerentelor morale; multimea aceea poate sa fie simbol pentru noi in viata morala, poate sa fie o imagine a fiecaruia dintre noi, care este mai tentat sa aleaga raul decat binele, pacatul decat virtutea, urmand mai degraba pe diavol decat pe Dumnezeu!
              Cine are urechi de auzit sa auda!
*
              Sfaturi parintesti. Din cartea Parintelui Arsenie Boca, Cararea imparatiei, mai spicuim un fragment:          
            ,,CEI CE-SI BEAU MINTEA. Grozava expresie si adevarata, cuvant cu cuvant. Ne reamintim efectul hormonilor asupra scoartei cerebrale: excita spre poftele gene­zice. Exact acelasi lucru il face si alcoolul, sub orice forma si la orice grad de tarie; aprinde mintea spre aceleasi pofte. Nu suplineste insa nici un hormon in rolul lui binefacator, ci pe oriunde trece ameteste, arde si atrofiaza. Omoara alte milioane de celule nervoase si fire telefo­nice. Toate ispravile se trec la activ, intocmai ca mai sus si se transmit zestre parinteasca la copii.
Mai grav: daca prea din tinerete se dedau flacaii la bautura, se intampla ca ajung neroditori. Glandele lor genezice se vor atrofia si vor produce niste celule incapabile de rodire. Se apara si firea pe cat poate: nu ia in spate orice i se-ncarca. Chiar daca se dau la bautura mai tarziu si inca nu scapa de pedepse. Asa de pilda, cercetatorii in chestiune au gasit forme monstruoase de spermatozoizi, avand ba doua capete, ba doua cozi, ba alte forme, efecte ale betiei. Betia isi inscrie urmarile pana si in celula genezica, mica de 60 de miimi dintr-un milimetru.
Ceea ce e dureros e faptul urmator: de se intampla vreo zamis­lire cu o atare samanta beata, si care-i mai mult siluire decat iubire, urmasul va fi, cu maxima probabilitate, epileptic - boala de nervi fara leac. Aceasta e cu atat mai sigur, cu cat, la scarba si spaima bietei mame, se mai adauga si bruftuluiala catorva injuraturi de Dumnezeu. Deci, dezechilibru in toate partile, dezechilibru in mediul umoral, dezastre in patrimoniul ereditar, dezechilibru moral, o mai fi avand si mama ceva de adaus, daca nu alta, cel putin spaima ce-o mananca, si inca e de ajuns ca sa se arate pe lume, in loc de un chip senin, un chinuit de draci si martor la judecata impotriva parintilor sai.
Sfarsitul betivului e sau in sant sau in casa de nebuni; iar sufletul in iad inca de aici. Urmasii lui - nu mai zic nimic, mila ma opreste; totusi mai am si o mila preventiva, pentru viitor, care ma face sa scriu.!”
*
           Rugaciune. Am gasit pe internet o frumoasa rugaciune, creatie a Parintelui Ilarion Argatul (1913 -1999), mare duhovnic si vrednic slujitor al Domnului. Fiind vreme de post, o redam:

        ,,Doamne, Dumnezeul nostru si al tuturor puterilor, daruieste sanatate si vindeca-i pe cei bolnavi, da-le hrana celor infometati, haine si adapost celor care nu au, libertate celor care sunt lipsiti de ea, iertare de pacate tuturor.
        Lumineaza-le, Doamne, mintea celor care sunt in examene.
        Da, Doamne, liniste si pace in lume si ne iarta pe noi pacatosii! Lumineaza-le mintile Doamne la toti mai-marii vremii din Acel Guvern Mondial, care vor sa distruga intreaga omenire, pentru ca sa ramana ei stapanii acestui sfant pamant al Tau Doamne!
        Intareste-ne in dreapta Ta credinta, alunga de la noi pe toti vrajmasii, cei vazuti si nevazuti.
        Daruieste-mi si mie, Doamne, tot ceea ce doar Tu crezi ca-mi este de folos; fie, Doamne, asa cum voiesti Tu si nu dupa voia mea. Binecuvantat fie Numele Tau Cel Sfant in vecii vecilor,  Amin.
        Doamne, noi ne rugam pentru cei care nu au timp sa se roage, pentru cei  care nu au credinta, care nu au nadejde in Dumnezeu; ne mai rugam pentru saracii pentru care nimeni  nu se roaga.
        Si mai pomeneste, Doamne, pe cei saraci, adormiti intru Domnul, si care nu au pe nimeni care  sa-i pomeneasca. Amin!"
*
             Pricesne. In Saptamana Sfintelor Patimi se cuvine sa-i dam cuvantul Parintelui Cristian Pomohaci, sa ne zica doua pricesne pline de sensibilitate si semnificatii:

Am vazut un Om odata

Jos sub crucea rasturnata dintr-un sat,
Am vazut un Om odata,
Stand cu fata-n maini lasata
Si cu fruntea-nsangerata
Si plangea, plangea, de parca
Toata lumea L-a lasat!

M-am oprit atunci din cale, langa El.
Lacrimile-I curgeau vale,
Printre degete, in poale,
De-ti venea sa-I plangi de jale,
Calator pornit pe cale, singurel.

Fata-I era toata alba, ca de crin,
Dar albeata ei curata,
Sangele-o brazdase toata
Pe-a Lui frunte-nsangerata
O cununa era roata, numai spini.

Cand I-am spus sa nu mai planga,
M-a privit duios.
A pus fruntea-n mana stanga
Si-a-nceput din nou sa planga,
Ca si cand ar vrea sa franga
Lacrima ce-I curgea langa cruce jos.

Iar in palme si-n picioare rani de cuie
Si atunci, plin de mirare,
Mi-am adus aminte care
E strainul din carare.
Cand ma-ntorc – minune mare: nu-L vazui!

Azi cand trec prin multe sate si prin lunci,
Cand vad crucile lasate,
Mi-e-mi pare ca pe toate
Sta un Iisus, Care plange,
Plin de rani si plin de sange, ca atunci.
 
O, Parinte-al mangaierii

O, Parinte-al mangaierii,
Vezi-ma din cerul sfant,
Ca in bratele durerii
Si-n suspinuri ma framant.

Tinde-Ti mana Ta cea dulce
Spre-al vietii mele chin,
Mana care poate-aduce
Suferintelor alin.

Si-mi pogoara-n suflet iar
Pacea mangaierii azi,
Cand mi-e inima amara
Si-mi curg lacrimi pe obraz.

Nopti si zile strig, Parinte,
Si te chem mereu plangand,
Ca de Tin-mi-e dor fierbinte,
Insetat sunt si flamand.

Da-mi putere si rabdare,
Pana cand ma vei scapa,
Ca-n durerea mea cea mare,
Sa nu leapad voia Ta.

O, Parinte-al mangaierii,
Vezi suspinul meu cand gem,
Ca din bratele durerii,
Azi cu duh zdrobit Te chem!*
              File de jurnal – 21 Nov. 1981. ,,Am avut, toti preotii din judet, o sedinta la Teatrul National din Tr. Severin. Problema luptei pentru pace a fost tema. A prezidat episcopul Damaschin Severineanul. Au vorbit foarte multi preoti. In judetul nostru, ca in intreaga tara, se fac mitinguri, manifestatii si demonstratii pentru pace, pentru inlaturarea bombelor cu neutroni, pentru neinstalarea rachetelor cu raza medie de actiune. Aceasta, pe langa scopul nobil, uman, al luptei pentru pace, ar avea, dupa parerea mea, si doua motivatii politice. Pe plan extern, atitudinea tarii noastre priveste interesele Pactului de la Varsovia, care, la ora actuala, se simte amenintat de intentia Occidentului de a instala noile rachete cu raza medie de actiune. Pe plan intern, demonstratiile isi au rolul de a crea o anumita stare de spirit, specifica vremilor pregatitoare razboaielor. Convine stapanirii aceasta stare de spirit, pentru motivarea crizei economice si a penuriei de alimente.
             Rationalizarea alimentelor continua, devenind tot mai acuta. Au fost introduse ,,abonamente” pentru paine si la tara. Batranii, pensionarii, copiii si salariatii au dreptul sa cumpere paine. Ceilalti nu au dreptul. Merg zilnic, siruri-siruri, pana la Bobaita, ca sa-si ia jumatatea de paine ce le revine de persoana. La Malovat, gestionara se tine cu boata sa nu navaleasca in magazin cumparatorii si sa poata sa le distribuie alimente.
            Unchiu-meu Sandrica mi-a spus ca la Santierul Naval s-au facut restrictii serioase cu privire la folosirea cantinei muncitoresti. In prima zi cand nu au fost primiti la masa decat abonatii, trei sferturi dintre muncitorii santierului au plecat acasa la jumatatea programului.”
*
               Ajutoare si donatii. In aceasta perioada, parohia noastra a mai primit cateva ajutoare si donatii, astfel: Doamna Trocan Maria din Lugoj, fiica a satului Barda: 200 lei; Doamna Prof. Univ. Dr. Ana Sofroni din Brescia(Italia) si Domnisoara Prof. Univ. Dr. Georgeta Ionascu din Bucuresti, fiica a satului Malovat: cate 150 lei; Doamna Luca Atena din Tr. Severin, fiica a satului Barda, Doamna Ramona Sprijan din Cluj-Napoca(CJ), Domnisoara Avoc. Ramona Plostinaru si Domnisoara Avoc. Mariana Olteanu, amandoua din Caransebes(CS), Domnul Mocanasu Oprea din Tr. Severin: cate 100 lei; Domnul Valeriu Usturoi din Tr. Severin, fiu al satului Malovat: 55 lei; Domnul Zaharescu Mihaita si Domnul Mucioniu Petre, amandoi din Tr. Severin, fii ai satului Barda, Doamna Craciun Adriana-Doinita din Mangalia(CT), Doamna Craciunescu Valeria si Domnisoara Nisioi Mihaela, amandoua din Campulung-Moldovenesc(SV): cate 50 lei;
        Domnul Dumitru Avram din Barda a achitat pentru contributia de cult 50 lei;
        Domnul Ciurel Valentin din Malovat a donat 100 lei pentru clopot;
        Parintele Catalin-Sebastian Hogea din Albacete(Spania) ne-a trimis un ajutor din partea parohiei sale constand din  218 kg de alimente(ulei, zahar, orez, paste fainoase, lapte praf pentru copii, dulciuri si conserve), cat si doua cutii cu haine pentru copii.
         Tuturor celor de mai sus le multumim cordial. Dumnezeu sa le rasplateasca!
*
          Ca in fiecare an, si anul acesta, cu prilejul Sfintelor Pasti, impreuna cu Consiliul Parohial am hotarat sa acordam cate un ajutor in valoare de 100 lei urmatoarelor persoane: Pau Dumitru(pentru copil), Badea Vasile(pentru matusa), Badea Leontina(pentru nepot), Stefu Constantin(pentru copil), Caprioru Ion, Cioaba Constantin(pentru matusa), Borcila Elena(pentru nepoti) din Malovat, Raulescu Eleonora si Malescu Gheorghe(pentru nepoti) din Barda. Banii au fost trimisi prin posta. Atat am putut!
*
            In luna aprilie am donat paine credinciosilor participanti la biserica, astfel: 4 Apr.(Malovat): 250 paini; 10 Apr.(Barda): 140 paini; 17 Apr.(Malovat): 260 paini; 23 Apr.(Barda): 90 paini; 24 Apr.(Barda): 160 paini; 28 Apr.(Malovat): 140 paini. Asadar, in luna Aprilie s-au donat 1040 paini.
            Copiilor participanti la slujbe, inclusiv celor ce au venit la impartasit, li s-au donat si ciocolate.
            Pe baza de tabel, am distribuit alimentele trimise de Parintele Catalin-Sebastian Hogea.
            Pana la data de 30 aprilie s-au donat 312 exemplare din cartea Calauza biblica. Cei care nu s-au ostenit sa vina la biserica s-o ridice, sa fie sanatosi. Am inchis pravalia! De la 1 decembrie pana acum a fost timp suficient. Exemplarele nedonate sunt puse in vanzare. Costa 30 lei/buc.
*
            Plati. In aceasta perioada, am efectuat cateva plati mai mari, astfel: 4.200 lei tipografiei pentru cartea preotului Dvs., Scrisoare pastorala, vol. VIII si cartea Parintelui Grigore Maerean, Chemari la Domnul, vol. II; 2.500 lei pentru excursia la Prislop din 20 Aprilie; 945 lei ajutoare de Pasti(ajutoare si taxe postale); 728 lei painea donata in aprilie; 629 lei impozit; 504 lei painea donata in martie; 450 lei protoieriei pentru chitantiere; 400 lei pentru curatenia cimitirului din Malovat; 329 lei postei pentru colete; 300 lei  pentru curatenia cimitirului din Barda; 135 lei pentru ciocolata; 100 lei pentru doua cartuse la imprimanta; 56 lei pentru internet; 50 lei pentru curentul electric, cat si altele mai mici.
*
            Publicatii. In aceasta perioada, preotul Dvs. a reusit sa mai publice cateva materiale, astfel:  Cu noi este Dumnezeu! In ,,Datina”, Tr. Severin, an. XXVI(2016), nr. 6629(21 apr.), p. 5; Crucea taiata, in ,,Datina”, Tr. Severin, an. XXVI(2016), nr. 6630(22 apr.), p. 5; ,,Scrisoare pastorala” – 323, in ,,Armonii culturale”, Adjud, 2016, apr. 25, editie on-line(http://armoniiculturale.ro); in ,,Clipa”, SUA, an. XXVI(2016), nr. 1207(25 apr.), editie on-line(http://www.clipa.com); in ,,Bibliotheca Septentrionalis”, Baia Mare, 2016, 27 apr., editie on-line (https://ebibliothecaseptentrionalis.wordpress.com); Politica de cadre, in ,,Omniscop”, Craiova, 2016, 26 apr., editie on-line(http://www.omniscop.ro); File de jurnal – 31 nov. 1981, in ,,Omniscop”, Craiova, 2016, 27 apr., editie on-line(http://www.omniscop.ro); Oferta de carte – mai, in ,,Clipa”, SUA, an. XXVI(2016), nr. 1209(9 mai), editie on-line(http://www.clipa.com).
*
            Spovediri. Impartasiri. Cu prilejul Sfintelor Pasti, in zilele randuite, cat si in afara lor, au fost spovediti si impartasiti, ori numai impartasiti(copiii), urmatorii: 5+82+84+154=325 enoriasi. Dintre acestia, 154 au fost copii si tineri(prescolari+elevi+studenti). S-au inmultit pacatosii! Au fost si multe ploi, ce-i drept!
*
           Inspectii. In ziua de 28 Apr., doi ofiteri de la ISU au inspectat biserica din Malovat, urmarind in prim plan masurile de preventie a incendiilor. Au constatat ca biserica este dotata cu patru extinctoare in loc de doua, cu 100 metri furtun, care poate fi conectat in cateva minute la reteaua de apa comunala, cu usa de refugiu, cu plan de evacuare, cu indicatoare, cu unelte potrivite pentru stingerea focului. Nu au fost motive sa ne amendeze, asa cum au facut-o la alte biserici, dar ne-au dat avertisment cu patru teme de rezolvat urgent: izolarea catorva metri de cablu electric din altar, schimbarea tabloului de sigurante,  montarea de sigurante automate si acoperirea meselor cu geam.   Le vom rezolva in cel scurt timp posibil.
*
             Excursii-pelerinaj. In ziua de miercuri, 20 aprilie, am efectuat o excursie pelerinaj la Manastirea Prislop din Judetul Hunedoara. Au participat 56 persoane din Malovat, Barda, Tr. Severin, Laz si Malarisca. Am vizitat Tg. Jiu, Manastirea Lainici, Petrosani, Hateg, Prislop, Caransebes, Manastirea Teius. Am vizitat, de asemenea, Mormantul Parintelui Arsenie Boca. Totul ar fi decurs normal, daca un incident nu ne-ar fi stricat ziua. Cateva persoane participante, originare din Tr. Severin, au pretins sa oprim autobuzul langa o taraba din apropierea manastirii Prislop. Au coborat, au comandat mici la gratar si a trebuit ca sa asteptam toti pana s-au fript micii si au servit masa colegii nostri de drum. E inutil sa mai mentionez ca era miercurea si Postul Mare. In limba romana un gest de genul acesta se numeste  nesimtire. Ma intreb de ce au mai facut efortul si cheltuiala sa mai mearga pana acolo. Mici gaseau si in Severin destui!
           Parintele Arsenie nu s-a lasat dator. A doua zi dupa excursie, parohia noastra a primit cateva comenzi mari de carte. Multumim, Parinte, mai venim pe la matale!
*
             Excursia proiectata la azilul de batrani din Vanjulet o anulam, deocamdata. Conducerea acelei institutii s-a aratat complet indispusa ca sa ne primeasca, motivand ca batranii de acolo au tot ce le trebuie si nu e nevoie de nimic. Pacat! La Ilovat am fost primiti cu multa amabilitate, ceea ce a facut ca sa fie multumiti atat cei internati, cat si enoriasii nostri care i-au vizitat. Un viciu de comunicare face ca niste oameni nevinovati sa sufere! Vom vedea!
*
            Lucrari la biserica. Clopotul de la biserica din Malovat dateaza din 1843 si este destul de mic, pentru ca sunetul lui sa se auda de la marginea satului. Ar fi nevoie de un clopot nou, dar pretul unui clopot obisnuit de aprox. 100 kg costa in jur de 120 milioane lei vechi. Cu prilejul excursiei recente am vizitat si manastirea Teius de langa Caransebes. Acolo am auzit bataie de clopote exceptionala, desi clopote nu existau. O instalatie electrica facea ca sa se declanseze sunetul de clopote inregistrate. Acea instalatie costase 70 milioane lei vechi si o construise o firma din Bucuresti. Am luat legatura cu cea mai  avizata firma de instalatii electronice din Severin si am aflat ca au mai construit asemenea instalatii la biserica din cartierul CET al Severinului si la cea din Dudasul Cernetiului. Ar costa 19-20 milioane lei vechi.  Toti enoriasii nostri, care au aflat de aceasta posibilitate au fost de acord sa demarcam lucrarea. Speram ca in luna mai sa realizam si acest obiectiv. Nimeni nu e obligat sa dea vreun ban, dar orice donatie in acest scop este binevenita. Deja Domnul Ciurel Valentin  a donat 100 lei. Lista e deschisa.
*
            Program. In luna mai avem urmatorul program de slujbe: 30 Apr., la ora 23, slujba Invierii cu Sfanta Liturghie la Barda; 1 Mai(la ora 3 noaptea, slujba Invierii la Malovat); 2 Mai(slujba la Malovat, cu slobozirea Paresimilor la vii); 3 Mai(slujba la Barda, cu slobozirea Paresimilor la vii); 7 Mai(pomeniri la Barda dimineata, cu slobozirea Paresimilor la morti; pomeniri la Malovat de la ora 11, cu slobozirea paresimilor pentru morti); 8 Mai(Malovat); 14 Mai(Malovat-Barda);  15 Mai (Barda); 21 Mai(pomeniri dimineata la Barda; slujba la Malovat);  22 Mai(Malovat); 29 Mai(Barda).  In restul timpului, la orice ora din zi sau din noapte, preotul poate fi gasit la biserica, acasa, ori la telefon: 0724. 99. 80. 86. Mai poate fi contactat pe adresa de e-mail: stanciulescubarda@gmail.com.
*
              Cu prilejul sarbatorilor pascale va adresez Dvs. cele mai sincere felicitari, dorindu-Va aceeasi bucurie pe care au avut-o femeile mironosite cand L-au vazut pe Domnul Inviat si pacea pe care El a dat-o Sfintilor Apostoli venind in mijlocul lor.
              Fie ca lumina Invierii Domnului sa Va lumineze sufletele, iar biruinta Mantuitorului asupra mortii sa Va incurajeze in nevointa duhovniceasca si in marturisirea lui Hristos Cel Inviat.
              Fie ca aceasta  zi din an sa ne aduca fiecaruia dintre noi puterea  jertfei in credinta, intelegere si marturisire, dragoste frateasca si mai ales fie ca aceasta zi  sa ne deschida fiecaruia dintre noi usa cea mica a caii spre mantuire! Hristos a inviat!
                Pr. Al. Stanciulescu-Barda



Bookmark and Share
Tipareste acest articol
O noua aparitie editoriala - Elena Chirita
STEFAN CUCU - „EMBLEMATIC FILOLOG CLASIC ROMÂN DE AZI”
Coperta Carte - Elena Chirita
Elena Chirita - Cum vorbim in public
Madalina Corina Diaconu
Madalina Corina Diaconu
Lazar Ladariu –„Secunda de pamânt”
HOLOCAUST. Destine la rascruce
Elena Chirita - POLITICA SI DIPLOMATIE - interviuri
Mariana Cristescu - Trandafirii desertului
Pentru Credinta, Neam si Tara de Lazar Ladariu si Mariana Cristescu
Locations of visitors to this page